Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, June 15, 2011

Marketeer moet traditionele reclame-verleden achter zich laten

De economische recessie heeft de marketeers aangezet om terug te grijpen naar traditionele reclamemodellen. Dat zegt Chris Burggraeve, chief marketing officer bij brouwer AB InBev, in een interview met het magazine Advertising Age. Burggraeve merkt daarbij op dat digitale marketing een nieuwe en fragiele sector vormt. De huidige generatie marketeers is volgens hem echter getraind in een televisie-omgeving, waardoor er in moeilijke periodes naar dat bekende terrein wordt teruggegrepen.

"Die reflex moet worden onderdrukt," merkt Burggraeve op tegenover Advertising Age. "We moeten leren om niet terug naar het verleden te willen grijpen. Televisie is nog altijd belangrijk voor marketeers, maar het medium moet nu op een andere manier worden aangepakt." Burggraeve geeft aan elke van de kernmerken van AB InBev gevraagd te hebben hoe op de meest intelligente manier van nieuwe media gebruikt kan worden. Sommige merken lenen zich volgens Burggraeve beter voor digitale projecten, maar toch kan volgens hem elk merk ervan ergens gebruik maken.

AB InBev probeert volgens Burggraeve ook de eigen karakteristieken van sociale media te doorgronden. "Die platformen verwachten een daadwerkelijke interactie," benadrukt hij. "Merken worden in die wereld getolereerd zolang de regels van de omgeving worden gerespecteerd," voert hij aan. "Indien sociale netwerken gebruikt worden voor gewone commerciƫle doelstellingen, zal het merk door het mechanisme van zelfregulatie in die gemeenschap snel worden verbannen."

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home