Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, July 31, 2010

Videogames laten betalend abonnementsmodel vallen

Videogame-bedrijven laten steeds meer het model van betalende abonnementen vallen, in de hoop meer spelers te kunnen aantrekken en meer virtuele goederen, zoals wapens en kledij, te kunnen verkopen. In Azië wordt deze benadering al langer gehanteerd, maar lijkt nu ook naar de Verenigde Staten over te waaien, zelfs bij producenten van online games met zware budgetten. Onder meer Sony maakte onlangs bekend een gratis versie te lanceren van zijn bekende EverQuest-game, waarbij deelnemers hun personages zouden kunnen uitrusten met de aankoop van betere virtuele wapens en andere producten. Op dit ogenblik vraagt Sony nog een abonnementsgeld van 15 dollar per maand. Dat blijft wel bestaan voor spelers die op het nieuwe aanbod niet willen ingaan.

"Ook Warner Bros heeft al aangekondigd dat het game Lord of the Rings Online gratis zou worden, waarbij voor extra virtuele goederen een betaling zou gevraagd worden," merkt de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal op. "Warner Bros zegt de beslissing genomen te hebben nadat een experiment met het online game Eberron Unlimited had aangetoond dat een gratis versie voor een groter publiek zorgde en ook de inkomsten deden stijgen. De koerswijziging toont aan hoe de Aziatische benadering de games-industrie begin te beheersen." Er wordt aan toegevoegd dat Amerikaanse game-bedrijven veel meer afhankelijk zijn van de software-retailverkoop dan hun Aziatische tegenhangers, die door de grote software-piraterij gedwongen werden om inventiever oplossingen te vinden.

Het potentieel van virtuele goederen is volgens de krant ook in de Verenigde Staten duidelijk geworden door de explosieve groei van gratis sociale games op sociale netwerken. "De Amerikaanse producenten van videogames zijn heel terughoudend geweest met het opgeven van software-verkoop en abonnementsgeld, vooral omdat de ontwikkeling van hun games veel duurder uitviel. Maar toch blijken een uit aantal producenten het risico te willen nemen, onder meer omdat hun games met de traditionele modellen niet de verwachte opbrengsten opleverden. Warner geeft toe dat Eberron Unlimited een mislukking dreigde te worden, tot het game gratis werd en het aantal spelers en de gemiddelde opbrengst per deelnemer steeg. Eberron is volgens Warner vandaag financieel uitermate gezond.

Labels: ,

Engels cricket luidt financiële alarmklok

Het Engelse cricket dreigt met een faillissement geconfronteerd te worden, tenzij de financiële structuur van de sport gevoelig wordt bijgestuurd. Dat is de conclusie van een rapport van het adviesbureau Deloitte. Rekening houdend met de huidige televisierechten-modellen zou een geherstructureerde cricket-competitie volgens Deloitte een waarde van 34 miljoen dollar kunnen vertegenwoordigen. Door de hervorming zouden volgens het rapport ook de sponsoring-inkomsten met 9 miljoen pond tot 10 miljoen pond kunnen toenemen. Ook de inkomsten van de wedstrijden zouden met een gemiddelde van 15.000 toeschouwers kunnen verdubbelen tot 14 miljoen pond.

Uit het rapport blijkt dat voor het Engelse testmatch-cricket sinds de eeuwwisseling al 150 miljoen pond werd geïnvesteerd in infrastructuur. Tegen het einde van het decennium zou daar nog eens meer dan 180 miljoen pond bijkomen. Een groot gedeelte van die investeringen is echter gebeurd met zware leningen bij de banken en overheid. "De investeringen vielen samen met de agressieve biedingen, waarbij clubs internationale wedstrijden probeerden binnen te halen, om het imago op te bouwen en internationals-voor-één-dag te kunnen hebben," aldus de Britse krant The Telegraph. "Verwacht wordt dat de English Cricket Board volgend jaar daarmee een bedrag van 17,5 miljoen pond zal kunnen ophalen, tegenover 5,4 miljoen pond vier jaar geleden."

Die oplopende prijzen zijn echter samengevallen met de economische crisis, die geleid heeft in een terugval in sponsoring en ticketverkoop. Daardoor dreigen volgens Deloitte heel wat Engelse cricket-clubs met een mogelijk faillissement geconfronteerd te worden. Deloitte merkt op dat het huidige model op termijn niet houdbaar is en een grondige herziening van de commerciële relatie tussen de English Cricket Board en de clubs nodig is. Een grondige herstructurering van de competitie zou de commerciële aantrekkingskracht van het cricket moeten opdrijven. De zogenaamde test-grounds zouden op dit ogenblik een schuld van 91 miljoen pond hebben opgebouwd. Alleen al aan intresten zou tegen het midden van het decennium 36 miljoen pond moeten worden terugbetaald.

Labels: , ,

Italiaanse regering wil strengere regels voor bloggers

Bloggers, podcasters en iedereen die berichten plaatst op sociale netwerken zoals Facebook loopt in Italië een boete van 25.000 euro op te lopen voor het publiceren van onjuiste informatie. Italiaanse journalistieke organisaties hebben het over een wet van een autoritair regime. Het voorstel moet nog wel door het Italiaanse parlement worden gestemd. Het voorstel vormt een uitbreiding van de bestaande rectificatie-verplichting in de Italiaanse wetgeving, daterend van kort na de tweede wereldoorlog. Daarbij worden kranten verplicht om correcties te publiceren. Die verplichting zou nu worden uitgebreid naar iedereen die verantwoordelijk is voor informatie-websites.

"Volgens het nieuwe voorstel zouden bloggers en andere online uitgevers, waaronder volgens Italiaanse juristen ook de gebruikers van Facebook en MySpace worden begrepen, verplicht worden om correcties binnen de achtenveertig uur na een klacht over hun content te publiceren," meldt de EU Observer. "Indien dat niet gebeurt, riskeren de betrokkenen boetes tot 25.000 euro. Volgens Italiaanse journalisten en Europese digitale rechtenorganisaties betekent dat een bedreiging voor de Italiaanse cyberspace, omdat het voor kleinschalige bloggers, gebruikers van sociale netwerken en eigenaars van websites nagenoeg onmogelijk zou blijken te zijn om binnen de gestelde deadline aan de verplichtingen te voldoen."

De organisatie European Digital Rights voegt er aan toe dat bloggers zich door de nieuwe wetgeving zouden verplicht worden om zich wettelijk te domiciliëren, waardoor ze met dezelfde bureaucratische formaliteiten zouden worden geconfronteerd als de geschreven pers en dat ze dagelijks op het internet zouden moeten controleren of er een eis op correcties werd ontvangen. Een vraag om de deadline te verlengen en de boete tot 2.500 euro te verlagen, werd door de indieners van het wetsvoorstel verworpen. European Digital Rights voegt er aan toe dat de wet nieuwe beperkingen zal opleggen aan de vrijheid van meningsuiting op het internet en bloggers zal ontmoedigen om over economische of politieke onderwerpen te schrijven die bepaalde personen zou kunnen verstoren.

Labels: , ,

Adidas drukst besproken sponsor wereldkampioenschap voetbal

Als sponsor heeft de Duitse sportartikelenfabrikant Adidas binnen de blogosfeer het meest voordeel gehaald uit het wereldkampioenschap voetbal in Zuid-Afrika. Dat blijkt uit cijfers van het bureau Sysomos. Volgens het rapport van Sysomos vertegenwoordigde Adidas tijdens het tornooi ongeveer 42 procent van alle blogactiviteit rond de sponsors van het wereldkampioenschap. Op de tweede plaats volgt Sony met 20,2 procent. Coca-Cola neemt een derde plaats in met 12,2 procent van de vermeldingen. Sysomos noemt het opmerkelijk dat Hyundai en Kia, de twee automotive-sponsors van het wereldkampioenschap, helemaal onderaan staan. Tegelijkertijd krijgen de autobouwers ook de meest positieve commentaren van alle sponsors.

In de statistieken van Sysomos komt Visa op de vierde plaats met 8,2 procent van alle vermeldingen. Daarna volgt luchtvaartmaatschappij Emirates met een aandeel van 7,4 procent. Hyundai vertegenwoordigt 5,3 procent van alle commentaren. Kia tenslotte heeft een aandeel van 4,2 procent in de blogactiviteit rond het wereldkampioenschap. Er wordt echter aan toegevoegd dat Hyundai en Kia anderzijds ook de meest positieve vermeldingen hebben gekregen. Hyundai haalde op het gebied van positieve vermeldingen een score van 69 procent, gevolgd door Kia met 54 procent. "Hyundai blijkt daarbij vooral geprofiteerd te hebben van zijn band met de Hyundai Best Young Player Award, die werd gewonnen door de twintigjarige Duitse aanvaller Thomas Müller," merkt Sysomos op.

Müller won ook de Adidas Golden Boot als topscorer van het tornooi. Daarnaast trok Hyundai volgens Sysomos ook heel wat aandacht voor zijn televisiereclames. Er wordt aan toegevoegd dat buiten de twee autoconstructeurs alleen Coca-Cola overwegend positieve vermeldingen kreeg (51 procent). Sony en Emirates lieten het laagste niveau aan positieve commentaren optekenen (44 procent). Kredietkaartenproducent Visa liet het grootste aantal negatieve commentaren optekenen (20 procent), gevolgd door Emerates en Adidas (17 procent). Sony kreeg het kleinste aantal negatieve commentaren (8 procent), gevolgd door Hyundai (9 procent), Coca-Cola (12 procent) en Kia (16 procent).

Labels: , , , , ,

Internet blijft groeien als kanaal voor klantenservice

Het internet blijft zijn rol in de relatie met klanten uitbreiden. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van het bureau JD Power & Associates over de websites van telecom-operatoren. Bovendien tonen de klanten volgens het rapport ook een grotere tevredenheid over de dienstverlening. Dat heeft volgens de onderzoekers een aantal duidelijke redenen. Daarbij wordt opgemerkt dat de online methodes uitgebreider en efficiënter zijn geworden. Onder meer is het volgens JD Power veel gemakkelijker geworden om met online chat in contact te komen met een persoonlijke vertegenwoordiger van de leverancier. Het stijgend gebruik van de online kanalen betekent volgens de onderzoekers ook dat de consument meer van het medium verwacht.

"Hoewel 60 procent van de klanten nog altijd gebruik maken van de telefoon om met hun telecom-operatoren consumentenzaken te bespreken, kennen andere kanalen een constante groei," stippen de onderzoekers aan. Daaruit blijkt dat tijdens de eerste zes maanden van dit jaar 29 procent van de klanten een retail-winkel bezochten om consumentenzaken te bespreken, tegenover 26 procent tijdens de tweede helft van vorig jaar. Bovendien hebben 11 procent van de consumenten tijdens de eerste helft van dit jaar online contact gezocht met hun toeleveranciers, tegenover 9 procent tijdens de laatste zes maanden van vorig jaar. Er wordt aan toegevoegd dat de tevredenheid over de diensten ook een duidelijke impact heeft op de klantentrouw.

Er zijn volgens JD Power heel wat vorderingen geboekt op het gebied van online klantendiensten. Veel operatoren hebben volgens de onderzoekers extra mogelijkheden gecreëerd op hun websites, zoals het gebruik van online chat. "Er is meer informatie beschikbaar en op het gebied van navigatie is het voor de klant ook heel wat gemakkelijker geworden om de gewenste informatie te vinden. De websites zijn op één jaar tijd grondig veranderd." Uit het onderzoek blijkt dat klanten hun telecom-operator vooral contacteren voor diensten en hardware (39 procent) en rekeningen (34 procent). Daarna volgen protesten tegen verkeerde facturaties (25 procent) en informatie over prijzen of kosten (23 procent).

Labels: , ,

India moeilijke markt voor online reclame

De Indiase reclamemarkt zal de volgende vijf jaar een belangrijke groei kennen, waarbij vooral televisie en het internet een doorslaggevende rol zullen spelen. Dat is de conclusie van een onderzoek van het adviesbureau PricewaterhouseCoopers (PwC). Daarbij wordt tot het midden van het decennium een jaarlijkse groei met 12,4 procent in het vooruitzicht gesteld. Dat is volgens het rapport een heropleving na de bescheiden groei met 2,2 procent vorig jaar, toen de reclame-uitgaven nagenoeg status-quo bleven en in de filmsector een daling werd opgetekend. Een woordvoerder van PwC India wijst er daarbij op dat het stijgende vertrouwen leidt tot hogere bestedingen van de consumenten en de reclamesector.

"Entertainment en media keren terug naar hun hoge groeikoers," aldus het adviesbureau. Dat zal volgens het rapport ondersteund worden door het gericht gebruik van distributieplatformen, digitale transmissie, regionaal en inhoudelijke differentiatie en een aangepaste regelgeving. Daarbij wordt opgemerkt dat de inkomsten van televisie de volgende vier jaar met 12,9 procent tot 488 miljard roepies zullen stijgen. Televisie zal in India over vier jaar volgens het rapport een aandeel van 46 procent hebben in de totale reclamemarkt. Dat is een stijging met 5 procent tegenover het huidige marktaandeel. Gedrukte media zouden een groei met 12,2 procent laten optekenen tot 230,5 miljard roepies.

Er wordt ook een gevoelige groei vooropgesteld, waarbij de omzet van 9 miljard roepies naar 16 miljard roepies zou stijgen. Buitenreclame zou een toename van 12,5 miljard roepies naar 21 miljard roepies laten optekenen. Het internet zal volgens het adviesbureau een groei met 20,1 procent per jaar laten optekenen tot 15 miljard roepies. Daarbij wordt erop gewezen dat het internet zijn reclame-omzet op een periode van vijf jaar meer dan zal verdubbelen. Er wordt wel opgemerkt dat het internet het in India moeilijk blijft hebben om een centrale te rol te vervullen in de reclamemarkt, zoals dat op andere markten het geval is. Dat heeft volgens het adviesbureau te maken met problemen op het gebied van infrastructuur en betaalbaarheid.

Labels: , ,

Veel interesse voor gaspijplijn in Alaska

Er zijn heel wat geïnteresseerden voor de toekomstige pijpleiding van TransCanada Corporation om gas vanuit de North Slope in Alaska te transporteren. Dat heeft een woordvoerder van TransCanada gezegd naar aanleiding van het afsluiten van een prospectieperiode waarin naar mogelijke klanten werd gezocht voor de pijpleiding. TransCanada hoopt met één van die kandidaten een principe-overeenkomst te kunnen afsluiten om de zware investering in de bouw van de pijpleiding te kunnen doorvoeren. Een gaspijpleiding is bijzonder belangrijk voor de economische toekomst van Alaska, aangezien de olieproductie - de belangrijkste inkomstenbron van de staat - begint af te nemen. Het is echter de vraag of er voldoende vraag is naar gas uit Alaska om een pijplijn te verantwoorden.

Naast TransCanada werkt ook Denali, een joint venture tussen British Petroleum en ConocoPhillips, aan een eigen pijpleiding. "Verwacht wordt dat maximaal één project zal toegelaten worden," aldus het persbureau Associated Press. "TransCanada en Denali hebben al laten verstaan dat een mogelijke fusie niet tot de mogelijkheden behoort. De concurrentie is dan ook bijzonder fel. TransCanada, dat voor het project samenwerkt met ExxonMobil, heeft een exclusieve licentie van de staat Alaska verkregen voor de aanleg van een pijplijn en heeft binnen het kader van een energiewet van Alaska, naar voor geschoven door toenmalig gouverneur Sarah Palin, een vergoeding van 500 miljoen dollar beloofd. Denali geniet geen staatssteun en gaat niet akkoord met alle elementen van de energiewet."

TransCanada en Denali willen elk ongeveer 4,5 miljoen kubieke voet per dag naar de Noord-Amerikaanse markt transporteren. De pijpleiding zou tegen het einde van het decennium operationeel moeten zijn. Denali heeft zijn project begroot op een kost van 35 miljard dollar. TransCanada maakt gewag van een bedrag tussen 32 miljard dollar en 41 miljard dollar. TransCanada heeft ook een kortere en goedkopere versie van de pijplijn. Daarbij zou 20 miljard dollar tot 26 miljard dollar worden geïnvesteerd in een pijplijn die het gas naar een verwerkingsinstallatie zou voeren om het vervolgens verder per schip te laten transporteren. Denali heeft al gezegd een dergelijke optie te overwegen indien potentiële klanten daarop aandringen.

Labels: , , , ,

Nieuwsoverzicht

Het Duitse chemieconcern Bayer heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een nettowinst gerealiseerd van 525 miljoen euro. Dat is een daling met 1,3 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De omzet steeg met 14,6 procent tot 9,18 miljard euro. De omzetstijging werd naar eigen zeggen uitgehold door eenmalige kosten voor gerechtelijke procedures en het afschrijven van een geneesmiddel tegen kanker. De omzetstijging werd vooral gedragen door de divisies voor farmaceutische producten en hightech-materialen. Bij Bayer MaterialScience, gespecialiseerd in de productie van hightech-materialen, werd de sterkste omzetgroei opgetekend. Daar werd een stijging met 46,9 procent opgetekend tot 2,69 miljard euro. De omzet van de farmadivisie steeg met 6,4 procent tot 4,3 miljard euro. De landbouwdivisie realiseerde een omzetgroei met 1,7 procent tot 1,88 miljard euro.


De Chinese regering heeft voor het eerst in vier jaar tijd toestemming gegeven aan de openbare publicatie van een onderzoeksrapport van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) over de Chinese economie. Het hield de publicatie van het jaarlijkse onderzoek de voorbije periode tegen uit onvrede over de opvattingen van het Internationaal Monetair Fonds over de waarde van de Chinese yuan. Het Internationaal Monetair Fonds vindt immers dat China de waarde van de munt kunstmatig laag houdt. In het definitieve rapport is wel een passage weggelaten uit een eerste ontwerp. Hierin stond dat de Chinese yuan 5 procent tot 27 procent te laag wordt gewaardeerd. De onderzoekers waren niet unaniem in hun oordeel over de munt en hielden het er in een toelichting op dat een aantal van hen de wisselkoers te laag vindt. Critici vinden dat China de eigen export onrechtmatig bevoordeelt door de koers van de munt laag te houden. Chinese producten blijven daardoor relatief goedkoop.


De Amerikaanse oliemaatschappij ExxonMobil heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een nettowinst gerealiseerd van 7,6 miljard dollar, tegenover 3,9 miljard in dezelfde periode vorig jaar. Zowel bij de winning van olie en gas als bij de andere activiteiten werd een groei opgetekend. Voor de oliestaat Qatar droeg bij tot de verhoging van de productie. Het is de hoogste winst die ExxonMobil in zeven kwartalen heeft gerealiseerd. De winststijging is te danken aan de hogere olieprijs en een grotere productie. Ook de verbeterde raffinagemarges en de chemietak droegen sterk bij aan de resultaten. De omzet steeg tijdens het tweede kwartaal met 24 procent tot 92,5 miljard dollar. ExxonMobil nam aan het einde van het tweede kwartaal XTO Energy over, een onderneming die gas en olie wint in moeilijk te ontginnen gebieden. ExxonMobil gaf daarbij nieuwe aandelen uit, maar is ook bezig met het inkopen van eigen aandelen.


De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa denkt dat de aantrekkende vraag naar vervoer bij het moederbedrijf genoeg zal zijn om de verliezen bij de dochterbedrijven British Midland en Austrian Airlines goed te maken. Afgelopen jaar werd behalve British Midland en Austrian ook Brussels Airlines aan de vloot toegevoegd in een poging gelijke tred te houden met AirFrance-KLM en British Airways.
British Midland en Austrian Airlines boekten gezamenlijk echter een verlies van 163 miljoen euro over de eerste zes maanden van dit jaar. Lufthansa liet weten dat de maatschappij verwacht dat het resultaat over het hele jaar voor de groep in lijn is met de verwachtingen in de markt. Eerder gaf het bedrijf zelf aan dat het bedrijfsresultaat dit jaar hoger zou uitkomen dan de 130 miljoen euro van vorig jaar. Ook verwacht Lufthansa dat de omzet hoger uitkomt dan de 22,3 miljard euro van vorig jaar.


Sportartikelenfabrikant Puma heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een omzet gerealiseerd van 615,4 miljoen euro. Dat is een stijging met 2,5 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De operationele winst steeg met 1,7 procent tot 64,1 miljoen euro. Puma is na Nike en Adidas de grootste producent van sportartikelen ter wereld. Het sponsorde zeven van de tweeëndertig deelnemers aan het wereldkampioenschap voetbal in Zuid-Afrika. Daaronder waren veel Afrikaanse deelnemers als Ghana en Kameroen. Adidas sponsorde twaalf landen, waaronder gastland Zuid-Afrika en kampioen Spanje. Jochen Zeits, topman van Puma, stelt dat het bedrijf volgens plan presteerde en zich opmaakt voor een groei gedurende de tweede helft van het jaar. Gegeven de verbetering van de wereldwijde economie en de maatregelen werden genomen om de organisatie aan te passen op de nieuwe marktsituatie, kan Puma zich volgens hem binnenkort richten op het expantieplan op lange termijn.


Het Amerikaanse technologieconcern Motorola heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een nettowinst gerealiseerd van 162 miljoen dollar. Tijdens dezelfde periode vorig jaar werd nog een winst gemaakt van 26 miljoen dollar. De omzet daalde met 1,5 procent tot 5,41 miljard dollar. De winstgroei is onder meer te danken aan de toegenomen verkoop van winstgevende smartphones en andere communicatieapparatuur. In totaal verscheepte Motorola tijdens het tweede kwartaal 8,3 miljoen mobiele telefoons. Dat is beter dan eerder werd vooropgesteld. Bijna 3 miljoen van de toestellen waren gebaseerd op de Android-software van Google. Die wordt gepositioneerd als concurrent van de iPhone van Apple. Bij de smartphones werd een verkoop van 2,7 miljoen exemplaren opgetekend. Dat is een toename met 0,4 miljoen exemplaren tegenover het eerste kwartaal van dit jaar.


Oliemaatschappij Royal Dutch Shell heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een nettowinst gerealiseerd van 4,39 miljard dollar. Dat is een stijging met 15 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De omzet steeg met 42 procent tot 90,57 miljard dollar. De productie van olie en aardgas steeg met 5 procent tot 3,11 miljard dollar. De winstgevendheid werd enigszins gedrukt door een hogere belastingvoet. Peter Voser, chief executive van Shell, stelt nog steeds gemengde signalen te zien in de wereldeconomie. Hij wijst erop dat de olieprijzen tot nu toe stabiel zijn gebleven, maar de druk op de raffinagemarges, de vraag naar olieproducten en de gasprijzen in de spotmarkt duurt volgens hem voort. De resultaten en kasstromen van Shell hebben zich volgens hem hersteld ten opzichte van de lage niveaus van vorig jaar, maar hij voegt er aan toe dat de vooruitzichten onzeker blijven.


De Duitse autofabrikant Volkswagen heeft tijdens de eerste zes maanden van dit jaar een winst geboekt van 1,8 miljard euro. Tijdens dezelfde periode vorig jaar werd een nettowinst geboekt van 500 miljoen euro geboekt. De omzet steeg met 20,7 procent tot 61,8 miljard euro. Martin Winterkorn, topman van Volkswagen, zegt dat de resultaten tijdens de eerste zes maanden van dit jaar de verwachtingen hebben overtroffen. Het Duitse concern heeft in het eerste halfjaar een recordaantal auto's verkocht. Volkswagen leverde bijna 3,6 miljoen exemplaren af. Dat is een stijging met 15,5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De autofabrikant profiteerde onder meer van de groeiende Chinese markt. Volkswagen verkocht daar in de eerste zes maanden ruim 950.000 exemplaren. Dat is 45,7 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.


De Japanse autoproducent Toyota moet opnieuw auto's terug naar de garage roepen. Ditmaal zou de oorzaak moeten gezocht worden in een mogelijk probleem met de stuurkolom. Wereldwijd moeten bepaalde exemplaren van de modellen Toyota Avalon, Lexus LX470 en Toyota Land Cruiser teruggeroepen worden. In de Verenigde Staten worden in totaal 412.00 personenauto's teruggeroepen. In Japan zou het om 30.000 exemplaren gaan. Door het probleem zou de stuurkolom mogelijk niet langer in verbinding staan met het stuurhuis. De problemen kunnen bijvoorbeeld ontstaan nadat een stoeprand herhaaldelijk en heel hard is geraakt. Het probleem zou in de garage op ongeveer twee uur verholpen kunnen worden. Dat zou de autobouwer in de Verenigde Staten naar schatting 70 miljoen dollar kunnen kosten aan werkuren, plus vervangonderdelen. Er zouden geen meldingen zijn gemaakt van ongevallen.



Het Nederlandse uitzendconcern Randstad heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een omzet gerealiseerd van 3,5 miljard euro. Dat is een stijging met 16 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Vooral in de Verenigde Staten, Duitsland en Frankrijk trok de vraag naar uitzendkrachten sterk aan. Op de Nederlandse thuismarkt nam de omzet nog met 5 procent af. Het uitzendbedrijf realiseerde een nettowinst van 55,9 miljoen euro. Dat is bijna vijf keer zoveel dan tijdens het tweede kwartaal van vorig jaar. Ben Noteboom, topman van Randstad, merkte op dat de groei tijdens het tweede kwartaal bleef versnellen. Het bedrijf ziet volgens hem de toekomst met toenemend vertrouwen tegemoet. Op basis van de huidige trends verwacht Randstad volgens hem dit jaar een dividend te betalen. De divisie België-Nederland realiseerde een groei met 13 procent, nadat tijdens het eerste kwartaal een daling met 2 procent werd opgetekend.


De Oostenrijkse luchtvaartmaatschappij Austrian Airlines (AUA) heeft tijdens de eerste helft van dit jaar een verlies geleden van 67 miljoen euro. Toch ziet de dochter van het Duitse Lufthansa al positieve effecten van de reorganisatie die in gang werden gezet. Tijdens de eerste helft van vorig jaar leed de Oostenrijkse luchtvaartmaatschappij nog een verlies van 93,5 miljoen euro. Austrian Airlines stelde op het goede spoor te zitten, maar het doel nog niet bereikt te hebben. De luchtvaartmaatschappij stelde het herstructureringsprogramma verder te zullen zetten. De effecten daarvan zouden tijdens de tweede helft van het jaar sterker merkbaar moeten zijn. De omzet steeg tijdens het tweede kwartaal van 969,4 miljoen euro naar 1,02 miljard euro. Het aantal passagiers nam met 8,8 procent toe in vergelijking met de eerste helft van vorig jaar. Dit jaar wil de maatschappij de kosten met 250 miljoen euro terugdringen.


Het Duitse chemieconcern BASF heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een nettowinst gerealiseerd van 1,18 miljard dollar. Tijdens dezelfde periode vorig jaar bedroeg de nettowinst 343 miljoen euro. De omzet steeg van 12,5 miljard euro naar 16,21 miljard euro. De groei was vooral te danken aan het herstel in de autosector en de elektronica-industrie. Door de gestegen vraag naar chemieproducten kon BASF, het grootste chemieconcern van de wereld, zowel zijn volumes als zijn prijzen optrekken. Dit alles werd nog eens ondersteund door een verzwakking van de euro, waardoor het concern op buitenlandse markten goedkoper prijzen kon hanteren. Het bedrijf verwacht over dit jaar dan ook een hoger dividend te kunnen uitkeren aan zijn aandeelhouders. Bestuursvoorzitter Juergen Hambrecht waarschuwt echter dat het tempo van het economisch herstel in de rest van het lopende jaar naar verwachting gematigd zal zijn.


Het Duitse technologieconcern Siemens heeft tijdens het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar een recordwinst geboekt van 2,3 miljard euro. Dat is een stijging van 40 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het Duitse concern kreeg het grootste aantal orders in twee jaar tijd. De waarde van de bestellingen bedroeg 20,9 miljard euro, vooral dankzij een toename in de Verenigde Staten, China en Duitsland. De omzet steeg met 4 procent tot 19,2 miljard euro. Siemens heeft volgens topman Peter Löscher in het derde kwartaal nog meer impulsen gekregen. Door de sterke vraag steeg de orderportefeuille volgens hem tot een recordniveau. Hij wees er op dat de verschillende sectoren enorme winsten hebben geboekt. De opwaartse lijn is ook te danken aan kostenbesparingen en de zwakke euro, die de export buiten Europa stimuleert. Siemens verwacht dit jaar een winst te boeken van 7,47 miljard euro.


Uitgever Reed Elsevier heeft tijdens de eerste helft van dit jaar een omzet gerealiseerd van 2,992 miljard pond. Dat is een stijging met 2 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De operationele winst steeg met 72 procent tot 543 miljoen pond. De uitgeverij merkt op dat de reclamemarkt zich lijkt te stabiliseren, maar de inkomsten uit abonnementen blijven door de recessie volgens topman Erik Engstrom onder druk staan. Topman Erik Engstrom ziet de economische omstandigheden verbeteren, maar waarschuwde dat het herstel slechts geleidelijk zou kunnen zijn. Reed Business Information, de meest problematische divisie, zag de omzet met 19 procent dalen. De divisie Elsevier, die zich richt op wetenschappelijke en medische publicaties, boekte een omzetgroei van 2 procent. De juridische tak LexisNexis boekte evenveel omzet als in de eerste helft van vorig jaar. Reed Exhibitions tenslotte realiseerde een omzetgroei van 8 procent.


In Groot-Brittannië heeft de Metro Bank zijn deuren geopend. Het is de eerste keer in honderd jaar dat er op de Britse markt nog een nieuwe bank is opgericht. Metro Bank wil in de volgende tien jaar meer dan tweehonderd vestigingen in de Londense regio uitbouwen. De bank hoopt dan 10 procent van de markt voor consumentenbankieren in Londen in handen te hebben. De activiteiten zouden op termijn voor de helft moeten bestaan uit consumentenbankieren en voor de andere helft uit zakenbankieren. Metro Bank is een initiatief van de Britse financier Anthony Thompson en de Amerikaanse miljardair Vernon Hill. De Amerikaan bracht, samen met het fonds Fidelity en een aantal andere investeerder, een startkapitaal van 75 miljoen pond aan. Hill richtte bijna veertig jaar gelden Commerce Bancorp op, dat uitgroeide tot de achttiende bank van de Verenigde Staten en voor 8,5 miljard dollar werd verkocht.


Meer Nieuws

Friday, July 30, 2010

Groot-Brittannië op zoek naar specialisten online beveiliging

Er moeten inspanningen geleverd worden om meer specialisten in internetbeveiliging te vormen. Dat heeft Pauline Neville-Jones, Brits minister van veiligheid, gezegd bij de lancering van het project Cyber Security Challenge United Kingdom. Daarbij merkte de minister op dat Groot-Brittannië beschikt over een getalenteerde, maar heel beperkte groep van hooggespecialiseerde online veiligheidssector, zowel in de private als de publieke sector. Er moeten volgens haar door de overheid dringend maatregelen genomen worden om die groep gevoelig uit te breiden. Er moet daarbij volgens haar van een holistische benadering uitgegaan worden, waarbij de Britse regering het voortouw moet nemen.

"Pauline Neville-Jones stelt dat gespecialiseerde internetbeveiligers bijzonder waardevol zijn," merkt het magazine The Register op. "Helaas zijn er volgens haar veel te weinig specialisten van dat niveau beschikbaar. De minister benadrukt dat er dan ook inspanningen moeten geleverd worden om extra specialisten te vormen." De Cyber Security Challenge bestaat uit drie competities, die erop gericht zijn om getalenteerde krachten te vinden die de mogelijkheid hebben om organisaties tegen cyberaanvallen te verdedigen. De competitie wordt gesteund door de Britse regering, de Open University en bedrijven zoals EADS. De winnaars zullen volgend jaar bekend gemaakt worden.

De winnaars van de competitie krijgen de beschikking over studiebeurzen om aan de universiteit cursussen elektronica en beveiliging te volgen en een lidmaatschap te verwerven van professionele online beveiligingsorganisaties. Pauline Neville-Jones voegde er aan toe te hopen dat de competities er ook toe zouden leiden dat het beroep van cyberbeveiliging zijn techneut-imago zou kunnen afwerpen. "In de toekomst zal veiligheid een onderdeel moeten vormen van de informatica-industrie," merkte de Britse minister van veiligheid op. "Dat heeft ook zijn gevolgen voor het onderwijssysteem. Er moet meer informatica-opleiding gegeven worden in de scholen en universiteiten en hoger onderwijs moeten meer doelgerichte cursussen ontwikkelen."

Labels: , ,

Ook bevolking Asia-Pacific wil meer sparen

Ook in de regio Asia-Pacific is een groot gedeelte van de bevolking van plan om de volgende zes maanden meer te sparen. Dat is het gevolg van de blijvende onzekerheid over de economie. Dat is de conclusie van een onderzoek van het kredietkaartenbedrijf MasterCard. Daarbij wordt opgemerkt dat in de regio Asia-Pacific 46 procent van de ondervraagden de volgende zes maanden zijn uitgaven aan niet-noodzakelijke producten wil terugschroeven om meer geld te kunnen sparen. In de Filipijnen wil 74 procent van de consumenten de volgende maanden extra sparen. Ook in Australië en Thailand wil meer dan de helft van de consumenten meer geld opzij leggen (52 procent).

Het laagste niveau aan spaarplannen wordt gehaald in Indonesië (19 procent), Taiwan (20 procent), India (24 procent) en Japan (28 procent). Vooral de leeftijdscategorie tussen achttien en negenentwintig jaar koestert voornemens om meer te sparen (59 procent), gevolgd door de leeftijdscategorie van dertig tot vierenveertig jaar (45 procent), vijfenveertig tot vierenvijftig jaar (36 procent) en senioren (30 procent). Bij vrijgezellen zegt 55 procent meer te willen sparen. Bij gehuwde koppels is dat 40 procent. De onderzoekers stellen dat 76 procent van de ondervraagden zich met een groter spaargedrag naar eigen zeggen wil indekken tegen een onvoorspelbaar fiscaal klimaat.

In India maakt volgens de onderzoekers 96 procent van de consumenten zich zorgen over die problematiek. In Nieuw-Zeeland daalt dat echter tot 40 procent. Over de hele regio geeft echter slechts 3 procent aan te verwachten dat er van zijn maandsalaris niets zal overblijven, maar 29 procent zegt minstens 10 procent van zijn salaris te willen opzij leggen en 25 procent hoopt tussen 11 procent en 20 procent te kunnen sparen. Er zijn in verschillende landen wel verschillen merkbaar tussen de geslachten. In Indonesië zegt 51 procent van de vrouwen het gezinsbudget te willen terugschroeven, tegenover 42 procent van de mannen. In de Filipijnen zegt daarentegen 78 procent van de mannen voorzichtiger te willen omgaan met zijn budgetten, tegenover slechts 69 procent bij de vrouwen.

Labels: , ,

Goede banden met vrienden en familie is van levensbelang

Goede vrienden en familie doen meer dan het leven de moeite waard maken, want deze relaties zorgen er ook voor dat de levensduur wordt verlengd. Dat is de conclusie van de onderzoek van de Brigham Young University in de Amerikaanse staat Utah. Uit het onderzoek zou gebleken zijn dat mensen met veel goede vrienden en familie gemiddeld gevoelig langer leven dan mensen die eenzaam zijn. Het beschermende effect van een groot aantal gezonde en voldoening gevende relaties kan volgens de onderzoekers vergeleken worden met de impact van het stoppen met roken of het vermijden van zwaarlijvigheid en het tegengaan van een zittend bestaan.

"Sociale relaties zijn niet alleen belangrijk voor de levenskwaliteit, maar ook voor de levensduur," merkt onderzoeksleider Julianne Holt-Lunstad, professor psychologie aan de Brigham Young University, op tegenover het magazine HealtDay News. "Doorheen de menselijke geschiedenis hebben we geleerd om op anderen te steunen om te kunnen overleven, onder meer op het gebied van bescherming en voeding. Ondanks de moderne vooruitgang die bepaalde vormen van overleving vergemakkelijkt en op die manier een onafhankelijker leven mogelijk maakt, blijkt dat onze relaties nog altijd een impact hebben op onze overlevingskansen."

De onderzoekers stelden vast dat personen met sterke sociale relaties over een periode van zevenenhalf jaar 50 procent meer overlevingskansen bleken te hebben, ongeacht de leeftijd, het geslacht en de gezondheid. Die overlevingskansen golden volgens de onderzoekers bovendien voor alle mogelijke doodsoorzaken. De onderzoekers geven wel aan dat het niet duidelijk is welk type van relatie de meeste bescherming biedt. "Het is onmogelijk aan te duiden dat familie al dan niet een belangrijker impact heeft dan vrienden," voeren de onderzoekers aan. "Het is echter wel duidelijk dat sociale relaties een onderdeel vormen van de openbare gezondheid."

Labels:

BlackBerry gevaar voor nationale veiligheid emiraten

De BlackBerry vormt een bedreiging voor de nationale veiligheid van de emiraten. Dat heeft de telecomregulator van de Verenigde Arabische Emiraten gezegd. Er wordt een verbod op het toestel overwogen. Volgens de regulator zouden gebruikers van de BlackBerry de service kunnen misbruiken om hun communicatie onbereikbaar te maken voor de politie en veiligheidsdiensten. Het email-verkeer van de BlackBerry wordt immers opgeslagen op servers buiten het Arabische gebied en bovendien wordt de trafiek tussen mobiele telefoon en server ook met een relatief sterke encryptie afgeschermd. De telecomregulator voert daarbij aan dat het niet aanvaard kan worden dat email door een buitenlandse, commerciële organisatie wordt beheerd.

"Het voorbije jaar probeerde telecom-operator Etisalat, die gecontroleerd wordt door de overheid van de Verenigde Arabische Emiraten, op een amateuristische manier spyware te plaatsen op de BlackBerry-toestellen," merkt het magazine The Register op. "Daarbij werd de spyware gecamoufleerd als een netwerk-upgrade. Dat mislukte echter, vooral omdat de spyware vol fouten stond en zo slecht was gecamoufleerd dat zelfs een relatieve leek de onderscheppende code kon ontmaskeren. Die poging werd niet geapprecieerd door Research In Motion, de producent van de BlackBerry, die van mening was dat daardoor zijn reputatie in het gedrang dreigde te komen."

De BlackBerry-producent reageerde daarop met zijn gebruikers te waarschuwen voor het downloaden van updates. "Het is dan ook twijfelachtig dat een twee poging om spyware te plaatsen, zou kunnen lukken," merkt The Register nog op. "De telecom-regulator van de Verenigde Arabische Emiraten stelt nu dat het gebruik van de BlackBerry ernstige gevolgen kan hebben op sociaal, juridisch en nationaal veiligheidvlak. De telecom-regulator heeft echter niet tot een onmiddellijk verbod opgeroepen, wellicht in de hoop dat de dreigingen voldoende impact zullen hebben om Research In Motion te overtuigen om een overeenkomst te sluiten met de overheid."

Labels: ,

Consument alcoholische dranken blijft zijn merken trouw

De alcohol-industrie heeft tijdens de economische crisis een bijzonder trouw publiek behouden. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau Nielsen Company. Daarbij wordt opgemerkt dat vele ondervraagden aangeven bij vertrouwde merken te zijn gebleven. Volgens de onderzoekers zijn 83 procent van de bierconsumenten, 76 procent van de wijnverbruikers en 81 procent van de liefhebbers van sterke drank tijdens de economische crisis niet overgestapt op een ander merk. Nielsen voegt er aan toe dat 1 procent van de ondervraagden uit elke categorie aangeeft overgeschakeld te zijn naar een duurder merk. De resterende groep is overgestapt naar een goedkoper alternatief.

"Bij de consumenten die overgestapt zijn naar een goedkoper alternatief, zegt een meerderheid tevreden te zijn met zijn nieuwe keuze," voeren de onderzoekers aan. "Daarbij zegt de meerderheid van de bierdrinkers (67 procent), wijnconsumenten (79 procent) en liefhebbers van sterke dranken (63 procent) in het algemeen producten van goede kwaliteit te kunnen vinden in die goedkopere categorieën. De anderen geven toe dat er moet worden ingeboet aan kwaliteit, maar dat weegt volgens hen niet op tegenover de besparingen die kunnen worden gerealiseerd." De meerderheid van deze groep zegt ook na de heropleving van de economie goedkopere merken te zullen blijven kopen.

Bij de wijnen zegt 75 procent van de consumenten bij het goedkopere alternatief te zullen blijven. Dat geldt ook voor 70 procent van de bierconsumenten en 66 procent van de liefhebbers van sterke dranken. Op het gebied van leeftijd blijken vooral de millennials meer geneigd te zijn om opnieuw over te schakelen naar een duurdere categorie. Nielsen voegt er aan toe dat de meerderheid van de consumenten van alcoholische dranken wel bij hun voorkeurmerken blijven, maar in het algemeen toch terughoudender zijn geworden. Daarbij zegt 36 procent van de ondervraagden dat zijn aankoopgedrag meer gepland is en minder op impulsen is gebaseerd.

Labels: ,

Japan toont ambities op de internationale satelliet-markt

De Japanse regering voorziet bijkomende incentives om zijn satelliet-fabrikanten te helpen contracten te verwerven in groeimarkten en een belangrijk marktaandeel te verwerven in een lucratieve en groeiende internationale sector die lange tijd werd gedomineerd door Amerikaanse en Europese bedrijven. Shuichi Kaneko, directeur van het Space Industry Office van het Japanse ministerie van economie, stelt dat de inspanningen van de overheid noodzakelijk zijn om de satelliet-fabrikanten de mogelijkheid te bieden om buitenlandse contracten te kunnen winnen. Japan beschouwt de satelliet-industrie als een belangrijke groeisector, naast kerncentrales en de shinkansen-hogesnelheidstreinen.

"In februari stuurde Japan een eerste publiek-private missie naar het buitenland om zijn satellietsector te promoten," aldus de Japanse krant Asahi. "Die missie, waaraan onder meer de satelliet-bouwers Mitsubishi Electric en NEC Corporation deelnamen, ging naar Egypte en Zuid-Afrika. Verwacht wordt dat Eygpte dit jaar een order zal plaatsen voor de lancering van een aardobservatie-satelliet om onder meer mogelijk overstromingsgevaar op te kunnen volgen. Vertegenwoordigers van de Egyptische regering zouden daarbij tegenover de missie gezegd hebben te verwachten dat Japan aan het project zou deelnemen. Er zullen ook gelijkaardige missies worden gestuurd naar Brazilië, Argentinië en Peru."

Het is de bedoeling dat Japanse satelliet-bouwers jaarlijks vijf tot tien satellieten zouden bouwen. Volgens het Japanse ministerie van economie werden er twee jaar geleden wereldwijd 101 aardobservatie-satellieten gelanceerd. Dat zou op tien jaar tijd echter meer dan verdubbelen. "Er wordt daarbij vooral een grotere vraag verwacht vanuit groeimarkten," merkt de Japanse krant op. "Daar heeft men immers steeds meer behoefte aan informatie over watervoorraden, landbouw, rampenpreventie en grondstoffenwinning." De kostprijs van de satellieten varieert tussen 5 miljard yen en 10 miljard yen. Dat komt overeen met een bedrag van 56 miljard dollar tot 112 miljard dollar. Bovendien gebruikt een satelliet tot 700.000 onderdelen, wat grote mogelijkheden biedt voor toeleveranciers.

Labels: , ,

Russische privatisering ook open voor buitenlandse bedrijven

De Russische regering rekent op buitenlandse investeerders om een geplande privatisering door te voeren. Dat heeft Elvira Nabiullina, Russisch minister van economische ontwikkeling, gezegd. De privatiseringen moeten volgens haar de prominente aanwezigheid van de Russische staat in de economie herleiden. In totaal zullen volgens haar vanaf volgend jaar aandelen in elf Russische staatsbedrijven open worden gesteld voor privékapitaal. De plannen zullen volgens haar ook worden doorgevoerd wanneer zou blijken dat de inkomsten van de Russische staat hoger liggen dan op dit ogenblik wordt ingeschat. Het wordt de belangrijkste privateringsbeweging in de Russische economie sinds het midden van de jaren negentig.

Bij de gedeeltelijke privatisering zijn de bedrijven Transneft, Sberbank, VTB Bank, Rosneft, Rosselkhozbank, Federal Grid, RusHydro, Sovkomflot, Rosagrolizing, Rosspirtprom en United Grain Company betrokken. De timing en de omvang van de privatisering moet nog worden vastgelegd. "De privatisering mag niet alleen een fiscale strategie zijn en mag ook niet uitsluitend gericht zijn op het verwerven van financiële middelen voor de Russische begroting, hoewel ook dat belangrijk is," voert minister Nabiullina aan. "De maatregel is voor de Russische regering een mogelijkheid om de structuur van de economie bij te sturen." Eerder waren ook Russian Railways en Mortgage Lending Agency (Aizhk) in de lijst opgenomen, maar werden daarna weer geschrapt.

De Russische overheid zal in alle betrokken bedrijven een controleren belang blijven behouden. Volgens minister Nabiullina zou de privatisering ongeveer 600 miljard roebel tot 700 miljard roebel kunnen opleveren. Dat komt overeen met een bedrag van 19,9 miljard dollar tot 23,2 miljard dollar. Minister van financiën Alexei Kudrin had eerder gewag gemaakt van 883 miljard roebel. Door de economische crisis, waarbij de Russische overheid moest ingrijpen om een aantal bedrijven te ondersteunen, heeft de overheid een grotere impact gekregen op de economie. Dat was een tijdelijke maatregel die een zwaardere economische terugval moest vermijden. Analisten vragen zich nu af of de Russische staat zal breken met zijn gewoonte om de grootste bedrijven van het land onder controle te houden.

Labels: ,

Nieuwsoverzicht

ConocoPhillips, het derde grootste oliebedrijf van de Verenigde Staten, wil zijn volledige belang in het Russische olieconcern Lukoil afstoten. Dat heeft het Amerikaanse concern bekend gemaakt ter gelegenheid van de voorstelling van zijn kwartaalcijfers. Conoco heeft een belang van 20 procent in Lukoil. Daarvan wordt dit jaar een pakket van 40 procent terugverkocht aan Lukoil voor ruim 3,4 miljard dollar. Het resterende belang zal volgens het Amerikaanse bedrijf tegen eind volgend op de markt zijn verkocht, Eerder had ConocoPhillips bekend gemaakt slechts de helft van zijn belang in Lukoil te willen verkopen. Het Amerikaanse concern realiseerde tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een winst van 4,2 miljard, vergeleken met 859 miljoen dollar een jaar terug. De productie van ConocoPhillips bedroeg 1,73 miljoen vaten per dag. Dat is een daling met 7,5 procent tegenover het tweede kwartaal van vorig jaar.


Het Nederlandse luchthavenbedrijf Schiphol krijgt een lening van 350 miljoen euro van de Europese Investeringsbank (EIB). Het luchthavenbedrijf zal de financiële middelen gebruiken voor het nieuwe bagagesysteem waar de luchthaven al zes jaar aan werkt. Het nieuwe bagagesysteem vergt een totale investering van 846 miljoen euro en moet over drie jaar operationeel zijn. Schiphol moest het bagagesysteem verbeteren omdat het verouderd raakte en koffers kwijtraakten of langer onderweg waren dan nodig. De afgelopen jaren had de Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM een slechte reputatie opgebouwd wat betreft het zoekraken van koffers op Schiphol. Inmiddels is daar volgens Schiphol al verbetering in geboekt. De luchtvaartmaatschappij is ook betrokken bij de modernisering van de bagageafhandeling op Schiphol.


De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een nettowinst gerealiseerd van 787 miljoen dollar. Dat is een daling met 21 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De omzet daalde met 9 procent tot 15,5 miljard dollar. De Amerikaanse vliegtuigbouwer boekte in het eerste kwartaal van dit jaar ook al een lagere winst doordat er minder vraag was naar toestellen. De terugval tijdens het tweede kwartaal is te wijten aan een daling van de omzet in de divisies luchtvaart en defensie, veroorzaakt door lagere volumes en afgenomen marges. In de divisie defensie daalde de omzet met 7,7 procent, terwijl de winst met 19 procent afnam. Bij de commerciële luchtvaartactiviteiten werd een winstdaling met 16 procent gemeld, terwijl de omzet met 12 procent terugviel. Boeing leverde het voorbije kwartaal 114 commerciële toestellen af. Dat zijn elf toestellen minder dan één jaar geleden.


Het Amerikaanse fotografieconcern Eastman Kodak heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een verlies geleden met 168 miljoen dollar. Tijdens dezelfde periode vorig jaar werd een verlies geleden van 189 miljoen dollar. De omzet daalde met 11 procent tot ongeveer 1,6 miljard dollar. Het concern stelde dat de groei bij de digitale activiteiten de afnemende prestaties in de filmdivisie niet hebben kunnen compenseren. Het is al zes jaar geleden dat Eastman Kodak nog een jaarwinst heeft kunnen realiseren. Antonio Perez, chief executive van Eastman Kodak, merkt op dat de nieuwe digitale activiteiten, vooral de inkjet-operaties voor de commerciële en private markt, goede prestaties laten optekenen. De omzet van die activiteiten kennen volgens Perez bij Eastman Kodak een snellere groei dan bij de concurrentie.


Theo Albrecht, één van de twee oprichters van het Duitse supermarktconcern Aldi, is in zijn geboorteplaats Essen overleden. Dat heeft het bedrijf bekendgemaakt. Theo Albrecht (88) richtte samen met zijn broer na het einde van de tweede wereldoorlog Aldi op. De discounter is uitgegroeid tot een internationaal concern met filialen in diverse Europese landen, Austalië en de Verenigde Staten. Omdat de broers het niet eens konden worden over de verkoop van tabakswaar, werd Aldi in het begin van de jaren zestig gesplitst in Aldi Süd zonder sigaretten en Aldi Nord met tabakswaar. Theo Albrecht leidde Aldi Nord, terwijl Aldi Süd naar Karl Albrecht ging. Bij Aldi Süd worden inmiddels ook rookwaren verkocht. De broers leidden een teruggetrokken bestaan en er is weinig over hen bekend. De twee broers zouden elk een vermogen hebben van ongeveer 17 miljard euro. Daarmee behoren ze tot de rijkste mensen van de wereld.


De Finse nationale luchtvaartmaatschappij Finnair gaat samenwerken met Air Berlin, de tweede grootste luchtvaartmaatschappij van Duitsland. Vanaf november dit jaar voeren de twee gezamenlijk vluchten uit tussen Duitsland en Finland. Later wordt de samenwerking uitgebreid tot het netwerk van Finnair in Azië. Mika Vehviläinen, chief executive van Finnair, wijst erop dat de Finse luchtvaartmaatschappij door de samenwerking een steviger positie krijgt in Centraal-Europa. De samenwerking loopt vooruit op de aangekondigde toetreding van Air Berlin over twee jaar tot de luchtvaartalliantie Oneworld, waarvan Finnair al meer dan tien jaar lid is. Oneworld omvat onder meer ook de luchtvaartmaatschappijen British Airways, Iberia, American Airlines, Qantas en Japan Airlines behoren. Oneworld krijgt op zijn beurt toegang tot het Duitse en Europese routenetwerk van Air Berlin.


Het Spaanse telecombedrijf Telefonica neemt voor een bedrag van 7,5 miljard euro het belang van Portugal Telecom in het Braziliaanse telecombedrijf Vivo over. Het Braziliaanse telecombedrijf is in handen van Brasilcel, een joint venture van Telefonica en Portugal Telecom. In mei bood Telefonica 5,7 miljard voor het Portugese belang, maar dat bod werd onmiddellijk van de hand gewezen. In juni verhoogde de Spaanse telecomgroep zijn bod tot 6,5 miljard euro. Zowel Telefonica als Portugal Telecom zien opportuniteiten in de snel groeiende Braziliaanse markt. Volgens Portugese media wil het Portugese telecombedrijf met de opbrengst van de verkoop een belang van 20 procent tot 25 procent nemen in Oi, een ander Braziliaans telecombedrijf. Telefonica zal de eigen Braziliaanse activiteiten samenvoegen met die van marktleider Vivo. Het gecombineerde bedrijf zal ruim 69 miljoen klanten tellen.


Kredietverzekeraar Coface wil de eerste Europese kredietbeoordelaar worden. Het bedrijf werpt zich daardoor op als concurrent van toonaangevende partijen als Moody's, Fitch en Standard & Poor's. Het Franse bedrijf heeft onlangs bij het Committee of European Securities Regulators (CESR) een accreditatie aangevraagd om op te mogen treden als kredietbeoordelaar, gespecialiseerd in bedrijven in Europa. Het resultaat van de aanvraag zal waarschijnlijk binnen zes maanden bekend zijn. Het Committee of European Securities Regulators is het enige instituut in Europa voor de registratie en toezicht op kredietbeoordelaars. De rol van kredietbeoordelaars in het financiële systeem is sinds het uitbreken van de financiële crisis onderwerp van discussie. De gevestigde bureaus hanteerden hoge scores voor complexe financiële instrumenten gebaseerd op Amerikaanse hypotheken. Hiervan bleek later dat deze producten zeer risicovolle beleggingen waren.


De uitkomst van de stresstest voor 91 Europese banken heeft geen invloed op de ratings voor de sector. Dat heeft het ratingbureau Moody's bekend gemaakt. Volgens het ratingbureau zorgde de stresstest van Committee of European Banking Supervisors (CEBS), de Europese toezichtsautoriteit voor de bankensector, niet voor een verrassing op het gebied van kredietwaardigheid. De resultaten waren naar eigen zeggen vergelijkbaar met recent onderzoek van het ratingbureau zelf. Daaruit bleek volgens Moody's dat de meeste Europese banken economische schokken goed kunnen weerstaan, zonder extra kapitaal op te halen. Het ratingbureau zegt dat de reactie van de markt op de resultaten van de stresstest een belangrijke factor zal vormen in de vormgeving van de operationele omgeving van de Europese banken. Moody's zegt te verwachten dat een grotere transparantie zal leiden tot een herstel van het vertrouwen van de investeerder in het Europese banksysteem.


Het internationale luchtvaartverkeer heeft tijdens de maand juni een gevoelige heropstanding gekend tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van de International Air Traffic Association (IATA). Daarbij wordt opgemerkt dat het passagiersverkeer met 11,9 procent is gestegen. Daarbij wordt opgemerkt dat alle regio's een groei met meer dan 10 procent lieten optekenen, op uitzondering van Europa. Er wordt aan toegevoegd dat het aantal reizigers nu 1 procent tot 2 procent boven de cijfers van voor het uitbreken van de economische crisis liggen. In Afrika werd een groei met 21,3 procent opgetekend, dankzij het wereldkampioenschap voetbal in Zuid-Afrika. Daarna volgen het Midden-Oosten (18 procent), Azië (15,5 procent), Midden-Amerika (14,7 procent), Noord-Amerika (10,8 procent) en Europa (7,8 procent). Bij het vrachtvervoer werd een toename met 26,5 procent opgetekend.


Het reisbureau Viajes Marsans, gewezen Spaanse marktleider, gaat zijn 1.400 medewerkers ontslaan. Dat heeft de directie tijdens een ondernemingsraad bekend gemaakt. Het reisbureau stopte wegens financiële moeilijkheden eind juni met zijn betalingen. Het reisbureau vormt de belangrijkste activiteiten van de groep Marsans, die in juni van dit jaar werd overgenomen door de Spaanse maatschappij Posibilitum Business, gespecialiseerd in de overname van bedrijven in moeilijkheden. Bij Marsans werken in totaal 2.079 mensen. Posibilitum Business was eerst van plan om dat personeelsbestand te halveren als onderdeel van een drastisch herstructuringsplan. Bij Viajes Marsans zouden in dat scenario 947 medewerkers worden ontslagen. De Spaanse toeristische sector is zwaar getroffen door de gevolgen van de economische crisis.


De Duitse halfgeleiderproducent Infineon Technologies heeft tijdens het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar een nettowinst gerealiseerd van 126 miljoen euro. Tijdens dezelfde periode vorig jaar werd nog een nettoverlies geleden van 23 miljoen euro. De omzet steeg van 761 miljoen euro tot 1,21 miljard euro. Het bedrijf profiteert van de heropleving van de vraag naar halfgeleiders. Rekening houdend met de prestaties tijdens de eerste drie kwartalen van het boekjaar, zegt Infineon te verwachten dat de omzet dit jaar met minstens 45 procent zal toenemen. Eerder was het concern nog uitgegaan van een groei met bijna 40 procent. Het is de derde keer dit fiscale jaar dat Infineon de outlook heeft verhoogd, te danken aan de aanhoudend hoge vraag van klanten. Vooral vanuit de mobiele telecom-sector wordt een belangrijke groei verwacht.


Het Catalaanse parlement heeft gestemd voor een verbod op stierengevechten. Catalonië is de eerste regio op het Spaanse vasteland waar deze traditionele sport wordt verboden. Het verbod gaat over anderhalf jaar in. Bijna tien jaar geleden werd ook op de Canarische eilanden al een verbod uitgevaardigd op stierengevechten. De actiegroep Prou had meer dan 180.000 handtekeningen verzameld in een petitie voor een verbod op stierenvechten, dat als dierenmishandeling wordt bestempeld. Dat is meer dan driemaal wat nodig is om het Catalaanse parlement te dwingen over een verbod te stemmen. Stierenvechten is niet meer zo populair in Catalonië. Er vinden steeds minder stierengevechten plaats. Enkel in de arena La Monumental in Barcelona hebben er nog stierengevechten plaats. De regionale regering van de Spaanse hoofdstad Madrid heeft stierenvechten onlangs de status van cultureel erfgoed gegeven.


Het Amerikaanse internetbedrijf Google zou werken aan een tegenhanger voor de sociale-netwerksite Facebook. Google zou al een aantal gesprekken hebben gevoerd met een aantal game-uitgevers voor het leveren van games voor sociale-netwerken. Onder meer zou contact gezocht zijn met onder andere Playdom, Playfish en Zynga. Het internetbedrijf zou werken aan de bouw van een nieuwe sociale-netwerksite in de hoop daarmee met Facebook te kunnen concurreren. Om gebruikers aan zich te binden, zou de site onder andere met online-games moeten worden gevuld. Ook Google Buzz zou in de sociale-netwerkdienst moeten worden opgenomen. Google heeft met Orkut al een sociale-netwerksite in handen, maar die is slechts in enkele landen populair. Omdat steeds meer internetgebruikers actief zijn op Facebook, dreigen bedrijven als Google advertentie-inkomsten mis te lopen.


De Duitse spooroperator Deutsche Bahn zal in oktober met één van zijn Intercityexpress-treinen voor het eerst testritten uitvoeren in de Kanaaltunnel. Dat heeft Rüdiger Grube, topman van Deutsche Bahn, bekend gemaakt. Het gaat om testritten. Frankrijk en Groot-Brittannië hebben de uitbatingsvoorwaarden voor het treinverkeer door de tunnel vastgelegd, waarbij onder meer bijzondere vereisten werden opgelegd aan de lengte van de treinen. Enkel de Eurostar-voertuigen voldoen aan die voorwaarden, zodat concurrenten in praktijk geen toegang hebben tot de markt. Maar een werkgroep is aan het werk om de situatie te veranderen. Tunneloperator Eurotunnel kijkt uit naar de komst van concurrenten en lanceerde onlangs nog een nieuwe oproep aan Deutsche Bahn, waarbij het potentieel van een verbinding Londen-Frankfurt of Londen-Amsterdam benadrukt werd.


Meer Nieuws

Thursday, July 29, 2010

Wereld moet strenger optreden tegen energiedranken

Er moet een grotere regelgeving komen, gekoppeld aan initiatieven vanuit de sector zelf, om jongeren te beschermen tegen de potentiële gevaren die energiedranken inhouden voor de gezondheid. Dat zegt Paul Hebert, hoofdredacteur van de Canadian Medical Association Journal. Hij zegt daarbij dat er zou aangestuurd moeten worden op een wereldwijd strengere wetgeving. In het editoriaal van het magazine merkt Paul Hebert samen met zijn collega's Matthew Stanbrook en Noni MacDonald op dat het hoog tijd wordt dat autoriteiten over de hele wereld zich bewust worden van de problemen die gepaard gaan met de verkoop van energiedranken aan jongeren.

"Daarbij maken Paul Hebert en zijn collega's zich vooral bezorgd over de huidige marketing van energiedranken bij jongeren door promitionele acties zoals de sponsoring van een aantal activiteiten, zoals evenementen voor skateboarders en snowboarders," aldus het magazine Beverage Daily. "Daarbij wordt opgemerkt dat kinderen en jongeren weinig onderlegd zijn in het maken van gezonde keuzes, vooral wanneer informatie over cafeïne-concentraties en niveaus van veilige hoeveelheden op de labels niet duidelijk wordt aangegeven." Onder meer wordt gewezen op het feit dat jongeren vaak 's avonds cafeïne-dranken gebruiken, wat mogelijk negatieve gevolgen heeft op de slaapkwaliteit en het leervermogen.

"De auteurs zijn echter niet alleen bekommerd over de marketing en consumptie van de dranken," meldt Beverage Daily nog. "Volgens hen zijn de energiedranken, die gemiddeld tussen 80 milligram en 140 milligram cafeïne bevatten, verschillend van andere cafeïne-dranken. Hebert en zijn collega's stellen daarbij dat de energiedranken inmiddels zijn ontwikkeld tot een drug, die voorgeschoteld worden als een lekkere siroop. Daarom doen zij aan de overheden een oproep om striktere maatregelen op te leggen en vragen ze aan de sector om meer verantwoorde praktijken aan te nemen." De sectororganisatie Refreshments Canada geeft in een reactie aan dat de veiligheid van de energiedranken wereldwijd door onderzoek is bevestigd.

Labels: , , , ,

Interne zoekmachine belangrijk voor retailsites

Zoekmachines op de websites van bedrijven zijn voor marketeers even belangrijk dan het kopen van kernwoorden op zoekmachines. Dat is de conclusie van een onderzoek van Searchandise Commerce en iProspect. De onderzoekers stellen dat hun studie heeft uitgewezen dat de rangschikking binnen de websites zinvoller zijn dan de rangschikking in zoekmachines. Opgemerkt wordt dat zoekmachines nog altijd een belangrijke manier vormen voor consumenten om naar aanbevelingen, besprekingen en productinformatie te navigeren, maar de onderzoeker stellen dat het minstens even belangrijk is dat ook bij de merken zelf online kan worden gezocht naar informatie.

"Uit het onderzoek blijkt dat 66 procent van de shoppers op het internet naar producten zoeken," merkt het magazine BizReport op. "Daarbij geeft 20 procent te starten op de website van een retailer. Ook zoekmachines en websites van producenten blijken populaire startlocaties te zijn. Van de shoppers die op een retailsite startten, koopt 19 procent rechtstreeks bij de retailer of gaan naar de website van de producent voor meer informatie. Nadat een website van een producent is bezocht, begeven vele shoppers zich naar een zoekmachine voor informatie of bezoeken een fysieke winkel. Bij de shoppers die op een zoekmachine beginnen, gaat 37 procent naar een retailsite en ongeveer de helft daarvan doet daar ook een daadwerkelijke aankoop.

De onderzoekers waarschuwen echter wel dat retailsites ervoor moeten zorgen dat de consument tijdens de zoekactiviteiten niet met pop-ups of andere reclames wordt geconfronteerd. Er wordt aan toegevoegd dat informatie over prijs en product duidelijk aangegeven moeten worden. Daarnaast moet de consument volgens de onderzoekers ook mogelijkheden tot productvergelijking krijgen. Verder blijkt dat de gemiddelde online consument bij het aankoopproces gemiddeld 4,1 informatie-bronnen raadpleegt. Net zoals bij de zoekmachines, verbinden de consumenten producten op de eerste pagina van de interne zoekopdrachten met de grootste relevantie en kwaliteit.

Labels: ,

Spreker en toehoorder kunnen daadwerkelijk identiek denken

Tijdens conversaties vertonen de hersenactiviteiten van spreken en toehoorder vaak opvallend veel gelijkenissen, vooral wanneer de twee partijen elkaar echt begrijpen. Dat is de conclusie van een onderzoek van de Princeton University. Onderzoeksleider Greg Stephens stelt dat er veel meer gelijkenissen kunnen opgemerkt worden tussen de constructie van een gesprek en het opvangen van een gesprek dan men had kunnen verwachten. Hoe meer gelijkenissen de hersenactiviteiten vertonen, hoe meer de spreker en toehoorder elkaar blijken te begrijpen. In sommige gevallen wordt bij de toehoorder zelfs een activiteit opgemerkt te kunnen worden voor dezelfde patronen worden opgetekend in de hersenen van de spreker.

Dit laatste zou volgens de onderzoekers mogelijk kunnen aantonen dat de toehoorder anticipeert op wat de spreker gaat zeggen. Greg Stephens voegt er aan toe dat gelijkaardige patronen in de hersenen van beide partijen er blijkbaar ook voor zorgen dat de toehoorder het inhoud van het gesprek beter heeft kunnen vatten. "Dat is mogelijk een aanwijzing waarom het in gesprekken tussen sommige mensen klikt en tussen anderen veel minder," voert hij aan tegenover het magazine HealthDay News. "Bij identieke hersenpatronen zou de toehoorder zijn eigen brein kunnen gebruiken om te voorspellen wat het brein van de spreker doet. Dat kan bijzonder nuttig zijn voor een echt wederzijds begrip."

Het onderzoek bouwde voort op een eerdere studie van hetzelfde team, waarbij aangetoond werd dat er gelijkenissen konden worden ontdekt tussen de hersenpatronen van mensen die naar dezelfde videoclips keken. David Poeppel, professor psychologie en neurologie aan de New York University, merkt op dat de resultaten van het onderzoek geen verrassing vormen. "Het onderzoek van de Princeton University vormt een bevestiging van de hypothese dat de taal in de hersenen bijzonder sterk is georganiseerd en bij de verschillende individuen op dezelfde manier is opgebouwd." Paul Sanberg, hersenchirurg aan het Center of Excellence for Aging and Brain Repair aan University of South Florida ziet in het onderzoek mogelijk een latere therapie voor de behandeling van communicatie-stoornissen en hersenbeschadiging.

Labels: ,

Succes sociale netwerken vooral te danken aan vrouwen

De snelle groei van sociale netwerken is vooral te danken geweest aan vrouwen. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau ComScore. Volgens het rapport bezocht 75 procent van alle online vrouwen tijdens de maand mei van dit jaar een sociale netwerkingsite, tegenover 69,7 procent van de mannen. ComScore voegt er aan toe dat er wereldwijd een aantal parallellen kunnen worden getrokken. Onder meer blijken vrouwen over de hele wereld een sterk engagement te vertonen met sociale netwerksites. Vrouwen vertegenwoordigen volgens ComScore 47,9 procent van het totale aantal unieke bezoekers van sociale netwerken, maar vertegenwoordigen wel 57 procent van alle pageviews en bijna 57 procent van de totale tijd die op sociale netwerken is doorgebracht.

Uit het onderzoek van ComScore blijkt dat vrouwen gemiddeld 5,5 uur per maand aan sociale netwerken besteden. Dat is anderhalf uur meer dan mannen. Er wordt aan toegevoegd dat in elke wereldregio sociale netwerken een groter percentage van online vrouwen bereikt dan van online mannen. "Maar het is ook belangrijk om de sekseverschillen in hun regionale, nationale en lokale context te bekijken," voert Linda Boland Abraham, chief marketing officer bij ComScore, aan tegenover het magazine Marketing Daily. In Latijns-Amerika ligt de betrokkenheid van de vrouwen bij het internet het hoogste (94,1 procent), gevolgd door Noord-Amerika (91 procent) en Europa (85,6 procent).

In Asia-Pacific, waar nog altijd een aantal regio's geconfronteerd worden met een lage breedband-penetratie en wettelijke restricties op de toegang tot sociale netwerken, wordt een penetratie van 54,9 procent opgetekend. De onderzoekers voegen er aan toe dat mannen wereldwijd de meerderheid van de internet-bevolking vertegenwoordigen, maar vrouwen besteden 8 procent meer tijd online. Wereldwijd is een vrouw gemiddeld 25 uur per maand actief op het internet. Daarnaast besteden vrouwen ook 20 procent meer tijd op retailsites dan mannen. In de meeste landen bekijken vrouwen echter veel minder tijd online video's dan mannen. Bij vrouwen die online video kijken, is YouTube echter wel belangrijker dan bij mannen.

Labels: ,

Mond-aan-mond reclame bewijst grotere efficiëntie

Mond-aan-mond reclame levert 16 procent meer winst op dat traditionele reclame. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van de Wharton University. Christophe Van den Bulte, professor marketing aan de Wharton University, stelt dat mond-aan-mond op de korte termijn voor de adverteerder waardevoller is omdat de campagnes een grotere winstmarge opleveren dan andere reclame-categorieën, maar ook op lange termijn voordeel opleveren omdat er voor een grotere klantentrouw wordt gezorgd. De onderzoekers stellen dat de efficiëntie van mond-aan-mond reclame in grote mate te danken is aan het feit dat de doelgroepen als een soort koppelaar optreden en in feite potentiële klanten zoekt voor de service of het product.

"De resultaten van het onderzoek zijn uitstekend nieuws voor marketeers, die steeds sceptischer worden over de impact van traditionele media en steeds meer terugvallen op sociale media en virale methodes," merkt Christophe Van den Bulte op tegenover het magazine Marketing Daily. Hij wijst er op dat mond-aan-mond reclame ook het voordeel van een emotionele verbondenheid oplevert. Het is volgens Van den Bulte voor de consument veel aantrekkelijker om bij een merk of een product te blijven indien hij weet dat ook anderen ermee werken. De consument beschouwt de vrienden van zijn vrienden immers zelf ook als vrienden. Hij wijst erop dat het heel anders is dan bij online message boards, waar men grotendeels vertrouwt op vreemden.

De onderzoekers voegen er aan toe dat mond-aan-mond reclame het minst efficiënt lijkt voor producten of diensten waarvoor vele informatiekanalen ter beschikking zijn, zoals online prijsvergelijkingen, intrestvoeten of product-informatie. "Maar producten die heel ervarings-intensief zijn - zoals de kwaliteit van de ontvangst van een mobiele telefoon - zijn bijzonder geschikt voor mond-aan-mond reclame, want dat zijn onderwerpen waar mensen graag over praten," aldus nog Van den Bulte. Ook in categorieën zoals farmaceutica wordt volgens hem steeds meer gebruik gemaakt van mond-aan-mond reclame in plaats van op experts. Daarbij wordt erop gewezen dat huisartsen liever het oordeel van een collega horen dan van een farmaceutica-expert.

Labels: , ,

Drie op tien staat echt graag in de keuken

Weliswaar zegt 79 procent van de Amerikanen dat ze graag koken, maar voor 49 procent gaat dat alleen op wanneer ze daar tijd voor hebben. Slechts 30 procent zegt daadwerkelijk van het koken te houden. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Harris Poll. Toch zegt slechts 11 procent van de Amerikanen zelden of nooit thuis een maaltijd klaar te maken. Volgens Harris maakt 41 procent minstens vijf keer per week thuis een maaltijd klaar, terwijl 29 procent minsten drie of vier keer een maaltijd bereidt en 19 procent één tot twee keer per week aan het koken gaat. Bij de vijfenzestigplussers zegt 33 procent van het koken te houden, tegenover 28 procent bij de babyboomers.

Kookprogramma's op televisie genieten ook in de Verenigde Staten op dit ogenblik een enorme populariteit. "Bovendien zijn de Amerikanen op dit ogenblik meer geneigd om thuis te eten, zodat ze het geld van een restaurantbezoek kunnen sparen," aldus het magazine Marketing Daily. "Het resultaat van het onderzoek zou er volgens Harris op kunnen wijzen dat er een element van noodzaak in plaats van plezier schuil gaat achter de huidige trend. Bovendien geeft Harris aan dat een groot gedeelte van de bevolking liefst anderen ziet koken dan zelf een gerecht klaar te maken." De onderzoekers merken op dat 32 procent van de mannen zegt van het koken te houden, tegenover 28 procent van de vrouwen.

Uit het onderzoek is verder gebleken dat 52 procent van de vijfenzestigplussers minstens vijf keer per week thuis een maaltijd bereiden, tegenover 43 procent bij de Babyboomers, 38 procent bij Generation X en amper 33 procent bij de Echoboomers. Wanneer er thuis een maaltijd bereid wordt, zegt 22 procent vaak uitsluitend voor zichzelf te koken, terwijl 75 procent aangeeft vaak voor het gezin te koken. Ook zegt 22 procent vaak voor vrienden te koken. Drie op vier betrokkenen zegt geregeld of vaak gebruik te maken van voorbereide of diepgevroren ingrediënten en keukentoestellen zoals magnetrons en toasters. Dat bevestigt volgens Harris het streven naar gebruiksvriendelijkheid en tijdwinst.

Labels: , ,

Amerikaanse televisie sluit historische soap-periode af

In september stopt de Amerikaanse televisiezender CBS met zijn soap 'As the World Turns'. Daarmee wordt definitief een tijdperk afgesloten. Het programma heeft vierenvijftig jaar gelopen en is de laatste die nog de oorspronkelijke definitie van de soap-categorie beantwoordt. Het programma wordt immers nog altijd geproduced en gesponsord door zeepproducent Procter & Gamble. Het stopzetten van het programma betekent echter niet het einde van de soap-categorie. Televisiezenders en adverteerders zijn er immers van overtuigd dat het genre nog vele jaren verder zal blijven bestaan als een essentieel onderdeel van het totale televisie-aanbod.

"Adverteerders houden van de soap-categorie omdat de programma's in eerste instantie nog altijd gericht zijn op de vrouwelijke bevolkingsgroep, die nog altijd een belangrijk onderdeel van het televisiepubliek en de reclame-inkomsten zorgt," merkt het magazine TVNewsCheck op. "Bovendien lokken soaps het publiek naar de websites van de televisiezenders." Alan Picozzi, onderzoeksdirecteur bij Petry Media, merkt op dat vele soaps zijn verdwenen, maar de overblijvende reeksen staan volgens hem bijzonder stevig, zoals 'General Hospital', 'One Life to Live', 'The Bold and the Beautiful', 'The Young and the Restless en 'Days of Our Lives'.

Het magazine voegt er aan toe dat 'As the World Turns' in de Amerikaanse soap-categorie op het gebied van populariteit tot de laagste plaats was gezakt en dus als eerste in aanmerking om geschrapt te worden. Op die manier verdween vorig jaar ook al 'Guiding Light' van het Amerikaanse televisiescherm. Maar het genre op zich heeft volgens analisten nog altijd niets van zijn sterkte verloren. 'The Young and the Restless' haalt bij het vrouwelijke televisiepubliek immers nog altijd een score van 2,2 punten. Daarmee is het programma de populairste Amerikaanse uitzending van de dag-programmering. Ook 'General Hospital' (1,6 punten), 'The Bold and the Beautiful' en 'One Life to Live' (1,4 punten) staan in de top vijf.

De soaps genereren ook meer reclame-inkomsten dan de meeste andere televisie-programma's. Een gemiddelde soap realiseerde tussen januari vorig jaar en mei dit jaar gemiddeld 130 miljoen dollar aan reclame-inkomsten, tegenover 100 miljoen dollar voor een gemiddelde talkshow en 96 miljoen dollar voor een gemiddeld spelprogramma. Adverteerders houden van soaps omdat het publiek bijzonder homogeen is. Vrouwen vertegenwoordigen immers 76 procent van het totale soap-publiek. Bovendien houden adverteerders volgens de Amerikaanse media-analiste Shari Anne Brill van programma's met een verhaal, waardoor soaps voor hen aantrekkelijker zijn dan vele andere programma's.

Labels: , ,

Nieuwsoverzicht

Het Amerikaanse Entertainmentconcern Disney neemt gamesontwikkalaar Playdom ove. Met de transactie is een bedrag gemoeid van 763 miljoen dollar. Robert Iger, topman van Disney, zegt in de overname grote mogelijkheden te zien. Playdom is op tweeënhalf jaar uitgegroeid tot een grote speler in de markt van de online games. Het bedrijf levert onder meer de games voor sociale netwerksites zoals Facebook en MySpace. Maandelijks spelen naar schatting 42 miljoen mensen games zoals Social City, Sorority Life of Mobsters. Disney wil de online games van Playdom koppelen aan de bekende namen en merken van het Disney-concern. Het Disney-concern bestaat, naast de talrijke figuren uit de animatiefilms, uit televisiezenders ABC en ESPN en uit Marvel-Comics. Onlangs nog heeft Disney een ontwikkelaar van iPhone-games overgenomen. De overname moet in het vierde kwartaal van dit jaar afgerond worden. De concurrentieautoriteiten moeten nog wel hun toestemming geven.


ArcelorMittal, de grootste staalproducent ter wereld, heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een nettowinst gerealiseerd van 1,7 miljard dollar. Een jaar geleden moest ArcelorMittal door de economische crisis een verlies van bijna 800 miljoen dollar optekenen. Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar werd een nettowinst van 0,68 miljard dollar gerealiseerd. De omzet steeg van 15,2 miljard dollar naar 21,7 miljard dollar. De staalverkoop steeg van 17 miljoen ton naar 22,8 miljoen ton. ArcelorMittal geeft verder aan dat het een afsplitsing onderzoekt van de roestvrij staal-activiteit van de rest van de groep. Laskhmi Mittal, chief executive van ArcelorMittal, zegt vertrouwen te hebben in de toekomst van de roestvrij staal-activiteit en te denken dat de creatie van een afzonderlijke maatschappij een bijkomende toegevoegde waarde zal betekenen voor de aandeelhouders.


Duitsland is het niet eens met zijn partners binnen het Baselcomité over het nieuwe kader voor reglementering van de bankensector. Dat heeft Bafin, de Duitse financiële autoriteit, gezegd nadat het Baselcomité substantiële vooruitgang aankondigde in het dossier. Het Baselcomité, dat centrale bankiers en regulatoren groepeert en belast is met het opstellen van internationale normen voor de bankensector, kondigde een akkoord aan over bepaalde aspecten van het Basel-akkoord. Duitsland zegt echter een globaal akkoord te willen over alle punten. Duitsland vindt onder meer dat een aantal voorstellen geen rekening houden met de specifieke eigenschappen van de Duitse spaarkassen en mutualistische banken. Die dreigen door de voorstellen volgens Duitsland gewurgd te worden. Er wordt wel gezegd dat Duitsland vastbesloten is om een akkoord te bereiken.


De Franse autofabrikant PSA Peugeot-Citroën heeft tijdens de eerste helft van dit jaar een omzet gerealiseerd van 28,4 miljard euro. Dat is een stijging met 20,8 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst bedroeg 680 miljoen euro, terwijl tijdens de eerste helft van dit jaar een verlies van 962 miljoen euro werd opgetekend. De stijging is volgens het Franse concern te danken aan de introductie van nieuwe modellen, de uitbreiding van het marktaandeel en een wereldwijd toenemende vraag naar auto's. De groei is vooral te danken aan de Chinese markt. Peugeot verwacht in China op jaarbasis een dubbelcijferige groei. Maar ook in Latijns Amerika verwacht het concern voor het hele jaar een stevige groei te zullen kunnen realiseren. In Europa daarentegen voorziet Peugeot-Citroën voor het hele jaar een inkrimping van 7 procent.


De Amerikaanse vliegtuigconstructeur Boeing heeft op de luchtvaartshow in het Britse Farnborough bekend gemaakt om over vier jaar commerciële ruimtevluchten te willen uitvoeren met de ruimtecapsule CST-100, die zeven passagiers zou kunnen meenemen. Het is de bedoeling dat de ruimtecapsule zal vliegen naar het International Space Station (ISS). Dat is ook de reden waarom de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie 14 miljoen euro wil investeren in de ontwikkeling van het ruimtetuig. Bovendien werkt Boeing samen met het bedrijf Bigelow Aerospace, dat plannen smeedt om over vijf jaar een het ruimtestation Orbital Space Complex uit te bouwen. Dat ruimtestation zou de toeristen in de ruimte opvangen. Er werd niet bekend bekend gemaakt welke prijs aan de toeristen zal gevraagd worden voor een reis naar de ruimte.


Nadat vrachtwagenbestuurders twee dagen op rij gestaakt hadden uit protest tegen een wetsontwerpen dat hun sector liberaliseert, is meer dan 80 procent van de benzinestations in Griekenland zonder brandstof gevallen. De vakbonden vakbond van de Griekse vrachtwagenchauffeurs had opgeroepen tot een staking voor onbepaalde duur. Ongeveer 35.000 bestuurders van tankwagens die brandstof vervoeren namen deel aan het protest. De tankwagenbestuurders staken omdat de regering hen niet consulteerde over de details van het wetsontwerp. Het nieuws over de staking zorgde ervoor dat duizenden Grieken in Athene en andere delen van het land brandstof gingen hamsteren, wat resulteerde in lange wachtrijen voor de benzinestations. Uit angst dat de staking nog dagenlang zou kunnen aanslepen, sloegen heel wat Grieken zoveel mogelijk benzine in.


De iPad heeft in het tweede kwartaal van dit jaar al een aandeel van 6 procent veroverd op de markt voor mobiele computers. Dat blijkt uit cijfers van marktmonitor Canalys. Verwacht wordt dat de gehele markt voor tabletcomputers dit jaar groeit tot 12,5 miljoen stuks en over vier jaar tot 66 miljoen. Volgens analist iSuppli levert Apple alleen al dit jaar 12,9 miljoen iPads, meer dan Canalys inschat voor alle tablets van alle leveranciers bij elkaar. Daarnaast denkt iSuppli dat het aantal iPads volgend jaar stijgt tot 36.5 miljoen stuks en tot 50,4 miljoen exemplaren het jaar nadien. Daarnaast verwacht iSuppli dat Apple in april volgend jaar nieuwe modellen van de iPad zal lanceren, met onder meer een interne camera en verschillende beeldschermgroottes. Daarmee blijft de iPad marktleider nog twee jaar marktleider, wanneer grote spelers zoals Hewlett-Packard en Acer op de markt zijn verschenen met eigen tabletcomputers.


Het Britse olieconcern British Petroleum zal zijn bedrijfscultuur moeten wijzigen na het olielek in de Golf van Mexico. Een dergelijk voorval schudt een bedrijf helemaal door elkaar tot aan de fundamenten. Dat heeft Bob Dudley, de nieuwe topman van het Britse olieconcern, gezegd tijdens een Amerikaans televisie-interview. In dergelijke situaties zijn er volgens Dudley twee manieren om te reageren. Daarbij heeft men volgens Dudley de keuze tussen de vlucht nemen en zich te verschuilen of de de bedrijfscultuur echt wijzigen en voor controles te zorgen, opdat een dergelijk voorval nooit meer zou kunnen gebeuren. Dudley, die begin oktober vertrekkend topman Tony Hayward opvolgt, beloofde in het interview verder nog dat British Petroleum en de oliesector in het algemeen veel zullen leren uit de olieramp met het boorplatform Deepwater Horizon.


De Amerikaanse autobouwer General Motors zal de elektrische Chevrolet Volt aan een prijs van 41.000 dollar op de markt brengen. Het prijsniveau van de Opel Ampera, het Europese zustermerk van de Chevrolet Volt, is nog niet bekend. De Chevrolet Volt zal in de Verenigde Staten evenveel kosten als wagens uit de premiumklasse, zoals de terreinwagen VW Touareg, de sportwagen Audi TT of een goed uitgeruste versie van de BMW 3-reeks. De Amerikaanse overheid zal de elektrische wagen echter steunen met een belastingvoordeel van 7.500 dollar. De verkoop van de Chevrolet Volt op de Amerikaanse markt start eind dit jaar. Volgend jaar zouden er 10.000 exemplaren worden geproduceerd. Voor het jaar daarop wordt gerekend op 30.000 exemplaren. De Europese Opel-versie wordt eind volgend jaar op de markt gebracht.


Het Russisch-Britse olieconcern TNK-BP heeft tijdens de eerste helft van dit jaar een nettowinst gerealiseerd van 2,43 miljard dollar. Dat is een stijging met 21 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De stijging is te danken aan een grotere olieproductie en goede conjunctuur. De omzet van de Brits-Russische olieholding nam in vergelijking met 43 procent toe tot 20,74 miljard dollar. TNK-BP is de derde grootste olieproducent in Rusland en vertegenwoordigt ongeveer een kwart van de wereldwijde productie van de Britse oliegroep British Petroleum. Het Russisch-Britse concern werd vijf jaar lang geleid door Bob Dudley, die vanaf oktober de nieuwe topman wordt van British Petroleum. Dudley moest twee jaar geleden Rusland ijlings verlaten na een dispuut met de Russische partners van British Petroleum. Tony Hayward, de ontslagnemende topman van British Petroleum, stapt over naar het Russisch-Britse concern.


Investeerders die winst wisten te halen uit de zware financiële fraude door Bernard Madoff, riskeren nog steeds voor de rechtbank te moeten verschijnen en hun winsten te moeten afstaan. Dat zegt Irving Picard, die door een New Yorkse rechtbank aangesteld werd om de Madoff-slachtoffers zo goed mogelijk schadeloos te stellen. Picard geeft aan dat hij tot de helft van het naar schatting tweeduizendtal investeerders die winst haalden uit de fraude, voor de rechter wil slepen. Duizenden mensen raakten hun volledige investering kwijt door de fraude. Een aantal gelukkigen wist echter munt te slaan uit hun investering alvorens Madoffs fraudesysteem anderhalf jaar geleden ineenstortte. De mensen die winst maakten, deden dat volgens Picard ten koste van anderen die geld verloren. Hij heeft tot december de tijd om de investeerders in kwestie voor de rechter te brengen. Madoff zit een celstraf van 150 jaar uit voor zijn fraude.


Het Amerikaanse defensiebedrijf Lockheed Martin heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een nettowinst gerealiseerd van 825 miljoen dollar. Dat is een stijging met 12 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De omzet uit de verkoop van raketten, gevechtsvliegtuigen, satellieten en elektronica steeg met 3,3 procent tot 11,4 miljard dollar. Bob Stevens, voorzitter van Lockheed Martin, maakte gewag van een financieel sterk kwartaal. Hij voegde er aan toe dat het bedrijf besliste om twee divisies af te stoten en andere afdelingen te reorganiseren om de prestaties van de onderneming op lange termijn te versterken. Lockheed gaat uit van een kleine daling van de opbrengsten van ongeveer 1 miljard dollar over het lopende jaar van tot 46,5 miljard dollar. Het grootste defensiebedrijf ter wereld verhoogt echter zijn winstprognose.


Aanhangers van de milieuorganisatie Greenpeace hebben in Londen een tijdlang tankstations van British Petroleum geblokkeerd. Op die manier wilden ze er bij Bob Dudley, de nieuwe topman van British Petroleum, op aandringen te stoppen met onderzoek in de diepzee en met de ontginning van oliehoudend zand, wat volgens Greenpeace te zwaar doorweegt op het milieu. Greenpeace riep het Britse concern op zijn plannen stop te zetten om boringen uit te voeren in diepe wateren bij Libië en in het Noordpoolgebied, waar een olielek volgens de organisatie nog ergere gevolgen zou kunnen hebben dan in de Golf van Mexico. Rampen zoals het olielek in de Golf van Mexico zijn volgens Greenpeace alleen te voorkomen als British Petroleum stopt elke laatste druppel olie uit de aarde te persen. In plaats van gevaarlijke en vuile oliewinning zoals diepzeeboringen moet British Petroleum volgens de organisatie volop inzetten op zuivere alternatieven.


Het Amerikaanse chemieconcern DuPont heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een nettowinst gerealiseerd van 1,7 miljard dollar. Dat is bijna drie keer meer dan tijdens dezelfde periode vorig jaar, toen het concern weliswaar geconfronteerd werd met een aantal eenmalige lasten. De omzet steeg met 26 procent tot 8,6 miljard dollar. De vijf divisies van het concern lieten een dubbelcijferige omzetgroei optekenen. Ellen Kullman, chief executive van DuPont, wees er daarbij op dat verscheidene activiteiten resultaten lieten optekenen die het niveau van voor de recessie ruim overtreffen. Het concern maakte ook bekend zijn winstverwachting voor het lopende jaar naar boven bij te stellen. Opgemerkt wordt dat in de opkomende markten een groei met 33 procent werd opgetekend. Azië liet zelfs een stijging met 47 procent optekenen. In Europa werd een toename met 18 procent opgetekend. De Verenigde Staten lieten een stijging met 18 procent noteren.


Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM heeft tijdens het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar een nettowinst gerealiseerd van 736 miljoen euro. Tijdens dezelfde periode vorig jaar moest de luchtvaartmaatschappij nog een verlies optekenen van 705 miljoen euro. Het is voor de eerste keer in bijna twee jaar dat de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij weer een winst heeft laten optekenen. De omzet steeg met 10,7 procent tot 5,72 miljard euro. Dit was onder meer te danken aan een gevoelige stijging van de inkomsten uit de luchtvracht. De omzet van die divisie ging met 42 procent omhoog. De aswolk, die een groot deel van het Europese vliegverkeer in april dagenlang stillegde, kostte de luchtvaartmaatschappij 270 miljoen euro aan gemiste omzet en verhoogde de operationele kosten met 158 miljoen euro.


Meer Nieuws

Wednesday, July 28, 2010

Zes op tien hotelgasten reserveert online

Drury Inn & Suites, Hilton Garden Inn, Homewood Suites, Microtel Inns & Suites, Omni Hotels en The Ritz-Carlton halen bij de Amerikaanse hotelgast de hoogste tevredenheid. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau JD Power. Er wordt opgemerkt dat de grootste vooruitgang werd geboekt op het gebied van prijzen, reservaties en gastenkamers. In de verschillende categorieën halen vooral hotels voor langer verblijf en het middensegment met full-service halen goede scores. Er wordt aan toegevoegd dat inmiddels 58 procent van de gasten inmiddels online reserveert, tegenover 54 procent vorig jaar. Het prijsaanbod is vaak een motivatie om een online reservatie te doen op een onafhankelijke reissite in plaats van op de website van het hotel.

"Naarmate de hotelindustrie zich van de economische crisis herstelt, is de algemene tevredenheid bij de hotelgasten volgens JD Power gevoelig gestegen tegenover vorig jaar," merkt het magazine Marketing Daily op. "Vele hotelketens slaagden er ook in een relatief hoge tevredenheid te bewaren tijdens de voorbije twaalf maanden, ondanks de inkomensdalingen en kostenstijgingen door de economische crisis. Naarmate de sector zich herstelt en de bezoekersaantallen worden verhoogd, zal het voor hotelketens cruciaal zijn om een efficiënt management te hanteren en een hoog niveau aan diensten en producten te leveren. Wanneer de klant een verschil in service ervaart binnen verschillende hotels van hetzelfde merk, heeft dat een negatieve impact op de algemene tevredenheid."

Microtel Inns & Suites nam voor het negende opeenvolgende jaar de eerste plaats in bij de budgethotels. In het middensegment met limited-service behaalde Drury Inn & Suites voor het vijfde jaar op rij de eerste plaats. In de middencategorie met full-service stond Hilton Garden Inn voor het tweede opeenvolgende jaar op de eerste plaats. Verder stippen de onderzoekers aan dat hotelgasten voor een langer verblijf het meest geneigd zijn om online te reserveren. Gasten van budgethotels maken het minst gebruik van het internet om een verblijf vast te leggen. Er wordt aan toegevoegd dat hotelgasten in het algemeen sneller geneigd zijn om rechtstreeks te reserveren op de website van het hotel dan op een onafhankelijke reissite. Deze laatste zou dubbel zoveel problemen opleveren.

Labels: , , ,

Breedband is niet altijd zo heel breed

De kloof tussen de beloofde breedband-snelheden en het werkelijke aanbod vergroot. Dat blijkt uit cijfers van de Britse telecomregulator Ofcom. Daarbij wordt opgemerkt dat in Groot-Brittannië op dit ogenblik gemiddeld een download-snelheid van 11,5 megabits per seconde wordt beloofd, terwijl dat in werkelijkheid slechts 5,2 megabits per seconde bedraagt. Dat vertegenwoordigt een verschil van 54 procent. Eén jaar geleden werd volgens Ofcom een download-snelheid gerealiseerd van 4,1 megabits per seconde. Dat was 42 procent minder dan werd geadverteerd. Volgens Ofcom is dat fenomeen te wijten aan het feit dat British Telecom naar een sneller netwerk is overgeschakeld.

"British Telecom adverteert zijn nieuwe aanbod met een topsnelheid van 20 megabits per seconde," merkt het magazine The Register op. "Dat is meer dan het dubbele van het vorige aanbod, dat aan een snelheid van 8 megabits per seconde werd geadverteerd. De impact van die modernisering op de echte snelheden is echter veel kleiner, waardoor de kloof tot reclame en realiteit groter is geworden." Bij de adsl-providers worden de beste prestaties neergezet door O2 en Sky. Die leverden respectievelijk gemiddelden van 5 megabits per seconde en 4,9 megabits per seconde voor pakketten die aan een topsnelheid van 8 megabits per seconde werden geadverteerd.

De beste prestatie werd echter geleverd door het kabelnetwerk van Virgin Media, dat ongeveer de helft van het Britse grondgebied bestrijkt. Virgin Media adverteert een topsnelheid van 10 megabits per seconde. In realiteit wordt een gemiddelde gehaald van 9 megabits per seconde. "British Telecom verwijst in een reactie op het onderzoek naar een investering van 2,5 miljard pond sterling in de lopende modernisering van zijn glasvezelnetwerk," merkt The Register op. "Bij een groot gedeelte van de klanten thuis blijft echter een koper-verbinding behouden, wat de snelheid beperkt zal blijven houden." Ofcom zegt een aanbeveling te doen dat slechts snelheden geadverteerd kunnen worden die minstens een gedeelte van de consumenten daadwerkelijk kunnen ontvangen.

Labels: , , ,

Russische bevolking wil vooral politieke modernisering

De Russische bevolking heeft een heel andere opinie over modernisering dan zijn president. Dat is de conclusie van een enquête van de onderzoekbureaus Tsirkon en OMI Russia. In tegenstelling tot president Dmitry Medvedev denkt de Russische bevolking bij modernisering volgens het rapport niet zozeer aan een technologische agenda, maar wel aan politieke veranderingen. In de elite-categorieën, bestaande uit specialisten of managers die in de grote Russische metropolen leven en actieve gebruikers zijn van het internet en bovendien financieel tot de betere klasse behoren, is die tegenstelling volgens de onderzoekers nog meer uitgesproken.

"Volgens 47 procent van de Russische bevolking is de strijd tegen corruptie een duidelijk signaal van modernisering," meldt de Russische krant The Moscow Times. "In de elite-categorie loopt dat echter op tot 73 procent. Daarnaast maakt 42 procent van de algemene bevolking gewag van de afbouw van het ambtenarenkorps. Ook dat cijfer ligt bij de elite op 73 procent. Voor de elite-categorie is het creëren van een kader voor eerlijke concurrentie het derde belangrijkste kenmerk van modernisering (51 procent). Bij de algemene bevolking komt de ontwikkeling van een geneesmiddel voor kanker op de derde plaats (27 procent)."

Bij de politieke criteria noemt de bevolking een actieve betrokkenheid van de burger bij het lokale beleid belangrijk (18 procent). Bij de elite-categorie is dat 31 procent. Daarnaast vindt de algemene bevolking ook een terugkeer naar rechtstreekse verkiezingen een belangrijk element (12 procent). Dat loopt bij de elite op tot 15 procent. Verder wordt in de algemene bevolking ook gesproken over onafhankelijke rechtbanken (20 procent), vrijheid van vergadering (10 procent) en een gelijke toegang tot de media (9 procent). Ook in die categorieën laat de elite een hogere score optekenen. Bij de technologische criteria wordt gewezen op nieuwe energiebronnen (21 procent) en digitale televisie (12 procent). Bij energie scoort de elite 38 procent, maar bij televisie slechts 6 procent.

Labels: , ,

Merk Tiger Woods zal zich nooit meer helemaal herstellen

Het merk Tiger Woods zal zich nooit helemaal herstellen van de schade die het de voorbije periode heeft opgelopen. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau Q Scores Company. Daarbij wordt opgemerkt dat de populariteit van de golfspeler bij de sportliefhebber met één derde is gedaald. Bij het algemene publiek is die populariteit met de helft gedaald. Steven Levitt, president van Q Scores Company, merkt op dat Woods voor het uitbreken van de schandalen rond zijn buitenechtelijke relaties een bijzonder grote populariteit genoot, maar daarna ook den gigantische val maakte. Er is volgens Levitt nog maar weinig dat daar opnieuw verbetering in kan brengen. Het persoonlijk leven van de speler ligt aan diggelen en ook zijn succes op het golfterrein is quasi helemaal verdampt.

Bij sportliefhebbers heeft Woods volgens het rapport nog een positieve score van 30 procent, tegenover een niveau van 44 procent vorig jaar. Tegelijkertijd is zijn negatieve score van 15 procent naar 39 procent gestegen. De onderzoekers stellen dat daaruit blijkt dat het merk Tiger Woods zware klappen heeft gekregen en het zich daarvan nog heel moeilijk helemaal zal herstellen. Bij het algemene publiek is de situatie nog erger. Daar is de positieve score van Woods op één jaar van 32 procent tot 12 procent teruggevallen, terwijl de negatieve score van 16 procent naar 49 procent is gestegen. Woods haalde met zijn huwelijksperikelen de koppen van alle media en verscheidene sponsors haakten af. Bovendien heeft hij ook na zijn terugkeer in het golf sportief weinig prestaties geleverd.

"Met zijn ingestorte populariteit en de beperkte interesse van het algemene publiek voor de golfsport, is het moeilijk te verwachten dat Woods ooit nog zijn commerciële kracht uit het verleden zal kunnen terugwinnen, zelfs wanneer hij sportief opnieuw zijn dominante rol uit het verleden zou opnemen," voert Levitt aan tegenover het magazine Marketing Daily. Levitt wijst erop dat basketter Kobe Bryant - die door een jonge vrouw beticht werd van verkrachting - evenmin zijn vroegere commerciële niveau later heeft kunnen evenaren, zelfs al was hij sportief opnieuw succesvol. Levitt zegt dat Woods nog wel interessant kan zijn voor verkopers van golf-materiaal, maar voor de algemene consumentenmarkt zal men volgens hem geen beroep meer doen op de golfspeler.

Labels: , , , ,

Nieuwe onderzeese telecommunicatie voor Australië en Nieuw-Zeeland

De Aziatische telecommunicatie-providers Pacnet en Pacific Fibre hebben een samenwerkingsverband ondertekend voor de gezamenlijke aanleg van de Pacific Fibre, een onderzeese kabel die de het telecommunicatie-verkeer tussen Australië, Nieuw-Zeeland en de Verenigde Staten moet vergemakkelijken. Met het project zou een kostprijs van 400 miljoen dollar zijn gemoeid. De kabel krijgt een lengte van 13.600 kilometer en verbindt Sydney met Auckland en Los Angeles. De kabel krijgt in eerste instantie een capaciteit van 5,12 terabits per seconde, maar dat kan worden uitgebreid tot 12 terabits per seconde. Pacnet en Pacific Fibre zullen elk een gedeelte van de kabel uitbaten, maar zijn samen verantwoordelijk voor de werking en het onderhoud.

De nieuwe kabel zou over drie jaar operationeel moeten zijn. De capaciteit van de Pacific Fibre ligt gevoelig hoger dan de bestaande verbindingen. De onderzeese verbinding Sydney-Guam van provider Pipe Networks heeft een capaciteit van 1,92 terabits per seconde. Op dit ogenblik zijn er slechts vijf grote kabelverbindingen tussen Azië en de Verenigde Staten, met onder meer ook nog de verbinding Southern Cross die gedeeltelijk in handen is van provider Optus. Bill Barney, chief executive van Pacnet, zegt dat de nieuwe kabel een grotere impact zal hebben op de Australische breedband-markt dan het Australische National Broadband Network. De nieuwe kabel zal volgens hem internationale flessenhalsen en vertragingen ontwijken.

"Het nieuwe project lost niet alleen het probleem van de individuele consument op de Australische markt op, maar zorgt ook voor een betere ontsluiting naar de rest van de wereld," voert hij aan. De bedoeling van de Pacific Fibre is onder meer om de aankoopkosten van capaciteit uit de Verenigde Staten voor Australische en Nieuw-Zeelandse providers te verlagen, zodat zijn een goedkoper onbeperkt breedband kunnen aanbieden aan prijzen die vergelijkbaar zijn met de Japanse, Amerikaanse en Zuid-Koreaanse markt. Pacnet en Pacific Fibre gaan in eerste instantie op zoek naar een partner voor de aanleg van de kabel. Daarbij vallen de namen van onder meer Alcatel-Lucent, Fujitsu, NEC Corporation en Huawei.

Labels: , , , , ,

Niveau Russische steekpenning nagenoeg verdubbeld

In Rusland is de waarde van een gemiddelde steekpenning tijdens de eerste helft van dit jaar van 23.000 roebel nagenoeg verdubbeld tot 40.000 roebel. Dat komt overeen met een bedrag van 1.320 dollar. Dat blijkt uit cijfers van het Russische ministerie van binnenlandse zaken. Daarbij wordt opgemerkt dat de steekpenningen duurder zijn geworden omdat corrupte ambtenaren niet het risico willen lopen om voor een kleine omkoopsom betrapt te worden. De Russische overheid erkent dat omkoperij een wijdverspreide plaag is in de maatschappij, maar de regering heeft eerder al aangekondigd de strijd tegen corrupte ambtenaren aan te zullen gaan.

"De autoriteiten hebben hun strijd tegen corruptie opgedreven, waardoor omkoperij meer risico is gaan inhouden," merkt een woordvoerder van de anti-corruptiecel van het Russische ministerie van binnenlandse zaken op tegenover de krant The Moscow Times. "Corrupte ambtenaren zijn daarom niet meer bereid om zich voor kleine bedragen te laten omkopen." Het ministerie van binnenlandse zaken voerde in maart aan dat de gemiddelde steekpenning vorig jaar een hoogte had van meer dan 9.000 roebel. Analisten stellen echter dat de stijging te wijten is aan het feit dat ambtenaren nog slechts een beperkt aantal controles kunnen uitvoeren op bedrijven, waardoor hogere steekpenningen zouden worden gevraagd.

De analisten stellen dat de Russische regering er niet in slaagt om de corruptie efficiënt te bestrijden. Het Russische National Anti-Corruption Committee voert aan dat de gemiddelde prijs wel moest stijgen, aangezien het ministerie van financiën alleen rekening houdt met feiten die voor de rechtbank komen en steeds meer hogere ambtenaren, die grotere steekpenningen eisen, worden vervolgd. Volgens Transparency International Russia stijgt de hoogte van de steekpenningen, maar blijft het niveau lager dan de bedragen die door het ministerie van binnenlandse zaken worden opgegeven. Volgens het National Anti-Corruption Committee worden in Rusland jaarlijks voor 300 miljard dollar aan steekpenningen betaald. Daarvan zou 10 procent op rekening komen van lagere ambtenaren.

Labels: , ,