Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, July 29, 2010

Interne zoekmachine belangrijk voor retailsites

Zoekmachines op de websites van bedrijven zijn voor marketeers even belangrijk dan het kopen van kernwoorden op zoekmachines. Dat is de conclusie van een onderzoek van Searchandise Commerce en iProspect. De onderzoekers stellen dat hun studie heeft uitgewezen dat de rangschikking binnen de websites zinvoller zijn dan de rangschikking in zoekmachines. Opgemerkt wordt dat zoekmachines nog altijd een belangrijke manier vormen voor consumenten om naar aanbevelingen, besprekingen en productinformatie te navigeren, maar de onderzoeker stellen dat het minstens even belangrijk is dat ook bij de merken zelf online kan worden gezocht naar informatie.

"Uit het onderzoek blijkt dat 66 procent van de shoppers op het internet naar producten zoeken," merkt het magazine BizReport op. "Daarbij geeft 20 procent te starten op de website van een retailer. Ook zoekmachines en websites van producenten blijken populaire startlocaties te zijn. Van de shoppers die op een retailsite startten, koopt 19 procent rechtstreeks bij de retailer of gaan naar de website van de producent voor meer informatie. Nadat een website van een producent is bezocht, begeven vele shoppers zich naar een zoekmachine voor informatie of bezoeken een fysieke winkel. Bij de shoppers die op een zoekmachine beginnen, gaat 37 procent naar een retailsite en ongeveer de helft daarvan doet daar ook een daadwerkelijke aankoop.

De onderzoekers waarschuwen echter wel dat retailsites ervoor moeten zorgen dat de consument tijdens de zoekactiviteiten niet met pop-ups of andere reclames wordt geconfronteerd. Er wordt aan toegevoegd dat informatie over prijs en product duidelijk aangegeven moeten worden. Daarnaast moet de consument volgens de onderzoekers ook mogelijkheden tot productvergelijking krijgen. Verder blijkt dat de gemiddelde online consument bij het aankoopproces gemiddeld 4,1 informatie-bronnen raadpleegt. Net zoals bij de zoekmachines, verbinden de consumenten producten op de eerste pagina van de interne zoekopdrachten met de grootste relevantie en kwaliteit.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home