Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, July 29, 2010

Amerikaanse televisie sluit historische soap-periode af

In september stopt de Amerikaanse televisiezender CBS met zijn soap 'As the World Turns'. Daarmee wordt definitief een tijdperk afgesloten. Het programma heeft vierenvijftig jaar gelopen en is de laatste die nog de oorspronkelijke definitie van de soap-categorie beantwoordt. Het programma wordt immers nog altijd geproduced en gesponsord door zeepproducent Procter & Gamble. Het stopzetten van het programma betekent echter niet het einde van de soap-categorie. Televisiezenders en adverteerders zijn er immers van overtuigd dat het genre nog vele jaren verder zal blijven bestaan als een essentieel onderdeel van het totale televisie-aanbod.

"Adverteerders houden van de soap-categorie omdat de programma's in eerste instantie nog altijd gericht zijn op de vrouwelijke bevolkingsgroep, die nog altijd een belangrijk onderdeel van het televisiepubliek en de reclame-inkomsten zorgt," merkt het magazine TVNewsCheck op. "Bovendien lokken soaps het publiek naar de websites van de televisiezenders." Alan Picozzi, onderzoeksdirecteur bij Petry Media, merkt op dat vele soaps zijn verdwenen, maar de overblijvende reeksen staan volgens hem bijzonder stevig, zoals 'General Hospital', 'One Life to Live', 'The Bold and the Beautiful', 'The Young and the Restless en 'Days of Our Lives'.

Het magazine voegt er aan toe dat 'As the World Turns' in de Amerikaanse soap-categorie op het gebied van populariteit tot de laagste plaats was gezakt en dus als eerste in aanmerking om geschrapt te worden. Op die manier verdween vorig jaar ook al 'Guiding Light' van het Amerikaanse televisiescherm. Maar het genre op zich heeft volgens analisten nog altijd niets van zijn sterkte verloren. 'The Young and the Restless' haalt bij het vrouwelijke televisiepubliek immers nog altijd een score van 2,2 punten. Daarmee is het programma de populairste Amerikaanse uitzending van de dag-programmering. Ook 'General Hospital' (1,6 punten), 'The Bold and the Beautiful' en 'One Life to Live' (1,4 punten) staan in de top vijf.

De soaps genereren ook meer reclame-inkomsten dan de meeste andere televisie-programma's. Een gemiddelde soap realiseerde tussen januari vorig jaar en mei dit jaar gemiddeld 130 miljoen dollar aan reclame-inkomsten, tegenover 100 miljoen dollar voor een gemiddelde talkshow en 96 miljoen dollar voor een gemiddeld spelprogramma. Adverteerders houden van soaps omdat het publiek bijzonder homogeen is. Vrouwen vertegenwoordigen immers 76 procent van het totale soap-publiek. Bovendien houden adverteerders volgens de Amerikaanse media-analiste Shari Anne Brill van programma's met een verhaal, waardoor soaps voor hen aantrekkelijker zijn dan vele andere programma's.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home