Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, July 29, 2010

Mond-aan-mond reclame bewijst grotere efficiëntie

Mond-aan-mond reclame levert 16 procent meer winst op dat traditionele reclame. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van de Wharton University. Christophe Van den Bulte, professor marketing aan de Wharton University, stelt dat mond-aan-mond op de korte termijn voor de adverteerder waardevoller is omdat de campagnes een grotere winstmarge opleveren dan andere reclame-categorieën, maar ook op lange termijn voordeel opleveren omdat er voor een grotere klantentrouw wordt gezorgd. De onderzoekers stellen dat de efficiëntie van mond-aan-mond reclame in grote mate te danken is aan het feit dat de doelgroepen als een soort koppelaar optreden en in feite potentiële klanten zoekt voor de service of het product.

"De resultaten van het onderzoek zijn uitstekend nieuws voor marketeers, die steeds sceptischer worden over de impact van traditionele media en steeds meer terugvallen op sociale media en virale methodes," merkt Christophe Van den Bulte op tegenover het magazine Marketing Daily. Hij wijst er op dat mond-aan-mond reclame ook het voordeel van een emotionele verbondenheid oplevert. Het is volgens Van den Bulte voor de consument veel aantrekkelijker om bij een merk of een product te blijven indien hij weet dat ook anderen ermee werken. De consument beschouwt de vrienden van zijn vrienden immers zelf ook als vrienden. Hij wijst erop dat het heel anders is dan bij online message boards, waar men grotendeels vertrouwt op vreemden.

De onderzoekers voegen er aan toe dat mond-aan-mond reclame het minst efficiënt lijkt voor producten of diensten waarvoor vele informatiekanalen ter beschikking zijn, zoals online prijsvergelijkingen, intrestvoeten of product-informatie. "Maar producten die heel ervarings-intensief zijn - zoals de kwaliteit van de ontvangst van een mobiele telefoon - zijn bijzonder geschikt voor mond-aan-mond reclame, want dat zijn onderwerpen waar mensen graag over praten," aldus nog Van den Bulte. Ook in categorieën zoals farmaceutica wordt volgens hem steeds meer gebruik gemaakt van mond-aan-mond reclame in plaats van op experts. Daarbij wordt erop gewezen dat huisartsen liever het oordeel van een collega horen dan van een farmaceutica-expert.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home