Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, July 29, 2010

Succes sociale netwerken vooral te danken aan vrouwen

De snelle groei van sociale netwerken is vooral te danken geweest aan vrouwen. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau ComScore. Volgens het rapport bezocht 75 procent van alle online vrouwen tijdens de maand mei van dit jaar een sociale netwerkingsite, tegenover 69,7 procent van de mannen. ComScore voegt er aan toe dat er wereldwijd een aantal parallellen kunnen worden getrokken. Onder meer blijken vrouwen over de hele wereld een sterk engagement te vertonen met sociale netwerksites. Vrouwen vertegenwoordigen volgens ComScore 47,9 procent van het totale aantal unieke bezoekers van sociale netwerken, maar vertegenwoordigen wel 57 procent van alle pageviews en bijna 57 procent van de totale tijd die op sociale netwerken is doorgebracht.

Uit het onderzoek van ComScore blijkt dat vrouwen gemiddeld 5,5 uur per maand aan sociale netwerken besteden. Dat is anderhalf uur meer dan mannen. Er wordt aan toegevoegd dat in elke wereldregio sociale netwerken een groter percentage van online vrouwen bereikt dan van online mannen. "Maar het is ook belangrijk om de sekseverschillen in hun regionale, nationale en lokale context te bekijken," voert Linda Boland Abraham, chief marketing officer bij ComScore, aan tegenover het magazine Marketing Daily. In Latijns-Amerika ligt de betrokkenheid van de vrouwen bij het internet het hoogste (94,1 procent), gevolgd door Noord-Amerika (91 procent) en Europa (85,6 procent).

In Asia-Pacific, waar nog altijd een aantal regio's geconfronteerd worden met een lage breedband-penetratie en wettelijke restricties op de toegang tot sociale netwerken, wordt een penetratie van 54,9 procent opgetekend. De onderzoekers voegen er aan toe dat mannen wereldwijd de meerderheid van de internet-bevolking vertegenwoordigen, maar vrouwen besteden 8 procent meer tijd online. Wereldwijd is een vrouw gemiddeld 25 uur per maand actief op het internet. Daarnaast besteden vrouwen ook 20 procent meer tijd op retailsites dan mannen. In de meeste landen bekijken vrouwen echter veel minder tijd online video's dan mannen. Bij vrouwen die online video kijken, is YouTube echter wel belangrijker dan bij mannen.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home