Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, July 31, 2010

India moeilijke markt voor online reclame

De Indiase reclamemarkt zal de volgende vijf jaar een belangrijke groei kennen, waarbij vooral televisie en het internet een doorslaggevende rol zullen spelen. Dat is de conclusie van een onderzoek van het adviesbureau PricewaterhouseCoopers (PwC). Daarbij wordt tot het midden van het decennium een jaarlijkse groei met 12,4 procent in het vooruitzicht gesteld. Dat is volgens het rapport een heropleving na de bescheiden groei met 2,2 procent vorig jaar, toen de reclame-uitgaven nagenoeg status-quo bleven en in de filmsector een daling werd opgetekend. Een woordvoerder van PwC India wijst er daarbij op dat het stijgende vertrouwen leidt tot hogere bestedingen van de consumenten en de reclamesector.

"Entertainment en media keren terug naar hun hoge groeikoers," aldus het adviesbureau. Dat zal volgens het rapport ondersteund worden door het gericht gebruik van distributieplatformen, digitale transmissie, regionaal en inhoudelijke differentiatie en een aangepaste regelgeving. Daarbij wordt opgemerkt dat de inkomsten van televisie de volgende vier jaar met 12,9 procent tot 488 miljard roepies zullen stijgen. Televisie zal in India over vier jaar volgens het rapport een aandeel van 46 procent hebben in de totale reclamemarkt. Dat is een stijging met 5 procent tegenover het huidige marktaandeel. Gedrukte media zouden een groei met 12,2 procent laten optekenen tot 230,5 miljard roepies.

Er wordt ook een gevoelige groei vooropgesteld, waarbij de omzet van 9 miljard roepies naar 16 miljard roepies zou stijgen. Buitenreclame zou een toename van 12,5 miljard roepies naar 21 miljard roepies laten optekenen. Het internet zal volgens het adviesbureau een groei met 20,1 procent per jaar laten optekenen tot 15 miljard roepies. Daarbij wordt erop gewezen dat het internet zijn reclame-omzet op een periode van vijf jaar meer dan zal verdubbelen. Er wordt wel opgemerkt dat het internet het in India moeilijk blijft hebben om een centrale te rol te vervullen in de reclamemarkt, zoals dat op andere markten het geval is. Dat heeft volgens het adviesbureau te maken met problemen op het gebied van infrastructuur en betaalbaarheid.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home