Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, July 30, 2010

Japan toont ambities op de internationale satelliet-markt

De Japanse regering voorziet bijkomende incentives om zijn satelliet-fabrikanten te helpen contracten te verwerven in groeimarkten en een belangrijk marktaandeel te verwerven in een lucratieve en groeiende internationale sector die lange tijd werd gedomineerd door Amerikaanse en Europese bedrijven. Shuichi Kaneko, directeur van het Space Industry Office van het Japanse ministerie van economie, stelt dat de inspanningen van de overheid noodzakelijk zijn om de satelliet-fabrikanten de mogelijkheid te bieden om buitenlandse contracten te kunnen winnen. Japan beschouwt de satelliet-industrie als een belangrijke groeisector, naast kerncentrales en de shinkansen-hogesnelheidstreinen.

"In februari stuurde Japan een eerste publiek-private missie naar het buitenland om zijn satellietsector te promoten," aldus de Japanse krant Asahi. "Die missie, waaraan onder meer de satelliet-bouwers Mitsubishi Electric en NEC Corporation deelnamen, ging naar Egypte en Zuid-Afrika. Verwacht wordt dat Eygpte dit jaar een order zal plaatsen voor de lancering van een aardobservatie-satelliet om onder meer mogelijk overstromingsgevaar op te kunnen volgen. Vertegenwoordigers van de Egyptische regering zouden daarbij tegenover de missie gezegd hebben te verwachten dat Japan aan het project zou deelnemen. Er zullen ook gelijkaardige missies worden gestuurd naar Braziliƫ, Argentiniƫ en Peru."

Het is de bedoeling dat Japanse satelliet-bouwers jaarlijks vijf tot tien satellieten zouden bouwen. Volgens het Japanse ministerie van economie werden er twee jaar geleden wereldwijd 101 aardobservatie-satellieten gelanceerd. Dat zou op tien jaar tijd echter meer dan verdubbelen. "Er wordt daarbij vooral een grotere vraag verwacht vanuit groeimarkten," merkt de Japanse krant op. "Daar heeft men immers steeds meer behoefte aan informatie over watervoorraden, landbouw, rampenpreventie en grondstoffenwinning." De kostprijs van de satellieten varieert tussen 5 miljard yen en 10 miljard yen. Dat komt overeen met een bedrag van 56 miljard dollar tot 112 miljard dollar. Bovendien gebruikt een satelliet tot 700.000 onderdelen, wat grote mogelijkheden biedt voor toeleveranciers.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home