Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, July 30, 2010

Consument alcoholische dranken blijft zijn merken trouw

De alcohol-industrie heeft tijdens de economische crisis een bijzonder trouw publiek behouden. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau Nielsen Company. Daarbij wordt opgemerkt dat vele ondervraagden aangeven bij vertrouwde merken te zijn gebleven. Volgens de onderzoekers zijn 83 procent van de bierconsumenten, 76 procent van de wijnverbruikers en 81 procent van de liefhebbers van sterke drank tijdens de economische crisis niet overgestapt op een ander merk. Nielsen voegt er aan toe dat 1 procent van de ondervraagden uit elke categorie aangeeft overgeschakeld te zijn naar een duurder merk. De resterende groep is overgestapt naar een goedkoper alternatief.

"Bij de consumenten die overgestapt zijn naar een goedkoper alternatief, zegt een meerderheid tevreden te zijn met zijn nieuwe keuze," voeren de onderzoekers aan. "Daarbij zegt de meerderheid van de bierdrinkers (67 procent), wijnconsumenten (79 procent) en liefhebbers van sterke dranken (63 procent) in het algemeen producten van goede kwaliteit te kunnen vinden in die goedkopere categorieën. De anderen geven toe dat er moet worden ingeboet aan kwaliteit, maar dat weegt volgens hen niet op tegenover de besparingen die kunnen worden gerealiseerd." De meerderheid van deze groep zegt ook na de heropleving van de economie goedkopere merken te zullen blijven kopen.

Bij de wijnen zegt 75 procent van de consumenten bij het goedkopere alternatief te zullen blijven. Dat geldt ook voor 70 procent van de bierconsumenten en 66 procent van de liefhebbers van sterke dranken. Op het gebied van leeftijd blijken vooral de millennials meer geneigd te zijn om opnieuw over te schakelen naar een duurdere categorie. Nielsen voegt er aan toe dat de meerderheid van de consumenten van alcoholische dranken wel bij hun voorkeurmerken blijven, maar in het algemeen toch terughoudender zijn geworden. Daarbij zegt 36 procent van de ondervraagden dat zijn aankoopgedrag meer gepland is en minder op impulsen is gebaseerd.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home