Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, July 09, 2011

Russisch internet-economie volgt westers voorbeeld

De online reclamebestedingen in Rusland zouden de volgende vier jaar telkens met ongeveer met 30 procent kunnen stijgen, op voorwaarde dat de investeringen in de netwerkinfrastructuur op peil blijft. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau Boston Consulting Group en het internetbedrijf Google. Tegen het midden van het decennium zou het internet 3,7 procent van het totale Russische binnenlandse product kunnen vertegenwoordigen. Twee jaar geleden vertegenwoordigde de online sector 1,6 procent van de totale Russische economie.

"De toekomst van de internet-economie is misschien wel veelbelovend, maar daarbij zal de macro-economische situatie een grotere rol spelen dan de investeringen van de overheid in innovatie of de stimulans van het technologiecentrum Skolkovo," merkt Anna Lepetukhina, analist bij Troika Dialog, tegenover de Russische krant The Moscow Times. Op dit ogenblik vertegenwoordigt het internet ongeveer 11 procent tot 12 procent van de Russische reclamemarkt, tegenover 25 procent in Groot-Brittannië en 18 procent in de Verenigde Staten."

"Rusland evolueert echter langzaam in de richting van de westerse markten," merkt Vladimir Dolgov, hoofd van Google Russia, op. "Op dit ogenblik geven veel bedrijven nog altijd de voorkeur aan televisie-reclame, aangezien dat medium de executives gemakkelijker toelaat de efficiëntie van hun campagnes te meten. Met de ontwikkeling van marketeers die onderlegd zijn in het meten van online campagnes, zullen bedrijven langzaamaan een verschuiving laten optekenen naar het internet."

Labels: , ,

Jongere generatie voelt grotere werkdruk

In vele landen heeft de werkdruk een duidelijke tol op het welzijn van de jonge arbeidsgeneraties. De economische recessie heeft een zware klap uitgedeeld aan de aspiraties van vele jongere werknemers. Dat is de conclusie van een internationaal onderzoek van het bureau GfK, waarbij opgemerkt wordt dat 36 procent van de jongere werknemers aangeeft door de economische crisis een baan te hebben moeten aanvaarden die ze eigenlijk niet wensten. Daarnaast zegt 37 procent in een andere carrièrerichting gedreven te zijn.

"Jonge werknemers hebben ook het gevoel dat de economische crisis de druk op de werkvloer heeft opgedreven," voeren de onderzoekers aan. "Daarbij geeft 39 procent aan dat de werkgever de economische crisis als een uitvlucht gebruikt om van de medewerkers zwaardere inspanningen te vragen. Bij oudere werknemers is dat slechts 24 procent. Bovendien geeft 34 procent van de jongeren aan het gevoel te hebben onvoldoende middelen te krijgen of het werk naar behoren uit te voeren. Daar is slechts 22 procent van de oudste medewerkers het mee eens."

Dat heeft volgens de onderzoekers tot gevolg dat 40 procent van de jonge medewerkers aangeeft zich op de werkvloer geregeld gestresseerd te voelen. Bovendien merkt 31 procent op zich onder druk gezet te voelen om langere werkuren te presteren. "Daardoor voelt 39 procent van de jonge werknemers zich ongelukkig met het evenwicht tussen werk en persoonlijk leven," wordt er nog opgemerkt. "Bovendien zegt 32 procent dat de werkdruk een negatieve impact heeft op zijn gezondheid. Dat is 5 procentpunt meer dan bij vijftigers en 10 procentpunt meer dan bij zestigers."

Labels:

Ongezond eetgedrag vaak op jonge leeftijd ontwikkeld

Ongezond eetgedrag en extreme dieetgewoontes worden al heel jong ontwikkeld. Dat is de conclusie van een onderzoek van de School of Public Health aan de University of Minnesota. De onderzoekers stellen dat meer dan de helft van de Amerikaanse tienermeisjes en één derde van de Amerikaanse tienerjongens zich schuldig maakten aan ongezonde eetgewoontes, waarbij velen deze slechte gewoontes ook als volwassene zijn blijven behouden.

De onderzoekers merken op dat 8 procent van de tienermeisjes terugvalt op extreme dieetgewoontes - zoals dieetpillen en het gebruik van vochtafdrijvende middelen en laxatieven - of andere pogingen onderneemt om het gewicht onder controle te houden, zoals het aanleren om na maaltijden over te kunnen geven. Wanneer die groep volwassen wordt, stijgt de frequentie van die praktijken volgens de onderzoekers echter tot 20 procent. Bij jongens wordt eenzelfde evolutie opgemerkt van 2 procent naar 7 procent.

"Er wordt weliswaar bijzonder veel aandacht besteed aan het probleem van obesitas, maar er moet aan jongeren ook duidelijk worden gemaakt dat dieet en eetstoornissen contraproductief kunnen uitdraaien als een strategie om aan gewichtscontrole te doen," merkt onderzoeksleider Dianne Neumark-Sztainer op. "Jongeren moeten worden voorgelicht over eetgewoontes en fysieke inspanningen die op lange termijn een positief effect hebben en moeten weggehouden worden van ongezonde praktijken."

Labels: ,

Marketeers hebben last met indentificatie online influencer

De invloed van de online influencer wordt erkend, maar het merendeel van de marketeers slaagt er niet in om die cruciale figuren te identificeren. Dat blijkt uit een enquête van het bureau Lewis PR bij marketeers. In de praktijk wordt aan deze online influencers vooral algemene informatie over producten of diensten aangeboden (69 procent), gevolgd door het verstrekken van persberichten en interviews (59 procent). De onderzoekers stellen dat in sociale media duidelijk andere regels gelden dan op andere communicatie-platformen.

Uit het onderzoek blijkt dat 63 procent van de marketeers online influencers - zoals populaire bloggers en invloedrijke twitteraars - als een belangrijke doelgroep op sociale media bestempelen. Er wordt aan toegevoegd dat 53 procent van de ondervraagden online influencers al bij zijn sociale mediastrategie betrekt. Toch geeft 55 procent van de marketeers toe slechts een beperkt of geen inzicht te hebben in de manier waarop met deze groep moet worden omgegaan.

"Veel marketeers denken wel goed na over een social mediastrategie, maar hebben nog weinig kennis over online stakeholders," voeren de onderzoekers aan. "Binnen online public relations en marketing gelden echter vaak andere regels. Journalisten werken op een andere manier dan bijvoorbeeld populaire bloggers of invloedrijke twitteraars. Het is dan ook niet alleen belangrijk om de geschikte online influencers te vinden, maar ook om te weten hoe die figuren moeten worden benaderd."

Labels: ,

Succes kan valkuil worden voor overlevingskansen bedrijf

Succes kan een belangrijke bedreiging worden voor de duurzame overleving van een onderneming. Dat zeggen Francesca Gina en Gary Pisano, economen aan de Harvard Business School. De onderzoekers stellen dat succes het lerende vermogen van organisaties en individuen ondermijnt. Succes kan volgens de onderzoekers tot verschillende valkuilen leiden die de toekomst van de onderneming zwaar in het gedrang zouden kunnen brengen.

"Er zijn genoeg voorbeelden van bedrijven die ooit hun sector domineerden, maar inmiddels slechts een schaduw van zichzelf zijn," stippen Gina en Pisano aan in Harvard Business Review. "Daarbij wordt er vaak op gewezen dat er niet tijdig genoeg werd gewerkt aan de verbreding van het doelpubliek, terwijl ook dikwijls gewag wordt gemaakt van een korte termijnvisie op financiële prestaties en het onvermogen om vernieuwende winstmodellen te implementeren. De ondermijnende impact van het succes wordt echter vaak over het hoofd gezien."

"Leren van fouten is één van de belangrijkste capaciteiten om zich te kunnen ontwikkelen," stippen de economen nog aan. "Maar leren uit succesvolle realisaties blijkt opmerkelijk genoeg gevoelig moeilijker te zijn. Vaak blijkt men succes aan de eigen talenten en strategie te wijten, maar worden externe factoren genegeerd. Bovendien leidt succes vaak tot een overdreven zelfvertrouwen. Ook wordt vaak vergeten om de concrete reden van het succes te proberen achterhalen."

Labels:

Nederland meest vrijgevige donateur van Europa

Nederlanders zijn de meest vrijgevige donateurs van Europa. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau GfK Verein en de zakenkrant The Wall Street Journal. Daarbij wordt opgemerkt dat twee op drie Nederlanders een donatie doen voor een goed doel. Het Europees gemiddelde ligt slechts op één derde. Op de tweede plaats staan Groot-Brittannië en Zweden, waar de helft van de bevolking aan goede doelen zegt te schenken. Helemaal onderaan de rangschikking staat Duitsland. Daar zegt slechts 20 procent aan goede doelen te schenken.

Er wordt wel opgemerkt dat Duitsers sneller geneigd zijn dan andere Europeanen om een gedeelte van hun tijd te besteden aan goede doelen. Bovendien zegt 13 procent van de Duitsers ook goederen zoals kledij of geld te schenken aan liefdadige projecten. Op Europees vlak is dat slechts 10 procent. Toch geeft nagenoeg de helft van de Duitsers toe geen enkele inspanning te doen voor goede doelen. Daarbij zegt 35 procent zich dat niet te kunnen veroorloven, terwijl 14 procent toegeeft geen interesse te hebben.

Uit het onderzoek blijkt dat in Groot-Brittannië en Zweden 22 procent van de donateurs tussen 200 euro en 500 euro per jaar schenken. In Duitsland is dat amper 11 procent. Er wordt wel opgemerkt dat slechts 4 procent van de Europeanen meer dan 1.000 euro per jaar schenkt aan goede doelen. In de Verenigde Staten stijgt dat tot 17 procent. De onderzoekers merken op dat Europeanen vooral willen schenken aan projecten voor kinderen (40 procent), armoede (34 procent) en gezondheidsonderzoek (26 procent).

Labels:

Authenticiteit verdringt sociale media als belangrijkste marketingtrend

Authenticiteit is de belangrijkste marketingtrend van dit jaar. Dat blijkt uit een Nederlands onderzoek van consulent Berenschot en het magazine MarketingTribune. De onderzoekers stelden vast dat 47 procent van de ondervraagde marketeers authenticiteit als eerste prioriteit naar voor schoven. Met een score van 39 procent staan sociale media op de tweede plaats. De voorbije drie jaar werden de sociale media helemaal bovenaan geplaatst.

"Volgens de respondenten heeft authenticiteit te maken met een terugkeer naar de realiteit," voert Marketing Tribune aan. "Bovendien vinden ze dat er een echt gesprek moet worden gevoerd. Maar om dat te bereiken, moet er volgens hen nog een lange weg worden afgelegd." De onderzoekers merken verder op dat niet alleen sociale media van de eerste plaats zijn verdreven, maar ook een aantal trends helemaal uit de top zijn verdwenen. Onder meer brand management, webanalytics en nieuwe communicatieplatformen zijn niet meer terug te vinden.

De top drie wordt afgerond door maatschappelijk verantwoord ondernemen (36 procent), gevolgd door samenwerking (30 procent), loyaliteit en customer service (29 procent) en innovatieve ideegeneratie (29 procent). Verder staan mobiele marketing (26 procent), accountability (22 procent), brand management (20 procent), nieuwe businessmodellen (17 procent), globalisatie (17 procent), webanalytics (17 procent), channel alignment (13 procent), online conversie (12 procent), location based marketing (11 procent), online visibiliteit (10 procent), e-business (10 procent) en gaming (3 procent).

Labels:

Nieuwsoverzicht

Op Cape Canaveral is het ruimteveer Atlantis met succes gelanceerd. Het ruimteveer voert 3.800 kilogram proviand, materiaal en vervangstukken naar het International Space Station (ISS). De lancering werd door ongeveer 750.000 mensen bijgewoond. Met de lancering van Atlantis werd de laatste vlucht van het Amerikaanse spaceshuttle-programma ingezet. De spaceshuttles werden dertig jaar lang gebruikt om onder meer de verbinding met het internationaal ruimtestation te verzekeren, maar ook voor het onderhoud en de herstelling van de ruimtetelescoop Hubble. De laatste bemanning van Atlantis bestaat uit commandant Chris Ferguson, piloot Doug Hurley en de specialisten Sandra Magnus en Rex Walhelm.


De Ierse luchtvaartmaatschappij Aer Lingus vervoerde tijdens de maand juni 925.000 passagiers. Dat betekent een daling met 1,7 procent tegenover dezelfde maand vorig jaar. De terugval is volgens de maatschappij te wijten aan een stakingsdreiging van de Ierse pilotenvakbond. Ook zonder stakingsdreiging heeft Aer Lingus echter met problemen af te rekenen. Het bedrijf heeft immers last van de voortdurend zwakke Ierse economie. Bij de presentatie van de kwartaalcijfers gaf topman Christoph Mueller aan te kijken naar verdere kostenbesparingen, nadat eerder al routes werden geschrapt om de winstgevendheid te verbeteren. Tijdens het eerste kwartaal kwam het operationele verlies uit op 53,7 miljoen euro, onder meer wegens stakingen van het personeel in de eerste maanden van het jaar.


Fininvest, de holding van de Italiaanse premier Silvio Berlusconi, is veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van 560 miljoen euro wegens corruptie rond de overname van de uitgeverij Mondadori. Dat heeft het hof van beroep in Milaan beslist. Een lagere rechtbank had twee jaar geleden nog bepaald dat Fininvest aan concurrent CIR een schadevergoeding van 750 miljoen euro diende te betalen. In het dossier waren drie compagnons van Berlusconi veroordeeld wegens de omkoping van een rechter, die daardoor een uitspraak rond Mondadori in het voordeel van industrieel Carlo De Benedetti, een concurrent van Fininvest, terugdraaide. Berlusconi zou in hoger beroep gaan tegen de uitspraak.


De zoutproducent Frisia Zout heeft een vergunning gekregen voor de winning van zout onder de Waddenzee in Friesland. De zoutwinning zal plaatsvinden in het gebied Havenmond. Het zout bevindt zich op ongeveer drie kilometer uit de kust en op twee kilometer diepte en wordt aangeboord vanaf het industrieterrein van Harlingen. Onder voorwaarde dat flora en fauna in de Waddenzee geen nadeel ondervinden, wordt zoutwinning onder zee toegestaan. Hierdoor kan op termijn de zoutwinning op land gevoelig afnemen. Dat is nodig omdat de bodem in het noordwesten van Friesland daalt door de winning van zout. Het duurt naar schatting tien jaar vooraleer de zoutwinning helemaal naar de Waddenzee kan worden overgeheveld.


Het Griekse toerisme heeft tijdens de eerste helft van dit jaar een groei gekend met 9,5 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. In juni werd er zelfs een groei met 15,9 procent opgetekend. Dat blijkt uit cijfers van de Griekse vereniging van reisorganisaties. Vooral de Griekse eilanden bleken populair bij de toeristen. Het eiland Rhodos mocht in de eerste helft van dit jaar één derde meer toeristen begroeten. Ook op Kos werd een groei met 31,1 procent optekenen. Kreta registreerde een stijging met 15,1 procent, terwijl op Korfoe een toename met 7,9 procent werd gemeld. Daarentegen telde de hoofdstad Athene een daling met 3 procent. De vereniging denkt dat de buitenlanders de Griekse hoofdstad wegens de talrijke stakingen en rellen tegen de regering hebben gemeden.


Het internetbedrijf Google wil meer samenwerken met de sociale netwerken Facebook en Twitter. Dat heeft Eric Schmidt, topman van Google, gezegd tijdens een conferentie in Sun Valley. Schmidt zei verder dat zijn bedrijf volledig zal meewerken aan het onderzoek dat de Federal Trade Commission is begonnen naar Google. Hij benadrukte daarbij dat het internetbedrijf niet van plan is zijn strategie te wijzigen. De Amerikaanse mededingingstoezichthouder dient mogelijk een aanklacht in tegen Google vanwege machtsmisbruik. Volgens Schmidt is het nog te vroeg om aan te geven of het eigen sociale netwerk Google Plus een succes is. Hij zei wel dat er sprake is van grote belangstelling en dat vooral de videochat erg populair is bij jongeren.


De impact op de Britse activiteiten van Rupert Murdoch als gevolg van het afluisterschandaal bij News of the World zal relatief beperkt blijven. Vanuit het perspectief van de groep NewsCorp van Murdoch zal het nauwelijks worden opgemerkt. Analisten stellen dat News of the World een omzet van ongeveer 50 miljoen pond boekt, terwijl televisiezender Sky News aan 8 miljard pond inkomsten komt. Sky News is onderdeel van het Britse televisienetwerk BSkyB. Murdoch heeft een minderheidsaandeel in BSkyB, maar wil het bedrijf in zijn geheel overnemen. Analisten twijfelen echter of de opheffing van News of The World Murdoch verder zal helpen bij de overname van het Britse televisienetwerk.


Pas tijdens de eerste week van augustus zal worden beslist of in Frankrijk een juridisch onderzoek wordt opgestart naar Christine Lagarde, de nieuwe topvrouw van het Internationaal Monetair Fonds (IMF). Dat heeft een Franse rechter bekend gemaakt. Het is de tweede keer dat de zaak wordt uitgesteld. Aanleiding dit keer is het feit dat één van de rechters zich heeft teruggetrokken. Een reden voor die beslissing werd niet gegeven. Een juridisch onderzoek moet duidelijk maken of Lagarde destijds als Frans minister van financiën misbruik van haar macht heeft gemaakt in een geding rond de zakenman Bernard Tapie. De nieuwe topvrouw het het Internationaal Monetair Fonds ontkent de aantijgingen.


De Franse economie heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een groei gekend met 0,2 procent tegenover de drie maanden voordien. Dat heeft de Banque de France gezegd. Eerder was gewag gemaakt van een economische groei met 0,4 procent. In zijn maandelijkse rapport over het economische klimaat merkt de Franse centrale bank op dat de industriële activiteiten tijdens de maand juni zijn afgenomen. Vooral de autobranche en de machinebouw zouden verantwoordelijk geweest zijn voor die terugval. De indicatoren van de bank voor het zakelijk klimaat daalden in juni naar 99 punten, voor zowel de industriële als de dienstensector. Tijdens de maand mei werd nog een respectievelijk cijfer van 103 punten en 100 punten opgetekend.


Het Nederlandse elektronicaconcern Philips gaat samen met het Deense Kvadrat Soft Cells lichtgevend textiel op de markt brengen. De twee bedrijven hebben daartoe een samenwerkingsovereenkomst getekend. In de techniek worden led-toepassingen van Philips in de akoestische panelen van Kvadrat geïntegreerd. Daardoor kunnen ruimtes aangekleed worden met muurbedekking inclusief sfeerverlichting. Dat kan met allerlei verschillende stoffen en alle denkbare kleuren. De panelen absorberen ook geluid. Bovendien kunnen de lampen indien gewenst van kleur veranderen. Volgens Philips kan de muurbekleding perfect worden gewerkt in kantoren, maar ook in winkels of horecazaken.


De Amerikaanse werkgelegenheid is tijdens de maand juni opnieuw nauwelijks gegroeid. Dat is gebleken uit cijfers van het Amerikaanse ministerie van arbeid. Netto werden er in de Amerikaanse economie, met uitzondering van de agrarische sector, 18.000 nieuwe banen gecreëerd. Daarmee viel de banengroei terug tot het laagste tempo sinds september vorig jaar. De groei kwam ook veel lager uit dan verwacht. Economen hadden 90.000 nieuwe banen voorspeld. De ontwikkeling van de arbeidsmarkt was in mei bovendien aanzienlijk minder sterk dan eerder gemeld. Er ontstonden in die maand volgens een nieuwe schatting 25.000 nieuwe banen, terwijl er eerder 54.000 werden gemeld.


Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) gaat een vijfde schijf van zijn lening aan Griekenland deblokkeren. Het gaat om een bedrag van 3,2 miljard euro. Dat heeft het Internationaal Monetair Fonds bekend gemaakt. Christine Lagarde, directeur-generaal van het Internationaal Monetair Fonds, riep Griekenland meteen ook op om vastbesloten te blijven. Volgens Lagarde heeft het programma al resultaat, erop wijzend dat het Griekse begrotingstekort daalt, de economie opnieuw in evenwicht raakt en het concurrentievermogen aan de beterhand is. Met de vele structurele hervormingen die er nog zitten aan te komen, blijven er volgens Lagarde echter nog aanzienlijke uitdagingen voor het economisch beleid.


De Italiaanse premier Berlusconi wil nog voor de derde week van de maand juli een omvangrijk bezuinigingspakket laten goedkeuren. Dat heeft Berlusconi gezegd na een onderhoud met de Italiaanse minister van financiën Giulio Tremonti. De Italiaanse regering kondigde eerder een pakket van 47 miljard euro aan bezuinigingen aan. Dat moet de Italiaanse overheidsfinanciën opnieuw gezond maken. Italië kampt met een schuldenlast die momentel ongeveer 120 procent van het bruto binnenlands product bedraagt. De ratingbureaus Moody's en Standard & Poor's dreigden het land al met een afwaardering als de schuld niet wordt afgebouwd. Tremonti liet al opmerken dat het een ramp zou zijn als het pakket niet door het Italiaanse parlement zou komen.


Het Nederlandse financiële concern ING verkoopt zijn autoleasedochter ING Car Lease aan de Duitse groep Alphabet. Met de transactie is een bedrag gemoeid van 700 miljoen euro. ING had eind vorige maand al bevestigd dat het zijn autoleasingactiviteiten in de etalage had geplaatst, ook al maakte die tak geen deel uit van het Europese herstructureringsplan van de groep. Maar nu de internationale toezichthouders eisen dat banken op termijn hun kapitaalbuffers verder verstevigen, ging ING op zoek naar extra middelen. Bovendien passen de leaseactiviteiten niet in de strategie die ING volgt om het financiële concern weer om te vormen tot een pure bankgroep. Alphabet, een divisie van autobouwer BMW, ziet door de transactie zijn wagenpark verdubbelen tot bijna 500.000 exemplaren.


De microbloggingsite Twitter wil de volgende periode met een onderhandse operatie een bedrag van ongeveer 400 miljoen dollar. Er zou een grote belangstelling bestaan voor de operatie. Volgens bepaalde bronnen zou de waarde van Twitter bij de operatie geraamd worden op 8 miljard dollar. Bij een eerdere kapitaalronde minder dan zeven maanden geleden was Twitter nog gewaardeerd op een bedrag van 3,7 miljard dollar. Critici waren toen al van mening dat die waardering ongehoord hoog lag voor een bedrijf dat nog altijd niet rendabel is. Twitter heeft ongeveer 200 miljoen gebruikers. De onderneming hoopt dit jaar met de verkoop van advertenties 150 miljoen dollar binnen te halen.


Meer Nieuws

Friday, July 08, 2011

Positieve drugtest bij kwart Amerikaanse fatale ongevallen

Bij ongeveer een kwart van de Amerikaanse autobestuurders die bij een verkeersongeval het leven hebben gelaten, werd het gebruik van drugs vastgesteld. Dat is de conclusie van een onderzoek het Amerikaanse Pacific Institute for Research and Evaluation. In de meeste gevallen was er sprake van marihuana, cocaïne of amphetamines. Elk van deze drugs was volgens de onderzoekers verantwoordelijk voor ongeveer één kwart van de positieve tests.

"Het is volgens de onderzoekers niet met zekerheid vast te stellen of de drugs rechtstreeks verantwoordelijk waren voor de fatale ongevallen," aldus het webmagazine HealthDay News. "Daarbij wordt opgemerkt dat sommige gebruikers van illegale drugs van nature roekeloze bestuurders zouden kunnen zijn geweest. Er wordt echter aan toegevoegd dat uit een onderzoek van de Amerikaanse overheid is gebleken dat 14 procent van de autobestuurders een positieve drugstest aflegt."

"Het feit dat het aantal druggebruikers bij fatale ongevallen 11 procentpunt hoger ligt dan het algemeen gemiddelde," voert onderzoeksleider Robert Voas aan. "Er kan dus minstens aangegeven worden dat er aanwijzingen zijn dat het druggebruik een invloed heeft op het risico op fatale ongevallen. Er moet wel opgemerkt worden dat alcohol de grootste oorzaak van fatale ongevallen blijft. Maar het is duidelijk dat zowel alcohol als drugs compleet uit den boze zijn wanneer men van plan is een auto te besturen."

Labels: ,

Banken moeten nog lange weg afleggen met nieuwe media

Banken anticiperen onvoldoende op de snelle opkomst van nieuwe media. Een ontoereikend wettelijk kader en een gebrek aan visie staan in de weg van een snelle integratie van deze nieuwe media in de financiële sector. Dat is de conclusie van een onderzoek van de European Financial Management Association (EFMA) en Atos Wordline. De onderzoekers merken op dat de beschikbaarheid van deze diensten rond nieuwe media bijzonder uiteenlopend is en individuele banken over deze technologieën sterk uiteenlopende visies hanteren.

"Door het ontbreken van een flexibel wettelijk kader komt de integratie van nieuwe media bij banken ad hoc en in een relatief laag tempo tot stand," merkt het magazine Managers Online op. Er wordt aan toegevoegd dat de investeringen in nieuwe media weliswaar stijgen, maar de besluitvorming zou te traag verlopen. Dat heeft volgens het rapport te maken met het feit dat veel banken geen duidelijk inzicht hebben in de opbrengsten die deze investeringen kunnen opleveren.

Een aantal banken probeert volgens de onderzoekers toch te investeren in nieuwe media. "Het onderzoek toont duidelijk aan dat er een wezenlijk verschil kan worden opgemerkt tussen de voorlopers en achterblijvers bij de inzet van nieuwe media," aldus Patrick Desmarès, secretaris-generaal van de European Financial Management Association. Die kloof moet volgens hem vooral worden gezocht in de beschikbaarheid van financiële middelen en een gebrek aan visie.

Een gepaste inzet van nieuwe media kan volgens de onderzoekers nochtans leiden tot een beter begrip van de klanten en een efficiëntere segmentatie op basis van klantgedrag. Ook bieden deze sociale media volgens hen platformen voor een doelgerichte communicatie van relevante aanbiedingen en een gepersonaliseerde klantbenadering. "Om dit te realiseren, is het belangrijk dat banken zich niet uitsluitend spiegelen aan sectorgenoten, maar aan bedrijven die op het gebied van e-commerce vooroplopen," wordt er opgemerkt.

Labels: ,

Beursintroducties beïnvloeden webtrafiek

De speculaties en berichten over beursintroducties en overnames hebben de trafiek naar websites zoals LinkedIn, Groupon en Skype doen stijgen. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau Compete over de webtrafiek tijdens de maand mei. Er wordt daarbij ook gewag gemaakt van een explosieve groei in de trafiek naar nieuwssites, volgens Compete gevoed door de dood van Osama bin Laden, de buitenechtelijke relatie van Arnold Schwarzenegger, het afscheid van Oprah Winfrey en de finale van American Idol.

"De hoofdonderwerpen in het nieuws werden tijdens de maand mei gedomineerd door berichten over beursintroducties," aldus Compete. "Die activiteit lag het hoogste in bijna vier jaar tijd. Daarvan profiteerde vooral LinkedIn, dat tijdens de maand mei 19,3 miljoen unieke bezoekers ontving. Dat is een stijging met 19,28 procent tegenover de maand voordien en 49,5 procent tegenover de maand mei van vorig jaar. Ook bij Groupon werd een groei met 22,7 procent opgetekend tot 29,1 miljoen unieke bezoekers. Tegenover mei vorig jaar was er sprake van een groei met 532,3 procent."

Ook Pandora, MySpace en Skype profiteerden van de berichten over beursintroducties en overnames. Andere gebeurtenissen zorgden voor belangrijke evoluties in de sector van de nieuwssites. Daarbij werd bij Reuters.com een stijging met 48,07 procent opgetekend, gevolgd door NBC.com (45,12 procent), WashingtonPost.com (40.74 procent), NYDailyNews.com (33.56 procent) en CNN.com (22.15 percent). Marktleider blijft Google met bijna 156 miljoen unieke bezoekers, gevolgd door Facebook, Yahoo, YouTube, Bing, Wikipedia, Amazon, MSN, Live en eBay.

Labels: , ,

Marketeer moet waaier nieuwe vaardigheden aanleren

Marketeers moeten een waaier van nieuwe vaardigheden aanleren om te kunnen overleven in een steeds complexer wordend ecosysteem. Dat is de conclusie van een enquête van consulent Prophet bij executives uit zowel de marketing-departementen als andere divisies. Onder meer werd erop gewezen dat de marketeer ook steeds meer bekwaam moet zijn in vakgebieden zoals strategische planning of innovatie. Volgens 84 procent van de ondervraagden zullen meer innovatieve benaderingen van marketing moeten worden gehanteerd.

Daarmee boeken deze innovatieve benaderingen een hogere score dan het beheersen van nieuwe media (68 procent), probleemoplossende capaciteiten (52 procent), creatieve mogelijkheden (50 procent) en statistische vaardigheden (36 procent). Uit het onderzoek blijkt ook dat minder dan één derde van de ondervraagden van mening is dat zijn bedrijf op dit ogenblik uitstekende vaardigheden heeft om die problematieken aan te pakken.

"De aanpassing aan dit veranderende landschap zal een proces worden," merkt Mike Leiser, partner bij Prophet, op. "Marketeers moeten een meer visionaire oriëntatie toepassen om hun organisaties door dit proces te leiden." De ondervraagden waren het over eens dat Apple het beste aangeeft op welke manieren die doelstellingen kunnen worden bereikt, waarbij verwezen wordt naar het feit dat het Amerikaanse bedrijf door een reeks populaire nieuwe producten de consument aan zich kan binden.

Labels:

Verdrievoudiging voorspeld voor mobiele instant messaging

Over vijf jaar zullen wereldwijd meer dan 1,3 miljard mensen gebruik maken van mobiele instant messaging. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Juniper Research. De onderzoekers maken daarbij gewag met een verdrievoudiging tegenover het voorbije jaar. Die groei zal volgens Juniper vooral worden gedragen door de komst van een aantal nieuwe diensten zoals iMessage van Apple en de blijvende groei van bestaande services zoals AIM van America Online, Blackberry Messenger, Windows Live van Microsoft, Skype en Yahoo Messenger.

"De lancering van deze gratis mobiele diensten wordt ondersteund door het groeiende aantal gebruikers van smartphones, goedkope data-pakketten en de ontwikkeling van mobiele netwerken met hoge snelheden," merken de onderzoekers op. "Hoewel aan aantal diensten rond instant messaging met een reclame-model werken, worden de meeste initiatieven door de operatoren bestempeld als een instrument om klanten aan zich te binden."

Er wordt wel opgemerkt dat mobiele instant messaging geen bedreiging zal vormen voor het traditionele tekstverkeer op mobiele telefoons. "De traditionele tekstberichten hebben immers het belangrijk voordeel dat de verzender iedereen op de wereld kan bereiken, op voorwaarde dat men een telefoonnummer van de bestemmeling in bezit heeft. Instant messaging heeft wel het voordeel van realtime communicatie en de afwezigheid van kosten, maar de markt wordt versnipperd door de verschillende diensten die niet compatibel zijn met elkaar."

Labels: ,

Webwinkels hebben ook fysiek verkooppunt nodig

Webwinkels zonder fysiek verkooppunt hebben weinig toekomst. Op termijn zullen deze pure online operatoren tegenover de crosschannel-concurrenten het onderspit delven. Tegen het midden van de eeuw zal de consument bij oriëntatie en aankoop constant van kanaal veranderen. Dat is de conclusie van een Nederlands onderzoek van CBW-Mitex en ABN Amro. Op dit ogenblik bestempelt 35 procent van de koperspubliek zichzelf als een crosschannel-consument. Tegen het midden van het decennium zou dat opgelopen zijn tot 55 procent.

"De consument houdt zich helemaal niet bezig met de verschillende kanalen," merken de onderzoekers op. "Hij wil zelf bepalen op welk platform, op welke manier en op welk ogenblik een transactie zal worden doorgevoerd. De consument bepaalt hoe retailers en fabrikanten er samen voor moeten zorgen dat het perfecte productaanbod op de juiste plaats aanwezig is. Samenwerking tussen online en offline kanalen is noodzakelijk."

"De combinatie van fysieke winkels en een online shop lijkt het beste van twee werelden te verenigen," merken de onderzoekers op. "Dit betekent overigens niet dat de fysieke winkel minder belangrijk wordt." Het overwegen van de openingstijden is volgens hen aangewezen. Ook de integratie van het online kanaal op de winkelvloer wordt als een goed initiatief bestempeld. Uit het onderzoek blijkt dat het exclusief fysiek winkelen tegen het midden van het decennium van 55 procent naar 37 procent zal zijn gedaald. Maar ook exclusief online transacties zouden dalen van 10 procent naar 9 procent.

Labels: ,

Autobouwer Infiniti lanceert digitale kunstcompetitie

Autobouwer Infiniti, het luxemerk van Nissan Motor, start met een kunstcompetitie op de Europese markt, in samenwerking met het online kunstmagazine Designboom. Het programma Infiniti Digital Art Competition, beloont de overwinnaar met een geldprijs en een reeks Europese tentoonstellingen die door het Japanse automerk worden gesponsord. Infiniti werk voor zijn esthetisch design al verscheidene jaren met de Japanse Shodo-kalligrafie.

De kunstcompetitie bestaat uit drie periodes, waarbij telkens rond één element van het Infiniti-merk wordt gewerkt. Voor elk thema wordt een selectie van zes creaties gemaakt. Elk project zal tijdens een aantal evenementen in de Europese showrooms van Infiniti worden tentoon gesteld. De evenementen staan open voor het publiek, dat tijdens een online stemming de winnaar zal aanduiden. Elk evenement zal ook live worden gestreamd. De drie winnaars ontvangen een prijs van 10.000 euro.

Infiniti voert aan dat de wagens van het merk conceptueel of fysiek centraal moeten staan in de creaties. "De competitie is volgens Infiniti een onderzoeksproject dat de grenzen van de creatieve mogelijkheden wil aftasten," merkt het online magazine Marketing Daily op. "Infiniti stelt aan de potentiële deelnemers een gegevensbank met beelden en video ter beschikking. Infiniti en Designboom krijgen het recht om alle designs te publiceren en tentoon te stellen en te gebruiken in publicaties en promoties.

Labels: , ,

Nieuwsoverzicht

Het online veilingbedrijf eBay heeft de onderneming Zong, aanbieder van mobiele betaaloplossingen, overgenomen. Met de transactie is een bedrag een gemoeid van 240 miljoen dollar. Het veilingbedrijf is al eigenaar van PayPal, gespecialiseerd in online betaaloplossingen. De overname van Zong biedt PayPal naar eigen zeggen de mogelijkheid om meer dan 4 miljard mensen met een mobiele telefoon te bereiken. Zong biedt de klanten van PayPal meer keuze en veiligheid wanneer ze betalen. Het Amerikaanse Zong is actief in vijfenveertig landen en opereert in éénentwintig talen. Scott Thompson, topman van PayPal, stelt dat mobiele betalingen binnen vier jaar in de Verenigde Staten mainstream geworden zal zijn.


De typische internetmijder is een vrouw van 67 jaar met een netto maandinkomen van ongeveer 1.600 euro. De typische veelgebruiker daarentegen is een man van ruim 41 jaar met een netto-inkomen van ongeveer 2.400 euro. Dat is de conclusie van een Duits onderzoek van het bureau TNS Infratest. Uit dat onderzoek blijkt dat één op de vijf Duitse consumenten niet geïnteresseerd is in het internet. Het aandeel overtuigde internetweigeraars ligt in Duitsland op 21,9 procent, wat betekent dat ongeveer 15,5 miljoen Duitsers het online netwerk niet willen gebruiken. Uit het onderzoek blijkt nog dat de groei van het aantal internetgebruikers vertraagt. Bijna driekwart van de Duitsers is nu online. Vooral in het vroegere Oost-Duitsland is er een afkeer van het internet.


De Europese Centrale bank (ECB) heeft aangekondigd Portugees staatspapier te zullen aanvaarden als onderpand voor leningen aan banken, ook als er een afwaardering komt door kredietbeoordelaars. Dat heeft Jean-Claude Trichet, voorzitter van de Europese Centrale Bank, bekend gemaakt. De maatregel laat banken die Portugees staatspapier bezitten toe om te blijven lenen bij de Europese Centrale Bank. Onder de gangbare regels zou de Europese Centrale Bank dat niet meer kunnen toelaten wanneer kredietbeoordelaars hun rating gevoelig naar beneden bijstellen. Zopas verlaagde het ratingagentschap Moody's de kredietbeoordeling van Portugal tot rommelstatus. De uitzonderingsregel werd ook al toegepast voor Grieks en Iers schuldenpapier.


De aandeelhouders van NYSE Euronext hebben de fusie met Deutsche Börse goedgekeurd. De samensmelting tussen beide beursuitbaters komt daardoor weer een stap dichterbij. De nieuwe instelling zou de beurzen van New York, Frankfurt, Parijs, Lissabon, Amsterdam en Brussel samenbrengen en op die manier de grootste beursgroep ter wereld worden. Eigenaars die zowat 65 procent van NYSE Euronext in handen hebben, steunden de overeenkomst. Er was 50 procent nodig om de in februari aangekondigde deal goedgekeurd te krijgen. Tijdens de tweede week van juli spreken de aandeelhouders van Deutsche Börse zich uit over het project.


De ratingagentschappen verergeren de crisis door voorspellingen te produceren die zichzelf waarmaken. Dat heeft Pier Carlo Padoan, hoofdeconoom en adjunct-secretaris-generaal van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO), gezegd. De jongste tijd hebben de kredietbeoordelaars volgens Padoan aangetoond dat ze sterk pro-cyclisch waren. Het is volgens Padoan niet correct dat de bureaus informatie doorgeven. Hij voert aan dat de bureaus oordelen uitdrukken en aanleiding geven tot een versnelling van tendensen die al actief zijn. Hij vergeleek het optreden van de ratingbureaus met het geven van een duw aan iemand die al aan de rand van een ravijn staat.


Kredietbeoordelaar Moody's verlaagt de waardering voor de schuld van vier Portugese banken, waarvoor de Portugese overheid garant staat. Het gaat om de banken Caixa Geral de Depos (CGD), BES, Millennium BCP en Banif. De verlaging gaat ook gepaard met een negatieve outlook, wat betekent dat er in de volgende weken nog een verlaging van de beoordeling kan volgen. Eerder verlaagde het ratingagentschap al zijn rating voor Portugal met vier stappen, tot een rommelstatus. In mei kreeg Portugal voor 78 miljard euro noodsteun. Het land kondigde sindsdien een besparingsplan aan om het begrotingstekort dit jaar terug te dringen tot 5,9 procent en tot 3 procent over twee jaar.


De Zweedse regering heeft zijn goedkeuring verleend aan de vastgoeddeal die Swedish Automobile onlangs heeft gesloten. Dat heeft een woordvoerder van het Zweedse ministerie van industrie gemeld. Dochterbedrijf Saab verkoopt onder de overeenkomst een gedeelte van zijn vastgoedbezittingen aan een consortium van Zweedse investeerders. Tegelijkertijd huurt Saab de gebouwen terug. Dit levert het bedrijf ongeveer 255 miljoen Zweedse kroon op. Dat komt overeen met een bedrag van 28 miljoen euro. Door die transactie krijgt de Zweedse autobouwer opnieuw wat meer financiële armslag. Eerder gingen de Europese Investeringsbank en de Riksgälden, het agentschap dat verantwoordelijk is voor de Zweedse overheidsuitgaven, al akkoord met de constructie.


De Nederlandse bank ABN Amro is in beroep gegaan tegen het overnameverbod van de Europese Commissie. Dat heeft de bank bekend gemaakt. ABN Amro mag van de Europese mededingingsautoriteit geen substantiële overnames doen zolang de Nederlandse staat een meerderheidsbelang heeft. De bank is daarover echter in beroep gegaan bij het Europese hof van Justitie. ABN Amro benadrukt dat het nog geen concrete plannen tot overnames heeft, maar dat de bank vanaf de situatie dat het deels in private handen komt graag over zoveel mogelijk flexibiliteit beschikt. Op termijn is volgens ABN Amro de kans groot dat de bank weer naar de private markt terugkeert. De Nederlandse staat is op dit moment de enige aandeelhouder van ABN Amro.


De Britse krant News of the World, onderdeel van News Corp en één van de grootste tabloids ter wereld, verdwijnt. Met zijn 168 jaar was News of the World een van de oudste kranten van de wereld en bovendien het best verkochte Engelstalige zondagsblad. Rupert Murdoch, de eigenaar van de Australisch-Britse mediagroep, kiest met die radicale beslissing echter voor de korte pijn. De naam en faam van het zondagsblad leken onherstelbaar beschadigd na onthullingen over de afluisterpraktijken van de tabloid. Onlangs werd bekend gemaakt dat een privédetective negen jaar geleden voor News of the World de mobiele telefoon van het vermiste meisje Milly Dowler had gehackt. Daarna volgde het bericht dat niet alleen mobiele telefoons van filmsterren en leden van de Britse koninklijke familie, maar ook de telefoons van weduwen van gesneuvelde Britse soldaten in Irak werden afgeluisterd.


De Duitse autobouwer BMW heeft zijn positie als nummer één op de markt van luxewagens versterkt. De Duitse groep verkocht tijdens de eerste helft van dit jaar 689.861 wagens. Dat betekent een stijging met 17,8 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dochtermerk Mini liet een groei met 30 procent optekenen, terwijl de divisie Rolls Royce een stijging met 64 procent liet noteren. BMW zegt niet op de Duitse thuismarkt stand gehouden te hebben, maar ook vooruitgang geboekt te hebben in de Verenigde Staten en de belangrijkste groeimarkten. De hele BMW-groep liet tijdens de eerste helft van dit jaar een groei met 20 procent registreren.


Het Zwitserse bedrijf Transocean, het grootste offshore oliebedrijf van de wereld, heeft meer dan honderd werknemers van een halfafzinkbaar olieplatform voor de kust van Ghana moeten evacueren. Het platform bleek water gemaakt te hebben tijdens het transport naar een olieveld. Een ongeluk met een anker zou aan de basis liggen van het incident. Volgens het bedrijf is alles voorlopig onder controle en is het platform stabiel. De Ghanese overheid werd ingelicht over het incident. Transocean verhuurde het platform aan de Italiaanse energiegroep Eni. Mogelijk wordt het platform vervangen door een ander. Het incident zorgt voor een nieuwe deuk in het imago van het bedrijf. Vorig jaar veroorzaakte het platform Deepwater Horizon van Transocean een zwaar ongeval in de Golf van Mexico.


De Franse autobouwer Renault zal pas over drie jaar batterijen kunnen fabriceren voor zijn elektrische voertuigen. Dat betekent een vertraging van anderhalf jaar ten opzichte van de aanvankelijke plannen van de Franse autobouwer. Volgens een woordvoerder van Renault moet er met een vertraging rekening gehouden worden in de bouw van een fabriek in het Franse Flins, waar de onderdelen voor de lithium ion batterijen gebouwd zullen worden. De problemen vormen een nieuwe tegenslag voor Renault, dat zijn verkoop in Frankrijk in vrije val ziet gaan en die van de elektrische wagen één van zijn kernpunten maakt voor de toekomst.


De productie bij Saab Automobile zal, als alles goed gaat, tijdens de tweede week van de maand augustus kunnen worden hervat. Dat heeft de Zweedse autobouwer, die in handen is van Swedish Automobile, bekend gemaakt. Eerder had Saab er nog op gerekend de productie binnen de twee weken te kunnen opstarten. De reden voor het verschuiven van de productiehervatting is dat sommige leveranciers meer tijd nodig hebben om de aanvoer op gang te brengen. Bovendien werken veel Europese leveranciers volgens Saab in de vakantieperiode op halve kracht. De productie van Saab in de fabriek van Trolhättan ligt al drie maanden grotendeels stil. Aanvankelijk weigerden de toeleveranciers nog onderdelen aan te leveren omdat ze niet betaald waren.


De privébank Kleinwort Benson, een divisie van de groep RHJ International, voert exclusieve gesprekken rond de overname van BHF Bank, dochter van Deutsche Bank. De transactie zou een belangrijke stap betekenen in de transformatie van RHJ International van een industriële holdingmaatschappij naar een pure financiële dienstverlener. Door de overname van BHF Bank zou Kleinwort Benson gevoelig aan schaalgrootte kunnen winnen. Momenteel heeft Kleinwort ongeveer 10 miljard euro aan klantentegoeden onder beheer. Maar dat bedrag zou gevoelig kunnen worden opgedreven door het inlijven van BHF Bank. Daarnaast zou Kleinwort ook een sterke positie kunnen opbouwen op het Europese vasteland.


China gaat waarschijnlijk in beroep tegen de uitspraak van de World Trade Organization (WTO), die de Chinese exportbeperkingen op een reeks grondstoffen had veroordeeld. Volgens de Wereldhandelsorganisatie zijn de Chinese exportrestricties op negen grondstoffen - waaronder steenkool, bauxiet en zink - illegaal zijn. Volgens een verklaring van het Chinese ministerie van handel zijn de exportbeperkingen noodzakelijk om een duurzame ontwikkeling van de grondstoffenindustrie te stimuleren en uitputting van de voorraden te voorkomen. China heeft nog 58 dagen de tijd om beroep aan te tekenen tegen de uitspraak van de World Trade Organization.


Meer Nieuws

Thursday, July 07, 2011

Nieuwe werken zal behoefte naar kantoorruimte doen dalen

Ongeveer zes op tien grote ondernemingen verwacht dat het zogenaamde nieuwe werken zal leiden tot een daling van de kantoorbehoefte. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau Unwired en het bedrijf Regus onder managers. Slechts 7 procent van de ondervraagden verwacht een toename van de kantoorbehoefte. Iets meer dan de helft van de ondervraagde managers gaf aan dat het klassieke kantoor, waar iedere werknemer zijn eigen bureau heeft, meer moet evolueren naar een plaats waar werknemers elkaar op regelmatige basis kunnen ontmoeten.

"Van de onderzochte bedrijven maakt 62,5 procent al gebruik van nieuwe manieren van werken," stippen de onderzoekers aan. "Volgens 59 procent is het niet moeilijk meer om ook buiten de vaste werkplek efficiënt te werken. Toch wil slechts 12 procent van de ondervraagden zelf graag thuis werken." De onderzoekers merken op dat bedrijven al zouden moeten bezig zijn met het bepalen van een beleid en een strategie om de huidige kantooromgeving te veranderen tot een rendabele flexibele kantooromgeving.

De onderzoekers voeren aan dat het huidige kantoor wordt gedefinieerd als een locatie waar het lichaam wordt geparkeerd, terwijl de werksituatie van de toekomst een plaats is waar het hoofd wordt geconnecteerd. Uit het onderzoek wordt verder opgemerkt dat virtueel werk in de toekomst voor de meeste mensen een onderdeel van het dagelijkse leven zal worden. Ook wordt aangevoerd dat het kantoor van de toekomst een heel andere werkplek zal zijn.

Uit het onderzoek blijkt ook nog dat op dit ogenblik 32 procent van de ondervraagden dagelijks 41 minuten tot 60 minuten moet pendelen. Voor 27 procent duurt de verplaatsing langer dan één uur. Voor 64 procent van de ondervraagden bedraagt de ideale pendeltijd naar het werk echter minder dan 20 minuten. Een kwart van de ondervraagden wil minder dan 10 minuten onderweg zijn naar het werk.

Labels:

Politiek geweld belangrijker risico voor bedrijfsleven

De revoluties in het Midden-Oosten en Noord-Afrika, dreigende coups en rebellie in Afrika en civiele onrust en arbeidsgeschillen in Europese landen zoals Griekenland, Frankrijk, Spanje en Groot-Brittannië maken dat het internationale bedrijfsleven steeds meer hinder ondervindt van politiek geweld, stakingen, rellen en oorlogen. Dat is de conclusie van een onderzoek van Aon Risk Solutions. Het risico op politiek geweld en terrorisme is het grootst in Afghanistan, Tsjaad, Ivoorkust, Congo, Egypte, Irak, Libanon, Libië, Nigeria, Pakistan, Palestina, Somalië, Soedan, Syrië, Jemen en Zimbabwe.

De betrokken landen vormen volgens Aon Hewitt een zeer hoog risico voor het bedrijfsleven. In negenendertig andere landen is er sprake van een hoog risico, waaronder Colombia, Griekenland, Israël, Kenia, Mexico en Thailand. Opgemerkt wordt dat het politieke geweld in het Midden-Oosten en in Noord-Afrika dit jaar van grote invloed is geweest. De revoluties gingen er gepaard met grote maatschappelijke onrust. Ook de kans op een staatsgreep en op rebellie in Afrika vormt een politiek geweldrisico.

"Vooral de politieke onrust is wijder verbreid ten opzichte van de jaren voordien," aldus woordvoerders van Aon Risk Solutions. "Internationaal opererende bedrijven ontkomen haast niet meer aan deze risico’s. Indien er geen directe impact wordt opgetekend, dan is er ongetwijfeld een onrechtstreekse invloed doordat leveranciers in problemen komen of logistieke problemen de kop opsteken omdat door gebieden moet worden gereisd waar politiek geweld plaatsvindt."

Terroristische groeperingen en netwerken blijven volgens de onderzoekers onverminderd actief. "De dreiging van terroristische aanslagen blijft substantieel voor de meeste westerse landen en grootmachten," wordt er opgemerkt. "Bovendien blijft het terrorisme conflictzones als Irak, Afghanistan, Pakistan, Somalië en delen van Nigeria en de Sahel-regio aantasten. De bomaanslag begin dit jaar op de luchthaven Domodedovo in Moskou en de pogingen van Al-Qaeda om vrachtvliegtuigen op het Arabisch schiereiland op te blazen vorig jaar oktober, zijn enkele voorbeelden van deze dreiging."

Labels:

Reclamefolders worden veel gerichter verspreid

Het aantal verstuurde reclamefolders blijft dalen. Dat blijkt uit cijfers van de Dutch Dialogue Marketing Association (DDMA). Opgemerkt wordt dat er in Nederland het voorbije jaar 11,7 miljard reclamefolders werden verstuurd. Dat betekent een stijging met 1,7 procent tegenover het jaar voordien. Er wordt echter benadrukt dat de bedrijven hun reclamefolders veel gerichter versturen, waardoor het totale volume een afname kent.

"Wanneer rekening gehouden wordt met het aantal brievenbussen waar aangegeven wordt geen reclame te willen ontvangen, blijkt het aantal folders per gezin immers nog toegenomen te zijn," meldt het webmagazine SalesOnline op. "Vorig jaar was 18 procent van de Nederlandse brievenbussen uitgerust met een sticker waar aangegeven wordt dat reclamefolders niet gewenst zijn. Het jaar voordien was dat nog 16,6 procent." Reclamefolders bleken het meest populair in de meubelbranche, gevolgd door de supermarkten, kledingsector, drogisterijen, doe-het-zelfwinkels en elektronicazaken.

Alleen de elektronica-sector liet het voorbije jaar een daling optekenen. Er wordt opgemerkt dat de consument ook meer tijd besteedt aan de lectuur van de folders. Daarbij blijkt dat steeds meer consumenten de folders doorbladeren op zoek naar aanbiedingen. Inmiddels zoekt 48 procent van de consumenten naar aanbiedingen. Het jaar voordien was dat nog slechts 40 procent. Eén op vijf geeft aan de folders te bekijken om zich te oriënteren. Een even grote groep leest de folders zuiver uit ontspanning.

Labels:

Consument nog niet echt gewonnen voor social commerce

Bijna de helft van de Britse consumenten heeft nog altijd geen interesse om producten via social commerce, zoals winkels op Facebook. Dat is de conclusie van een onderzoek van Havas Media Social en Lightspeed Research. De onderzoekers voeren aan dat 89 procent van de gebruikers van een sociaal netwerk op de platformen nog nooit iets hebben gekocht. Bovendien geeft 44 procent aan niet van plan te zijn om van die mogelijkheden gebruik te maken.

"Retailers zien social commerce nochtans als een grote belofte," merken de onderzoekers op. "De jongste maanden worden op Facebook steeds meer nieuwe winkels geopend. Er lijkt echter nog een lange weg te moeten afgelegd worden." Daarbij wordt opgemerkt dat een groot gedeelte van Britse consumenten van mening is dat het nog niet veilig is om op sociale netwerken te winkelen. Er wordt opgemerkt dat er dan ook inspanningen moeten worden geleverd om de consument voor te lichten.

Uit het onderzoek blijkt alvast dat 65 procent van de consumenten niet van plan is om op sociale netwerken dure producten te kopen. Daarbij wordt gewag gemaakt van een maximaal bedrag van 50 Britse pond. Wel zegt 6 procent eventueel een reis te zullen aankopen op een sociaal netwerk. Wel wordt opgemerkt dat 25 procent op sociale netwerken een product zou kopen dat nergens anders wordt aangeboden. Ook zegt 11 procent bereid te zijn op sociale netwerken iets te kopen dat exclusief aan fans wordt aangeboden.

Labels: , ,

Hout blijft belangrijke bron hernieuwbare energie

Hernieuwbare bronnen waren twee jaar geleden verantwoordelijk voor 9 procent van de totale energie-consumptie. Dat blijkt uit cijfers van Eurostat, het statistisch bureau van de Europese Unie. Er wordt aan toegevoegd dat hout en houtafval in de meeste lidstaten van de Europese Unie de belangrijkste bronnen van hernieuwbare energie vormen. In Estland vertegenwoordigt hout 97 procent van de totale consumptie van hernieuwbare bronnen. In Cyprus daalt dat tot 16 procent.

Het Europese onderzoeksproject FutMon, dat de gezondheid van de bossen moet onderzoeken, toont echter dat de gezondheid van de bomen afneemt. "Bossen lijden onder de steeds frequentere zomerhitte en droogtes van voorbije tien jaar in Centraal-Europa," wordt er opgemerkt. "Twee derde van de bossen in Europa is stabiel, maar de gezondheid van één derde is erop achteruitgegaan. In ongeveer de helft van de bossen wordt het kritische niveau voor stikstof bovendien nog steeds overschreden, wat verzuring en vermesting van de bodem veroorzaakt."

FutMon merkt nog op dat bossen de gevolgen van de klimaatwijziging kunnen helpen opvolgen. "Koolstofopname door bossen is goed voor 10 procent van alle emissies van broeikasgassen," wordt er opgemerkt. "De opslag van stikstof stimuleert de groei van bossen en dus ook de opname van koolstof, maar dat kan niet blijven duren omdat de groei van bossen niet eindeloos kan stijgen. Het is dan ook belangrijk dat de evoluties van het bosbestand worden opgevolgd."

Labels: , ,

Werkgevers hebben vertrouwen in loyaliteit personeel

Bijna 80 procent van de werkgevers is ervan overtuigd dat zijn werknemers niet zullen overstappen naar een ander bedrijf. Dit blijkt uit een Nederlands onderzoek van het bureau ISBW Opleiding en Training. Ruim 60 procent van deze groep verwacht echter wel dat er meer zal worden onderhandeld over salaris en arbeidsvoorwaarden. Ruim tweederde van de ondervraagden geeft aan geen extra maatregelen te hebben genomen om werknemers aan de organisatie te binden.

"Tegelijkertijd is bijna de helft van de werknemers zich niet bewust van zijn sterker wordende positie," stippen de onderzoekers aan. "Slechts 30 procent geeft aan te willen profiteren van een sterkere positie op de arbeidsmarkt. Hoewel bedrijven niet vrezen voor het uitstromen van werknemers, bereiden zij zich wel goed voor. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat bijna driekwart van de organisaties de talenten van hun werknemers in kaart wil brengen. Twee op tien bedrijven heeft dat al gerealiseerd."

Ook het aantrekken van nieuw talent staat hoog op de agenda van de werkgevers. Daar blijkt ruim tweederde mee bezig te zijn. De onderzoekers stellen dat het onderzoek opvallende resultaten heeft opgeleverd. "Organisaties hebben het vertrouwen dat werknemers blijven," wordt er opgemerkt. "De werknemer lijkt zich niet of nauwelijks bewust van zijn sterke positie op de arbeidsmarkt. Slechts een klein aantal wil van de strijd om talent profiteren. Toch zal de strijd om het talent losbarsten en zullen bedrijven dit gevecht vroeg of laat aangaan."

De onderzoekers merken op dat zowel werkgevers als werknemers zich op talent moeten focussen. "Werknemers zouden hun talent veel beter kunnen benutten en hierin investeren om hun positie nog sterker te maken," wordt er aangevoerd. "Bovendien zouden werkgevers overzicht moeten hebben van het talent in hun organisatie, om te weten welke talenten ze missen en nodig hebben voor ze zich in de strijd kunnen mengen."

Labels:

Spaanse voetbalclubs moeten nieuw zakelijk model aannemen

De Spaanse voetbalclubs, waarvan er vele in financiële moeilijkheden verkeren, moeten een nieuw zakelijk model aannemen om te kunnen omgaan met de huidige economische moeilijkheden. Dat heeft Albert Soler, de Spaanse staatssecretaris voor sport, gezegd tijdens een toespraak voor de algemene vergadering van de Koninklijke Spaanse Voetbalfederatie. De clubs moeten volgens Soler belangrijke veranderingen doorvoeren. Hij verwelkomde wel de financiële restricties die de voetbalclubs uit de Spaanse eerste klasse hebben voorgesteld.

"Soler wees erop dat het Spaanse voetbal op een punt is gekomen waarbij moet bekeken worden of het hanteerde model haalbaar blijft," merkt het persbureau Reuters op. "De verantwoordelijken van de voetbalclubs moeten volgens Soler het management van hun verenigingen aanpassen aan de huidige gegevenheden. Het is volgens de Spaanse staatssecretaris dat de clubs beseffen dat ze niet alleen op sportief gebied, maar ook op het gebied van management de beste van de wereld moeten trachten te zijn."

Uit een onderzoek van de Universiteit van Barcelona blijkt dat de twintig clubs uit de Spaanse La Liga het vorige voetbalseizoen samen een nettoverlies hebben geleden van 100 miljoen euro. De totale schuld werd weliswaar licht afgebouwd tot 3,43 miljard euro, maar dat is nog altijd meer dan het dubbele van de inkomsten, die 1,61 miljard euro bedroegen. De Spaanse eersteklasseclubs zullen later deze maand stemmen over de implementatie van nieuwe financiële controles.

Labels: ,

Nieuwsoverzicht

Er moet een nieuw onderzoek komen naar de praktijken van de Britse tabloid News of the World, onderdeel van de groep News Corp van mediamagnaat Rupert Murdoch. Er is een hele controverse ontstaan rond de Britse tabloid, die er de gewoonte van maakte om sportlui en andere bekende personen te laten afluisteren, maar ook de voicemail van de verdwenen en vermoorde Britse tiener Milly Dowler manipuleerde. Nu is gebleken dat News of the World ook slachtoffers van de bomaanslagen in Londen hebben afgeluisterd. De Britse politie heeft al laten weten dat nu ook in andere grote moordzaken en verdwijningen, zoals die van Madeleine McCann, zal worden nagegaan of er sporen van de tabloid te vinden zijn.


De Duitse bondskanselier Merkel en José Manuel Barroso, voorzitter van de Europese Commissie, hebben boos gereageerd op de afwaardering van de Portugese staatsschuld door het ratingbureau Moody's. De Portugese lange rente steeg door de afwaardering in één dag met meer dan 200 basispunten uit vrees dat het land een tweede reddingsplan nodig heeft. Het is volgens Barroso toch wel vreemd dat er geen enkel Europees kredietagentschap bestaat. Dat toont volgens hem dat er misschien wel enige vertekening is als men specifieke Europese situaties moet inschatten. Angela Merkel noemde het belangrijk dat het oordeel over de kredietwaardigheid van een land niet uitsluitend wordt overgelaten aan de kredietagentschappen.


Anders Fogh Rasmussen, secretaris-generaal van de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie (NAVO), ziet geen problemen in het droppen van wapens voor de rebellen in Libië, zoals Frankrijk dat heeft gedaan. Rasmussen zegt te begrijpen dat de wapenleveringen dienen om de burgers te beschermen en hen de kans te geven zich te verdedigen tegen de aanvallen van de troepen van Kadhafi. De missie Unified Protector van de Navo in Libië werkt rond drie pijlers, waarbij gemikt wordt op het afdwingen van het vliegverbod, de toepassing van een wapenembargo en de bescherming van de burgers tegen de repressie. Frankrijk heeft, ondanks het wapenembargo, al verschillende wapenleveringen voor de rebellen georganiseerd.


De Japanse regering gaat alle kerncentrales extra controleren om te onderzoeken of ze bestand zijn tegen schokken zoals de aardbeving die de kernreactoren van Fukushima in maart beschadigde. De veiligheidscontroles zijn gebaseerd op de Europese stresstests. De aankondiging van Banri Kaieda, Japans minister van economie en Industrie, wordt gezien als een manier om de lokale overheden te overtuigen de kerncentrales weer te activeren. Nu liggen vijfendertig van de vierenvijftig Japanse kernreactoren stil. De meeste reactoren zijn na routineonderzoeken niet opnieuw opgestart. In Japan worden de kerncentrales elke dertien maanden stilgelegd voor onderhoud. Volgens experts zal het land binnenkort een energietekort hebben als de reactoren niet opnieuw worden ingeschakeld.


De Zuid-Koreaanse stad Pyeongchang mag over zeven jaar de Olympische winterspelen ontvangen. Pyeongchang, gelegen op 180 kilometer van de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoel, kreeg van het Internationaal Olympisch Comité de voorkeur op het Duitse München en het Franse Annecy. De stemming, georganiseerd in het Zuid-Afrikaanse Durban, nam niet veel tijd in beslag. Al in de eerste stemronde had Pyeongchang een absolute meerderheid. Er waren 95 stemgerechtigden. Pyeongchang was twee keer eerder zonder succes kandidaat om de Olympische winterspelen naar Zuid-Korea te halen. Vorig jaar ging de organisatie naar Vancouver en over drie jaar zal het evenement in het Russische Sochi worden georganiseerd.


De Nederlander Jaap Blokker is op 69-jarige leeftijd overleden in zijn woonplaats Laren. Blokker Holding is bekend van winkelformules als Blokker, Casa, Leen Bakker, Maxi Toys en Bart Smit. Blokker was al langere tijd ziek. Jaap Blokker leidde de onderneming meer dan vijfendertig jaar. Hij was in totaal meer dan vijfenveertig jaar actief bij het bedrijf. Het was zijn grootvader die de eerste Blokker-winkel oprichtte in de Kalverstraat in Amsterdam. Onder Jaap en diens broer groeide het bedrijf uit tot een grote internationale onderneming met drieduizend winkels in elf landen. Het concern biedt werk aan ruim 25.000 eigen medewerkers en aan 3.800 werknemers bij de franchisenemers.


Voedselverpakkingen zullen in de toekomst duidelijker en informatiever worden. Het Europees Parlement heeft ingestemd met een reeks nieuwe regels die het aan de consument gemakkelijker moeten maken om keuzes kan maken tijdens het winkelen. Onder meer zullen de energiewaarde van een product en de hoeveelheid vetten, verzadigde vetten, koolhydraten, proteïnen, suiker en zout duidelijk leesbaar in een tabel vermeld moeten worden. Daarbij wordt een minimale lettergrootte opgelegd voor de tekst op de etiketten. Ook wordt de vermelding van het land van herkomst verplicht voor vers vlees van varkens, schapen, geiten en gevogelte, zoals dat nu al het geval is voor rundsvlees. Het debat over de voedseletikettering woedt al drie jaar.


De Franse cateringgroep Sodexo heeft tijdens het derde kwartaal van het lopende boekjaar een omzet gerealiseerd van 4,1 miljard euro. Dat betekent een stijging met 2,6 procent tegenover de drie maanden voordien. De twee kwartalen voordien steeg de omzet telkens met meer dan 10 procent. De groei werd volgens Sodexo gevoed door een toenemende vraag in Azië en Latijns-Amerika, maar de vraag vertraagde in Noord-Amerika, Groot-Brittannië en Ierland. Sodexo beheert restaurants en andere faciliteiten, zoals automaten voor koffie en snoep voor bedrijven, het leger, scholen en gevangenissen. Die activiteiten zijn goed voor 70 procent van de omzet. Sodexo verwacht voor het hele boekjaar een groei van de operationele winst met 10 procent.


De Duitse chemiegroep BASF denkt aan de stopzetting van het onderzoek in genetische gemanipuleerde organismen (ggo) in Duitsland. Dat hebben een aantal insiders bekend gemaakt. Er wordt aan gedacht om de onderzoeksactiviteiten te verhuizen naar de Verenigde Staten. De beslissing zou in Duitsland 700 werknemers treffen. Sinds de overname van CropDesign vijf jaar geleden heeft BASF in België ook een grote afdeling die zich toelegt op plantenonderzoek. Ook in Duitsland groeit de tegenstand tegen de genetisch gemanipuleerde producten. Die tegenstand is alleen maar toegenomen sinds de milieupartij in Duitsland aan populariteit wint. Sinds de deelstaatverkiezingen van maart zit de milieupartij in de regering in Rijnland-Palts, de deelstaat waar het ggo-onderzoek geconcentreerd is.


De Europese Unie moet de crisismaatregelen voor de financiële sector en de industrie geleidelijk afbouwen van zodra het economisch herstel gevestigd is. Dat heeft de World Trade Organization (WTO) gezegd in de nieuwste evaluatie van het handelsbeleid van de Europese Unie. Opgemerkt wordt dat het belangrijk is om te volhard met de lopende initiatieven om de crisissteun geleidelijk af te schaffen van zodra het economisch hersteld gevestigd is. De Europese Unie moet volgens de handelsorganisatie het afbouwen van crisismaatregelen dus verderzetten, omdat steunmaatregelen anders het herstel en de herstructurering op de lange termijn in de bewuste sectoren zouden dreigen te hinderen.


Tegen het midden van het decennium moet 30 procent van het topmanagement van de grootste beursgenoteerde bedrijven in de Europese uit vrouwen bestaan. Tegen het einde van het decennium moet dat aandeel opgetrokken zijn tot 40 procent. Dat heeft het Europees Parlement beslist. Als de doelen niet met vrijwillige maatregelen worden gehaald, moet er volgens het Europees Parlement een Europese wetgeving komen. Op dit moment bestaat slechts 10 procent van de raden van bestuur van bedrijven uit vrouwen. Volgens rapporteur Rodi Kratsa-Tsagaropoulou kan Europa het zich niet veroorloven om talent onbenut te laten. Het versterken van de rol van vrouwen is volgens haar immers ook essentieel voor economische groei en een concurrerende interne markt.


De schuldencrisis in en buiten Europa oplossen is voor Christine Lagarde, het nieuwe hoofd van het Internationaal Monetair Fonds (IMF), een dringende prioriteit. Dat heeft Lagarde gezegd op haar eerste persconferentie als directeur van de instelling. Terwijl er heel wat aandacht ging naar landen in de eurozone, worden volgens Lagarde ook andere landen, zoals de Verenigde Staten en Japan geconfronteerd, met een schuldenprobleem. Ook dat moet volgens Lagarde van dichtbij worden onderzocht. Ook het aanpakken van de werkloosheid staat bovenaan de prioriteitenlijst van Lagarde. De Franse beloofde de hervormingen van haar voorganger Dominique Strauss-Kahn voort te zullen zetten.


Bodyscanners mogen alleen op Europese luchthavens gebruikt worden als gezondheid, waardigheid en privacy van de passagiers geen gevaar lopen. Dat staat in een resolutie die het Europees Parlement heeft aangenomen. Het Europees Parlement is het ermee eens dat bodyscanners de veiligheid op luchthavens kunnen verbeteren. Scanners waarbij gebruik wordt gemaakt van ioniserende straling, zijn volgens de parlementsleden echter schadelijk voor de gezondheid en moeten verboden worden. Ook moeten passagiers volgens het Europees Parlement het recht hebben voor een andere screeningsmethode te kiezen. Er moeten volgens de parlementsleden Europese afspraken worden gemaakt met duidelijke voorwaarden voor het gebruik.


Het Amerikaanse softwareconcern Microsoft eist dat het Zuid-Koreaanse Samsung Electronics 15 dollar neertelt voor elke geproduceerde smartphone die draait op Androidsoftware, het besturingssysteem van Google. Microsoft heeft een breed scala aan patenten op de technologie. Het Zuid-Koreaanse technologiebedrijf zou volgens bronnen maximaal 10 dollar per verkocht toestel willen betalen in ruil voor licenties op de bewuste patenten waar de Androidtoestellen inbreuk op maken. Het Taiwanese HTC Group heeft al een soortgelijke deal gesloten met Microsoft. Volgens een analist van de Amerikaanse bank Citigroup betaalt het Taiwanese bedrijf 5 dollar voor elke Androidsmartphone die het verkoopt. En eerder deze maand kwamen vier kleinere fabrikanten tot een overeenkomst met Microsoft.


Rusland is van plan om volgend jaar de Verenigde Naties te vragen om de uitbreiding van zijn grenzen richting de Noordpool, een regio die rijk is aan koolwaterstoffen en bijgevolg door vele partijen gegeerd is. Dat heeft de Russische vice-premier Sergej Ivanov bekend gemaakt. Ivanov meldde dat de volgende dagen een Russische wetenschappelijke expeditie zal vertrekken om de onderzeese bergruggen van Lomonosov en Mendeljev te onderzoeken teneinde te bewijzen dat het om uitbreidingen van zijn continentale plateau gaat. De Lomonosov-bergrug is een onderzeese bergketen die zich uitstrekt van Groenland tot Siberië. Ook Groenland en Canada beweren dat de bergrug de natuurlijke verlenging van hun respectievelijke plateaus is.


Meer Nieuws

Wednesday, July 06, 2011

Tablets leiden tot een nieuw aankoopgedrag

Tablets leiden tot een hele reeks nieuwe aankoopgedragingen bij de Europese consumenten. Dat is de conclusie van een onderzoek van het prijsvergelijkingsplatform Shopzilla in Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland. Uit het onderzoek blijkt dat 66 procent van de ondervraagden toegeeft met zijn tablet vaker aankopen te doen dan met een smartphone. Rachel Smith, directeur zakelijke diensten bij Shopzilla, stelt daarbij dat het tijdperk van de mobiele commerce, dat al langer werd aangekondigd, eindelijk aangebroken lijkt te zijn.

"Er is duidelijk sprake van een seismische verandering in het aankoopgedrag en bedrijven die het snelst op die evolutie inspringen, zullen een belangrijk concurrentieel voordeel kunnen uitbouwen," voert Rachel Smith aan. De onderzoekers voegen er aan toe dat 70 procent van zijn tablet gebruik maakt om online retailsites te bezoeken terwijl ze naar televisie kijken. Bij eigenaars van een smartphone valt dat volgens Shopzilla terug tot 29 procent.

"Tablet-bezitters zijn echte multitaskers en retailers kunnen op dat fenomeen inspelen door gerichte televisie-reclame aan te bieden," stipt Smith nog aan. De onderzoekster merkt op dat ook 53 procent met zijn tablet deelgenomen had aan commerciële activiteiten met vrienden. Bij mobiele telefoons valt dat niveau terug tot 27 procent. Smith voegt er nog aan toe dat tablets ook de populariteit van social commerce - gaande van kortingen en productbesprekingen tot aankopen - stimuleren.

Labels: ,

Bedrijven maken weinig indruk met applicaties

Koffieketen Starbucks en de entertainmentgroep Disney zijn het meest efficiënt met applicaties. Dat is de conclusie van een onderzoek van de bureaus McKinsey en NM Incite bij de honderd grootste merken van de wereld, zonder rekening te houden met internetbedrijven en ondernemingen die actief zijn in business-to-business. De onderzoekers merken op dat applicaties van die bedrijven tijdens een periode van zes maanden amper tweehonderd relevante berichten op blogs, forums en sociale media opleverden.

Slechts acht merken tekenden voor 90 procent van alle communicaties, waarbij Starbucks en Disney samen voor een aandeel van 50 procent zorgden. "Hoewel de meeste consumentenmerken mobiele applicaties hebben ontwikkeld, slagen slechts enkele erin om in sociale media daarvoor de nodige weerklank te vinden," voeren de onderzoekers aan. "Starbucks en Disney bleken met hun applicaties de klanten toe te laten tijd en geld te besparen, wat door het publiek blijkbaar op prijs wordt gesteld."

Starbucks werd vooral geprezen voor een reeks applicaties die de klanten toelieten om dranken vooraf te bestellen, getrouwheidskaarten te gebruiken, beloningen te verdienen, rekeningen te betalen en winkels te localiseren. Anderzijds bleek Disney vooral waardering te krijgen voor applicaties die de bezoekers van de themaparken informatie verstrekten over de wachttijden en optredens van de personages, samen met interactieve kaarten en restaurant-kortingen.

Labels:

Boeken nog altijd meest populair bij jonge kinderen

Kinderen sparen nog altijd het liefste boeken. Dat is de conclusie van een Europees onderzoek van het bureau The Marketing Store bij kinderen tussen zes en elf jaar. De onderzoekers stelden daarbij vast dat 44 procent van de kinderen boeken blijken te sparen, gevolgd door videogames (35 procent), ruilkaarten (35 procent), stickers (31 procent) en speelgoed (30 procent). Speelgoedauto's en knikkers halen ook nog altijd een score van 24 procent. Postzegels halen nog een score van 9 procent.

"De conclusies van het onderzoek komt overeen met andere research die aangeeft dat kinderen uit de lagere school nog altijd het liefste lezen tijdens periodes dat ze alleen zijn," merkt The Marketing Store op. "Kinderen blijken vooral uit te kijken naar boeken uit een serie, zoals Harry Potter of Walt Disney." Volgens de onderzoekers blijven boeken een belangrijk onderdeel in het leerproces van kinderen. Het bezit van boeken is volgens de onderzoekers nog steeds persoonlijker en gebruiksvriendelijker is dan lezen van een scherm.

Er wordt wel opgemerkt dat de populariteit van boeken begint te dalen naarmate de kinderen ouder worden. Bij de zesjarigen noemt 49 procent boeken het populairste verzamelitem, maar bij de elfjarigen is dat gedaald tot 37 procent. Die evolutie hangt volgens de onderzoekers wellicht samen met de grotere online onafhankelijkheid van de oudere kinderen. Maar ook bij de videogames wordt een gelijkaardige daling opgetekend. Volgens de onderzoekers verliezen elfjarigen wellicht in het algemeen de interesse in het verzamelen.

Labels: , ,

Aziaten hechten groter belang aan merken

Consumenten in India en China zijn bij het aankopen van producten zoals kleding en cosmetica meer geïnteresseerd in merken dan het Amerikaanse en Europese publiek. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Harris Interactive. De onderzoekers merkten op dat 74 procent van de Chinese consumenten aangeeft belang te hechten aan merken, tegenover 72 procent in India. In Singapore bedraagt dat nog 36 procent, gevolgd door Spanje (29 procent), Italië (28 procent), Frankrijk en de Verenigde Staten (26 procent), Groot-Brittannië (24 procent) en Duitsland (22 procent).

Ook blijkt dat 92 procent van de Chinese consumenten ervan overtuigd is dat beroemde merken door hun superieure kwaliteit een grotere waarde opleveren. In India ligt dat cijfer op 89 procent, gevolgd door Singapore (75 procent), de Verenigde Staten (65 procent), Italië (63 procent) en Frankrijk (53 procent). Groot-Brittannië, Duitsland en Spanje blijven onder de grens van 50 procent. Bovendien zeggen meer dan 60 procent van de Indiase en Chinese consumenten de eerste willen zijn die de jongste collecties aankopen. In geen enkel ander land stijgt dat boven de grens van 30 procent.

Uit het onderzoek blijkt verder dat meer dan 70 procent van de Amerikaanse, Chinese en Indiase consumenten de voorkeur geven aan klassieke goederen boven opkomende trends. Ook in andere landen wordt daar een score gehaald van meer dan 50 procent. Met een niveau van 40 procent is Spanje daarop de enige uitzondering. In India zegt 77 procent van de consumenten merkkledij te eisen, tegenover 67 procent in China. Op de derde plaats volgt Singapore met 30 procent.

Labels: ,

Sequels geen teken van gebrek aan originaliteit

Deze zomer zal een recordaantal van zevenentwintig filmsequels worden gelanceerd. Die trend heeft niets te maken met een gebrek aan originaliteit, maar vertegenwoordigt wel een investering in een succesvol merk. Dat zegt Tanya Gonzalez, filmexpert aan de Kansas State University in de Verenigde Staten. Het gaat volgens Gonzalez om filmmerken die al getoond hebben in staat te zijn om belangrijke successen te boeken en de potentie hebben om dat in de toekomst te herhalen.

"Sequels betekenen niet dat schrijvers of filmmakers een gebrek aan originaliteit lijden," merkt Tanya Gonzales op. "Er worden op dit ogenblik daarentegen meer films en boeken geproduceerd dan ooit voordien. Kunstenaars hebben het immers gemakkelijker om toegang te krijgen tot technologie, online distributie of uitgevers. De grote mediabedrijven geven er de voorkeur aan om in de sequel-sector te investeren." Gonzalez merkt daarbij op dat de filmsector altijd al op de populaire literatuur en sequels heeft gesteund.

"Het is voor de grote productiehuizen een mogelijkheid om risico's te vermijden, vooral in onzekere economische tijden," stipt Gonzales nog aan. "Bovendien staat het grote publiek heel positief tegenover sequels, wat vaak tot een grote ticketverkoop leidt. Maar dat fenomeen mag niet worden bestempeld als een signaal dat het publiek niet zou geïnteresseerd zijn in innovatief filmmateriaal. Een unieke, schitterend gemaakte film kan het publiek nog altijd aanspreken. Dat moet de sector in gedachten houden."

Labels: , ,

Sociale media uitstekend platform crisiscommunicatie

Organisaties kunnen sociale media succesvol inzetten voor crisiscommunicatie. Vooral Twitter blijkt een uitstekend platform te zijn voor crisiscommunicatie. Dat is de conclusie van een onderzoek aan het departement communicatiewetenschappers van de Vrije Universiteit Amsterdam. Respondenten die een tweet met crisiscommunicatie hadden gelezen, waren volgens de onderzoekers minder van plan om de organisatie te boycotten dan respondenten die een blogbericht of een online krantenbericht over het probleem hadden gelezen.

"De respondenten die de tweet raadpleegden en doorklikten naar het blogbericht, lieten de hoogste waardering voor de reputatie van het bedrijf optekenen," merken de onderzoekers op. "Daarnaast bleek dat het publiek sneller over het krantenbericht praatten of reageerden dan over een blog of een tweet. Ook bij actieve twitteraars werd dit patroon opgetekend. Anderzijds blijkt dat actieve twitteraars meer over het crisisnieuws praatten dan bloglezers of mensen die helemaal geen sociale media gebruikten."

De onderzoekers tonen aan dat de resultaten van de studie aantonen dat het medium belangrijker is dan de boodschap. Er wordt aan toegevoegd dat het voor organisaties belangrijk is om twitteraars te bereiken. "Deze groep blijkt het ontvangen nieuws - ook wanneer dat langs de krant of een blog binnenkomt - meer te verspreiden dan het publiek dat niet actief is op Twitter," stippen de Nederlandse wetenschappers aan.

Labels: ,

Thee moet zich spiegelen aan innovatie in koffiesector

Theeproducenten zouden een voorbeeld moeten nemen aan de innovatieve projecten in de koffiesector, zodat zou kunnen ingespeeld worden op het waardepotentieel van het hogere marktsegment. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Euromonitor. Opgemerkt wordt dat de koffiesector er veel beter in geslaagd is om winstgevende niches op te zoeken. Uit cijfers van Euromonitor blijkt dat één liter koffie wereldwijd drie keer meer waard is dan een gelijke content thee.

"De groeicijfers van de voorbije periode zouden kunnen doen veronderstellen dat thee de omzetstijging in de koffiesector kan bijhouden," voert Richard Haffner, analist drankensector bij Euromonitor, aan tegenover het webmagazine BeverageDaily. "Tijdens de tweede helft van vorig decennium liet de koffiemarkt een groei met 14 procent optekenen, terwijl de theeproducenten een stijging met 16 procent meldden. Die cijfers zijn echter misleidend, want thee vertrekt vanuit een veel kleinere basis."

"In thee wordt vooral met volumestijging in plaats van waardestijging gewerkt," merkt Haffner nog op. "Dat maakt de sector rijp voor merken in het hogere marktsegment, vooral in nieuwe categorieën waar gezonde eigenschappen een hogere prijs kunnen verdedigen. Het streven naar premium-activiteiten heeft de koffiesector de voorbije jaren veel successen opgeleverd." Daarbij wordt onder meer gewezen naar het nieuwe aanbod van de Amerikaanse keten Starbucks.

Bij thee wijst Haffner onder meer naar het succes van instant-producten in China. Er wordt aan toegevoegd dat traditionele markten zoals Rusland en China ook in de toekomst de groei in de theesector zullen dragen. Ontwikkelde markten zullen volgens Datamonitor daarentegen een veel lagere groeicurve laten optekenen. In Groot-Brittannië wordt zelfs een achteruitgang verwacht. (MH)

Labels: , ,

Nieuwsoverzicht

China overtreedt internationale handelsregels door exportbeperkingen te hanteren voor grondstoffen als zink en kolen. Dat heeft de World Trade Organization (WTO) bekend gemaakt. China heft exportbelastingen en hanteert exportquota op negen grondstoffen die bijvoorbeeld voor de productie van geneesmiddelen, beeldschermen en mobiele telefoons worden gebruikt. De Europese Unie, de Verenigde Staten en Mexico is dat een doorn in het oog. Daarom werd twee jaar geleden een aanklacht ingediend bij de World Trade Organization. De Europese Unie en de Verenigde Staten reageerden verheugd op de uitspraak. Karel De Gucht, Europees Commissaris van handel, zei ervan uit te gaan dat China nu zijn exportregels zal afstemmen op de internationale uitspraken.


Het ratingbureau Moody's heeft zijn oordeel over de kredietwaardigheid van Portugal met vier stappen verlaagd. Portugal zakt daardoor naar het niveau van rommelstatus. Volgens de kredietbeoordelaar bestaat er een groot risico dat Portugal een volgende ronde van staatssteun nodigt heeft voordat het land kan terugkeren naar de kapitaalmarkt. Ook vreest Moody's dat Portugal niet in staat zal zijn om de bezuinigingsslag te maken die nodig is om de begroting weer op orde te krijgen. Portugal heeft hierover verregaande afspraken gemaakt met de Europese Unie en het Internationaal Monetair Fonds (IMF), om in aanmerking te komen voor een lening uit het noodfonds.


Het Zweedse automerk Saab, onderdeel van Swedish Automobile, heeft vorig jaar minder auto's verkocht dan eerder gemeld. Dat blijkt uit het jaarverslag dat Saab heeft gedeponeerd bij de Zweedse autoriteiten. Saab wist vorig jaar ongeveer 28.300 auto's aan de man te brengen. Eerder meldde Spyker Cars, zoals Swedish Automobile tot voor kort heette, nog de verkoop van bijna 32.000 nieuwe Saabs. Het Zweedse automerk leed vorig jaar een operationeel verlies van circa 3,1 miljard Zweedse kroon. Dat komt overeen met een bedrag van 330 miljoen euro. De omzet bedroeg 6,3 miljard kroon. Moederbedrijf Spyker Cars meldde over het voorbije jaar een totaalverlies van 218 miljoen euro.


De Europese Commissie kan in het Europees Parlement op steun rekenen voor zijn voorstel om over drie jaar tot het einde van het decennium de Europese uitgaven te verhogen. Enkele linkse fracties in het Europees Parlement vonden de groei zelfs te bescheiden. Ook het plan voor meer eigen Europese middelen door een taks op financiële transacties en een Europees btw-systeem kon in het Europees Parlement op steun rekenen. José Manuel Barroso, voorzitter van de Europese Commissie, had eerder aangekondigd dat de Europese uitgaven met 7 procent zouden moeten stijgen tot 1.083 miljard euro. Een aantal lidstaten, waaronder Groot-Brittannië, hadden nochtans op een bevriezing van de budgetten aangedrongen.


Het Franse supermarktconcern Carrefour heeft zijn Spaanse discountonderdeel Dia afgesplitst van het moederbedrijf via een beursnotering in Madrid. Dat leverde het Franse concern een bedrag van 2,3 miljard euro op. Na de Duitse prijsvechters Aldi en Lidl is Dia de grootste discounter ter wereld. Het bedrijf is goed voor een jaaromzet van bijna 10 miljard euro. Carrefour gebruikt de opbrengst van de beursgang om de zwakke resultaten op de thuismarkt te verbeteren. Ook moet de splitsing meer waarde voor de aandeelhouders creëren. Het bedrijf heeft sinds december vorig jaar tot drie keer toe moeten waarschuwen voor een tegenvallende winst. Carrefour probeert nu te groeien via uitbreiding in opkomende markten, onder meer in Brazilië.


Het Canadese Bombardier, dat onder meer vliegtuigen en treinen bouwt, schrapt bijna de helft van de banen in zijn vestiging in het Britse Derby. De herstructurering is naar eigen zeggen noodzakelijk omdat de Britse regering een lucratief contract voor de bouw van nieuwe treinstellen aan het Duitse Siemens heeft toegekend en Bombardier naast het order greep. Bombardier heeft in Derby 3.000 medewerkers. Door de herstructurering zullen er echter 1.400 banen worden geschrapt. Het verlies van het Thameslink-contract - dat er verbinding moet leggen tussen Bedford, Londen en Brighton - heeft Bombardier naar eigen zeggen gedwongen alle activiteiten in Groot-Brittannië tegen het licht te houden.


De Française Christine Lagarde krijgt een jaarlijks salaris van 551.700 dollar bij het Internationaal Monetair Fonds (IMF). Dat heeft het Internationaal Monetair Fonds bekend gemaakt. Volgens de huidige wisselkoersen komt dat bedrag neer op ongeveer 31.700 euro per maand. Die som is aan geen enkele belasting onderhevig, dankzij het statuut van internationale functionaris dat de loontrekkenden van het Internationaal Monetair Fonds genieten. Daarnaast krijgt Lagarde een jaarlijkse onkostenvergoeding van bijna 84.000 dollar, waarover ze evenmin belasting hoeft te betalen. Haar voorganger Dominique Strauss-Kahn verdiende 521.100 dollar per jaar tijdens het derde jaar van zijn mandaat.


De Amerikaanse kredietbeoordelaar Moody's stelt dat de schulden van de Chinese lokale overheden 3.500 miljard yuan of 373 miljard euro groter zijn dan de Chinese auditor heeft ingeschat. Daardoor hangen Chinese banken grotere verliezen boven het hoofd die hun kredietrating in gevaar kunnen brengen. De Chinese overheidsauditor had verklaard dat de lokale overheden aankijken tegen een schuldenberg van 10.700 miljard yuan. Ongeveer de helft van de leningen dateert voor drie jaar geleden, toen China een stimulusplan uitrolde. Volgens het ratingagentschap kan een sprong in de wanbetalingen het aantal slechte leningen van de Chinese banken doen stijgen tot 12 procent. Op dit ogenblik zouden de slechte leningen een niveau van 5 procent tot 8 procent halen.


De Nederlandse technologiegroep Philips wist dat zijn medewerkers in Polen smeergeld betaalden. Dat zou gebleken zijn uit interne documenten van het Europese hoofdkantoor van Philips Healthcare in het Brabantse Best. De documenten zouden in bezit zijn van de Poolse justitie. Uit de interne stukken zou blijken dat Poolse ziekenhuisdirecteuren op advies van Philips-medewerkers in Polen de technische eisen bij tenders regelmatig opstelden op een manier dat de concurrentie bij voorbaat kansloos was. In Polen is vorige maand het strafproces begonnen tegen drie voormalige Philips-medewerkers wegens omkoping van bijna twintig ziekenhuisdirecteuren, waardoor tientallen rontgenapparaten werden verkocht.


De Franse retailer Casino verweert zich fors tegen de plannen van zijn sectorgenoot Carrefour om in Brazilië een fusie aan te gaan met Grupo Pao de Acucar (GPA), de grootste Braziliaanse retailer. Casino stelt dat de onderhandelingen tussen Carrefour en de Braziliaanse groep illegaal zijn. Casino heeft een aanzienlijk belang in Grupo Pao de Acucar. Niettemin startten de andere aandeelhouders van de groep, aangevoerd door voorzitter Abilio Diniz, gesprekken met Carrefour. De fusie heeft al toestemming gekregen van de raad van bestuur van Carrefour, maar Casino heeft al een arbitrageprocedure opgestart tegen Diniz, die een aandeelhoudersovereenkomst niet zou hebben gerespecteerd. Analisten achten de kans groot dat Casino in de hele kwestie gelijk zal krijgen.


De Europese Unie verbiedt tijdelijk de import van een aantal Egyptische zaden. Ook wordt een aantal zaden uit de markt gehaald. Dat heeft de Europese Commissie beslist. Net daarvoor had het Agentschap voor Voedselveiligheid meegedeeld dat de meest waarschijnlijke link tussen de vergiftigingen met de E.colibacterie in Frankrijk en Duitsland moet gezocht worden bij een lot fenegriekscheuten dat twee jaar geleden uit Egypte werd ingevoerd. Daardoor moeten de lidstaten instaan voor de vernietiging van alle loten fenegriekscheuten die de voorbije twee jaar via één Egyptische exporteur zijn ingevoerd. Fenegriek, een kiemgroente uit het Midden-Oosten, wordt onder meer gebruikt als keukenkruid.


China stelt een onderzoek in naar de rol van de Amerikaanse oliemaatschappij ConocoPhillips bij een olielek voor de Chinese oostkust. De Chinese autoriteiten hebben het lek ongeveer een maand stilgehouden. De drijvende olie werd begin vorige maand aangetroffen in de omgeving van het olieveld Bohai Bay, dat door ConocoPhillips samen met zijn Chinese partner China National Offshore Oil Corporation (CNOOC) wordt uitgebaat. Volgens een aantal bronnen werden over een afstand van 70 kilometer dode vissen en dood zeewier gesignaleerd, zoals bij het eiland Nanhuangcheng in de provincie Shandong. De autoriteiten van Nanhuangcheng hebben verklaard dat het lek grote gevolgen zal hebben voor de vissers in het gebied omdat de milieueffecten langdurig zullen zijn.


De Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hebben bij het Europees Hof in Luxemburg een procedure ingeleid tegen de plannen van de Europese Unie om de luchtvaartindustrie mee te laten betalen voor de luchtvervuiling. Europa wil de luchtvaart integreren in het systeem van emissiehandel, waardoor luchtvaartmaatschappijen vanaf volgend jaar zouden moeten betalen voor 15 procent van hun uitstoot.
Luchtvaartmaatschappijen waarschuwen voor een handelsoorlog, maar de Europese Unie lijkt niet van plan om toegevingen te doen. De luchtvaartmaatschappijen zeggen dat een dergelijk systeem wereldwijd moet worden georganiseerd, omdat anders carriers met Europese bestemmingen benadeeld zouden worden.


Het Europees Parlement wil allerlei vormen van speculatief gedrag op de financiële markten aan banden leggen. Daarover is een nieuwe regelgeving gestemd. Het Europees Parlement wil onder meer een verbod op ongedekte handel in kredietderivaten, waarmee beleggers zich indekken tegen een faillissement van een land. Wel zouden de pensioenfondsen in de nieuwe regelgeving worden ontzien. Verder wil men ook een Europees toezicht op het naked short selling, het speculeren op een koersdaling van aandelen of obligaties die men zelf niet in bezit heeft. Voor de nieuwe regelgeving moet er nog wel een akkoord worden afgesloten met de lidstaten van de Europese Unie.


De Zweedse centrale bank heeft de rente met een kwart procentpunt verhoogd tot 2 procent. De bank hoopt daarmee de oplopende inflatie te bestrijden. De geldontwaarding in Zweden liep in mei op tot 3,3 procent, terwijl de centrale bank mikt op een inflatie van circa 2 procent. De prijsstijgingen zijn mede het gevolg van de bijzonder sterke groei van de Zweedse economie in het afgelopen jaar. In het eerste kwartaal van dit jaar bedroeg de economische groei 6,4 procent op jaarbasis, na een toename met ruim 7 procent het kwartaal voordien. Ook de Europese Centrale Bank (ECB) moet een besluit nemen over de rente in de eurozone. Algemeen wordt verwacht dat de Europese rente eveneens met een kwart procentpunt zal worden opgedreven tot 1,5 procent.


Meer Nieuws

Tuesday, July 05, 2011

Te weinig aandacht voor veranderende arbeidsverhoudingen

Veel organisaties geven te weinig prioriteit aan de veranderende arbeidsverhoudingen. Dat is de conclusie van een onderzoek van verzekeraar Aon Hewitt. De onderzoekers merken op dat 41 procent van de ondervraagde bedrijven blijkbaar nog heeft nog geen passende oplossing heeft aangedragen voor de veranderende stijl van leidinggeven. Ook op veranderingen in de levenscyclus van individuele werknemers (40 procent), de samenstelling van het pakket aan arbeidsvoorwaarden (30 procent) en het belonen van prestaties (29 procent), is er nog geen passend antwoord gevonden.

"Op de korte, middellange en lange termijn verwachten de respondenten dat de strijd om getalenteerd personeel weer zal oplaaien," voeren de onderzoekers aan. "Bedrijven kunnen wachten tot de druk op de arbeidsmarkt toeneemt, maar dan loopt men achter de feiten aan. Dan is er een grote kans dat wordt teruggevallen op oude oplossingen die geen resultaat meer opleveren, zoals loonsverhogingen, terwijl de arbeidsrelatie zelf meer aandacht zou moeten krijgen meer oplevert dan men op het eerste gezicht zou denken."

"Werkgevers die meer aandacht besteden aan deze arbeidsrelatie zijn succesvoller en hun medewerkers tonen ook een groter engagement tegenover bedrijf," merken de onderzoekers nog op. Uit het onderzoek blijkt verder dat de financiële crisis de belangrijkste impact blijft hebben op de bedrijfsorganisatie (68 procent), gevolgd door de strijd om goed personeel (61 procent), millennials op de arbeidsmarkt (36 procent), vergrijzing (32 procent), crisis bij gepensioneerden, strijd om werknemers in het productieproces (21 procent).

Labels:

ICBC meest waardevolle merk op Chinese markt

De Industrial and Commercial Bank of China (ICBC) is het meest waardevolle merk op de Chinese markt. Dat is de conclusie van een onderzoek van het adviesbureau World Brand Lab. De waarde van het financiële merk, de grootste van de vier belangrijke Chinese banken, wordt geraamd op 216 miljard yuan. Het energiebedrijf State Grid Corporation of China staat met een waarde van 188 miljard yuan op een tweede plaats, gevolgd door de draadloze telecomprovider China Mobile met een waarde van 183 miljard yuan.

De top vijf wordt verder gevormd door het televisiebedrijf China Central Television (CCTV) met een waarde van 126,1 miljard yuan en verzekeraar China Life Insurance Company met een waarde van 104 miljard yuan. Verder volgen het olieconcern China Petroleum (101 miljard yuan), de chemiegroep China Sinochem (96 miljard yuan), technologiegroep Huawei (87 miljard dollar), autobouwer China Faw (84 miljard dollar) en het informaticaconcern Lenovo (83 miljard yuan).

Er wordt aan toegevoegd dat producenten van voeding en drank tweeëntachtig vertegenwoordigers kenden bij de vijfhonderd grootste Chinese bedrijven, gevolgd door textiel en kleding met éénenvijftig vertegenwoordigers en media met zesenveertig bedrijven. In totaal hadden de vijfhonderd grootste bedrijven een waarde van 5,5 triljoen yuan. De gemiddelde waarde bedraagt 11 miljard yuan. De onderzoekers merken nog op dat zeven jaar geleden het grootste bedrijf van China slechts een waarde had van 61,2 miljard yuan.

Labels: ,

Campagnes sociale netwerken moeten zich focussen op kwaliteit

Het streven naar virale kwaliteit en het personaliseren van content zijn cruciaal in de campagnevoering op sociale netwerksites. Dat is de conclusie van een onderzoek van de universiteiten van Amsterdam en Tilburg. Er wordt aan toegevoegd dat sociale netwerkcampagnes moeten gefocust worden op een kleine en invloedrijke groep consumenten, die echter ook geïnteresseerd moet worden in de content van de campagne. Volgens de onderzoekers is niet het bereik, maar wel het kwaliteit van dat bereik van belang.

"Adverteerders streven vaak naar een groot campagnebereik en proberen dat te realiseren door een social netwerkcampagne zo viraal mogelijk te maken," merkt het magazine Marketing Online op. "Maar de resultaten van het onderzoek tonen aan dat efficiëntie niet noodzakelijk samenhangt met het bereiken van een zo groot mogelijke groep." Vooral de consument die de campagne binnen het sociale netwerk verspreidt, blijkt volgens de onderzoekers een grote impact te hebben op het effect van een campagne.

Een campagne die wordt doorgestuurd door een goede vriend, wordt minder snel herkend als reclame," voeren de onderzoekers aan. "Deze campagnes leveren dan ook positievere resultaten op. In tegenstelling tot de traditionele virale marketing, blijkt het dus efficiënter te zijn om zich toe te spitsen onder een kleine, maar kwalitatief sterke groep consumenten." Er wordt aan toegevoegd dat campagnes op een sociaal netwerk geschikt lijken om relaties met consumenten te onderhouden.

Labels: ,

Natuur slaagt erin Afghaanse conflicten te overleven

Grote zoogdieren - zoals zwarte beren, grijze wolven, de Himalaya-geit en luipaarden - zijn er in geslaagd om in de conflictgebieden van Afghanistan te overleven. Dat is de conclusie van een onderzoek van de Wildlife Conservation Society (WCS) en het Amerikaanse Agency for International Development (USAID). De onderzoekers stellen dat hun studie een bevestiging vormt van de resultaten van andere research, die aantoonde dat het wildleven erin slaagt om ontbossing, biotoopverlies en decennia wetteloosheid te overleven.

"De natuur van Afghanistan heeft, net zoals de lokale bevolking, een grote opvangcapaciteit getoond tegenover een periode van decennia instabiliteit," merkt onderzoeksleider Kara Stevens op. ""Er is echter duidelijk in de toekomst ondersteuning nodig om te garanderen dat de gemeenschap de volgende generaties deze rijkdommen duurzaam kan beheren." Peter Zahler, onderdirecteur WCS Asia, merkt daarbij op dat ongeveer 80 procent van de Afghaanse bevolking voor zijn levensonderhoud rechtstreeks afhankelijk is van de natuurlijke rijkdommen van het land.

De onderzoekers merken op dat veiligheidsproblemen de mogelijkheden voor natuurbehoud in Afghanistan beperken. "De geïsoleerde ligging van de provincie Nuristan bezorgt het wildleven enige vorm van natuurlijke bescherming," merken de onderzoekers nog op. "De effecten van dertig jaar zonder een effectief beheer om de illegale bosontginning en de stroperij tegen te gaan, betekent dat bossen en wildleven onder een grote dreiging leven. Een verlies van deze bronnen zou tot verdere economische problemen kunnen leiden, waardoor de regio verder gedestabiliseerd zou kunnen worden."

Labels: ,

Marketeers willen impact online campagnes beter kunnen meten

De impact van online marketingcampagnes op individuele transacties vormt de grootste uitdaging voor de marketeers. Dat blijkt uit een onderzoek van de bureaus Forbes Insights en Coremetrics bij Amerikaanse en Britse marketeers. Een inzicht in die impact is volgens 26 procent van de marketeers de grootste online uitdaging voor de volgende periode. Verder wordt gewag gemaakt van een geïntegreerde visie op de consumenten (25 procent) en een consistente multiscreenbeleving (24 procent).

Daarnaast is 21 procent van mening dat de gegevens beter zouden moeten kunnen geïnterpreteerd worden om strategische beslissingen te kunnen maken. Volgens 20 procent van de ondervraagden wordt het ook een uitdaging om de online consument op elke locatie en elk tijdstip te kunnen bereiken. Uit het onderzoek blijkt verder dat 30 procent van de respondenten van mening is dat zijn bedrijf voldoende investeert in technologieën rond online marketing.

Volgens 42 procent kunnen er daarbij op sommige vlakken nog verbeteringen worden doorgevoerd en 14 procent zegt dat er nog belangrijke verbeterpunten kunnen worden opgetekend. Voor 2 procent van de respondenten schiet het bedrijf fundamenteel tekort op het gebied van technologieën voor online marketing. Ook wordt opgemerkt dat meer dan 40 procent van de correspondenten het moeilijk vindt om de invloed en interactieve kwaliteit van een campagne in te schatten. Dat geldt evenzeer voor het consumentengedrag in sociale media.

Labels: ,

Retailers weinig enthousiast over gebruik smartphone

Retailers zijn niet opgetogen met klanten die op de winkelvloer gebruik maken van smartphones. Dat is de conclusie van een Nederlands onderzoek van de Hogeschool Windesheim Zwolle en de Universiteit van Amsterdam. De onderzoekers stellen dat driekwart van de ondervraagde winkelketens geen actieve maatregelen neemt om in te spelen op het toenemend gebruik van mobiele shopping-applicaties. De retailers hebben volgens de onderzoekers vaak het gevoel dat ze door de smartphones de controle over de winkelervaring van de consument verliezen.

Uit het onderzoek blijkt dat in 36 procent van de winkel het personeel uitgesproken negatief reageert op klanten die hun smartphone gebruiken om prijzen te vergelijken. In 20 procent is die negatieve opstelling vanuit de bedrijfsleiding opgelegd. Meestal wordt daarbij gewezen op het verbod op fotografie in de winkel. Het fotograferen van codes zou inbreuk maken op de privacy van de winkelbezoeker. Slechts 22 procent van de retailers heeft een positieve opstelling tegenover het gebruik van smartphones.

"In een aantal winkels zijn het de werknemers zelf die het belang van smartphones inzien om het serviceniveau en de communicatie te verbeteren," merken de onderzoekers op. "Slechts in een beperkt aantal winkels heeft het personeel expliciet de opdracht gekregen om zich neutraal op te stellen tegenover smartphones. Het ging daarbij echter om boekenwinkels, waar er door de vaste boekenprijs niet met prijsverschillen moet worden rekening gehouden." In 42 procent van de winkels wordt geen specifiek management gevoerd ten aanzien van het gebruik van smartphones.

Labels: ,

Saudi-Arabië wordt belangrijkste spamland ter wereld

Saudi-Arabië kende tijdens de maand juni het grootste spamniveau van de hele wereld. Dat blijkt uit cijfers van internetbeveiliger Symantec. Daaruit blijkt dat in Saudi-Arabië 82,2 procent van alle email-berichten uit spam bestonden. Daarmee werd Rusland de voorbije maand naar de tweede plaats verwezen. In de Verenigde Staten werd een spamniveau van 73,7 procent opgetekend, maar ook in Nederland werd een niveau van 73 procent opgetekend, verderop gevolgd door Groot-Brittannië (72,6 procent), Denemarken (71,9 procent) en Duitsland (71,8 procent).

In Hongkong werd een niveau van 72,2 procent opgetekend, tegenover 71,2 procent in Singapore en 69,2 procent in Japan. In Brazilië bestond 73,4 procent van alle email uit spam. Zuid-Afrika kwam aan een cijfer van 72,3 procent. Symantec voegt er aan toe dat Zuid-Afrika echter wel het grootste slachtoffer van phishing-aanvallen van de wereld is. Daar bleek immers één op 117,7 emails uit phishing te bestaan. Verderop volgen Groot-Brittannië met één op 130,2 emails, Canada met één op 207,7 berichten, Brazilië met één op 409,8 emails en Nederland met één op 543,7 emails.

Daarentegen lag het phishing-niveau in de Verenigde Staten op één aanval op 1.270 emails, in Hongkong op één op 2.404 emails en Singapore op één op 2.456 emails. In Japan ligt het cijfer op één op 11.179 emails. Wereldwijd lag het phishing-niveau tijdens de maand juni op één aanval op 286,7 emails. Dat betekende een stijging met 0,06 procent tegenover de maand mei. Verder wordt opgemerkt dat 0,333 procent van de emails een virus omvatte. Dat betekent een daling met 0,117 procentpunt tegenover de maand mei.

Labels: , ,