Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, July 06, 2011

Thee moet zich spiegelen aan innovatie in koffiesector

Theeproducenten zouden een voorbeeld moeten nemen aan de innovatieve projecten in de koffiesector, zodat zou kunnen ingespeeld worden op het waardepotentieel van het hogere marktsegment. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Euromonitor. Opgemerkt wordt dat de koffiesector er veel beter in geslaagd is om winstgevende niches op te zoeken. Uit cijfers van Euromonitor blijkt dat één liter koffie wereldwijd drie keer meer waard is dan een gelijke content thee.

"De groeicijfers van de voorbije periode zouden kunnen doen veronderstellen dat thee de omzetstijging in de koffiesector kan bijhouden," voert Richard Haffner, analist drankensector bij Euromonitor, aan tegenover het webmagazine BeverageDaily. "Tijdens de tweede helft van vorig decennium liet de koffiemarkt een groei met 14 procent optekenen, terwijl de theeproducenten een stijging met 16 procent meldden. Die cijfers zijn echter misleidend, want thee vertrekt vanuit een veel kleinere basis."

"In thee wordt vooral met volumestijging in plaats van waardestijging gewerkt," merkt Haffner nog op. "Dat maakt de sector rijp voor merken in het hogere marktsegment, vooral in nieuwe categorieën waar gezonde eigenschappen een hogere prijs kunnen verdedigen. Het streven naar premium-activiteiten heeft de koffiesector de voorbije jaren veel successen opgeleverd." Daarbij wordt onder meer gewezen naar het nieuwe aanbod van de Amerikaanse keten Starbucks.

Bij thee wijst Haffner onder meer naar het succes van instant-producten in China. Er wordt aan toegevoegd dat traditionele markten zoals Rusland en China ook in de toekomst de groei in de theesector zullen dragen. Ontwikkelde markten zullen volgens Datamonitor daarentegen een veel lagere groeicurve laten optekenen. In Groot-Brittannië wordt zelfs een achteruitgang verwacht. (MH)

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home