Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, July 05, 2011

ICBC meest waardevolle merk op Chinese markt

De Industrial and Commercial Bank of China (ICBC) is het meest waardevolle merk op de Chinese markt. Dat is de conclusie van een onderzoek van het adviesbureau World Brand Lab. De waarde van het financiële merk, de grootste van de vier belangrijke Chinese banken, wordt geraamd op 216 miljard yuan. Het energiebedrijf State Grid Corporation of China staat met een waarde van 188 miljard yuan op een tweede plaats, gevolgd door de draadloze telecomprovider China Mobile met een waarde van 183 miljard yuan.

De top vijf wordt verder gevormd door het televisiebedrijf China Central Television (CCTV) met een waarde van 126,1 miljard yuan en verzekeraar China Life Insurance Company met een waarde van 104 miljard yuan. Verder volgen het olieconcern China Petroleum (101 miljard yuan), de chemiegroep China Sinochem (96 miljard yuan), technologiegroep Huawei (87 miljard dollar), autobouwer China Faw (84 miljard dollar) en het informaticaconcern Lenovo (83 miljard yuan).

Er wordt aan toegevoegd dat producenten van voeding en drank tweeëntachtig vertegenwoordigers kenden bij de vijfhonderd grootste Chinese bedrijven, gevolgd door textiel en kleding met éénenvijftig vertegenwoordigers en media met zesenveertig bedrijven. In totaal hadden de vijfhonderd grootste bedrijven een waarde van 5,5 triljoen yuan. De gemiddelde waarde bedraagt 11 miljard yuan. De onderzoekers merken nog op dat zeven jaar geleden het grootste bedrijf van China slechts een waarde had van 61,2 miljard yuan.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home