Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, July 04, 2011

Radiocommercials hebben ook impact op multitaskers

Radiocommercials behouden ook bij multitaskers hun impact. Dat is de conclusie van een rapport van het Nederlandse Radio Advies Bureau (RAB). Onder meer zoekopdrachten op het internet gaan volgens het rapport perfect samen met radioreclame. Er wordt opgemerkt dat de consument tijdens een zoekopdracht de radioreclame 38 procent beter zou herkennen. Commercials die op het gebied van content goed passen bij de zoekopdracht scoren nog beter. Daar lag de herkenning volgens de onderzoekers 71 procent hoger.

"Radio is vaak een secundaire activiteit," voeren de onderzoekers aan. "Adverteerders vragen zich dan ook af of de luisteraar door deze activiteiten niet te veel wordt afgeleid van de radiocommercials en de reclameboodschappen wel worden opgeslagen. Het opzoeken van informatie op het internet vergt veel aandachtsvermogen. Andere activiteiten - zoals autorijden of huishoudelijke taken - vergen veel minder capaciteit. Het onderzoek toont aan dat radiocommercials ook effect hebben wanneer luisteraars tegelijkertijd andere opdrachten uitvoeren.

De onderzoekers stellen dat de commercials tijdens het uitvoeren van zoekopdrachten ook beter gewaardeerd worden. Bovendien bleken vele luisteraars de websites van de commercials bij hun zoekopdracht te gebruiken. "Ook wanneer de respondent aangeeft slechts met weinig aandacht naar het achtergrond geluisterd te hebben, wordt een hogere herkenning opgetekend," wordt opgemerkt. "Radio blijft ook op de achtergrond zijn werk doen."

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home