Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, July 04, 2011

Vragen bij voortbestaan merken zoals Nokia en Saab

Er moet rekening mee worden gehouden dat merken zoals Nokia, Saab en MySpace over achttien maanden zijn verdwenen. Dat zegt de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal. Er wordt opgemerkt dat de drie bedrijven beantwoorden aan een aantal belangrijke criteria die traditioneel de teloorgang van een merk aankondigen. Vorig jaar had The Wall Street Journal onder meer het verdwijnen van T-Mobile USA en Blockbuster voorspeld. T-Mobile USA werd inmiddels door AT&T overgenomen, terwijl de keten Blockbuster het faillissement heeft moeten aanvragen.

Er zijn volgens de Amerikaanse zakenkrant verschillende fenomenen die het verdwijnen van een merk kunnen voorspellen. Daarbij wordt onder meer gewezen op een snelle daling van de inkomsten of een belangrijke onkostenstijging die door een prijsverhoging vermoedelijk niet kan worden opgevangen. Ook het verlies van klanten of marktaandeel volgens volgens The Wall Street Journal alarmsignalen, net zoals aanwijzingen dat de eigenaar van het merk er misschien mee stopt. Daarnaast leidt ook een verkoop of een faillissement vaak tot het verdwijnen van een merk.

Volgens The Wall Street Journal dreigen ook Sears, Sony Pictures, American Apparal, Alle American Foods Restaurants, Soap Opera Digest, Sony Ericsson en Kellogg's Corn Pops in de toekomst van de markt te zullen verdwijnen. Vorig jaar stonden ook Readers Digest, British Petroleum, Kia Motors en Merril Lynch op de gevarenlijst van de Amerikaanse zakenkrant. Een aantal van die bedrijven is er wel in geslaagd om te overleven en betere cijfers neer te zetten dan The Wall Street Journal had voorspeld.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home