Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, July 03, 2011

Luchthavens hebben microklimaat met extra neerslag

Landende en opstijgende vliegtuigen kunnen tunnels en gaten veroorzaken in het wolkendek rond drukke luchthavens, wat in de omgeving tot extra neerslag zou kunnen leiden. Dat is de conclusie van een onderzoek van het Amerikaanse National Center for Atmospheric Research. Het effect van de vliegtuigen op de wolken zou het grootste zijn in koude streken. Het fenomeen zou volgens de onderzoekers binnen een straal van honderd kilometer kunnen worden opgemerkt.

Wanneer vliegtuigen door wolken op lage en middelbare hoogte vliegen zou de turbulentie vlak achter de vleugels zorgen voor uitzetten van de lucht, die daardoor plotseling afkoelt. Tegen de vleugels zouden zich daardoor ijskristallen vormen, ten koste van de zwevende waterdruppeltjes van de wolk, zodat achter het vliegtuig een smalle baan met heldere lucht zou ontstaan. De kleine ijskristallen die van de vleugels glijden trekken vervolgens nog extra vocht uit de wolkenlaag aan, tot ze zwaar genoeg zijn om naar beneden te vallen, als regen of als sneeuw.

Omdat vliegvelden hinder kunnen ondervinden van sneeuwval, adviseren de onderzoekers in de winter bij bewolkte hemel meer inspanningen te doen om ijsvorming op de vleugels tegen te gaan. Het neerslagverhogende effect treedt volgens de wetenschappers echter alleen lokaal op en heeft op mondiale schaal waarschijnlijk geen enkele invloed op het klimaat. Wel blijkt er volgens hen op jaarbasis in de wijde omtrek van grote luchthavens iets meer neerslag te vallen.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home