Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, July 04, 2011

Dialoog-marketing geniet opnieuw meer belangstelling

Gemiddeld 36 procent van het totale marketingbudget wordt aan dialoog-marketing besteed. Dat is de conclusie van een Nederlands onderzoek van het Tijdschrift voor Marketing. Daarmee is de sector volgens de onderzoekers opnieuw terug uit het dal dat tijdens het derde kwartaal van vorig jaar werd opgetekend, toen het aandeel van dialoog-marketing in het totale budget tot 29 procent was teruggevallen. Het percentage zit opnieuw op het niveau van het eerste kwartaal van vorig jaar.

"De helft van de adverteerders geeft aan dat het budget voor dialoogmarketing dit jaar status-quo is gebleven tegenover vorig jaar," merken de onderzoekers op. "Bij 40 procent is het budget echter gestegen. Ook blijkt dat 60 procent verwacht dat het budget volgend jaar verder zal stijgen. Het budget voor dialoogmarketing wordt in eerste instantie besteed aan de eigen website (15 procent), geadresseerde post (14 procent) en search engine marketing (11 procent). Online advertising en e-mail marketing volgen met 9 procent.

Sociale mediamarketing is volgens 74 procent van de respondenten het snelstgroeiende dialoogmedium, gevolgd door mobiele marketing (26 procent) en email-marketing (16 procent). Ongeadresseerd drukwerk verliest daarentegen als dialoogmedium het meeste terrein (32 procent), gevolgd door telemarketing (29 procent). Bij het werven van nieuwe klanten is volgens de respondenten mond-aan-mond reclame het meest efficiƫnt, gevolgd door de eigen website en search engine marketing.
Bij het onderhouden van een klantrelatie is volgens de respondenten de online community het meest efficiƫnt, gevolgd door email-marketing, de eigen website, geadresseerde post en mond-aan-mond reclame.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home