Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, July 05, 2011

Campagnes sociale netwerken moeten zich focussen op kwaliteit

Het streven naar virale kwaliteit en het personaliseren van content zijn cruciaal in de campagnevoering op sociale netwerksites. Dat is de conclusie van een onderzoek van de universiteiten van Amsterdam en Tilburg. Er wordt aan toegevoegd dat sociale netwerkcampagnes moeten gefocust worden op een kleine en invloedrijke groep consumenten, die echter ook geïnteresseerd moet worden in de content van de campagne. Volgens de onderzoekers is niet het bereik, maar wel het kwaliteit van dat bereik van belang.

"Adverteerders streven vaak naar een groot campagnebereik en proberen dat te realiseren door een social netwerkcampagne zo viraal mogelijk te maken," merkt het magazine Marketing Online op. "Maar de resultaten van het onderzoek tonen aan dat efficiëntie niet noodzakelijk samenhangt met het bereiken van een zo groot mogelijke groep." Vooral de consument die de campagne binnen het sociale netwerk verspreidt, blijkt volgens de onderzoekers een grote impact te hebben op het effect van een campagne.

Een campagne die wordt doorgestuurd door een goede vriend, wordt minder snel herkend als reclame," voeren de onderzoekers aan. "Deze campagnes leveren dan ook positievere resultaten op. In tegenstelling tot de traditionele virale marketing, blijkt het dus efficiënter te zijn om zich toe te spitsen onder een kleine, maar kwalitatief sterke groep consumenten." Er wordt aan toegevoegd dat campagnes op een sociaal netwerk geschikt lijken om relaties met consumenten te onderhouden.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home