Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, July 08, 2011

Marketeer moet waaier nieuwe vaardigheden aanleren

Marketeers moeten een waaier van nieuwe vaardigheden aanleren om te kunnen overleven in een steeds complexer wordend ecosysteem. Dat is de conclusie van een enquête van consulent Prophet bij executives uit zowel de marketing-departementen als andere divisies. Onder meer werd erop gewezen dat de marketeer ook steeds meer bekwaam moet zijn in vakgebieden zoals strategische planning of innovatie. Volgens 84 procent van de ondervraagden zullen meer innovatieve benaderingen van marketing moeten worden gehanteerd.

Daarmee boeken deze innovatieve benaderingen een hogere score dan het beheersen van nieuwe media (68 procent), probleemoplossende capaciteiten (52 procent), creatieve mogelijkheden (50 procent) en statistische vaardigheden (36 procent). Uit het onderzoek blijkt ook dat minder dan één derde van de ondervraagden van mening is dat zijn bedrijf op dit ogenblik uitstekende vaardigheden heeft om die problematieken aan te pakken.

"De aanpassing aan dit veranderende landschap zal een proces worden," merkt Mike Leiser, partner bij Prophet, op. "Marketeers moeten een meer visionaire oriëntatie toepassen om hun organisaties door dit proces te leiden." De ondervraagden waren het over eens dat Apple het beste aangeeft op welke manieren die doelstellingen kunnen worden bereikt, waarbij verwezen wordt naar het feit dat het Amerikaanse bedrijf door een reeks populaire nieuwe producten de consument aan zich kan binden.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home