Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, July 08, 2011

Webwinkels hebben ook fysiek verkooppunt nodig

Webwinkels zonder fysiek verkooppunt hebben weinig toekomst. Op termijn zullen deze pure online operatoren tegenover de crosschannel-concurrenten het onderspit delven. Tegen het midden van de eeuw zal de consument bij oriƫntatie en aankoop constant van kanaal veranderen. Dat is de conclusie van een Nederlands onderzoek van CBW-Mitex en ABN Amro. Op dit ogenblik bestempelt 35 procent van de koperspubliek zichzelf als een crosschannel-consument. Tegen het midden van het decennium zou dat opgelopen zijn tot 55 procent.

"De consument houdt zich helemaal niet bezig met de verschillende kanalen," merken de onderzoekers op. "Hij wil zelf bepalen op welk platform, op welke manier en op welk ogenblik een transactie zal worden doorgevoerd. De consument bepaalt hoe retailers en fabrikanten er samen voor moeten zorgen dat het perfecte productaanbod op de juiste plaats aanwezig is. Samenwerking tussen online en offline kanalen is noodzakelijk."

"De combinatie van fysieke winkels en een online shop lijkt het beste van twee werelden te verenigen," merken de onderzoekers op. "Dit betekent overigens niet dat de fysieke winkel minder belangrijk wordt." Het overwegen van de openingstijden is volgens hen aangewezen. Ook de integratie van het online kanaal op de winkelvloer wordt als een goed initiatief bestempeld. Uit het onderzoek blijkt dat het exclusief fysiek winkelen tegen het midden van het decennium van 55 procent naar 37 procent zal zijn gedaald. Maar ook exclusief online transacties zouden dalen van 10 procent naar 9 procent.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home