Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, July 07, 2011

Reclamefolders worden veel gerichter verspreid

Het aantal verstuurde reclamefolders blijft dalen. Dat blijkt uit cijfers van de Dutch Dialogue Marketing Association (DDMA). Opgemerkt wordt dat er in Nederland het voorbije jaar 11,7 miljard reclamefolders werden verstuurd. Dat betekent een stijging met 1,7 procent tegenover het jaar voordien. Er wordt echter benadrukt dat de bedrijven hun reclamefolders veel gerichter versturen, waardoor het totale volume een afname kent.

"Wanneer rekening gehouden wordt met het aantal brievenbussen waar aangegeven wordt geen reclame te willen ontvangen, blijkt het aantal folders per gezin immers nog toegenomen te zijn," meldt het webmagazine SalesOnline op. "Vorig jaar was 18 procent van de Nederlandse brievenbussen uitgerust met een sticker waar aangegeven wordt dat reclamefolders niet gewenst zijn. Het jaar voordien was dat nog 16,6 procent." Reclamefolders bleken het meest populair in de meubelbranche, gevolgd door de supermarkten, kledingsector, drogisterijen, doe-het-zelfwinkels en elektronicazaken.

Alleen de elektronica-sector liet het voorbije jaar een daling optekenen. Er wordt opgemerkt dat de consument ook meer tijd besteedt aan de lectuur van de folders. Daarbij blijkt dat steeds meer consumenten de folders doorbladeren op zoek naar aanbiedingen. Inmiddels zoekt 48 procent van de consumenten naar aanbiedingen. Het jaar voordien was dat nog slechts 40 procent. Eén op vijf geeft aan de folders te bekijken om zich te oriënteren. Een even grote groep leest de folders zuiver uit ontspanning.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home