Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, July 06, 2011

Sequels geen teken van gebrek aan originaliteit

Deze zomer zal een recordaantal van zevenentwintig filmsequels worden gelanceerd. Die trend heeft niets te maken met een gebrek aan originaliteit, maar vertegenwoordigt wel een investering in een succesvol merk. Dat zegt Tanya Gonzalez, filmexpert aan de Kansas State University in de Verenigde Staten. Het gaat volgens Gonzalez om filmmerken die al getoond hebben in staat te zijn om belangrijke successen te boeken en de potentie hebben om dat in de toekomst te herhalen.

"Sequels betekenen niet dat schrijvers of filmmakers een gebrek aan originaliteit lijden," merkt Tanya Gonzales op. "Er worden op dit ogenblik daarentegen meer films en boeken geproduceerd dan ooit voordien. Kunstenaars hebben het immers gemakkelijker om toegang te krijgen tot technologie, online distributie of uitgevers. De grote mediabedrijven geven er de voorkeur aan om in de sequel-sector te investeren." Gonzalez merkt daarbij op dat de filmsector altijd al op de populaire literatuur en sequels heeft gesteund.

"Het is voor de grote productiehuizen een mogelijkheid om risico's te vermijden, vooral in onzekere economische tijden," stipt Gonzales nog aan. "Bovendien staat het grote publiek heel positief tegenover sequels, wat vaak tot een grote ticketverkoop leidt. Maar dat fenomeen mag niet worden bestempeld als een signaal dat het publiek niet zou geïnteresseerd zijn in innovatief filmmateriaal. Een unieke, schitterend gemaakte film kan het publiek nog altijd aanspreken. Dat moet de sector in gedachten houden."

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home