Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, July 06, 2011

Sociale media uitstekend platform crisiscommunicatie

Organisaties kunnen sociale media succesvol inzetten voor crisiscommunicatie. Vooral Twitter blijkt een uitstekend platform te zijn voor crisiscommunicatie. Dat is de conclusie van een onderzoek aan het departement communicatiewetenschappers van de Vrije Universiteit Amsterdam. Respondenten die een tweet met crisiscommunicatie hadden gelezen, waren volgens de onderzoekers minder van plan om de organisatie te boycotten dan respondenten die een blogbericht of een online krantenbericht over het probleem hadden gelezen.

"De respondenten die de tweet raadpleegden en doorklikten naar het blogbericht, lieten de hoogste waardering voor de reputatie van het bedrijf optekenen," merken de onderzoekers op. "Daarnaast bleek dat het publiek sneller over het krantenbericht praatten of reageerden dan over een blog of een tweet. Ook bij actieve twitteraars werd dit patroon opgetekend. Anderzijds blijkt dat actieve twitteraars meer over het crisisnieuws praatten dan bloglezers of mensen die helemaal geen sociale media gebruikten."

De onderzoekers tonen aan dat de resultaten van de studie aantonen dat het medium belangrijker is dan de boodschap. Er wordt aan toegevoegd dat het voor organisaties belangrijk is om twitteraars te bereiken. "Deze groep blijkt het ontvangen nieuws - ook wanneer dat langs de krant of een blog binnenkomt - meer te verspreiden dan het publiek dat niet actief is op Twitter," stippen de Nederlandse wetenschappers aan.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home