Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, July 06, 2011

Bedrijven maken weinig indruk met applicaties

Koffieketen Starbucks en de entertainmentgroep Disney zijn het meest efficiƫnt met applicaties. Dat is de conclusie van een onderzoek van de bureaus McKinsey en NM Incite bij de honderd grootste merken van de wereld, zonder rekening te houden met internetbedrijven en ondernemingen die actief zijn in business-to-business. De onderzoekers merken op dat applicaties van die bedrijven tijdens een periode van zes maanden amper tweehonderd relevante berichten op blogs, forums en sociale media opleverden.

Slechts acht merken tekenden voor 90 procent van alle communicaties, waarbij Starbucks en Disney samen voor een aandeel van 50 procent zorgden. "Hoewel de meeste consumentenmerken mobiele applicaties hebben ontwikkeld, slagen slechts enkele erin om in sociale media daarvoor de nodige weerklank te vinden," voeren de onderzoekers aan. "Starbucks en Disney bleken met hun applicaties de klanten toe te laten tijd en geld te besparen, wat door het publiek blijkbaar op prijs wordt gesteld."

Starbucks werd vooral geprezen voor een reeks applicaties die de klanten toelieten om dranken vooraf te bestellen, getrouwheidskaarten te gebruiken, beloningen te verdienen, rekeningen te betalen en winkels te localiseren. Anderzijds bleek Disney vooral waardering te krijgen voor applicaties die de bezoekers van de themaparken informatie verstrekten over de wachttijden en optredens van de personages, samen met interactieve kaarten en restaurant-kortingen.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home