Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, July 06, 2011

Boeken nog altijd meest populair bij jonge kinderen

Kinderen sparen nog altijd het liefste boeken. Dat is de conclusie van een Europees onderzoek van het bureau The Marketing Store bij kinderen tussen zes en elf jaar. De onderzoekers stelden daarbij vast dat 44 procent van de kinderen boeken blijken te sparen, gevolgd door videogames (35 procent), ruilkaarten (35 procent), stickers (31 procent) en speelgoed (30 procent). Speelgoedauto's en knikkers halen ook nog altijd een score van 24 procent. Postzegels halen nog een score van 9 procent.

"De conclusies van het onderzoek komt overeen met andere research die aangeeft dat kinderen uit de lagere school nog altijd het liefste lezen tijdens periodes dat ze alleen zijn," merkt The Marketing Store op. "Kinderen blijken vooral uit te kijken naar boeken uit een serie, zoals Harry Potter of Walt Disney." Volgens de onderzoekers blijven boeken een belangrijk onderdeel in het leerproces van kinderen. Het bezit van boeken is volgens de onderzoekers nog steeds persoonlijker en gebruiksvriendelijker is dan lezen van een scherm.

Er wordt wel opgemerkt dat de populariteit van boeken begint te dalen naarmate de kinderen ouder worden. Bij de zesjarigen noemt 49 procent boeken het populairste verzamelitem, maar bij de elfjarigen is dat gedaald tot 37 procent. Die evolutie hangt volgens de onderzoekers wellicht samen met de grotere online onafhankelijkheid van de oudere kinderen. Maar ook bij de videogames wordt een gelijkaardige daling opgetekend. Volgens de onderzoekers verliezen elfjarigen wellicht in het algemeen de interesse in het verzamelen.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home