Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, July 08, 2011

Banken moeten nog lange weg afleggen met nieuwe media

Banken anticiperen onvoldoende op de snelle opkomst van nieuwe media. Een ontoereikend wettelijk kader en een gebrek aan visie staan in de weg van een snelle integratie van deze nieuwe media in de financiële sector. Dat is de conclusie van een onderzoek van de European Financial Management Association (EFMA) en Atos Wordline. De onderzoekers merken op dat de beschikbaarheid van deze diensten rond nieuwe media bijzonder uiteenlopend is en individuele banken over deze technologieën sterk uiteenlopende visies hanteren.

"Door het ontbreken van een flexibel wettelijk kader komt de integratie van nieuwe media bij banken ad hoc en in een relatief laag tempo tot stand," merkt het magazine Managers Online op. Er wordt aan toegevoegd dat de investeringen in nieuwe media weliswaar stijgen, maar de besluitvorming zou te traag verlopen. Dat heeft volgens het rapport te maken met het feit dat veel banken geen duidelijk inzicht hebben in de opbrengsten die deze investeringen kunnen opleveren.

Een aantal banken probeert volgens de onderzoekers toch te investeren in nieuwe media. "Het onderzoek toont duidelijk aan dat er een wezenlijk verschil kan worden opgemerkt tussen de voorlopers en achterblijvers bij de inzet van nieuwe media," aldus Patrick Desmarès, secretaris-generaal van de European Financial Management Association. Die kloof moet volgens hem vooral worden gezocht in de beschikbaarheid van financiële middelen en een gebrek aan visie.

Een gepaste inzet van nieuwe media kan volgens de onderzoekers nochtans leiden tot een beter begrip van de klanten en een efficiëntere segmentatie op basis van klantgedrag. Ook bieden deze sociale media volgens hen platformen voor een doelgerichte communicatie van relevante aanbiedingen en een gepersonaliseerde klantbenadering. "Om dit te realiseren, is het belangrijk dat banken zich niet uitsluitend spiegelen aan sectorgenoten, maar aan bedrijven die op het gebied van e-commerce vooroplopen," wordt er opgemerkt.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home