Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, July 09, 2011

Russisch internet-economie volgt westers voorbeeld

De online reclamebestedingen in Rusland zouden de volgende vier jaar telkens met ongeveer met 30 procent kunnen stijgen, op voorwaarde dat de investeringen in de netwerkinfrastructuur op peil blijft. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau Boston Consulting Group en het internetbedrijf Google. Tegen het midden van het decennium zou het internet 3,7 procent van het totale Russische binnenlandse product kunnen vertegenwoordigen. Twee jaar geleden vertegenwoordigde de online sector 1,6 procent van de totale Russische economie.

"De toekomst van de internet-economie is misschien wel veelbelovend, maar daarbij zal de macro-economische situatie een grotere rol spelen dan de investeringen van de overheid in innovatie of de stimulans van het technologiecentrum Skolkovo," merkt Anna Lepetukhina, analist bij Troika Dialog, tegenover de Russische krant The Moscow Times. Op dit ogenblik vertegenwoordigt het internet ongeveer 11 procent tot 12 procent van de Russische reclamemarkt, tegenover 25 procent in Groot-Brittanniƫ en 18 procent in de Verenigde Staten."

"Rusland evolueert echter langzaam in de richting van de westerse markten," merkt Vladimir Dolgov, hoofd van Google Russia, op. "Op dit ogenblik geven veel bedrijven nog altijd de voorkeur aan televisie-reclame, aangezien dat medium de executives gemakkelijker toelaat de efficiƫntie van hun campagnes te meten. Met de ontwikkeling van marketeers die onderlegd zijn in het meten van online campagnes, zullen bedrijven langzaamaan een verschuiving laten optekenen naar het internet."

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home