Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, July 09, 2011

Marketeers hebben last met indentificatie online influencer

De invloed van de online influencer wordt erkend, maar het merendeel van de marketeers slaagt er niet in om die cruciale figuren te identificeren. Dat blijkt uit een enquĂȘte van het bureau Lewis PR bij marketeers. In de praktijk wordt aan deze online influencers vooral algemene informatie over producten of diensten aangeboden (69 procent), gevolgd door het verstrekken van persberichten en interviews (59 procent). De onderzoekers stellen dat in sociale media duidelijk andere regels gelden dan op andere communicatie-platformen.

Uit het onderzoek blijkt dat 63 procent van de marketeers online influencers - zoals populaire bloggers en invloedrijke twitteraars - als een belangrijke doelgroep op sociale media bestempelen. Er wordt aan toegevoegd dat 53 procent van de ondervraagden online influencers al bij zijn sociale mediastrategie betrekt. Toch geeft 55 procent van de marketeers toe slechts een beperkt of geen inzicht te hebben in de manier waarop met deze groep moet worden omgegaan.

"Veel marketeers denken wel goed na over een social mediastrategie, maar hebben nog weinig kennis over online stakeholders," voeren de onderzoekers aan. "Binnen online public relations en marketing gelden echter vaak andere regels. Journalisten werken op een andere manier dan bijvoorbeeld populaire bloggers of invloedrijke twitteraars. Het is dan ook niet alleen belangrijk om de geschikte online influencers te vinden, maar ook om te weten hoe die figuren moeten worden benaderd."

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home