Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, July 09, 2011

Succes kan valkuil worden voor overlevingskansen bedrijf

Succes kan een belangrijke bedreiging worden voor de duurzame overleving van een onderneming. Dat zeggen Francesca Gina en Gary Pisano, economen aan de Harvard Business School. De onderzoekers stellen dat succes het lerende vermogen van organisaties en individuen ondermijnt. Succes kan volgens de onderzoekers tot verschillende valkuilen leiden die de toekomst van de onderneming zwaar in het gedrang zouden kunnen brengen.

"Er zijn genoeg voorbeelden van bedrijven die ooit hun sector domineerden, maar inmiddels slechts een schaduw van zichzelf zijn," stippen Gina en Pisano aan in Harvard Business Review. "Daarbij wordt er vaak op gewezen dat er niet tijdig genoeg werd gewerkt aan de verbreding van het doelpubliek, terwijl ook dikwijls gewag wordt gemaakt van een korte termijnvisie op financiële prestaties en het onvermogen om vernieuwende winstmodellen te implementeren. De ondermijnende impact van het succes wordt echter vaak over het hoofd gezien."

"Leren van fouten is één van de belangrijkste capaciteiten om zich te kunnen ontwikkelen," stippen de economen nog aan. "Maar leren uit succesvolle realisaties blijkt opmerkelijk genoeg gevoelig moeilijker te zijn. Vaak blijkt men succes aan de eigen talenten en strategie te wijten, maar worden externe factoren genegeerd. Bovendien leidt succes vaak tot een overdreven zelfvertrouwen. Ook wordt vaak vergeten om de concrete reden van het succes te proberen achterhalen."

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home