Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, July 09, 2011

Authenticiteit verdringt sociale media als belangrijkste marketingtrend

Authenticiteit is de belangrijkste marketingtrend van dit jaar. Dat blijkt uit een Nederlands onderzoek van consulent Berenschot en het magazine MarketingTribune. De onderzoekers stelden vast dat 47 procent van de ondervraagde marketeers authenticiteit als eerste prioriteit naar voor schoven. Met een score van 39 procent staan sociale media op de tweede plaats. De voorbije drie jaar werden de sociale media helemaal bovenaan geplaatst.

"Volgens de respondenten heeft authenticiteit te maken met een terugkeer naar de realiteit," voert Marketing Tribune aan. "Bovendien vinden ze dat er een echt gesprek moet worden gevoerd. Maar om dat te bereiken, moet er volgens hen nog een lange weg worden afgelegd." De onderzoekers merken verder op dat niet alleen sociale media van de eerste plaats zijn verdreven, maar ook een aantal trends helemaal uit de top zijn verdwenen. Onder meer brand management, webanalytics en nieuwe communicatieplatformen zijn niet meer terug te vinden.

De top drie wordt afgerond door maatschappelijk verantwoord ondernemen (36 procent), gevolgd door samenwerking (30 procent), loyaliteit en customer service (29 procent) en innovatieve ideegeneratie (29 procent). Verder staan mobiele marketing (26 procent), accountability (22 procent), brand management (20 procent), nieuwe businessmodellen (17 procent), globalisatie (17 procent), webanalytics (17 procent), channel alignment (13 procent), online conversie (12 procent), location based marketing (11 procent), online visibiliteit (10 procent), e-business (10 procent) en gaming (3 procent).

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home