Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, March 08, 2012

Britse verkoop gedrukte boeken met 13 procent gedaald

De verkoop van gedrukte boeken is in Groot-Brittanniƫ vorig jaar met 13 procent teruggevallen. De sector realiseert nu nog een omzet van 15 miljoen pond. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau Nielsen. Opgemerkt wordt dat de sector van de fictie voor volwassenen met een achteruitgang met 24 procent het zwaarst werd getroffen. Ook bij de non-fictie werd een daling met 14 procent geregistreerd. Oorzaken van de terugval zijn volgens Nielsen de recessie, de opkomst van de e-reader en het verdwijnen van de boekenwinkel uit het straatbeeld.

Uit het rapport blijkt dat boeken voor kinderen en jonge volwassenen met een achteruitgang van 9 procent nog het meest werden gespaard, dankzij het succes van boeken zoals War Horse van auteur Michael Morpurgo. "Het is duidelijk dat fictie voor volwassenen sneller aan populariteit inboet dan andere sectoren," merkt David Walter, analist bij Nielsen, op tegenover BBC News. "Dat kon vorig jaar worden opgemerkt en deze trend zet zich ook tijdens het nieuwe jaar door. Dat heeft te maken met de overstap van de sector naar het digitale formaat."

Het meest populaire boek van het voorbije jaar op de Britse markt was 'One Day' van David Nicholls. De aangepaste film-versie van het boek eindigde op de zevende plaats. De twee versies verkochten samen 976.000 exemplaren, wat een omzet van meer dan 5,3 miljoen pond vertegenwoordigde. Dankzij de kerstverkoop kon televisiekok Jamie Oliver de sectie van de non-fictie domineren. Oliver heeft twee boeken in de Britse top tien. Bij de kinderboeken stonden vijf titels van de serie Wimpy Kid van Jeff Kinney in de top twintig.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home