Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, March 07, 2012

Krant minst storend platform voor politieke reclame

Advertenties van politieke kandidaten in lokale kranten blijken het minst storend te werken. Dat is de conclusie van een onderzoek van de Amerikaanse Newspaper Association of America (NAA). De onderzoekers merkten op dat slechts 18 procent van de Amerikaanse kiezers politieke reclame in lokale kranten storend vinden. Bij lokale televisie loopt dat echter op tot 54 procent en ook bij de nationale televisie vindt 50 procent van de kiezers politieke advertenties storend. Radio haalt een score van 39 procent, terwijl politieke reclame op het internet door 27 procent storend wordt gevonden.

De onderzoekers merken op dat jongere kiezers zich minder aan politieke advertenties lijken te storen. In de leeftijdsgroep tussen achttien en vierendertig jaar noemt 49 procent politieke reclames op lokale televisie storend, tegenover 58 procent voor de kiezers tussen vijfendertig en vierenveertig jaar en 56 procent bij vijfenzestigplussers. In deze laatste groep vindt ook 57 procent politieke reclame op nationale televisie vervelend, wat voor 30 procent ook geldt bij het internet en voor 22 procent bij lokale kranten.

In de leeftijdsgroep tussen achttien en vierendertig jaar gaat het respectievelijk om 44 procent, 25 procent en 15 procent. Opmerkelijk genoeg zegt in deze categorie 44 procent zich te storen aan politieke reclame op de radio, terwijl bij vijfenzestigplussers slechts een score van 32 procent wordt opgetekend. De onderzoekers merken op dat politieke geïnteresseerden een sterke band lijken te hebben met de krant. Meer dan 80 procent van die groep leest minstens één keer per week de gedrukte of online versie van een krant.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home