Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, October 01, 2005

Consument wil onmiddellijk voordeel

De consument wil bij acties een onmiddellijk voordeel. Geschenken en voordelen in de toekomst kunnen hem nog maar weinig warm maken. Dat blijkt uit een onderzoek naar Nederlandse prijsacties.

"De consument wil onmiddellijk voordeel en niet op termijn," merkt het magazine Marketing Online op. "Dat is zeker het geval wanneer het aankopen van meer dan 1.000 euro betreft. Voor gratis deelnames aan tombola's of gratis geschenken loopt hij blijkbaar niet meer warm."

Niet minder dan 86 procent van de respondenten stelde de voorkeur te geven aan een contante korting in plaats van aan voordelen op termijn, premiums of andere tegemoetkomingen. "In de hogere prijscategorieën blijkt het imago van het product niet te ook lijden onder kortingen van 20 tot 25 procent," stellen de onderzoekers. "Negentig procent vande ondervraagden vindt dit perfect geloofwaardig."

De ondervraagden vonden vooral supermarkten, telecomketens en bouwmarkten de uitgelezen sectoren voor dergelijke acties. Bij onder meer sportartikelen en muziek blijkt dat gevoeliger te liggen. "Een korting-imago is trouwens niet altijd negatief," voegen de onderzoekers daar aan toe. "Bij 78 procent van de respondenten is dit een manier om zich op een aankoop te oriënteren."

Japan klaar voor supersonische markt?

Bestaat er nog een markt voor supersonische vliegtuigen? Het Japanse Mitsubishi Heavy Industries voert volgende week vrijdag tests uit vanop de Australische basis Woomera, maar twijfelt eraan of de technologie wel een commerciële toekomst heeft. Toch hoopt Japan met supersonische toestellen zijn positie op luchtvaartvlak te verbeteren.

Het Japanse prototype, dat gelanceerd wordt op een hoogte van ongeveer twintig kilometer en moet een snelheid halen van Mach 2. De testvlucht moet de constructeurs informatie bezorgen over de aerodynamica van het vliegtuig. Na een vlucht van een kwartier zal het prototype, dat een lengte heeft van 11,5 meter, aan een parachute terug naar de aarde dwarrelen.

Een eerdere test in juli 2002 werd een mislukking, maar Mitsubishi Heavy Industries, dat het vliegtuig ontwikkelt voor de Japanse ruimtevaartorganisatie JAXA, zegt dit keer overtuigd te zijn van het succes. Indien het experiment - waarmee een bedrag van 10 miljoen dollar is gemoeid - wil JAXA verdere tests uitvoeren.

"We hebben de technologie voor supersonische vluchten," vertelde Masakazu Niwa, woordvoerder van Mitsubishi Heavy Industries, aan het persbureau Associated Press. "Maar het is veel minder duidelijk of deze technologie een commerciële toekomst heeft."

Niwa benadrukte dat Mitsubishi niet geïnteresseerd is in het ontwikkelen van een supersonisch transport om de Concorde te vervangen, maar meer mogelijkheden ziet in kleinere vliegtuigen voor een tiental passagiers, vooral zakenlui en VIP's. "Maar zelfs dat wordt een grote uitdaging. We zouden een duizendtal toestellen moeten produceren om winst te maken."

Vanuit zakelijk perspectief is dat volgens hem echter moeilijk te halen. "Toch wil Japan verder gaan met zijn pogingen om supersonische vluchten te organiseren," aldus Associated Press. "Mitsubishi en het Europese EADS sloten de voorbije zomer een overeenkomst om daarbij een jaarlijks onderzoeksbudget van ongeveer 1,84 miljoen dollar de volgende drie jaar te delen om een supersonisch vliegtuig te ontwikkelen."

Met supersonische toestellen zou Japan volgens het persbureau zijn positie op luchtvaartgebied, waar het land nu een grote achterstand heeft op de Verenigde Staten, Frankrijk en Rusland, te verbeteren. Zowel financieel als milieutechnisch zijn er echter grote problemen voor dergelijke vluchten. Volgens Mitsubishi kunnen de negatieve gevolgen op geluidsvlak en onkosten gedeeltelijk worden opgevangen door kleinere vliegtuigen en vluchten op grotere hoogtes.

Handelt burger vrijwillig milieubewust?

Beleidsmakers hebben er weinig vertrouwen in dat de burger zijn milieugedrag verandert. Dat blijkt uit een Nederlands onderzoek van de organisatie Milieu Centraal bij nationale en locale politici en ambtenaren die zich bezighouden met milieu.

Dat gebrek aan vertrouwen leidt bij die beleidsmakers tot een voorkeur voor een regelgeving boven het stimuleren van vrijwillig milieuvriendelijk gedrag. De meerderheid stelt wel dat een milieubeleid niet mogelijk is zonder de medewerking van de burger. Bovendien is zestig procent van mening dat de milieuproblematiek bij de bevolking nog steeds leeft. Voorlichtingscampagnes zorgen er volgens de beleidsmakers ook voor dat de bevolking goed weet hoe men het milieu kan helpen beschermen.

Maar anderzijds is er weinig vertrouwen in het eigen initiatief van de bevolking. Men gaat ervan uit dat de meerderheid van de burgers niets vrijwillig zal doen. "De mensen kijken toch eerst naar hun geldbeugel en het leefcomfort," wordt er dikwijls opgemerkt. Milieu Centraal leidt daaruit af dat het Nederlandse milieubeleid de aansluiting met de bevolking heeft verloren.

Milieu Centraal twijfelt er daarbij echter aan of de burgers wel zitten te wachten op nieuwe milieuregels. "Als er sprake is van regelgeving, zal er meer moeten worden gedaan aan uitleg en communicatie," aldus nog de organisatie.

Britse economie in de uitverkoop?

Ruim één vijfde van de honderd grootste Britse ondernemingen kunnen het doelwit worden van overname-pogingen. De kandidaat-overnemers komen vooral uit Euro-zone. Dat meldt het onderzoeksbureau Dealogic. Daarmee spelen die buitenlandse bedrijven volgens het bureau in op de veerkrachtige Britse economie.

Nergens in de wereld staan volgens Dealogic zoveel bedrijven in de belangstelling van overnemers dan in Groot-Brittannië. In het recente verleden waren er al de overnames van Abbey National door de Spaanse Santander-bank en van Allied Domecq door het Franse Pernod Richard.

De voorbije weken maakte Deutsche Post bekend dat het Exel zou overnemen, terwijl de Franse groep Saint-Gobain een vijandig bod van 3,6 miljard pond deed op de Engelse gipsplaten-producent BPB. De Franse mediagrop Publicis heeft 1,6 miljard pond over voor rivaal Aegis.

Europese groepen zijn volgens Mark Preston, Londens woordvoerder van Deutsche Bank, constant op zoek naar goed renderende en integere bedrijven. "Aan dat profiel beantwoorden vele Britse bedrijven perfect," vertelde hij aan het persbureau Reuters. "Bovendien zijn er in Groot-Brittannië weinig wettelijke regels die overnames bemoeilijken."

Het persbureau voegt er aan toe dat Britse ondernemingen bij bedrijven uit de euro-zone nooit zo populair zijn geweest. "De sterke euro maakt het veel interessanter om buitenlandse overnames te doen," aldus Reuters. "Door de zwakke dollar zouden Amerikaanse bedrijven het logische doelwit moeten zijn, maar in plaats daarvan zijn het vooral Britse ondernemingen die op de shopping-lijstje staan."

Dat is volgens Reuters vooral te wijten aan de constante groei van de Britse economie, terwijl de Amerikaanse industrie heen en weer geslingerd wordt tussen groei en daling. Bovendien kost het veel minder om zich op de Britse markt in te kopen dan in de Verenigde Staten. "Het investeren in een Brits bedrijf betekent trouwens heel dikwijls meteen ook een aanwezigheid op de Amerikaanse markt," wordt er aan toegevoegd.

In Groot-Brittannië zijn het de aandeelhouders en niet de raad van bestuur die over een overname moeten beslissen. "Met een groeiend activisme van de Britse aandeelhouders, staan de bedrijfsleiders onder druk om met financiële resultaten naar buiten te komen," voert Reuters nog aan. "Vooral een aantal fondsen met korte termijnvisies verdragen geen management dat geen onmiddellijke resultaten levert."

De populariteit van de Britse economie zou volgens analisten de koers van het Britse pond kunnen doen stijgen. "Dat zou de interesse van buitenlandse investeerders kunnen doen afnemen," merkt Reuters op. "Analisten stellen dan ook dat het voor Europese investeerders nu het geschikte ogenblik is om zich op de Britse markt te begeven."

Moet verandering doorgeduwd worden?

Onwil is de grootste belemmering voor het doorvoeren van veranderingen binnen bedrijven. Dat blijkt uit een Nederlands onderzoek. Daarbij wordt gesteld dat leidinggevende paal en perk moeten stellen aan protesten en een gebrek aan discipline.

"Onwil is de grootste blokkade bij het doorvoeren van veranderingen in organisaties," blijkt uit een onderzoek van de Nederlandse professor Willem Mastenbroek van de Vrije Universiteit Amsterdam. "Werknemerszeggen geregeld dat zij wel willen, maar dat de collega's nog niet zo ver zijn of dat de voorgestelde veranderingen eigenlijk al toegepast worden. Dergelijke reacties houden grote veranderingen tegen."

Maar er zijn volgens de onderzoeker nog redenen waarom veranderingen niet brengen wat er van verwacht werd. "In een aantal gevallen vinden de werknemers dat de top onduidelijk is over wat er moet veranderen," aldus Mastenbroek.

"In een aantal gevallen zorgt de leiding er ook te weinig voor dat mensen en afdelingen in een bedrijf van elkaar leren." Andere problemen zijn een gebrek aan discipline, maar ook een onvermogen van leidinggevenden om hun aan de werkvloer over te brengen.

De onderzoeker stelt dat leidinggevenden bij veranderingen resoluut moeten optreden en grenzen moeten stellen aan de protesten en opmerkingen van de medewerkers en ook een gebrek aan discipline niet mogen tolereren.

Mobiele e-mail is slechts een begin


Over vier jaar zal Europa 13,5 miljoen gebruikers van online e-mail tellen. Het onderzoeksbureau IDC stelt dat de sector daarbij op een jaarlijkse groei van 36 procent kan rekenen. Toch is mobiele e-mail volgens het bureau slechts het begin van compleet nieuwe ontwikkelingen.

"Op dit ogenblik wordt mobiele e-mail nog relatief weinig gebruikt, hoewel de technologie perfect beschikbaar is," stipt het magazine DM Europe aan. "Mobiele operatoren beginnen deze toepassingen echter nu maar pas aan bedrijven aan te bieden."

IDC-woordvoerder Rosie Secchi voerde aan dat mobiele e-mails zouden moeten gebruikt worden als een geïntegreerd deel van de bestaande bedrijfssystemen. "E-mail is slechts het begin van nieuwe en belangrijke ontwikkelingen," benadrukte Secchi.

Daaraan wordt toegevoegd dat providers er moeten voor zorgen dat er bredere mobiele e-mail gerelateerde oplossingen worden ontwikkeld. "Daarbij moet ook gewerkt worden aan mobiel management en mobiele veiligheid," aldus nog Secchi. "Ze moeten een mobiele end-to-end oplossing aanbieden."

Liever werken bij een sterk merk


Medewerkers van een sterk merk presteren beter. Dat blijkt uit een Britse studie van het onderzoeksbureau BRMB. Een merknaam wordt volgens onderzoekers ook steeds belangrijker om op een moeilijker arbeidsmarkt de geschikte kandidaten weg te kunnen lokken.

"Werknemers van een bedrijf met een sterk merk presteren beter," aldus BRMB. Uit het onderzoek bleek ook dat die medewerkers ook meer vertrouwen hebben in hun bedrijf dan bij minder goed aangeschreven ondernemingen het geval is.

Mensen die bij een bedrijf met een sterk werken, worden door anderen bewonderd. Dat zorgt volgens analisten voor een enorme motivatie. Bedrijven met een sterke merknaam krijgen dan ook meer sollicitaties dan andere bedrijven. Bovendien wordt er benadrukt dat een merknaam ook steeds belangrijker wordt om op de arbeidsmarkt de beste kandidaten te kunnen wegkapen.

Economie in de media


De Franse staatsinstelling CDR moet de zakenman Bernard Tapie 135 miljoen euro betalen wegens onregelmatigheden bij de verkoop van de Duitse sportartikelenfabrikant Adidas aan de staatsbank Crédit Lyonnais in 1994. Dat heeft een rechtbank in Parijs vrijdag bepaald. De CDR werd in de jaren negentig opgericht voor het afwikkelen van het bankroet van Crédit Lyonnais. Tapie, ooit minister en sponsor van de voetbalclub Olympique Marseille en de wielerploeg La Vie Claire met de vedetten Bernard Hinault en Greg LeMond, verkocht Adidas aan de bank wegens grote geldnood. Crédit Lyonnais verzweeg toen al een koper voor het Duitse bedrijf te hebben gevonden die veel meer betaalde dan Tapie kreeg. Dat was Robert-Louis Dreyfus. Het bedrag dat de rechter Tapie heeft toegewezen, is veel lager dan de geëiste 990 miljoen euro. Dat vindt de zakenman echter geen probleem. "Het belangrijkste is dat de rechter duidelijk heeft vastgesteld dat ik ben bestolen," aldus Tapie vrijdag. Crédit Lyonnais is sinds 2003 eigendom van Crédit Agricole.

Op de basis Bajkonoer in Kazachstan is zaterdagochtend met succes de nieuwe hoofdbemanning en een ruimtetoerist naar het Internationaal Ruimtestation ISS gelanceerd. Om 05.54 uur Belgische tijd vertrok een Sojoez-draagraket die een kleine tien minuten later de Sojoez TMA-7 op een traject zette naar het ISS. De koppeling is voor maandag voorzien. Aan boord van de Sojoez zijn de Amerikaan William McArthur en de Rus Valeri Tokarev. Zij zijn de twaalfde hoofdbemanning van het ISS en gaan voor zes maanden de Rus Sergej Krikaljev alsmede de Amerikaan John Phillips aflossen. Bij de heenreis hebben ze het gezelschap van de rijke Amerikaan Gregory Olsen, de derde ruimtetoerist. Die keert op 11 oktober met de Sojoez TMA-6 terug, in het gezelschap van Krikaljev en Phillips.

Medisch toerisme van mensen zonder papieren is een zware belasting geworden voor OCMW's en ziekenhuizen van steden als Gent, Mechelen en Antwerpen. Het aantal mensen zonder papieren dat er zich laat behandelen op kosten van het OCMW, groeide de afgelopen jaren sterk. Dat schrijft De Morgen zaterdag. De ziekenhuizen kunnen de patiënten niet weigeren aangezien ze zeggen dringende medische hulp nodig te hebben. De OCMW's klagen aan dat ze pas na betaling van de dikwijls peperdure facturen zien welke behandeling werd gegeven. Vaak gaat het niet om spoedbehandelingen maar om vooraf te plannen ingrepen zoals bevallingen of 'luxe-ingrepen' zoals een neuscorrecitie of een ifv-behandeling. In 2003 gaf het Jan Palfijn-ziekenhuis in Gent 8.301 hulpverleningen aan mensen zonder papieren, vorig jaar waren dat er al 11.097. De verwachting is dat 2005 nog een stijging van 30 pct te zien zal geven.

Stafchef en generaal Richard Myers van het Amerikaanse leger is vrijdag officieel met pensioen gegaan. De opvolger van Myers is generaal Peter Pace, van het Marinierskorps en totnogtoe vice-stafchef. Hij neemt vandaag zijn nieuwe functie op. Tijdens een ceremonie in Fort Myer herinnerde president George W. Bush eraan dat Myers na de aanslagen van 11 september 2001 de supervisie had over zowel de vergeldingsmaatregelen tegen Afghanistan als later de oorlog tegen Irak. Hij was net na de aanslagen tot stafchef benoemd.

Door de fusie van de Japanse banken Mitsubishi Tokyo Financial Group (MTFG) en UFJ Holdings zaterdag ontstaat in Japan de grootste financiële instelling ter wereld. Daarmee laat de Mitsubishi UFJ Financial Group Inc. (MUFG), dat ongeveer 190 biljoen yen (1,4 biljoen euro) aan activa zal hebben, de huidige leider Citigroup achter zich. De bankactiviteiten zelf worden vermoedelijk pas vanaf januari 2006 samengevoegd om de banken de tijd te geven hun computersystemen op elkaar af te stemmen. Beide banken zien in de fusie een aanmoediging om hun slechte leningen af te schrijven. Na de fusie moeten beide banken hun kosten verminderen en moet de marktkapitalisatie stijgen. Daarnaast moeten ook veel meer particulieren worden aangetrokken.

Judith Miller, de journaliste van The New York Times die op 6 juli tot een gevangenisstraf werd veroordeeld, is donderdag vrijgelaten. Dat heeft de uitgever van The New York Times bevestigd. Miller bracht ruim twaalf weken achter de tralies door. Ze werd op 6 juli naar de gevangenis verwezen omdat ze had geweigerd haar bronnen vrij te geven aan een onderzoeksrechter die wilde weten hoe de identiteit van CIA-agente Valerie Plame aan de media werd gelekt. Volgens de uitgever van The New York Times, Arthur Ochs Sulzberger, heeft Judith Miller ermee ingestemd voor de rechtbank te getuigen na door een van haar bronnen formeel van haar plicht tot geheimhouding te zijn ontheven. Die bron is naar verluidt Lewis Libby, de voornaamste raadsman van vice-president Dick Cheney. Judith Miller heeft in een communiqué verklaard dat zij hoopt vrijdag voor een grand jury te kunnen verschijnen.

Citroën brengt samen met het gasbedrijf Gaz de France (GDF) een auto op aardgas op de markt. Met een compressor kunnen bezitters thuis in de garage tanken. Na een proefproject in de buurt van Toulouse zal de auto vanaf 2007 in heel Frankrijk aangeboden worden, zo maakten de initiatiefnemers vrijdag bekend. Aardgas is milieuvriendelijker dan benzine. De uitstoot van CO2 zal een vijfde lager liggen. Omdat er nog maar weinig tankstations bestaan, verwachten Citroën en GDF dat de eerste klanten vooral thuis, via een eigen gasaansluiting, zullen tanken. De hiervoor noodzakelijke compressor van 500 euro wordt gratis ter beschikking gesteld. Warenhuisketen Carrefour zal aardgastankstations inrichten. Een gastank volstaat voor 200 kilometer en wordt naast de benzinetank ingebouwd die brandstof voor ongeveer 500 km bevat.

De divisie Air Cargo Logistics van de Genkse transport - en logistieke Groep H. Essers heeft een luchtvrachtfiliaal op Ostend Airport in Oostende geopend. Met dit nieuwe filiaal wil de groep inspelen op de vraag van klanten om via regionale luchthavens een betere service aan een lagere kostprijs aan te bieden. De Limburse Groep H.Essers, met hoofdkantoor in Genk, zette in 2002 met de overname van Superliner Cargo zijn eerste stappen op het vlak van baantransporten in de luchtvaart en dat onder de naam 'Air Cargo Logistics'. Het hoofdkantoor van deze divisie van de Groep H. Essers ligt in Vilvoorde en beschikt ondertussen over vier satellietvestigingen in Schiphol, Parijs en Bierset. Met het nieuwe filiaal in Oostende wil de Genkse transportgroep naar eigen zeggen ook een nog betere service aanbieden aan één van haar klanten, met name Egypt Air, en de verdere ontwikkeling van de transporten naar Engeland realiseren.

De Duits-Amerikaanse autofabrikant DaimlerChrysler heeft met de grootste Europese autoproducent, het Duitse Volkswagen, overleg gepleegd over een instap in het kapitaal van VW. Dit maakte DaimlerChrysler vrijdag bekend. "Volkswagen heeft herhaaldelijk aan DaimlerChrysler voorgesteld om in het kapitaal te stappen ", stelde een woordvoerder. "Volkswagen heeft het onderwerp de laatste jaren verschillende keren te berde gebracht", gaf de woordvoerder aan, en bevestigt daarmee gedeeltelijk de informatie van het weekblad Focus.

Friday, September 30, 2005

Meer vrije tijd dan men denkt

Er wordt vandaag dikwijls wordt geklaagd over een gebrek aan vrije tijd. Maar dat gevoelen stoelt volgens het magazine The Futurist niet op de realiteit. Het magazine stelt dat mensen de tijd die ze aan iets spenderen, meestal te hoog inschatten.

"De jachtige maatschappij en de prestatiedwang die veel mensen voelen, creëert de illusie dat er weinig vrije tijd overblijft," merkt The Futurist op. "Dat heeft echter meer te maken met een subjectieve inschatting dan met de feiten."

Zo wordt er gesteld dat mensen de hoeveelheid tijd die ze besteden aan het huishouden, meestal te hoog inschatten. "Ook sportactiviteiten vergen minder tijd dan men denkt," stipt The Futurist aan. "Bovendien blijkt ook de arbeid vandaag nauwelijks meer tijd vergt dan in eerdere decennia."

Een Europeaan heeft gemiddeld 31,5 tot 45,5 uur vrije tijd. Amerikanen denken volgens het magazine verkeerdelijk dat ze minder vrije tijd hebben dan Europeanen. "Ze verdelen hun vrije tijd alleen op in kleinere porties, zodat de illusie van een druk bezet mens ontstaat," voert The Futurist nog aan. "Bovendien delen Europeanen hun werktijd efficienter in."

In de toekomst wordt de perceptie van vrije tijd volgens het magazine beinvloed door trends als demografische verschuivingen, technologische ontwikkelingen, de dreiging van terrorisme en flexibele werktijden en -plekken. "Er komt meer vraag naar tijdbesparende producten en diensten," aldus nog The Futurist. "Bovendien verandert de levenscyclus en stijgt de vraag naar individuele tijdsinvulling op basis van persoonlijke omstandigheden."

Deense luchtmacht helpt kerstman

De Deense luchtmacht heeft 5.032 dollar betaald aan een deeltijdse kerstman omdat twee overvliegende gevechtsvliegtuigen het rendier van de heilige een fatale hartaanval hadden bezorgd. De part-time heilige kan zich nu een nieuw trekdier aanschaffen.

De feiten dateren van februari dit jaar. Het slachtoffer, dat naar de naam Rudolf luisterde, was rustig aan het grazen op de boederij van Olavi Nikkanoff, toen twee F-16 toestellen van de Deense luchtmacht op lage hoogte overscheerden. Het geluid bezorgde Rudolf een hartaanval. Dat betekende dat de deeltijdse kerstman met kerstmis slechts over één rendier kan beschikken om zijn slede te trekken.

Nikkanoff bekloeg zich daarover bij de Deense luchtmacht, die hem een compensatie toekende voor het rendier en de rekening van de veearts. "We zouden het niet op ons geweten willen hebben dat de kinderen met kerstmis door onze schuld hun cadeautjes niet zouden krijgen," benadrukte luchtmacht-woordvoerder kapitein Morten Jensen.

Met de schadevergoeding wil Nikkanoff inderdaad een nieuw rendier kopen, zodat hij over enkele weken weer op volle kracht aan zijn kersttoer zou kunnen beginnen.

Ouders weinig bezorgd om internetgebruik kroost

Ouders weten amper wat hun kinderen op het internet doen. Dat voert het onderzoeksbureau Qrius aan. Er wordt aan toegevoegd dat ze zich ook niet al teveel zorgen maken over het internetgebruik van hun kinderen.

Qrius, gespecialiseerd in items rond jongeren, kwam tot de vaststelling dat 64 procent van de ouders geen enkele bezorgdheidtoont over het internetgebruik van hun kinderen. "Ze nemen ook geen enkele voorzorgsmaatregel en heeft een bijzonder groot vertrouwen in hun kinderen," merken de onderzoekers op.

Van hun kant blijken kinderen van oordeel te zijn dat hun ouders weinig kennis hebben van het internet. Ook zij geven toe dat hun ouders nauwelijks maatregelen nemen om de veiligheid van het internetgebruik voor hun kinderen te verbeteren.

Wel bleek tweederde van de ouders hun kinderen te ontmoedigen of te verbieden om bepaalde websites te bezoeken. Meestal gaat het hierbij om geweld of pornografie.

Ook vrouwen verschillen

Vrouwen mogen online niet als een homogene groep bestempeld worden. Zwarte Amerikaanse vrouwen hebben de neiging om een zakelijker benadering te hebben tegenover het internet dan hun seksegenoten uit andere groepen. Marketeers moeten volgens onderzoekers die verschillen goed in het oog houden.

Uit een studie van NiaOnline.com, een web-community voor Afro-Amerikaanse vrouwen, bleek dat het een vergissing is dat Afra-Amerikaanse vrouwen geen interesse hebben in het internet. "Ze zullen het medium vlugger gebruiken dan blanke vrouwen om aankoopbeslissingen te nemen," aldus de onderzoekers.

Bijna 65 procent onder hen stelde bijna altijd de website van een product te bezoeken wanneer ze van plan waren een aankoop te doen. Bij blanke vrouwen ligt dat op 58 procent. Bovendien zie ongeveer 16procent van de zwarte vrouwen dat hun favoriete website een belangrijke invloed heeft op hun aankoopbeslissingen, tegenover 12 procent bij de blanke vrouwen.

Verder blijkt er ook een belangrijk verschil te zijn bij het gebruikvan het internet als ontspanning. "Dit zou veroorzaakt worden door het feit dat zij meer op het werk toegang hebben tot het internet (32 procent) dan blanke vrouwen (9 procent)," stippen de onderzoekers aan. "Dat betekent ook dat ze minder persoonlijke e-mails (39 procent) versturen dan hun blanke seksegenoten (78 procent)."

De onderzoekers menen echter dat er ook demogratische reden meespelen. "Vrouwen zijn meestal het hoofd van het traditioneel gezin," stellenze. "Dat houdt in dat ze minder tijd hebben en dus eerder geneigd zijn om online te gaan voor onderwerpen die hen helpen bij het beheer van het huishouden."

Maar de onderzoekers zien ook culturele redenen om online ontspanning te beperken. "Afro-Amerikanen hebben een grotere vrees ten opzichte van het internet," aldus de onderzoekers. "Dat gaat terug naar vroegere aspecten van de maatschappij. Zwarten hebben traditioneel een wantrouwen gehad tegenover mensen die informatie vroegen. De vrees om de anonimiteit kwijt te raken kan sommige gebruikers beletten om helemaal in cyberspace op te gaan."

Opvallend is dat Afro-Afrikaanse vrouwen een grotere interesse toonden in snelle internetverbindingen dan blanke vrouwen, zelfs al was het verschil relatief klein. Maar zwarte vrouwen zijn ook sneller geneigd om hun kinderen in contact te brengen met het internet dan blanken."

Duur toerisme onethisch?


Een aantal arme landen proberen vooral rijke toeristen aan te trekken. De Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal wijst daarbij naar landen als Botswana en Bhutan, die exclusieve arrangementen uitwerken voor vermogende toeristen. Tegenstanders noemen deze vorm van exclusief toerisme echter ethisch onverantwoord.

Dergelijke landen willen volgens de krant zo groot mogelijke winstmarges creëren met lage volumes. Door zich exclusief te richten op een kleine groep rijken wil de toeristische sector van die landen de schade aan hun natuur en cultuur zoveel mogelijk te beperken.

Zo geldt in Bhutan een dagelijkse minimum bestedingsplicht van 200 dollar. Dat maakt het land als toeristische bestemming voor de minder begoede reiziger bijna ontoegankelijk. De hotelketen Aman Resorts biedt dan ook hotelkamers aan met een overnachtingsprijs van ongeveer 900 euro.

Ook Botswana en Malawi hebben exclusieve toeristische locaties met gelijkaardige prijzen. Het duurste is volgens de Amerikaanse krant het North Island van de Seychellen. Daar kost één overnachting 2.600 euro. Er is echter protest tegen deze praktijken, want tegenstanders vinden het onethisch dat zulke prijzen betaald worden voor een hotelkamer, terwijl de plaatselijke bevolking in grote armoede leeft.

Half uur reclamelectuur per week

De consument besteedt wekelijks 34 minuten aan het lezen van reclamedrukwerk. Dat blijkt uit een Nederlands onderzoek. De berg reclamepapier is er op vijftien jaar trouwens verdubbeld. De onderzoekers stellen trouwens dat de reclamfolder populair blijft.

"Gemiddeld besteedt iedere volwassen Nederlander 34 minuten per week aan het lezen van reclamedrukwerk," meldt het persbureau ANP. "Het aanbod reclameleesvoer in de brievenbus is de voorbije jaren meer dan verdubbeld. Vijftien jaar geleden ontving de consument gemiddeld vijftien reclamefolders, nu zijn dat er ruim dertig."

Uit het onderzoek van Interlanden, DistriQ en TPG Post bleek dat de reclamefolder zowel populair bij de adverteerder als bij de consument. "Die besteedt niet alleen veel tijd aan het lezen ervan, maar zou ook reageren op de aanbiedingen die in het drukwerk staat vermeld," aldus het persbureau.

Eén op de vier folders zou leiden tot een bezoek aan een winkel en vijf procent van het drukwerk zou leiden tot een daadwerkelijke aankoop. "De gemiddelde Nederlander zou de ongeadresseerde brievenbusreclame niet willen missen," stippen de onderzoekers aan. "De folders bevatten informatie die ze niet elders kunnen vinden."

NASA reist teveel met eigen vliegtuigen


De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft op twee jaar tijd miljoenen dollars verspild door eigen vliegtuigen te gebruiken voor routinevluchten in plaats van beroep te doen op commerciële lucht vaartmaatschappijen. Dat blijkt volgens het persbureau Associated Press uit een rapport van het Government Accountability Office.

Het rapport stipt de de NASA tenminste vijf keer meer heeft uitgegeven door in 2003 en 2004 personeelsleden met eigen NASA-vliegtuigen te laten reizen dan zou gekost hebben met commerciële maatschappijen. De extra uitgaven zouden opgelopen zijn tot 20 miljoen dollar. Boven dien zou 86 procent van de vluchten van de NASA-vloot gebruikt geweest zijn voor zakenreizen, wat door de Amerikaanse overheid niet is toegestaan.

De nieuwe NASA-topman Michael Griffin, die een jaar geleden de leiding over de organisatie heeft overgenomen, beloofde beterschap. Sean O'Keefe, de voorganger van Griffin, wordt in het rapport niet met naam genoemd, maar zou zelf ook het voorwerp zijn van een onderzoek rond het oneigenlijk gebruik van overheidsvliegtuigen en snoepreisjes.

Het rapport meldt dat de meeste NASA-vliegreizen weliswaar gebeuren met commerciële maatschappijen, maar dat tijdens de bewuste periode toch 1.188 vluchten werden geboekt met de eigen NASA-toestellen. In 2003 had de NASA 85 vliegtuigen. Daarvan zijn er 53 bestemd voor het ondersteunen van de ruimtevaart-missies, 25 voor onderzoek en ont wikkeling en 7 voor passagiersvervoer.

Zeeen worden leeggevist

Als de visserij op zijn huidig niveau doorgaat, zal er binnenkort in de zeeën geen vis meer te vinden zijn. Die waarschuwing is afkomstig van het Wereld Natuur Fonds (WWF). De visvangst ligt volgens gegevens van de organisatie vandaag vier keer hoger dan een halve eeuw geleden.

Wereldwijd wordt er volgens het WWF op dit ogenblik tachtig miljoen ton vis en andere zeedieren gevangen. "Dat is vier keer meer dan een halve eeuw geleden," waarschuwt de organisatie. "Indien we geen strenge halt toeroepen aan de globale exploitatie van onze oceanen, dan zullen ze binnenkort leeg gevist zijn."

Het WWF roept consumenten dan ook op enkel vis te kopen als ze weten dat er van die vissoort nog een veilige voorraad in zee steekt. "Maar totnogtoe halen financiële overwegingen het nog veelal van ecologische belangen, zelfs als dit het einde van de zeevisserij met zich zou meebrengen," aldus nog de organisatie.

Economie in de media


De vakbonden van het Amerikaanse cabinepersoneel hebben hun leden opgeroepen om 'Flightplan' te boycotten, de nieuwste film van Jodie Foster. Volgens de bonden geeft de prent een fout beeld van hun beroep. De thriller, die de Amerikaanse box-office aanvoert sinds hij afgelopen weekend in de VS uitkwam, gaat over een moeder wiens dochtertje verdwijnt tijdens een transatlantische vlucht. Haar verhaal wordt door het cabinepersoneel op ongeloof onthaald. Drie vakbonden van hostessen en stewards zijn in opstand gekomen tegen het scenario. "Daarin is één van de hostessen de grote booswicht,", aldus Corey Caldwell, woordvoerster van de associatie van het cabinepersoneel (AFA-CWA). "In 'Flightplan' wordt een hostess voorgesteld als een terroriste. Dat is echt onverantwoord, want het schaadt het vertrouwen dat er moet zijn tussen het cabinepersoneel en de passagiers."

Gorilla's die in het wild leven maken gebruik van gereedschappen. Een Duits onderzoeksteam is het als eerste gelukt om dat door middel van foto's vast te leggen. Op de foto's van gorilla's in Congo is onder meer te zien hoe een dier een stok gebruikt om vanaf de oever te kijken hoe diep een meer is, zo meldde het blad PLoS Biology. Van gorilla's in dierentuinen was het al bekend dat zij gereedschap gebruikten. Wetenschappers hebben dat ook al eerder geconstateerd bij chimpansees en orang-oetans in het wild. De waarneming dat ook wilde gorilla's het gebruik van gereedschap zich eigen hebben gemaakt, zal volgens een van de Duitse onderzoekers nieuwe inzichten verschaffen over de ontwikkeling van de mens.

De Verenigde Staten zijn niet van plan de controle uit handen te geven over Icann, de organisatie die verantwoordelijk is voor de uitgifte en het onderhoud van internetdomeinnamen. Dat blijkt uit opmerkingen van een vertegenwoordiger van Amerika tijdens een bijeenkomst van de Verenigde Naties in Genève. De VN-bijeenkomst in Genève was de laatste voorbereidende bespreking in de aanloop tot een VN-bijeenkomst van de Information Society in Tunesië tussen 16 en 18 november. Daar vergaderen technici en ambtenaren over de toekomst van het internet. Behalve zaken als spam en criminaliteitsbestrijding, vallen daar ook het beheer van de internetdomeinnamen onder. Iets dat nu nog volledig onder controle van de Amerikaanse overheid is. Een van de conclusies uit een voorbereidend VN-rapport, van eind juli 2005, stelt dat veel landen het wenselijk achten dat het Icann-beheer in internationale handen komt. Kleinere landen krijgen daardoor meer te zeggen over de ontwikkeling van internet. John Palfrey, professor aan de Harvard Law School en bestuurder bij het Berkman Center for Internet and Society, vreest dat Icann zal lijden onder bureaucratie, als het beheer in handen komt van een grote organisatie als de Verenigde Naties. Bij de oprichting van de Icann gaven de Verenigde Staten aan dat ze in 2006 het Icann-beheer naar het internationale domein over wilde hevelen. Bestuurders onder president Bush zien af van dat voornemen.

De Amerikaanse autofabrikant Ford gaat het aantal toeleveranciers halveren. Met de rest sluit het bedrijf langdurige contracten. Het autoconcern hoopt daarmee jaarlijks miljarden dollars te besparen. Dat maakte Ford donderdag bekend. Ford wil het aantal toeleveringsbedrijven van de huidige 2500 in gaan perken tot minder dan duizend. Het bedrijf heeft zeven toeleveranciers aangewezen waar het zaken mee gaat doen. Het gaat onder meer om de Amerikaanse ondernemingen Visteon en Delphi en het Zweedse Autoliv. Het plan omhelst in eerste instantie twintig cruciale onderdelen, zoals stoelen, banden en bumpers. Ford geeft hier jaarlijks 35 miljard dollar aan uit. Het aantal leveranciers van deze zaken moet verminderd worden van tweehonderd nu tot minder dan honderd ondernemingen. Ford heeft net als andere Amerikaanse autofabrikanten te maken met dalende winsten en teruglopende verkoopcijfers. Het marktaandeel van Ford in de Verenigde Staten is dit jaar teruggelopen met 0,6 procentpunt tot 19,1 procent.

Autofabrikant Saab, onderdeel van General Motors, roept wereldwijd 300.000 auto's terug naar de garage. Bij een aantal modellen zijn problemen geconstateerd met de ontsteking, aldus een woordvoerder. Het gaat om auto's van de typen 9-3 en 9-5 die in de periode 2000-2002 van de band rolden. Volgens de zegsman kunnen de ontstekingen door een teveel aan stroomtoevoer defect raken, waardoor de motor niet start. In een enkel geval sloeg de motor af tijdens het rijden. In een paar gevallen heeft dat tot een ongeval geleid. Van persoonlijk letsel was geen sprake.

De veerbootmaatschappij Corsica Ferries heeft woensdagavond besloten zijn vaarten op Corsica om veiligheidredenen op te schorten. Omdat concurrent SNCM ook geen enkele ferry meer in de vaart heeft, is het eiland over zee van de buitenwereld afgesloten. Volgens de directie van het particuliere bedrijf Corsica Ferries is het niet langer verantwoord om op de Corsicaanse havenstad Bastia te varen, omdat de bemanning het gevaar loopt vijandig bejegend te worden door werknemers van SNCM en hun sympathisanten. Zij geven Corsica Ferries mede de schuld van een slepend arbeidsconflict bij SNCM. Corsica Ferries vaart onder Italiaanse vlag en kan daarom met scherpe prijzen concurren tegen het noodlijdende SNCM. Dat bedrijf is nu nog in handen van de Franse staat, maar wordt spoedig geprivatiseerd. Omdat er daardoor honderden arbeidsplaatsen verdwijnen, staakt het personeel en liggen alle boten van de maatschappij al een week vast in Marseille. Een veertigtal leden van de Corsicaanse vakbond STC kaapten dinsdag de veerboot 'Pascal Paoli' in Marseille en voeren richting Bastia. Franse commando's bestormden woensdag met helikopters de gekaapte veerboot voor de kust van Corsica en arresteerden de kapers. De ferry is naar de marinehaven van Toulon, circa 50 kilometer ten oosten van Marseille, gebracht. Vier kapers, onder wie STC-vakbondsleider Alain Mosconi, zitten nog in hechtenis en zullen worden vervolgd. De ander kapers zijn op vrij voeten gesteld.

Het Zuid-Koreaanse elektronicaconcern Samsung heeft een omvangrijk investeringsplan aangekondigd. De komende zeven jaar stopt het concern 33 miljard dollar in nieuwe chipfabrieken. Daarnaast bouwt Samsung een onderzoekscentrum. Met de nieuwe productielijnen speelt Samsung in op de toenemende vraag naar halfgeleiders in producten als de muziekspeler iPod van Apple. De nieuwe fabrieken zullen werk bieden aan 14.000 mensen, aldus Samsung. Het complex komt te staan in Hwaseong, ten zuiden van de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoul. In die regio heeft Samsung al enkele vestigingen.

Topmodel Kate Moss heeft zich gemeld bij een exclusieve en peperdure ontwenningskliniek in Phoenix, in de Amerikaanse staat Arizona. Dat meldden de Britse kranten The Times en The Sun. Het 31-jarige model, dat in opspraak is geraakt door het snuiven van cocaïne, heeft zich teruggetrokken in de Meadows Clinic om haar drugsprobleem aan te pakken. Daar krijgt ze volgens vrienden een medische behandeling en therapie. Een opname in de kliniek kost 4000 dollar per dag. Vorige week zei Moss nog dat ze zich niet wilde laten opnemen in een ontwenningskliniek, maar als dagpatiënt in therapie. Collega-model Ellen Macpherson, die Moss herhaaldelijk heeft aangeraden naar de Meadows-kliniek te gaan, is slechts een van de beroemdheden die de kliniek is afgekickt. Het centrum staat bekend om haar strenge regels. Patiënten mogen de eerste vier weken geen bezoek ontvangen, zelfs hun kinderen mogen ze niet zien. Het drugsschandaal heeft het topmodel verschillende lucratieve contracten gekost.

Het chemieconcern Tessenderlo Group gaat 3,5 miljoen euro investeren in de verdubbelling van haar capaciteit voor benzylchloryde en benzaldehyde in China. De investering zal ook aangewend worden om een kwaliteitsverbetering van benzaldehyde te realiseren, zo laat de directie van Tessenderlo Group donderdag in een mededeling weten. Tessenderlo Group wil met de bouw van bijkomende productie-eenheden in China inspelen op de stijgende vraag naar beide producten door de farmaceutische industrie en de producenten van agrochemicaliën. De nieuwe productie-eenheid in China moet tegen het voorjaar van 2007 operationeel zijn. In het Chinese filiaal van Tessenderlo Group, Taile Chemical Industry, werken een tachtigtal mensen. Het bedrijf geldt als de voornaamste producent van benzylchloryde en benzaldehyde in China. Tessenderlo Group telt 105 vestigingen in 21 landen, waaronder België. De groep stelt in totaal 8.300 personen tewerk. Ons land neemt daarvan 2.200 werknemers voor zijn rekening. Tessenderlo Group realiseerde vorig jaar een geconsolideerde omzet van 2,078 miljoen euro.

Telecomgroep Belgacom heeft een vrijwillig openbaar overnamebod uitgebracht op alle aandelen en uitstaande warrants van netwerkintegrator Telindus. De Commissie voor het Bank-, Financie- en Assurantiewezen (CBFA) heeft donderdag de kennisgeving openbaar gemaakt die ze heeft ontvangen van Belgacom. Belcacom heeft een vrijwillig bod uitgebracht op alle 35.800.000 aandelen en alle uitstaande warrants die uitgegeven zijn door de Telindus Group. Als prijs voor de aandelen van Telindus biedt Belgacom aan de aandeelhouders van Telindus de mogelijkheid om te kiezen tussen een contante betaling van 13,5 euro per aandeel, of een contante betaling van 8,33 euro per aandeel samen met één certificaat Mobistar. Donderdagnamiddag werd zowel de notering van Belgacom als van Telindus opgeschort op Euronext Brussel.

Tijdens de zomerperiode van 2005 zijn er meer jobstudenten aan het werk geweest dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Vooral bij de zestien- tot negentienjarigen zat het bijklussen tijdens de zomermaanden in de lift. Dat blijkt uit de jaarlijkse jobstudentenanalyse van het uitzendkantoor Creyf's. Voor het tweede jaar op rij hebben meer jongeren een vakantiejob gedaan dan het jaar voordien. Het aantal jobstudenten nam toe met 4,56 procent. De positieve trend is grotendeels toe te schrijven aan de gunstige ontwikkeling van het economische klimaat. Een andere evolutie is te merken in de leeftijdscurve: het aantal zestien- tot negentienjarigen steeg aanzienlijk. Wellicht komt dat door het feit dat jongeren meer besteden dan vroeger, waardoor het wekelijkse zakgeld niet meer volstaat. Wat in de analyse ook opvalt, is de gemiddelde stijging van het uurloon: de voorbije zomer verdiende bijna de helft (47,96 procent) van de jobstudenten meer dan 8,68 euro.

In de omgeving van Los Angeles woedt sinds donderdagmorgen een grote bosbrand. Honderden personen zijn geëvacueerd. Met name het noordwestelijke stadsdeel San Fernando Valley wordt bedreigd, zo meldt de brandweer. Meer dan 3.000 brandweerlieden zijn gemobiliseerd om de brand onder controle te krijgen. Ook zijn 11 helikopters en blusvliegtuigen ingezet. Donderdagmiddag was al 6.900 hectare begroeiing verwoest, aldus brandweerzegsman John Mancha. De bestrijding van de brand verloopt "zeer moeizaam", aldus John Mancha. "Het gaat om zeer oneffen terrein, met veel onverwachte glooiingen en hellingen, en zeer droog struikgewas. De wind helpt ook al niet," zo luidt het.

Enkele stranden in het zuiden van Spanje zijn donderdag besmeurd geraakt met olie die een tankschip bij een raffinaderij bij de stad Algeciras verloren had. De ongeveer zevenduizend liter olie vormde een vlek van bijna twee kilometer lengte. Vijf schepen, een helikopter en tientallen vrijwilligers op de kust waren in de weer om de smurrie in te dammen en op te ruimen. Het Spaanse persbureau Efe vernam van de milieuactiegroep Verdemar dat hetzelfde schip, de Eileen uit Gibraltar, twee jaar geleden bij een soortgelijke olielekkage betrokken was.

Al-Qaida probeert massavernietigingswapens in handen te krijgen en de terreurorganisatie zal niet aarzelen deze te gebruiken in het Midden-Oosten. Dat heeft de Amerikaanse generaal John Abizaid donderdag verklaard tegenover de commissies voor militaire zaken van de Senaat en het Huis van Afgevaardigden. Volgens hem is Al-Qaida de grootste bedreiging voor de stabiliteit en de vrede in het Midden-Oosten. President George Bush heeft besloten een zware afvaardiging naar het Congres te sturen om de leden, en het Amerikaanse volk, te overtuigen van de vooruitgang die de Verenigde Staten volgens hem boeken in Irak. Ook minister van defensie Donald Rumsfeld en andere hoge functionarissen zullen getuigen.

Ondanks een investering van meer dan twee miljard euro in waterzuivering is er de voorbije vier jaar geen verbetering van de waterkwaliteit vast te stellen. "Vlaams minister van Leefmilieu Kris Peeters zet de fouten uit het verleden gewoon voort." Dat stelt Bond Beter Leefmilieu (BBL), nadat uit het rapport 'Waterkwaliteit' van de Vlaamse milieumaatschappij (VMM) is gebleken dat de waterkwaliteit in Vlaanderen in 2004 is gestagneerd. Volgens BBL is het tijd voor een grondige bijsturing van het beleid. De oorzaken van het falen van het waterzuiveringsbeleid zijn volgens de koepel van milieuverenigingen gekend. "Er is onduidelijkheid over de verantwoordelijkheden en de actoren - burgers, gemeenten en Aquafin - worden niet geresponsabiliseerd." Ook de planning is verouderd, aldus BBL. "Ook de particulier merkt te weinig van het beleid. Tenzij de verhoogde waterfactuur, waarvoor hij nog niet veel in ruil heeft gekregen".

Vlaams parlementslid Jean-Marie Dedecker (VLD) heeft enkele weinig alledaagse voorstellen uitgedokterd om het fileprobleem aan te pakken. De bouw van een verdieping boven de Brusselse ring springt het meest in het oog. Dedecker stapt volgende week met zijn voorstellen naar het Vlaams Parlement, zo meldt VTM woensdag. Dagelijks staan er kilometerslange files langs de Belgische wegen. Een van de drukste verkeersaders van het land is de Brusselse Ring. Dedecker stelt voor het verkeer op de Ring te ontdubbelen door er een viaduct op te laten bouwen. Hoeveel die ingreep zal kosten, is niet meteen duidelijk. Een ander opvallend voorstel is de afschaffing van de pechstroken. Dedecker, die eerder in het mobiliteitsdebat opviel door zijn strijd tegen de superboetes, wil er een extra rijstrook van maken. In geval van pech kunnen bestuurders nog uitwijken naar zogenaamde pechzones, die langs de autosnelweg liggen.

Thursday, September 29, 2005

Australië ideaal nucleair afvalstort?

Australië zou het perfecte nucleaire afvalstort van de wereld kunnen zijn. De inkomsten uit die activiteiten zouden volgens de Australische oud premier Bob Hawke bovendien goed kunnen gebruikt worden om de milieuproblemen van het land op te lossen.

Tijdens een voordracht aan de universiteit van Oxford benadrukte Hawke dat Australië de ideale geologie heeft om te dienen als opslagplaats voor al het kernafval van de wereld. De Labour-voorman voegde daar aan toe dat de inkomsten van de opslag van opgebruikte brandstofstaven en ander nucleair afval gebruikt zou kunnen worden om bijvoorbeeld de leefsituatie van de Australische aboriginals te verbeteren. "Daarnaast zouden ook milieuproblemen als de verzouting van de Australische bodem kunnen worden bestreden," voerde hij aan.

Huidig Labour- en oppositieleider Kim Beazley noemde het idee van Hawke onbespreekbaar, maar de Tony Abbott, minister van volksgezondheid in de huidige liberale regering van Australië, heeft wel oren naar de opwerping van Hawke. "Alleen zijn er heel wat politieke obstakels," aldus Abbott. "Op dit ogenblik kunnen we nog niet eens besluiten waar de opslagplaats voor Australisch kernafval moet komen, laat staan dat we een beslissing kunnen nemen over de komst van een opslagplaats van internationaal afval."

Bob Hunter, de voorzitter van de Scientists for Global Responsibility, bevestigde dat de uitgestrekte woestijnen van Australië een goede plek zouden zijn om veel kernafval voor lange tijd op te slaan. Hunter voegde daar aan toe dat een dergelijke stap ook moreel juist zou zijn aangezien Australië ook op grote schaal uranium exporteert.

Maandag ziekendag

Maandag is de dag dat op de bedrijven de meeste ziektemeldingen binnen komen. Maar diezelfde dag melden ook de meeste mensen zich na een ziekte weer fit. Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse arbeidsdiensten.

De ziektemeldingen op maandag worden volgens de onderzoekers vooral veroorzaakt door drukke weekenden, maar ook omdat vele werknemers opzien tegen het begin van de week. Het aantal ziektemeldingen op dinsdag valt bijvoorbeeld terug op bijna de helft van het aantal zieken op de eerste dag van de week.

Bij de opvallende maandagziektes moet men moet er volgens de onderzoekers wel rekening mee houden dat een aantal mensen tijdens het weekend ziek wordt, maar dat pas op maandag aan hun bedrijf kunnen melden. "Maar ook een druk weekend kan een oorzaak zijn voor het werkverzuim op maandag," wordt er opgemerkt. "Mensen zien na het weekend gewoon op tegen de nieuwe week. Dat is vooral het geval voor werknemers die zich op het werk niet goed in hun vel voelen."

Maar opvallend is ook dat op maandag opvallend veel werknemers zich na een ziekte weer fit melden. "Maar dat heeft vooral te maken met het feit dat mensen zich al op het einde van de vorige week weer beter voelden, maar zich pas op maandag melden," stellen ze. "Wie op donderdag weer beter is, zal niet zich snel op vrijdag weer voor de dienst melden. Die ene dag maakt voor hen toch niet veel meer uit."

Cultmerken volgen recht pad


Cultmerken en succesvolle merken hoeven niet noodzakelijk synoniem te zijn. Het verschil is dat de eersten bij hun consument passie en vuur opwekken. Maar om een cultmerk te worden, moet er volgens marketeer Jay Conrad Levinson een heel strikt parcours worden afgelegd.

"Consumenten willen behoren tot een groep die anders is en cultmerken tonen durf en beslistheid," benadrukt Levinson, auteur van het boek 'Guerrilla Marketing', daarbij. "Cultmerken zijn meer dan louter een product, want ze verkopen een lifestyle en promoten persoonlijke vrijheid. Daarbij doen zij er goed aan om naar het publiek te luisteren en daarin evangelisten voor het merk te vinden."

Levison wijst erop dat succesvolle merken niet noodzakelijk ook een cultmerk zijn. "Coca-Cola, Pepsi, Microsoft, Disney, Ford, Dell en McDonald's zijn succesvolle en rijke giganten, maar zij genereren niet het vuur en de passie die van een merk een cultmerk maken," stipt hij aan.

Anderzijds zijn er merken die daar duidelijk wel in geslaagd zijn en een trouw publiek hebben verworven. Daarbij verwijst Levison naar onder meer Oprah Winfrey, de Volkswagen Kever, Star Trek, Apple Computer, Linux en Harley-Davidson.

"Al die merken begonnen met heel beperkte budgetten en maakten consequent gebruik van guerrilla marketing," aldus Levison. "Ze hadden geen investeerders die het bedrijf tijdens de eerste jaren financierden. Ze begonnen helemaal beneden en werkten zich dankzij hun marketing naar de top."

Het is volgens Levison opvallend hoe al die cultmerken onderling zwaar verschillen. "Maar ze volgden wel allemaal de weg die tot een cultmerk leidt," voegt hij daar aan toe.

"Dikwijls zijn het kleine bedrijven met beperkte middelen en grote dromen die de durf tentoon spreiden om anders te zijn en risico's te willen nemen," merkt Levison op. "Zij willen niet weten van ophouden, zelfs wanneer ze met de rug tegen de muur staan."

Levison stelt dat onze samenleving compleet verslaafd is aan merken. "We beoordelen mensen zelfs door de merken aan wie ze zich verbonden hebben," merkt hij op. "We kijken naar de auto waarmee ze rijden, het logo op hun kleding en zelfs de computer die ze gebruiken. Merken vormen een sfeer van invloeden en de sterkste zal het ook op de markt halen."

Consumenten beperken zich niet tot het kopen van de cultmerken, maar ze blijven ook trouw wanneer de prijs hoger ligt dan bij de concurrentie. "Maar het belangrijkste is wellicht dat de consument over het merk praat tegenover anderen," stipt Levison aan.

Een cultmerk wordt echter niet op één dag geboren. "Star Trek liep drie jaar op televisie en werd toen van het scherm gehaald," benadrukt hij. "Maar uiteindelijk werd het wel de meest vertoonde reeks uit de geschiedenis. Paramount heeft dertig jaar lang miljoenen dollars verdiend aan de Star Trek-films. Dat kon gebeuren omdat veel Star Trek-fans echte merk-evangelisten werden."

De volgelingen van cults zijn volgens Levison ook heel divers. "Men vindt ze terug in alle leeftijdscategorieën, rassen, geslachten, filosofie en socio-economische achtergronden," benadrukt de marketeer. "Cultmerken weten dat ze niet louter een product verkopen, maar vooral een kans om dromen, passies en aspiraties te vervullen."

Europese palingvangst verboden?


Europees visserij-commissaris Borg wil de vangst van paling tijdelijk laten verbieden. Daarmee hoopt hij de dramatische daling van het aantal palingen tegen te kunnen gaan. In de voorbije drie jaar is er honderd keer zo weinig paling bij gekomen als in de jaren daarvoor. Volgende week zal Borg zijn concrete plannen terzake presenteren.

"Momenteel is de aangroei van het aantal palingen één procent van wat historisch gezien normaal was," benadrukte een woordvoerder van de commissaris. "Door de riviervervuiling sterven enorme aantallen palingen als zij naar zee willen trekken. Daarom denken we aan een vangstverbod, vooral in de seizoenen waarin paling naar zee trekt om te paren."

Het Europees vangstverbod zou van kracht moeten zijn totdat de lidstaten nationale plannen hebben uitgevoerd om het palingbestand te verbeteren. Daar zouden onder meer maatregelen moeten staan om de riviervervuiling tegen te gaan. Ook zou door de aanleg van passages in rivieren de doorstroming van paling bij dammen sterk verbeterd moeten worden.

De visserijcommissie van het Europees Parlement bespreekt het onderwerp dinsdag. Eén van de grote bezorgdheden is de glasaal, de jonge paling. Veel Franse en Spaanse vissers vangen die voor export naar China, waar de glasaal als een delicatesse bestempeld wordt.

Sommigen sturen aan op een exportverbod naar China, maar dan moet Europa eerst aantonen dat paling een bedreigde soort is en dat er zelf ook maatregelen zijn genomen. Men moet immers rekening houden met de WTO-regels voor vrije wereldhandel. Ook wordt gevraagd naar onderzoek over de afname van het palingbestand.

B2B ontevreden over online content

De meeste b2b-bedrijfsleiders zijn ontevreden met de kwaliteit van de online content die ter beschikking wordt gesteld van hun bedrijven. Dat blijkt uit een studie van de Amerikaanse Chief Marketing Officer Council (CMOC) en de technologie-zoeksite KnowledgeStorm. Maar online blijkt toch een belangijke invloed te hebben op hun voorkeur en selectie.

De onderzoekers kwamen tot de vaststelling dat slechts 22 procent van de bedrijfsleiders heel tevreden waren met de kwaliteit van de gratis online content. "De meeste informatie, zoals white papers en productpagina's van verkopers, is geschreven in louter marketing-taal en komt niet ter zake," luidt de kritiek.

Niet minder dan 53 procent van de respondenten voerde aan dat in de online content teveel met wierook gezwaaid wordt naar de aangeboden producten of diensten. Daarnaast stelde 46 procent dat heel dikwijls ook niet goed gecommuniceerd wordt wat de eigenlijke waarde van het product is. Tenslotte stelde 45 procent dat er meestal onvoldoende bewijs wordt aangevoerd voor return-on-investment.

"De betrokkenen maken duidelijk dat men geïnteresseerd is in de informatie en bereid is om die te downloaden, maar de boodschapper mag daarbij niet teveel aan marketing denken," stipte Scott Van Camp, publicatie-directeur bij CMOC, aan. "Men moet to-the-point zijn. Bovendien moeten btb-marketeers een duidelijke meerwaarde aanbieden,
want anders zullen ze hun doelpubliek compleet voorbij schieten."

Om hun producten en diensten beter bekend te maken, moet er volgens de onderzoekers meer gericht gewerkt worden met zoekmachines (search engine optimization). "Bijna 70 procent van de btb-managers stelt immers dat ze hun research beginnen bij zoekmachines, meestal Google," stippen ze aan. "Dat maakt duidelijk hoe belangrijk het is voor de bedrijven om de ideale sleutelwoorden te gebruiken."

Ongeveer 90 procent van de bedrijfsleiders benadrukte dat online content een gemiddelde tot belangrijke impact had op hun voorkeuren en selecties. Ze hebben daarbij het grootste vertrouwen in wat ze als onbevooroordeelde bronnen beschouwen, zoals gespecialiseerde organisaties of industrie-analisten.

Spanje grootste ontvanger EU-gelden


Spanje was het afgelopen jaar de grootste ontvanger van EU-gelden. Dit blijkt uit het begrotingsoverzicht 2004 van de Europese Commissie. In totaal kregen de Spanjaarden 16,4 miljard euro aan Europese subsidies. Het meeste geld ging naar projecten om de economische structuur van het land te versterken.

Na Spanje volgen Frankrijk (12,9 miljard), Duitsland (11,7 miljard), Italië (10,4 miljard) en Groot-Brittannië (7,1 miljard). In deze budgetten zijn ook de landbouwsubsidies opgenomen die nog altijd het grootste deel van de Europese uitgaven in beslag nemen.

Aan landbouw werd vorig jaar 43,6 miljard euro uitgegeven, 47,5 procent van de totale uitgaven. In 2003 vertegenwoordigden de landbouwuitgaven nog 54,1 procent van de begroting.

Vergeleken met hun nationale begrotingen, kregen Griekenland en Portugal de grootste Europese hulp. "Met 125 euro per inwoner is Nederland de grootste netto-betaler," merkt het NRC Handelsblad op.

Kantoren zijn te donker

Kantoorpersoneel met te weinig licht op de werkvloer wordt vermoeid en slaapt 's nachts slecht. Dat blijkt uit een onderzoek van Myriam Aries aan de Technische Universiteit Eindhoven. In een aantal bedrijven blijkt het echter geregeld te ontberen aan lichtkwaliteit, wat de productiviteit door vermoeid personeel zou kunnen doen dalen.

"Mensen hebben licht niet alleen nodig om te kunnen zien," benadrukte de onderzoekster. "Bij gebrek aan licht wordt de biologische klok ontregeld en voelen mensen zich sloom en slaperig. Verlichting in kantoren houdt daar echter geen rekening mee."

Aries merkte op dat er eisen zijn aan het licht dat op het bureaublad valt. "Maar om niet slaperig te worden, moet er ook voldoende licht in het oog vallen," stipte ze aan. Ze stelde dan ook dat er op vele locaties moet gezorgd worden voor een hogere verlichtingssterkte, met licht dat meer gericht is op de ogen.

De situatie op de werkvloer laat blijkbaar geregeld te wensen over. Zo trof de onderzoekster werknemers aan die verstopt zaten achter kasten en planten. Dat is volgens haar helemaal verkeerd. "Ideaal is dat het daglicht toegelaten wordt en dat men met de ogen naar het raam gericht kan zitten," merkte ze op. "Bovendien zou het daglicht aangevuld kunnen worden met kunstlicht."

Helft aanwervingen een mislukking?

Bijna de helft van de aanwervingen draait uit op een mislukking. Dat
blijkt uit een Amerikaanse studie van het onderzoeksbureau
LeadershipIQ. Het rapport stipt aan dat 46 procent van de nieuwe
werknemers na achttien maanden alweer verdwenen is. De redenen
daarvoor zijn uiteenlopend, maar hebben dikwijls helemaal niets te
maken met de vaardigheden van de werknemer.

Meer dan tachtig procent van de managers stelde dat ze hadden kunnen
inschatten dat de aanwerving uiteindelijk geen succes zou blijken te
zijn. "Maar ze vertelden dat ze het te druk hadden of te weinig tijd
hadden om dieper in te gaan op die signalen," merken de onderzoekers
op.

De belangrijkste reden voor het mislukken is volgens de managers het
feit dat de werknemer niet in staat is om coaching of feedback te
aanvaarden (26 procent). Daarnaast zouden de betrokkenen ook niet in
staat geweest zijn om te gaan met de emoties van anderen of hun eigen
emoties onder controle te houden (23 procent).

Daarnaast wezen de managers ook op een gebrek aan motivatie (17
procent), een ongepaste houding op het werk (15 procent) of
onvoldoende vaardigheden (11 procent). "Uit deze resultaten blijkt dat
sollicitatie-gespreken die zich uitsluitend richten op technische
vaardigheden, weinig zeggen over de kansen dat een werknemer voor het
bedrijf een aanwinst zal zijn," stippen de onderzoekers aan.

Oorlog was goed voor Falklands

De Falkland-eilanden zijn lang niet meer het Britse buitengebied dat in het begin van de jaren tachtig door een oorlog tussen Engeland en Argentinië uit hun rustig bestaan werden gerukt. De economie kent er een opmerkelijke groei en de hoop op olievondsten doen de verwachtingen nog stijgen.

"Het was de oorlog die het economisch potentieel van het land deed ontdekken," stipt het persbureau Reuters aan. Voor 1982 waren de Falklands een arm gebied waarbij het merendeel van de 3.000 bewoners werkten voor de overheid of de 24 grote schapentelers. Na de Britse overwinning beloofde de Britse regering echter de basis te leggen voor een moderne economie.

Vandaag verdient een Falklander gemiddeld 25.000 pond per jaar, meer dan eender welk Latijns-Amerikaans land en ongeveer hetzelfde als een Amerikaan. Werkloosheid bestaat er niet. "Op een ironische manier draaide de oorlog voor ons goed uit," merkt Jan Cheek, één van de locale bestuurders, op.

Het echte keerpunt kwam vier jaar na de oorlog, toen de overheid visvergunningen begon te verkopen aan onder meer Japan en Spanje, waar inktvis heel gegeerd is. Daardoor slaagden de Falklands erin zelfbedruipend te worden en een verzorgingsstaat uit te bouwen. Jongeren die in het buitenland gaan studeren, krijgen een riante studiebeurs. Ook geneeskundige zorgen in Chili of Groot-Brittannië worden financieel ondersteund.

De kolonies inktvissen zijn sinds een aantal jaar echter aan het afnemen en wetenschappers moeten nog uitzoeken of deze tendens cyclisch of permanent is. Die evolutie heeft de locale bevolking voorzichtig gemaakt. De locale overheid wordt ook voorzichtiger in zijn uitgaven en neemt een aantal voorzorgen voor het geval de visvangst niet opnieuw op niveau komt.

De visvangst vertegenwoordigt op dit ogenblik ongeveer de helft van het bruto binnenlands product van 70 miljoen pond en de regering wil die basis uitbreiden. Zo wil men ook de schapentelers helpen om minder afhankelijk te worden van de stagnerende wolindustrie en meer gericht te werken op de vleesindustrie en het toerisme. Cruises brengen jaarlijks 40.000 bezoekers aan.

De olieproductie is voor de eilanden nog steeds een droom. Exploraties naar mogelijkheden in die richting werden gestopt in 1998. Een tweede onderzoek van Canadese ingenieurs zou eind dit jaar moeten afgelopen zijn en in 2006 zou er boren kunnen gestart worden indien er uit de exploraties een geschikt gebied zou blijken.

In het North Falkland Basin zou de tweede grootste oliebron van de wereld liggen, maar de grote petroleummaatschappijen hebben nog geen interesse laten blijken. Er is immers het probleem van de zogenaamde Falklands-factor, de relatieve isolatie van de rest van de wereld met weinig vliegtuig- en bootverbindingen.

Bovendien blijft Argentinië de eigendom over de eilandengroep opeisen, wat dingen nog moeilijker zou kunnen maken. Er wordt gezegd dat de Argentijnse regering al dreigbrieven zou geschreven hebben naar de petroleummaatschappijen met de waarschuwing niet te investeren in de Falklands indien ze hun rechten op de Argentijnse olie niet willen verliezen.

Ondanks die problemen blijkt de economie van de Falklands volgens Reuters een magneet te blijven voor jonge eilandbewoners die in het buitenland hebben gestudeerd en immigranten uit Chili, Sint-Helena en zelfs Argentinië.

Economie in de media


De space shuttle en het internationaal ruimtestation ISS waren vergissingen. Dat zei topman Michael Griffin van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA woensdag in het dagblad USA Today. Volgens hem is de NASA de weg kwijtgeraakt in de jaren zeventig, toen hij stopte met het Apollo-programma van bezoeken aan de maan en hiervoor in de plaats de space shuttle en het ruimtestation ontwikkelde. Griffin zegt dat het nu algemeen geaccepteerd is dat die verandering niet de juiste keuze was. "We proberen nu een andere weg in te slaan en proberen daarbij zo weinig mogelijk schade te veroorzaken," aldus de NASA-baas.

De Belgische surrealistische schilder Pol Bury, die zich in de jaren zestig aansloot bij de Cobra-groep, is woensdag op 83-jarige leeftijd overleden. Hij werd vooral bekend door de creatie van werk waarin fonteinen een centrale rol speelden. Bury boekte daarmee vooral succes in de Verenigde Staten en Japan. De in 1922 in het Waalse Haine-Sainte-Pierre geboren Bury begon op zestienjarige leeftijd te schilderen en werd sterk beïnvloed door het werk van Magritte en Tanguy. Later sloot hij zich aan bij de groep La Jeune Peinture Belge en ging hij exposeren met leden van de Cobra-groep, onder wie Karel Appel.

De gesprekken over toetreding van Turkije tot de Europese Unie mogen maandag beginnen, vindt een overgrote meerderheid van het Europees Parlement. Maar de weigering van Turkije om Cyprus te erkennen zet de onderhandelingen onder druk. Het parlement sprak zich woensdag uit door middel van een resolutie. Het is een advies aan de 25 EU-landen. Van de leden stemden 356 voor, 181 tegen en onthielden zich 125 van stemming. Dinsdag bleek al een meerderheid voor de resolutie. Op de valreep besloot het parlement om nog niet te stemmen over het Turkse douane-protocol. Bij het protocol stelde Turkije dat het Cyprus niet erkent als land. Het uitstel, op verzoek van de christen-democraten, is een krachtig politiek signaal van afkeuring. De EU eist dat Turkije Cyprus volledig erkent voordat het eiland kan toetreden tot de EU. Daarover moet Turkije al vroeg in de onderhandelingen duidelijkheid geven. De EU-lidstaten stelden vorige week een verklaring op waarin staat dat zij geen juridische betekenis hechten aan de Turkse weigering en dat ze verwachten dat Turkije het douane-unieverdrag volledig uitvoert. Dat is nu niet het geval. Als Turkije in verzuim blijft, worden de toetredingsonderhandelingen afgekapt. Een andere eis van het europarlement aan Turkije is het toegeven van genocide op duizenden Armenen in 1915, ten tijde van het Ottomaanse rijk. Het onderwerp is taboe in Turkije, maar premier Erdogan veroordeelde een uitspraak van een Turks hof om een conferentie over de moorden te annuleren. Die had vorige week moeten plaatsvinden.

De eerste internationale Miljonair Fair die deze week in Moskou wordt gehouden, trekt veel bezoekers. Direct na de opening door de in Rusland nog steeds populaire zanger Bryan Ferry gingen de eerste miljoenen euro's en dollars over de toonbank voor onder andere de aankoop van helikopters, paarden en wat nieuwe Bentley's. De Nederlandse organisator Yves Gijrath reageert dolenthousiast op zijn eerste buitenlandse succes, net als zijn zakenpartner, Derk Sauer van de in Rusland opererende uitgever Independent Media. Op het openingsfeest waren vijfduizend vips. Volgens Sauer was de hele Russische jetset aanwezig; politici, zakenlieden en zelfs hoge Kremlin-officials. Een van de eerste artikelen die 'in de binnenzak' ging, was een pen. Maar dan wel een van één miljoen dollar, en van het merk Montegrappa. Ook werden vier Bentley's verkocht van het nieuwe type Continental Flying Spur. In de stand waar de opgespoten eilanden van Dubai werden verkocht, was er direct grote interesse voor het eiland Moskou, waar de dochter van een oligarch haar oog op liet vallen. "Ik heb de laatste zestien jaar hier heel wat meegemaakt," zegt Sauer, "maar dit heb ik niet eerder gezien. Ik ben er een beetje stil van. In eerste instantie maakte ik me nog wel wat zorgen of het concept van de Miljonair Fair hier wel zou aanslaan, maar het issue van rijk en arm speelt in deze samenleving helemaal niet. Mensen vinden het heel gewoon dat er hier zo'n beurs voor de happy few' wordt gehouden." Gijrath denkt volgend jaar de Miljonair Fair voor Russen twee keer zo groot op te tuigen.

De Indonesische politie en militairen zijn uit vrees voor brandstofrellen in hogere staat van paraatheid gebracht. In de hoofdstad Jakarta worden 5500 politiemensen ingezet om onder meer overheidsgebouwen te bewaken, meldden Indonesische media woensdag. De politie vreest anarchistisch gedrag van betogers, zoals de bestorming van pompstations of tankauto's. Indonesië heeft momenteel de goedkoopste benzine van Azië. Om op de miljarden dollars subsidie te bezuinigen, wil de regering van het uitgestrekte eilandenrijk de prijzen per 1 oktober met bijna 50 procent verhogen. In maart liet president Susilo Bambang Yudhoyono de prijzen al met 29 procent toenemen. Meerdere ambassades alarmeerden woensdag hun burgers. Zij wezen nadrukkelijk op de mogelijkheid van geweld tijdens demonstraties. Die staan in Jakarta onder meer voor donderdag op de agenda. Het verhogen van de brandstofprijzen ligt in de Indonesische politiek uiterst gevoelig. Grootschalige protesten vanwege dure brandstof droegen in 1998 bij aan de val van de toenmalige dictator Soeharto. Paniekaankopen en problemen met de aanvoer van brandstof hebben op meerdere Indonesische eilanden al voor problemen gezorgd. Prijzen zijn de lucht ingeschoten, automobilisten staan uren in de rij en tientallen benzinestations zijn door hun voorraden heen.

Amsterdam wil zwaar vervuilende auto's zoals luxe terreinwagens en oude dieselauto's uit de stad verbannen. Het verbieden van vuile voertuigen is een van de vijftig maatregelen die milieuwethouder Maij woensdag voorstelde om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. Bezitters van een terreinwagen (SUV) moeten in de toekomst niet meer in aanmerking komen voor een parkeervergunning, vindt de gemeente. Eerder is in Nijmegen geprobeerd een parkeerverbod voor grote terreinwagens in te stellen. Na een storm van kritiek zag het Nijmeegse college hiervan af. Amsterdam vindt de uitstoot van schadelijke stoffen door de SUV's echter dermate hoog, dat ook de hoofdstad een poging gaat wagen. De RAI Vereniging, die de auto- en rijwielbranche vertegenwoordigt, vindt het een belachelijk plan. De nieuwste terreinwagens die rijden op benzine of diesel hebben een roetfilter waardoor er bijna geen schadelijke uitstoot vrijkomt, stelt een woordvoerder. Bovendien is er volgens de RAI sprake van discriminatie door auto's te weren die Europees zijn goedgekeurd.

De huur voor de drie cruiseschepen voor een periode van zes maanden bedraagt 236 miljoen dollar (196,5 miljoen euro). Ze moesten onderdak bieden aan evacué's na de orkaan Katrina. Maar nu liggen de schepen halfvol in in de Mississippi en Mobile Bay en vragen Amerikaanse politici zich af hoe het zover heeft kunnen komen. Er zat volgens The Washington Post van woensdag veel spoed achter de deal tussen de federale rampenbestrijdingsdienst FEMA en Carnival Cruise Lines. Op 1 september liet de FEMA weten 10.000 bedden voor noodopvang nodig te hebben. Het akkoord moest de volgende dag al rond zijn. Het is nu een voorbeeld van wat er mis ging in de eerste dagen na Katrina. In Washington noemen politici de prijs buitensporig. In de krant rekent de Republikeinse senator Tom Coburn voor dat de prijs per evacué neerkomt op 1.275 dollar per week, terwijl een zevendaagse volledig verzorgde cruise vanuit Texas naar het Caribisch gebied 599 dollar per persoon kost. Alleen de cruisline profiteert flink van deze deal, meent hij. Maar Carnival Cruise Lines verdedigt het akoord. Volgens het bedrijf draait het quitte met de huurprijs nu de drie cruiseschepen niet kunnen worden ingezet. De vakantie van ongeveer 100.000 mensen ging niet door omdat de regering de schepen nodig had, aldus topman Michael Crye. Wij maken hierop geen winst op, herhaalt een woordvoerster van Carnival.

Computermaker Dell wil naast de markt voor betaalbare computers nu ook de markt voor dure topmodelcomputers naar zich toetrekken. Met het merk XPS gaat Dell de bovenkant van de computermarkt benaderen. De prijzen van de opgevoerde laptops en desktops variëren van 1.200 tot 3.500 dollar, bericht de New York Times. De duurdere computers, met hogere winstmarges, zullen net als de reguliere Dell-computers enkel via internet en de telefoon worden verkocht, niet via fysieke winkels. De Dell-topmodellen worden uitgerust met snelle grafische kaarten en beeldschermen, de grootste opslagschijven, aantrekkelijk ogende computerkasten en royale servicecontracten. Een bedrijf als Alienware realiseert met dit bedrijfsmodel een jaaromzet van 170 miljoen dollar. Het bedrijf richt zich met XPS op fervente spelers van computerspellen en consumenten die naast tv-kijken via hun pc, ook intensief stoeien met digitale foto's, audio en video. In het voorjaar beproefde Dell het nieuwe bedrijfsmodel met de Inspiron XPS, een opgevoerde versie van een regulier laptopmodel. De resultaten van die proef waren voldoende om met een productlijn van dure computers de niche-markt te betreden.

De Amerikaanse internetgigant Google en de Amerikaanse federale ruimtevaartorganisatie NASA hebben een akkoord getekend over de bouw van een nieuw gezamenlijk onderzoekscentrum in een voormalige legerbasis in Silicon Valley (Californië). Dat hebben de beide partijen woensdag bekendgemaakt. Het centrum zal een omvang hebben van meer dan 100.000 vierkante meter. "Ons partnerschap belooft enorme voordelen voor het ruimteprogramma," aldus NASA-directeur Scott Hubbard. De onderzoekers zullen samenwerken op gebieden als de technologie van het oneindig kleine, informatietechnologie en gegevensanalyse, aldus nog Hubbard.

Het Japanse Sanyo Electric, 's werelds derde grootste producent van digitale camera's zal tegen januari 10.000 jobs schrappen, waarvan ongeveer de helft buiten Japan. Het bedrijf voorspelt ook dat het voor het tweede jaar op rij verlies zal maken, onder meer als gevolg van de scherpe concurrentie van Chinese elektronicaproducenten. De elektronicaproducent zal tijdens de vier komende maanden 10 procent van zijn personeel afdanken. Dat betekent een versnelling van het plan om het aantal werknemers de volgende drie jaar met 15 procent te verminderen.

Vanaf 1 oktober kunnen zwaarder geladen schepen het kanaal van Gent-Terneuzen opvaren. Dat heeft de Permanente Commissie voor Toezicht op de Scheldevaart beslist. Die Vlaams-Nederlandse commissie heeft proefondervindelijk vastgesteld dat schepen eigenlijk best nog 20 centimeter dieper mogen liggen. Dat betekent kostenbesparingen voor de Gentse haven. De speling tussen de kiel van het schip en de kanaalbodem mag vanaf 1 oktober tot 1 meter bedragen. Dat betekent dat de diepgang voor opvarende schepen kan worden opgetrokken van 12,30 naar 12,50 meter. Zonder dat de veiligheid in het gedrang komt, benadrukt het Gentse Havenbedrijf.

De orkanen Katrina en Rita die het zuiden van de VS teisterden, zouden de wereldverzekeringsmarkt tot veertig miljard dollar kunnen kosten. Dat schatte het Duitse Munich Re, de grootste herverzekeraar ter wereld, woensdag. De schattingen zijn een referentie bij natuurrampen. De storm Katrina, die eind augustus onder meer de stad New Orleans grotendeels verwoestte, zou de verzekeraars bijna dertig miljard dollar kunnen kosten, aldus Munich Re. De orkaan Rita, die de Amerikaanse kust vorige zaterdag trof, zou de verzekeringsmarkt vijf à tien miljard dollar kosten. Het is de eerste schatting die de groep geeft over de natuurramp. Verschillende groepen die risicoramingen doen, gingen eind vorige week uit van een kost tussen 2,5 en 6 miljard dollar voor de verzekeraars na de doortocht van Rita.

Wednesday, September 28, 2005

Worden hotspots grotendeels gratis?


WiFi-hotspots zullen tegen 2009 een inkomen van 3,5 miljard dollar genereren. Dat blijkt uit een studie van het onderzoeksbureau In-Stat. Vandaag blijft dat beperkt tot minder dan één miljoen dollar.

De onderzoekers stellen dat de groei door veranderingen in de markt na 2006 zal vertragen. "Het gebruik en de inkomsten zullen groeien, maarde gemiddelde kostprijs per verbinding zal dalen, want abonnementen zullen de plaats van individuele betalingen vervangen, terwijl ook gratis aanbiedingen zouden stijgen.

"Bedrijven zoals T-Mobile en Verizon Wireless proberen WiFi-gebruikers ervan te overtuigen om een abonnement te nemen in plaats van te betalen voor individueel gebruik," merkt In-Stat op. "Verizon Wireless is onlangs begonnen met zijn draadloos Internet-netwerk BroadbandAccess als alternatief voor WiFi-toepassingen. Daardoor kunnen de abonnees op verschillende locaties binnen stedelijke agglomeraties."

Maar het is volgens In-Stat niet duidelijk of voldoende mensen behoefte zullen hebben aan draadloze verbindingen om een maandelijkse investering te verrechtvaardigen. "Op dit ogenblik ligt de kost op 60 dollar per maand voor een periode van twee jaar," wordt er benadrukt. "Bovendien is er ook nog de investering in een telefoontoestel. Ook bieden een aantal bedrijven ook gratis WiFi-toegang aan."

Café's en restaurants zullen volgens In-Stat de belangrijkste locaties blijven voor hotspots. "Eind dit jaar zouden er wereldwijd meer dan 40.000 WiFi-locaties zijn," wordt er opgemerkt. "In 2009 zal datopgelopen zijn tot 100.000 locaties." Die groei zal geschraagd worden door de uitbreiding van het WiFi-netwerk bij ketens als Starbucks, McDonald's of Pantera Bread. "Ook hotels zullen daarin een belangrijke bijdrage leveren."

Volgens het onderzoeksbureau Pyramid Research zouden er tegen eind 2009 ongeveer 308.000 hotspots actief zijn. Volgens het bureau ligt hun aantal op dit ogenblik op 125.000 locaties.

Technologie schuift reclame opzij


Technologie maakt het de consument gemakkelijker om de traditionele mediareclame te negeren. In plaats daarvan richt hij zich volgens het onderzoeksbureau Forrester Research meer op weblogs, mobiele boodschappen, vergelijkende websites en mond-aan-mond reclame.

Het bureau constateerde dat in de Verenigde Staten op dit ogenblik tien procent van de consumenten tenminste één keer per week weblogs lezen. Dat is een verdubbeling tegenover vorig jaar. RSS-feeds wordter nu door zes procent gebruikt, tegenover twee procent vorig jaar.

"De technologie heeft het publiek de mogelijkheid gegeven om de zakelijke commercie opzij te schuiven en met de andere consumenten in zee te gaan," benadrukte Forrester-onderdirecteur Chris Charron. "Maar anderzijds geeft die technologie de zakenwereld ook de kans om op een goedkopere manier een beter inzicht te krijgen in de consument."

Daarmee verwijst Charron naar het feit dat bedrijven blogs, websites en message boards kunnen opvolgen om te achtehalen wat er onder de consumenten leeft en op die manier de innovatie van producten, services en design versnellen.

Tv-record vor Alonso

De Spaanse autopiloot Fernando Alonso is zondag in Brazilïe niet alleen de jongste wereldkampioen uit de geschiedenis van de Formule One geworden, hij heeft in zijn thuisland ook televisiegeschiedenis geschreven. De eindfaze Braziliaanse Grote Prijs werd immers door 74,3 procent van het Spaanse televisiepubliek bekeken.

In totaal zagen meer dan tien miljoen Spanjaarden hoe de 24-jarige Renault-rijder Fernando Alonso in Brazilië als derde over de eindmeet kwam, na Juan-Pablo Montoya en Kimi Raikonen. Die derde plaats was meteen voldoende om Michael Schumacher op te volgen als wereldkampioen.

De wedstrijd trok het grootste Spaanse televisiepubliek aan uit de geschiedenis van de F1-competitie. Bovendien werd de uitzending het meest bekeken Spaanse sportprogramma van het jaar, waarmee de traditionele recordhouders als de voetbalduels tussen Real Madrid en FC Barcelona en de wedstrijden van de Spaanse nationale voetbalploeg.

In totaal zagen 10,4 miljoen Spanjaarden hoe Alonso als nieuwe wereldkampioen op het circuit van Interlagos over de finish reed. De wedstrijd zelf werd gevolgd door 13 miljoen kijkers. Daarmee heeft Alonso op zijn eentje het autorennen, dat in Spanje altijd een marginaal gebeuren is geweest, tot één van de meest populaire sporten van zijn thuisland gemaakt. De nieuwe wereldkampioen slaagde er de jongste maanden ook in om het voetbal van de frontpagina's van de sportkranten te verdrijven.

Rusland wil economische integratie met Oekraïene

Oekraïene lonkt naar de Europese Unie, maar in Rusland is men van oordeel dat het land hoort bij een economisch blok van een aantal voormalige Sovjet-gebieden. Dat heeft Viktor Khristenko, Russisch minister van industrie en energie, nogmaals benadrukt.

"Zelfs indien er geen volledige samenwerking komt, zou de integratie van Oekraïene in een economisch samenwerkingsverband met een aantal voormalige Sovjet-landen een positieve evolutie zijn," benadrukte de minister.

Khristenko stelde dat een integratie volgens hem onvermijdbaar is. Daarbij verwees hij naar een economische zone met Rusland, Wit-Rusland, Oekraïene en Kazakstan, waar soepele handels- en douane-overeenkomsten zouden kunnen gelden.

"Aangezien Oekraïene deelneemt aan het intergratie-proces, zou het wenselijk zijn dat het land ook alle verplichtingen van het programma simultaan met de andere partners zou invoeren," stipte de minister aan. "Maar een vertraging zal de integratie of de betrokkenheid van Oekraïene daarin uiteindelijk niet in het gedrang brengen."

De handel tussen Rusland en Oekraïene haalt op dit ogenblik een niveau van 20 miljard dollar.

Weinig irritatie bij online onderzoek

Marktonderzoekers moeten heel omzichtig tewerk gaan. Respondenten raken immers snel geïrriteerd en het is bijzonder moeilijk om iemand te bewegen zijn medewerking te verlenen. Op het internet blijken al die problemen echter te verdwijnen. Een groot aantal consumenten wil in de toekomst zelfs alleen nog aan online onderzoek meewerken.

Uit een onderzoek van het Nederlandse bureau Multiscope blijkt dat steeds meer consumenten nog uitsluitend online te bereiken zijn voor een deelname aan marktonderzoek. "Ongeveer 44 procent van de personen uit een online panel beweerde niet aan andere vormen van marktonderzoek mee te werken," aldus Multiscope.

De online respondent blijkt volgens de onderzoekers ook tevreden te zijn over onderzoek via internet. "Een meerderheid (59 procent) geeft te kennen geen enkele irritatie bij deze vorm van onderzoek te hebben," merkt Multiscope op.

Consumenten nemen vooral deel om invloed uit te nodigen (35 procent). Andere motivaties zijn nieuwsgierigheid (25 procent) en de beloning (22 procent).

Jongeren aversie voor online reclame?

Het internet is voor de jongeren een belangrijker medium geworden dan de radio. Volgens een onderzoek van OMD Worldwide geeft 47 procent van de jonge Amerikanen nu de voorkeur aan het internet, tegenover 27 procent nog kiest voor radio. In andere landen zouden de resultaten nog verder uit elkaar liggen.

"Internet-bedrijven hebben zwaar geïnvesteerd in muziek en dat medium is wellicht ook het enige grote mechanisme dat tegemoet komt aan dedrie behoeftes van de jongeren, community-vorming, zelfexpressie en personalisatie," stipt OMD aan. De onderzoekers vonden daarbij ook een opmerkelijke multitasking bij die jongeren. "Ze hebben meer te doen dan er uren zijn in een dag en mengen dan ook alle media door elkaar."

Jongeren van 13 tot 24 jaar blijken daarbij in totaal aan 44 uuractiviteit per dag te komen. "Terwijl ze op het internet surfen, voeren ze nog drie tot vier andere taken uit," zeggen de onderzoekers. "Bij het televisie-kijken zijn er dat twee of drie."

Opvallend is echter ook dat die jongeren minder psotief staan ten opzichte van de nieuwe mediavormen zoals mobiele telefoons en zelfs websites. "Zestig procent van de ondervraagden kan zich vinden in reclame op televisie en nog vijf procent meer is akkoord met reclame in tijdschriften," stippen de onderzoekers aan. "Bij online reclame daalt dat echter tot 36 procent en bij mobiele reclame zelfs tot negenprocent."

De onderzoekers zien daarin echter ook mogelijkheden. "De consument beschouwt deze media als zijn eigendom, maar verder onderzoek moet die kloof kunnen oplossen," stellen ze. "De eerste marketeers die daar kunnen op inspelen, zullen daar veel voordeel uit kunnen halen."

Ondanks de groeiende voorkeur voor het internet voor content en services, zijn de jongeren volgens de onderzoekers nog altijd actieve gebruikers van televisie, radio, tijdschriften en zelfs kranten. "Televisie dient voor ontspanning en magazines zijn het keuzemedium voor interessegebieden zoals mode."

Digitale foto's nog altijd afgedrukt


Het aantal afdrukken van digitale foto's neemt nog altijd toe. Dat blijkt uit een studie van het onderzoeksbureau IDC, dat het aantal afdrukken dit jaar met 29 procent ziet toenemen. Opvallend daarbij is dat het afdrukken steeds meer gebeurt in de winkel in plaats van op de printer in de eigen woning.

Het aantal genomen foto's zou volgens de onderzoekers met 18 procent zijn toegenomen tegenover vorig jaar. "Dat heeft vooral te maken met goedkopers geheugenkaarten en een verbeterde capaciteit," merkt IDC op.

De digitale fotografen drukken ook 29 procent meer foto's af. "Eén derde van de fotografen drukt nooit een foto af, maar meer dan tien procent drukt elke foto af die ze willen behouden," stippen de onderzoekers af. "Het gaat hierbij om twee duidelijk gescheiden groepen fotografen met elke een eigen handelswijze."

Gemiddeld worden 75 foto's per maand genomen, maar 14 procent neemt tijdens diezelfde periode meer dan 100 foto's. Vijftien procent zegt geen enkele foto te wissen, terwijl zes procent alle foto's naar de prullenmand van de computer verwijst.

Economie in de media


Vergeleken met collega’s in andere lidstaten zien Belgische boeren en tuinders hun opbrengstprijzen het sterkst dalen, terwijl België een van de weinige landen is waar ook nog eens de kostprijs stijgt. Dit valt op te maken uit een overzicht van het statistische bureau Eurostat. In mei van dit jaar lagen de producentenprijzen voor boeren en tuinders in België 13,6 procent lager dan een jaar geleden. Dat terwijl de gemiddelde prijsdaling in de Europese Unie in die maand op jaarbasis 6,5 procent bedroeg. De prijsontwikkeling in Nederland ligt met een daling van 7,3 procent wel redelijk in de buurt van de gemiddelde prijsdaling in de EU. De ontwikkeling van de inkoopprijzen voor productiemiddelen in de land- en tuinbouw laat bovendien in België een stijging zien van meer dan 5 procent. In de hele EU daarentegen is de kostprijs van deze productiemiddelen ten opzichte van vorig jaar met iets meer dan 2 procent gedaald, ondanks de sterk gestegen energiekosten.

Ford wil meer emotie in het ontwerp van zijn nieuwe modellen. Tot voor kort concentreerde Ford zich vooral op rationele verkoopargumenten als omvang van de bagageruimte en zuinige motoren. Maar dat is voorbij. "Het topmanagement wil nu meer emotionele ontwerpen," vertelt Hoofd Ontwerp J. Mays in de Financial Times. "We moeten een aantrekkelijk ontwerp hebben ter compensatie van het feit dat we een gemiddelde autofabrikant zijn, en niet een uit het topsegment." Ford zette vorige maand in met de nieuwe koers op de autobeurs in Frankfurt met de introductie van de Iosis. Met het Duits ogende ontwerp van de Mondeo legde Ford voorheen de nadruk op degelijkheid. Dit leverde goede scores op voor kwaliteit, maar de omzet zakte in. Na een grote schoonmaak in de hoogste rangen van het concern in 2001 traden mensen aan met nieuwe ideeën. "De concurrentie heeft ruwweg dezelfde kwaliteit, productiesnelheid en prijs. Het enige onderscheidende element is straks nog design."

Vliegtuigmaatschappijen mogen voortaan slechts een beperkte hoeveelheid broeikasgas uitstoten. Voor iedere extra uitstoot moeten ze rechten bijkopen, zo heeft de Europese Commissie dinsdag voorgesteld. Vliegtuigen worden daarmee niet langer vrijgesteld van acties tegen broeikasgassen, die de aarde helpen opwarmen. "De luchtvaart is de sector met de snelstgroeiende uitstoot van broeikasgas," zei Europees commissaris Stavros Dimas (Milieu) daarover. Tussen 1990 en 2003 is de uitstoot door vliegtuigen met 73 procent toegenomen. Zonder maatregelen zou dat groeien tot 150 procent in 2012. Veel andere sectoren stoten juist minder uit. De luchtvaart zou zelfs een kwart van alle CO2-maatregelen in andere sectoren ongedaan maken, berekende Dimas. De eurocommissaris verwacht dat zijn eis ertoe leidt dat maatschappijen zuiniger motoren inbouwen. De vernieuwing kan tickets tot 9 euro duurder maken, zo blijkt uit een eerste studie door de Europese Commissie. De Europese Commissie onderzoekt komend jaar de eventuele gevolgen en overlegt met betrokkenen. Onder meer de hoogte van de uitstootlimiet is nog onderwerp van overleg. Eind 2006 of begin 2007 verwacht Brussel een uitgewerkt voorstel te doen aan de EU-landen en het Europees Parlement. De maatregel zou dan rond 2008 kunnen ingaan.

Actiegroepen in de VS zijn verontwaardigd dat de rampenbestrijdingsorganisatie FEMA kerken en andere religieuze instelling belastinggeld geeft om de overlevenden van de wervelstromen Katrina en Rita onderdak en voedsel te geven. Ze vragen zich af of dat in strijd is met de scheiding van kerk en staat. In hun ogen probeert FEMA zijn beschadigde imago op te poetsen door religieuze conservatieven te paaien. “Wat me koude rillingen geeft, is dat de regering eerst zijn werk niet doet en nu zichzelf uit de nesten probeert te werken door rechtse groepen blij te maken,” zegt dominee Barry W. Lynn, directeur van de Americans United for Separation of Church en State in de Washington Post. Alleen religieuze organisaties die opvang- en voedseldistributiecentra of medische faciliteiten geopend hebben op verzoek van de overheden in getroffen staten Louisiana, Mississippi en Alabama, kunnen aanspraak maken op FEMA-gelden. Toen de orkanen toesloegen, boden veel religieuze liefdadigheidsinstellingen hulp, en waren vaak sneller en efficiënter dan de overheid. Naar schatting vonden een half miljoen mensen onderdak bij een religieuze organisatie. Republikeinen in het Huis van Afgevaardigden vonden dat deze instellingen onvoldoende voor werden gecompenseerd door de regering. Niettemin vindt Lynn van de Americans United for Separation of Church en State het vreemd dat deze instellingen geld krijgen voor liefdadigheidswerk, en vreest dat ze azen op overheidssubsidie voor hun zaak.

Een Oostenrijkse rechter heeft acht verdachten die betrokken waren bij de ramptrein in Kaprun dinsdag ook in hoger beroep vrijgesproken. Het vonnis betekent dat niemand is veroordeeld voor het dodelijkste ongeluk in de naoorlogse geschiedenis van Oostenrijk. In november 2000 kwamen door een brand in de skitrein 155 mensen om het leven. De acht behoorden tot een groep van zestien betrokkenen die vorig jaar ook al waren vrijgesproken van onder meer grove nalatigheid. Het vonnis leidde zowel in Oostenrijk als in het buitenland tot grote verontwaardiging. Justitie tekende beroep aan en bracht twee hoge functionarissen van het treinbedrijf, twee medewerkers van het bedrijf dat de trein bouwde en vier technici opnieuw voor de rechter. De rechtbank in Linz bevestigde dinsdag echter opnieuw het vonnis van vorig jaar, meldde het persbureau APA. Toen oordeelde rechter Manfred Seiss dat ten tijde van de ramp aan alle veiligheidsvoorschriften en technische voorwaarden was voldaan. Wel stond vast dat de enorme brand in de trein was veroorzaakt door een straalkachel die gebreken vertoonde.

Haarlem krijgt een standbeeld van tekstschrijver Lennaert Nijgh. Dat heeft een gemeentewoordvoerster dinsdag meegedeeld. Het beeld wordt op 28 november onthuld in het centrum van de stad. Het is dan twee jaar geleden dat de tekstschrijver overleed. Het marmeren beeld met de letters A en Z is ontworpen door beeldhouwer Marinus Boezem. De begin- en eindletter van het alfabet symboliseren volgens Boezem de teksten die Nijgh schreef. Lennaert Nijgh werd beroemd met de liedteksten die hij schreef voor zijn boezemvriend zanger Boudewijn de Groot. Hij woonde een groot deel van zijn leven in Haarlem. Prominente Haarlemmers, onder wie burgemeester J. Pop, vonden dat Nijgh een standbeeld verdient. Zij verenigden zich in het comité Lennaert Nijgh Verbeeld. Rond het standbeeld komen teksten te staan die Nijgh schreef. Het standbeeld kost 90.000 euro. De helft daarvan betaalt de gemeente Haarlem. De andere helft komt van sponsors en uit de verkoop van een boekje over Lennaert Nijgh.

Er is nog geen grammetje goud opgegraven, maar nu al ruziën drie partijen in Chili om de eigendomsrechten van een miljardenschat, die op Robinson Crusoe-eiland gevonden zou zijn. Volgens diverse Chileense media heeft robot Arturito van het bedrijf Wagner Technologies de schat gevonden die sinds 1715 op het Chileense eiland begraven zou liggen. Arturito is er op uitgerust om metalen tot op een diepte van vijftig meter te herkennen. Hij lokaliseerde eerder al een gigantische partij begraven wapens en traceerde in augustus nog een lijk van een vermiste zakenman. Volgens de legende hadden een legertje Spaanse 'conquistadores' de 800 ton zware schat buitgemaakt op de Inca's en was het ermee op weg naar Spanje. Toen het schip een tussenstop maakte op Robinson Crusoe-eiland, begroef kapitein Juan Esteban Ubilla Echeverria het tijdelijk. Naar verwachting gaat het opgraven in oktober van start. Toch is er nu al een hevige strijd aan de gang over de eigendomsrechten van de nog fictieve schat, die naar schatting meer dan tien miljard euro waard is. Zo eist de eerlijke vinder Wagner Technologies de schat op, evenals de regering en de lokale autoriteiten. Er zijn diverse wetten die betrekking hebben op de vondst en die wijzen stuk voor stuk een andere rechthebbende aan. De verwachting is dan ook dat de kwestie een lang vervolg krijgt, als de superschat al gevonden wordt.

Motorola gaat goedkope mobiele telefoons leveren aan landen in de Derde Wereld. De GSM Association, waarin 680 operators zijn verenigd, heeft het concern als leverancier gekozen bij zijn pogingen de toegang tot telecomdiensten op het platteland en kleine steden te vergemakkelijken. De mobiele telefoon van Motorola kost omgerekend nog geen 25 euro. Bij de bekendmaking zei Craig Ehrlich, de voorzitter van de gsm-koepelorganisatie, dinsdag dat er een heel nieuw marktsegment voor de branche opengaat en dat veel mensen in de ontwikkelingslanden gebruik kunnen gaan maken van mobiele communicatiemiddelen. De telefoons komen begin volgend jaar beschikbaar. Tien operators hebben al aangegeven bij elkaar ongeveer zes miljoen van die telefoontjes af te zullen nemen. Motorola heeft al eerder speciaal voor ontwikkelingslanden een goedkoop mobieltje gemaakt.

Strukton, de bouwonderneming van de Nederlandse Spoorwegen, wil een rol spelen bij de exploitatie van de Betuweroute. Het bedrijf heeft daartoe een plan bij de Nederlandse minister Peijs van Verkeer ingeleverd. Daarin staat dat Strukton en de Duitse HSH Nordbank gedurende tien jaar het beheer van de goederenspoorlijn voor hun rekening willen nemen. Ze willen samenwerken met spoorbeheerder ProRail en het Havenbedrijf Rotterdam. Het Havenbedrijf Rotterdam en ProRail hebben, samen met het havenbedrijf van Amsterdam en de commerciële onderneming Towrail, ook een exploitatieplan bij Peijs ingediend. Daarin staat dat de Betuweroute binnen vijf jaar kostendekkend kan worden uitgebaat. De Staat moet de eerste vijf jaar na opening in 2007 in totaal 35 miljoen euro bijdragen. Peijs is enthousiast over dit plan. Wel moet nog een aantal zaken worden besproken, zoals de verdeling van de risico's. De Tweede Kamer overlegt woensdag met de minister over het voorstel. PvdA, VVD en CDA spreken van een aanzienlijke verbetering ten opzichte van het eerste plan waarbij ProRail en het Rotterdams Havenbedrijf de goederenlijn samen zouden exploiteren tegen veel grotere verliezen voor de Staat. VVD-woordvoerder Hofstra, in april een van de scherpste critici van de minister, laat zijn steun mede afhangen van een toezegging van de bewindsvrouw dat de Staat de 35 miljoen na de periode van vijf jaar terugkrijgt. "Ik wil die miljoenen zien als een soort lening," aldus Hofstra.

De verkoop van middelzware en grote vrachtwagens is in juli en augustus van dit jaar in Europa sterk gestegen. In de twee zomermaanden ging de verkoop van trucks boven 16 ton met 5,5 respectievelijk 11,8 procent omhoog in vergelijking met dezelfde maanden in 2004. Ook de verkoop van commerciële voertuigen tussen 3,5 en 16 ton steeg sterk. De busverkoop daalde aanzienlijk, vooral in augustus, toen er 10,5 procent minder bussen werden verkocht. Uit dinsdag gepubliceerde cijfers van de Europese brancheorganisatie van autoproductenten ACEA komt verder een gemengd beeld naar voren voor de verkoop van bestelwagens onder 3,5 ton. In juli daalde de verkoop daarvan met 3,7 procent tegenover dezelfde maand van het vorige jaar. In augustus trok de verkoop echter met 3,9 procent aan in vergelijking met dezelfde maand in 2004. Landen waar de verkoop van vracht- en bestelwagens sterk steeg, waren Italië en Spanje. De verkoop van bussen steeg daar ook bovengemiddeld.

Philips gaat de eerstvolgende jaren 35 miljoen euro investeren in de vestiging in Turnhout. Dat maakte het bedrijf dinsdag bekend. De investeringen komen er met het oog op de productie van zogenaamde Mastercolour-lampen. Het nieuwe investeringspakket werd aangekondigd ter gelegenheid van de 50ste verjaardag van Philips-Turnhout, dat zich heeft gespecialiseerd in verlichting en zegt een wereldcentrum te zijn voor de innovatie en productie van hogedruk-ontladingslampen en metalen onderdelen voor lampen. Met de investeringen gaat Philips-Turnhout Mastercolour CDM-lampen maken, waarbij CDM staat voor Ceramic Discharge Metalhide. De lampen maken gebruik van een keramische ontstekingsbuis en onderscheiden zich door hun kleurweergave en -stabiliteit. Ze hebben ook een lager energieverbruik en een langere levensduur dan andere types ontladingslampen, aldus het bedrijf. Mastercolourlampen worden volgens Philips steeds meer gebruikt voor binnenverlichting, met name in winkels. De aangekondigde investeringen zullen in de periode 2005-2007 worden gerealiseerd. Bij Philips in Turnhout werken zo'n 2.500 mensen.

De productie van zachte tarwe in de Europese Unie is dit jaar uitgekomen op 115,2 miljoen ton. De totale graanproductie omvat 250,8 miljoen ton. Dat blijkt uit cijfers van de Europese organisatie voor de graanhandel Coceral. Daarmee is de opbrengst nog weer kleiner dan de voorgaande oogstverwachting van Coceral. De totale graanopbrengst is 32,6 miljoen ton oftewel 11,5 procent kleiner dan vorig jaar. De daling is met name te wijten aan lagere opbrengsten in Spanje, Frankrijk en Duitsland. Zo pakt de oogst in Spanje 11 miljoen ton kleiner uit dan vorig jaar. Coceral rekent met een opbrengst van 12,7 miljoen ton, terwijl het in de opbrengstverwachting in juli nog uitging van een miljoen ton meer. De Franse akkerbouwers moeten het met 6 miljoen ton minder graan doen dan in 2004. Daar is in totaal 63,2 miljoen ton graan van het land gehaald. De Duitse oogst is bijna 5 miljoen ton kleiner dan vorig jaar. In Oost-Europa zijn de opbrengsten ten opzichte van vorig jaar niet zo sterk gedaald. Denemarken kent zelfs een oogst die groter is dan vorig jaar. De opbrengst van tarwe is in Frankrijk licht hoger dan vorig jaar. In totaal kwam dit jaar 4,8 miljoen ton tarwe van de Franse percelen. De Duitse telers haalden 3,2 miljoen ton tarwe van het land.