Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, September 29, 2005

B2B ontevreden over online content

De meeste b2b-bedrijfsleiders zijn ontevreden met de kwaliteit van de online content die ter beschikking wordt gesteld van hun bedrijven. Dat blijkt uit een studie van de Amerikaanse Chief Marketing Officer Council (CMOC) en de technologie-zoeksite KnowledgeStorm. Maar online blijkt toch een belangijke invloed te hebben op hun voorkeur en selectie.

De onderzoekers kwamen tot de vaststelling dat slechts 22 procent van de bedrijfsleiders heel tevreden waren met de kwaliteit van de gratis online content. "De meeste informatie, zoals white papers en productpagina's van verkopers, is geschreven in louter marketing-taal en komt niet ter zake," luidt de kritiek.

Niet minder dan 53 procent van de respondenten voerde aan dat in de online content teveel met wierook gezwaaid wordt naar de aangeboden producten of diensten. Daarnaast stelde 46 procent dat heel dikwijls ook niet goed gecommuniceerd wordt wat de eigenlijke waarde van het product is. Tenslotte stelde 45 procent dat er meestal onvoldoende bewijs wordt aangevoerd voor return-on-investment.

"De betrokkenen maken duidelijk dat men geïnteresseerd is in de informatie en bereid is om die te downloaden, maar de boodschapper mag daarbij niet teveel aan marketing denken," stipte Scott Van Camp, publicatie-directeur bij CMOC, aan. "Men moet to-the-point zijn. Bovendien moeten btb-marketeers een duidelijke meerwaarde aanbieden,
want anders zullen ze hun doelpubliek compleet voorbij schieten."

Om hun producten en diensten beter bekend te maken, moet er volgens de onderzoekers meer gericht gewerkt worden met zoekmachines (search engine optimization). "Bijna 70 procent van de btb-managers stelt immers dat ze hun research beginnen bij zoekmachines, meestal Google," stippen ze aan. "Dat maakt duidelijk hoe belangrijk het is voor de bedrijven om de ideale sleutelwoorden te gebruiken."

Ongeveer 90 procent van de bedrijfsleiders benadrukte dat online content een gemiddelde tot belangrijke impact had op hun voorkeuren en selecties. Ze hebben daarbij het grootste vertrouwen in wat ze als onbevooroordeelde bronnen beschouwen, zoals gespecialiseerde organisaties of industrie-analisten.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home