Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, September 28, 2005

Jongeren aversie voor online reclame?

Het internet is voor de jongeren een belangrijker medium geworden dan de radio. Volgens een onderzoek van OMD Worldwide geeft 47 procent van de jonge Amerikanen nu de voorkeur aan het internet, tegenover 27 procent nog kiest voor radio. In andere landen zouden de resultaten nog verder uit elkaar liggen.

"Internet-bedrijven hebben zwaar geïnvesteerd in muziek en dat medium is wellicht ook het enige grote mechanisme dat tegemoet komt aan dedrie behoeftes van de jongeren, community-vorming, zelfexpressie en personalisatie," stipt OMD aan. De onderzoekers vonden daarbij ook een opmerkelijke multitasking bij die jongeren. "Ze hebben meer te doen dan er uren zijn in een dag en mengen dan ook alle media door elkaar."

Jongeren van 13 tot 24 jaar blijken daarbij in totaal aan 44 uuractiviteit per dag te komen. "Terwijl ze op het internet surfen, voeren ze nog drie tot vier andere taken uit," zeggen de onderzoekers. "Bij het televisie-kijken zijn er dat twee of drie."

Opvallend is echter ook dat die jongeren minder psotief staan ten opzichte van de nieuwe mediavormen zoals mobiele telefoons en zelfs websites. "Zestig procent van de ondervraagden kan zich vinden in reclame op televisie en nog vijf procent meer is akkoord met reclame in tijdschriften," stippen de onderzoekers aan. "Bij online reclame daalt dat echter tot 36 procent en bij mobiele reclame zelfs tot negenprocent."

De onderzoekers zien daarin echter ook mogelijkheden. "De consument beschouwt deze media als zijn eigendom, maar verder onderzoek moet die kloof kunnen oplossen," stellen ze. "De eerste marketeers die daar kunnen op inspelen, zullen daar veel voordeel uit kunnen halen."

Ondanks de groeiende voorkeur voor het internet voor content en services, zijn de jongeren volgens de onderzoekers nog altijd actieve gebruikers van televisie, radio, tijdschriften en zelfs kranten. "Televisie dient voor ontspanning en magazines zijn het keuzemedium voor interessegebieden zoals mode."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home