Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, September 27, 2005

Tijdschriften moeten scherper zijn


In tegenstelling tot wat veelal geopperd wordt, kunnen uitgevers van tijdschriften het internet wel tot een winstgevende activiteit maken. Dat stelt Michiel Frackers, mede-oprichter van Planet Internet en adviseur van Quote Media. Maar hij voegt er aan toe dat daarbij dan ook een gericht beleid gevoerd moet worden.

In het Tijdschrift voor Multimedia noemt Frackers de website van het magazine Quote als voorbeeld. "De content op Quotenet klopt en staat in het verlengde van het blad," benadrukte hij. Daarnaast wordt er volgens hem goed gebruik gemaakt van een bekend gezicht. "Het gevolg is dat adverteerders graag betalen om op de Quote-site te staan."

Volgens Frackers, tevens uitgever van een webloguitgeverij, is de wereld sneller rijp geworden voor internet dan de meeste media hadden verwacht. Hij verwijst ook naar de invloed van weblogs. "Die zijn sterk in opkomst en inmiddels uitermate populair onder jongeren," voerde hij aan.

Een weblog als www.geenstijl.nl, waar betaalde journalisten werken en eindredactie wordt gevoerd, heeft volgens hem per week meer lezers dan alle opiniebladen bij elkaar. "De gemiddelde leeftijd van de lezers van tijdschriften neemt snel toe en het is dan ook hoog tijd dat de bladen actie ondernemen."

Daarbij merkte hij op dat printmedia scherper, creatiever en eerlijker moeten worden. "Alleen daarmee is de jeugd te bereiken," meent hij.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home