Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, September 26, 2005

Sudoku redding voor kranten?


De cijferpuzzel Sudoku is de voorbije maanden gigantisch populair geworden. Talloze kranten hebben het Japanse spel naast het traditionele kruiswoordraadsel in hun dagelijkse edities opgenomen. Bovendien zijn er talloze betalende en gratis sudoku-websites, terwijl Sudoku-puzzelboeken doordringen tot de bestsellers-lijsten.

Wayne Gould uit Hong Kong, ontwerper van het computer-programma dat Sudoku-puzzels schrijft, zou op één jaar tijd met zijn bedrijf Pappacom meer dan één miljoen dollar hebben verdiend aan het spel. Op zijn website Sudoku.com kunnen puzzels gedwonload worden en hij heeft ook al verscheidene boeken geschreven over het Sudoku-spel.

Gould zou een boek met Sudoku-puzzels in 1997 hebben ontdekt tijdens een vakantie in Tokyo. Hij biedt zijn programma's gratis aan kranten aan, om op die manier meer publiciteit te genereren voor het spel. Hij zou in het najaar van 2004 het spel hebben aangeboden aan de Britsekrant The Times. Daarmee was het spel volgens hem definitief gelanceerd. Op dit ogenblik zouden wereldwijd meer dan 140 kranten de Sudoku-puzzels opnemen.

"Sommigen stellen dat Sudoku een belangrijke energiestoot kan betekenen voor de krantenindustrie," stipt CNN Money aan. "Met dalende reclame-inkomsten en een afkalvend lezerspubliek door de groeiende populariteit van de online media, dreigden er zware problemen, maar Sudoku lijkt voor een aantal kranten een perfect middel om nieuwe lezers aan te trekken."

Gould zelf stelt dat het spel bijzonder snel een fenomeen van depopcultuur is geworden, maar vreest dat de hype ook weer vlug voorbij zou kunnen zijn. "Maar het is een vrije markt," stipte hij aan. Dat is echter niet de mening van Kathie Kerr, woordvoerster van Universel Press Syndicate, een bedrijf dat een Sudoku-versie aan kranten aanbiedt. "Ook kruiswoordraadsels blijven populair bij vele lezers," benadrukte ze. "Het zou best wel eens kunnen dat kranten eenzelfde band aanknopen met Sudoku-fans."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home