Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, September 26, 2005

Geen angst voor synthetische diamant


De diamantindustrie moet zich niet verzetten tegen synthetische diamanten. Dat benadrukte William Boyajian, directeur van het Gemological Institute of America (GIA), tijdens de derde Rapaport International Diamond Conference. Daarbij werd ingegaan op een aantal evoluties die voor de deur staan.

Boyajian benadrukte dat er geen reden is om synthetische diamanten met vrees te bekijken. "Synthetische diamanten zijn duur en moeilijk om te produceren," benadrukte hij. Hij voorspelde dat hun evolutie veel trager zal vorderen dan de sector vreest. "Laat het publiek beslissen over het succes van synthetische diamanten. De industrie zou de technologie moeten omarmen en de natuur zijn gang laten gaan."

Ook het probleem van de conflictdiamanten blijkt nog niet helemaal opgelost te zijn. "Er zijn in Sierra Leona nog een aantalrestproblemen met smokkelaars en een ondermaatse vergoeding voor de plaatselijke diamantgravers," vertelde Mohammed Dhaffie Benya V, een woordvoerder van de diamantindustrie van het Afrikaanse land. Benya vroeg daarbij dat de diamantsector Sierra Leone zou helpen om die overblijvende problemen het hoofd te bieden.

Daarnaast wordt ook het internet beschouwd als een mogelijke bedreiging voor de diamantsector. "Er moet echter niet gevreesd wordendat het internet de juwelierswinkels uit het straatbeeld zal doen verdwijnen," voerde juwelier Mark Moeller aan. "Er is nog altijd een schitterende toekomst voor de juwelier, maar daarbij is branding een belangrijke voorwaarde tot groei."

Verder is de sector ook in India en China volop in evolutie. "Beide landen zullen de volgende twintig jaar de titel van snelst groeiende economie van de wereld opeisen," voerde Rajiv Mehta, directeur van Dimexon Diamonds aan. "Op dit ogenblik kent de sector vooral een bloeiperiode in India, maar ook China komt opdagen aan de horizon. Daar zou de vraag in 2010 oplopen tot 21 miljoen dollar." Mehta stelde dat de sector dan ook op die trend moet proberen in te spelen.

Shmuel Pluczenik, directeur van Pluczenik Group, waarschuwde dat de sector deze mogelijkheden niet mag negeren. "Men moet wakker blijven, innoveren en meerwaarde creƫren," benadrukte hij. "Bovendien moeten dringend nieuwe partnerships gesloten worden." Pluczenik sloot een samenwerkingsverband af met het modeconcern Escada.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home