Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, October 01, 2005

Consument wil onmiddellijk voordeel

De consument wil bij acties een onmiddellijk voordeel. Geschenken en voordelen in de toekomst kunnen hem nog maar weinig warm maken. Dat blijkt uit een onderzoek naar Nederlandse prijsacties.

"De consument wil onmiddellijk voordeel en niet op termijn," merkt het magazine Marketing Online op. "Dat is zeker het geval wanneer het aankopen van meer dan 1.000 euro betreft. Voor gratis deelnames aan tombola's of gratis geschenken loopt hij blijkbaar niet meer warm."

Niet minder dan 86 procent van de respondenten stelde de voorkeur te geven aan een contante korting in plaats van aan voordelen op termijn, premiums of andere tegemoetkomingen. "In de hogere prijscategorieën blijkt het imago van het product niet te ook lijden onder kortingen van 20 tot 25 procent," stellen de onderzoekers. "Negentig procent vande ondervraagden vindt dit perfect geloofwaardig."

De ondervraagden vonden vooral supermarkten, telecomketens en bouwmarkten de uitgelezen sectoren voor dergelijke acties. Bij onder meer sportartikelen en muziek blijkt dat gevoeliger te liggen. "Een korting-imago is trouwens niet altijd negatief," voegen de onderzoekers daar aan toe. "Bij 78 procent van de respondenten is dit een manier om zich op een aankoop te oriënteren."

1 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home