Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, July 31, 2010

Adidas drukst besproken sponsor wereldkampioenschap voetbal

Als sponsor heeft de Duitse sportartikelenfabrikant Adidas binnen de blogosfeer het meest voordeel gehaald uit het wereldkampioenschap voetbal in Zuid-Afrika. Dat blijkt uit cijfers van het bureau Sysomos. Volgens het rapport van Sysomos vertegenwoordigde Adidas tijdens het tornooi ongeveer 42 procent van alle blogactiviteit rond de sponsors van het wereldkampioenschap. Op de tweede plaats volgt Sony met 20,2 procent. Coca-Cola neemt een derde plaats in met 12,2 procent van de vermeldingen. Sysomos noemt het opmerkelijk dat Hyundai en Kia, de twee automotive-sponsors van het wereldkampioenschap, helemaal onderaan staan. Tegelijkertijd krijgen de autobouwers ook de meest positieve commentaren van alle sponsors.

In de statistieken van Sysomos komt Visa op de vierde plaats met 8,2 procent van alle vermeldingen. Daarna volgt luchtvaartmaatschappij Emirates met een aandeel van 7,4 procent. Hyundai vertegenwoordigt 5,3 procent van alle commentaren. Kia tenslotte heeft een aandeel van 4,2 procent in de blogactiviteit rond het wereldkampioenschap. Er wordt echter aan toegevoegd dat Hyundai en Kia anderzijds ook de meest positieve vermeldingen hebben gekregen. Hyundai haalde op het gebied van positieve vermeldingen een score van 69 procent, gevolgd door Kia met 54 procent. "Hyundai blijkt daarbij vooral geprofiteerd te hebben van zijn band met de Hyundai Best Young Player Award, die werd gewonnen door de twintigjarige Duitse aanvaller Thomas Müller," merkt Sysomos op.

Müller won ook de Adidas Golden Boot als topscorer van het tornooi. Daarnaast trok Hyundai volgens Sysomos ook heel wat aandacht voor zijn televisiereclames. Er wordt aan toegevoegd dat buiten de twee autoconstructeurs alleen Coca-Cola overwegend positieve vermeldingen kreeg (51 procent). Sony en Emirates lieten het laagste niveau aan positieve commentaren optekenen (44 procent). Kredietkaartenproducent Visa liet het grootste aantal negatieve commentaren optekenen (20 procent), gevolgd door Emerates en Adidas (17 procent). Sony kreeg het kleinste aantal negatieve commentaren (8 procent), gevolgd door Hyundai (9 procent), Coca-Cola (12 procent) en Kia (16 procent).

Labels: , , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home