Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, January 06, 2006

Grote bedrijven investeren in online reclame


Bijna de helft van de bedrijven uit de Fortune 500 zijn van plan om hun online reclamebudgetten dit jaar met dertig procent op te drijven. Gemiddeld willen die bedrijven 23 procent van hun budgetten aan online campagnes besteden. Dat blijkt uit een rapport van Credit Suisse First Boston.

In september vorig jaar hadden de bedrijven in kwestie nog gesteld om 17 procent van hun reclamebudgetten in 2006 naar het internet te zullen kanaliseren. "Wanneer ze daar in november opnieuw naar gevraagd werden, bleek dat al gestegen te zijn tot 23 procent," meldt het magazine Advertising Age. De totale online investeringen zouden daarbij oplopen tot 16,6 miljard dollar. Credit Suisse zelf had een online reclamegroei van 21 procent vooropgesteld tot een totaal van 14,9 miljard dollar.

De meeste adverteerders zien het internet volgens Credit Suisse als een voorkeurmedium voor reclame. "Bovendien merken de adverteerders op dat online reclame voor de hoogste return on investment zorgt," voegen de onderzoekers er aan toe. "Het internet ligt daarmee duidelijk voor op elke andere categorie. Daarnaast willen de grote adverteerders ook het mediumgebruik van hun consumenten volgen."

Credit Suisse stelt dat de gemiddelde consument ongeveer dertig procent van zijn mediatijd online doorbrengt. "Adverteerders doen dan ook zware inspanningen om gelijke tred te houden met die trend," stippen de onderzoekers aan. Maar terwijl de grote merken hun online investeringen willen opdrijven, vertegenwoordigt de online reclame nog altijd slechts vijf procent van de totale reclamemarkt. Volgens Credit Suisse zou dat dit jaar stijgen tot 6,5 procent.

Dat grote verschil heeft vooral te maken met het feit dat een groot gedeelte van de reclame (30 procent) bestaat uit plaatselijke advertenties, kleine annonces en gouden gidsen. Bovendien richtte het onderzoek van Credit Suisse zich op de grootste merken, die veel minder actief zijn op het gebied van locale reclame.

De grote bedrijven stipten ook aan meer te zullen investeren in krantenreclame, maar minder in radio en televisie en tijdschriften. De investeringsplannen in kranten stegen van 12 procent in september tot 16 procent in november. Televisie zakte van 18 procent naar 16 procent, magazines van 22 procent naar 15 procent.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home