Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, January 04, 2006

Adidas gaat op recordjacht


Met de Olympische Winterspelen in Turijn en het Wereldkampioenschap Voetbal in Duitsland wordt 2006 weer een absoluut topjaar voor de producenten van sportartikelen. Maar ook het jaar daarna wil een concern als Adidas op recordjacht gaan. De Duitse fabrikant hoopt daarbij op veel weerklank uit Azië, maar wil tegelijkertijd ook in de Verenigde Staten en Europa zijn groei verder zetten.

"Ook na het sportjaar 2006 wil Adidas op zijn elan doorgaan en in 2007 nieuwe records laten noteren," merkt Manager-Magazin op. "Adidas-topman Herbert Hainer werpt de blik daarbij vooral op de Verenigde Staten en Azië." De Duitse producent wil zijn voetbalomzet dit jaar met de hulp van het Wereldkampioenschap boven het miljard euro optrekken, maar ook daarna de verkoop opdrijven. Daarbij wil Adidas beroep doen op productinnovaties, zoals men dat in het recente verleden ook heeft gedaan. Het voorbije jaar bestonden die innovaties onder meer uit de zogenaamde intelligente loopschoen, die met een chip waren uitgerust. Voor volgend jaar staat een sportlijn op stapel onder de naam 'Porsche Design'.

Door de bestellingen voor het Wereldkampioenschap zou Adidas het voorbije jaar een winstgroei van minstens twintig procent hebben gerealiseerd. Maar 2008 moet een echt gigantisch jaar worden. Adidas rekent - onder meer door de Olympische Spelen in Peking - in dat jaar op een verdubbeling van de omzet tot twee miljard euro. Op dit ogenblik vormt Japan nog altijd de belangrijkste Aziatische markt van Adidas, maar in 2010 al zou China voor een omzet van één miljard euro moeten zorgen.

Maar evenzeer houdt Hainer de ogen op India, volgens hem na China de volgende economische tijger. De omzet op het Indische schiereiland blijft op dit ogenblik nog heel beperkt. Vorig jaar boekte Adidas er voor het eerst winst, maar Hainer hoopt op een sterke groei tijdens de volgende vijf tot tien jaren. Maar ook in de Verenigde Staten hoopt Adidas een steviger voet aan de grond te krijgen. Het bedrijf heeft er op dit ogenblik een marktaandeel van elf tot twaalf procent, maar hoopt dat op enkele jaren tijd op te kunnen drijven tot twintig procent. In dat kader past ook de overname van Reebok. Dat samengaan moet volgens Adidas in de toekomst een bedreiging vormen voor marktleider Nike.

Buiten die groeimarkten, hoopt Adidas zich ook sterk te kunnen profileren in Europa. Daar haalt Adidas op dit ogenblik de helft van zijn omzet. Ook daar wil het bedrijf volgend jaar zijn groei verder zetten, hoewel de markt daar in een aantal kernlanden begint te vertragen. "Maar elders loopt het uitstekend," benadrukt Hainer. "Vooral in Rusland, Griekenland en Turkije gaan de zaken goed en ook in Duitsland ziet het er dankzij het Wereldkampioenschap bijzonder gunstig uit."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home