Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, January 03, 2006

Online groei is dit keer reëel

Het nieuwe succes van het internet is geen hype. Bedrijven hebben volgens analisten geleerd uit de dotcom-crisis van ruim vijf jaar geleden. Bovendien wordt de groei van vandaag ondersteund door reële winsten. Dat was destijds in veel gevallen niet in het minst het geval.

De interesse in internetbedrijven is het voorbije jaar duidelijk gestegen. In september betaalde eBay bijvoorbeeld bijna 3 miljard dollar voor het verlieslatende internetelefoniebedrijf Skype. In oktober was Google voor het eerst meer dan 100 miljard dollar waard en in december stegen de internetverkopen in de Verenigde Staten met 24 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Analisten wijzen er echter op dat een koersexplosie op de beurzen, in tegenstelling tot ruim vijf jaar geleden, achterwege is gebleven. Er is volgens hen dan ook geen sprake van een irrationele uitbundigheid. "Van een hype is totaal geen sprake," vertelde een KBC-woordvoerder aan Het Financieele Dagblad. "De fundamenten in de internetsector zijn heel sterk. Van een nieuwe luchtbel is zeker geen sprake." De stijging van de aandelenkoers steunt dit keer immers wel op een groei van de winst.

Internetbedrijven zijn volgens het magazine Intermediair de neergang van de jaren negentig grotendeels te boven. "Hoewel het instorten van de internetmarkt in de jaren negentig voor veel bedrijven het einde betekende, zijn er ook veel nieuwe bedrijven opgestart," wordt er opgemerkt.

"Kennis en technologie bleven behouden omdat de mensen achter de bedrijven van destijds nieuwe initiatieven ontplooiden," voert Kevin Kelly, oprichter van het tijdschrift Wired, aan. "De instorting van veel bedrijven zorgde ervoor dat nieuwe bedrijven beter wisten waar zij op moesten letten. Technische hoogstandjes waar de wereld nog niet klaar voor is, kunnen bijvoorbeeld beter even terzijde worden gelegd."

Intermediair stelt dat de markt vandaag wel meer open staat voor nieuwe technieken. "Vijf jaar geleden was er bijvoorbeeld nog amper content voor mobiele telefoons, maar nu is de vraag naar dat soort informatie juist erg groot," aldus het magazine. "Hoewel er tot op zekere hoogte weer sprake is van een hype, is de markt nu beter georganiseerd." Toch wordt er opgemerkt dat ook nu weer de sterksten zullen overleven.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home