Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, September 02, 2005

Toch nog zuiver elektrische auto?


Fuji Heayvy Industries (FHI), moedermaatschappij van Subaru, wil samen met de Japense elektriciteitsgigant Tokyo Electric Power tien experimentele elektrische auto's bouwen om de mogelijkheden voor ecologische voertuigen te onderzoeken. Daarmee is Fuji één van de weinige autoconstructeurs die nog op een zuiver elektrische auto mikt.

Volgend jaar willen beide bedrijven een goedkopere en efficiëntere technologie ontwikkelen, zoals een actieradius van minsten tachtig kilometer en een oplaadperiode van vijftien minuten. FHI koopt de auto's voor intern gebruik en hen testen op hun praktisch nut, haalbaarheid en kosten. De wagen mag echter niet meer dan ongeveer 30.000 dollar kosten.

Fuji heeft op dit ogenblik een mini-versie van een elektrische auto. De wagen loopt op een batterij van lithium-ionen. Vorige maand zei de autobouwer in 2007 ook op de markt van de hybride wagens komen met een batterij die een levensduur heeft van vijftien jaar, ongeveer twee keer zo lang als in de huidige hybrides.

De meeste autoconstructeurs hebben volgens het persbureau Reuters de zuiver elektrische wagen laten vallen. "In plaats daar wordt er met brandstofcellen en hybrides van diesel en elektriciteit gewerkt," aldus het persbureau. "Elektrische wagens moeten te lang worden opgeladen voor relatief korte afstanden."

Mitsubishi is de enige andere autoconstructeur die plannen heeft om een zuiver elektrische auto op de markt te brengen. Men heeft er nu een prototype van 150 kilometer kan rijden met tien uur oplaadtijd. Maar tegen 2010 zou men aan 250 kilometer willen komen.

"Indien de problemen met oplaadtijd, bereik en kosten kunnen worden opgelost, kunnen elektrische wagens een aantrekkelijker alternatief zijn voor de wagens met brandstofcellen, die onder meer zware investeringen in een netwerk van vulstations zouden vergen," benadrukt Reuters.

Ook het bedrijf Tepco wil 3.000 wagens voor intern gebruik vervangen door experimentele voertuigen. "Dat zou de uitstoot van koolstofdioxide verminderen met 2.800 ton per jaar en de brandstofkosten afbouwen met 1,73 miljoen dollar per jaar," aldus nog het persbureau.

Eens de experimenten tot een verbeterde technologie hebben geleid, wil Fuji de wagentjes ook ter beschikking stellen van andere bedrijven. Nadien zouden ze ook op de privémarkt verschijnen.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home