Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, September 03, 2005

Mercedes wil Smart niet kwijt


Hoewel de productie van het Smart-model de verliezen blijft opstapelen, wil moederbedrijf Mercedes het merk niet kwijt. Dat heeft voorlopig Mercedes-baas Dieter Zetsche duidelijk naar voor gebracht. Zetsche zegt in de toekomst van Smart te blijven geloven.

Dieter Zetsche stapte binnen DaimlerChrysler zopas over van Chrysler naar Mercedes. Bij die overstap benadrukte hij vertrouwen te hebben in de toekomst van het Smart-merk. "Mercedes is op de goede weg en ik ben ervan overtuigd dat ook Smart vooruitgang zal boeken," schreef hij in een memo aan het Mercedes-personeel.

Zetsche benadrukte daarbij dat de groep merken heeft waar heel de sector jaloers op is. "We hebben producten waar we echt trots kunnen op zijn en een personeel dat bijzonder competent en vaardig is," voegde hij daar aan toe. De verkoop van Mercedes heeft de jongste tijd nochtans zwaar te lijden gehad van modelwijzigingen, een sterke euro, kwaliteitsproblemen en zware verliezen van Smart.

Analisten vragen zich af of Zetsche de politiek zal verder zetten van zijn voorganger Eckhard Cordes, die de winst van Mercedes wou doen opleven door kostenbesparingen en inkomstenverhogingen, of een radikalere benadering voor ogen heeft. Sommigen hadden verwacht dat Smart het slachtoffer zou kunnen worden. Het merk heeft immers sinds zijn debuut in 1998 nooit winst opgeleverd.

Ondanks personeelsbeperkingen en het inkrimpen van het aantal modellen, wordt verwacht dat Smart pas in 2007 break-even zal kunnen draaien. Het voorbije jaar zorgde de productie van de Smart een verlies van bijna 4.000 euro per exemplaar.

Dieter Zetsche volgt op het einde van dit jaar ook Jürgen Schrempp op als topman van DaimlerChrysler.

It lost nearly 4,000 euros on each car sold last year.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home