Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, September 24, 2005

Economie in de media


Bill Gates, de oprichter van het softwareconcern Microsoft, is voor het twaalfde jaar op rij de rijkste Amerikaan. Dat blijkt uit de vrijdag gepubliceerde ranglijst van het tijdschrift Forbes. De sterkste stijgers op de lijst zijn de grondleggers van de internetzoekmachine Google, Sergey Brin en Larry Page. Zij sprongen van de 43e naar de elfde plaats met elk 11 miljard dollar (9,1 miljard euro). Gates versterkte zijn leidende positie. Zijn vermogen groeide van 48 tot 51 miljard dollar. Nummer twee, de superbelegger Warren Buffett, zakte van 41 naar 40 miljard dollar. Paul Allen, mede-oprichter van Microsoft, ging van 20 naar 22,5 miljard dollar en Michael Dell van computerfabrikant Dell van 14,2 naar 18 miljard dollar. Nummer vijf is de oprichter van het softwarebedrijf Oracle, Larry Ellison. Zijn vermogen groeide van 13,7 tot 17 miljard dollar. De volgende vijf plaatsen worden ingenomen door leden van de familie Walton, aandeelhouders van het supermarktconcern Wal-Mart. Om in de top-400 te komen was een vermogen van minimaal 900 miljoen dollar nodig tegen 750 miljoen dollar een jaar geleden.
In de Sierra Nevada is een gebied van duizenden hectares door brand verwoest. Het vuur woedt bij de gemeente Lanjáron in de buurt van Granada. Dit is gelegen in het Spaanse nationale park Sierra Nevada. Geschat wordt dat al 2.000 hectare bos verloren is gegaan. Zo bericht de krant El Mundo. De Sierra Nevada is met een oppervlakte van 86.208 hectare een de meest omvangrijke natuurgebieden van Europa. Het is volgens de directeur van het park het gebied met de grootste biodiversiteit van Europa. De brand is veroorzaakt door een Brits-Frans echtpaar. De twee verdwaalden bij een uitstapje in het gebied in het zuiden van Spanje en belden de hulpdiensten. In afwachting van hun redders maakten ze een vuurtje om het zichzelf comfortabel te maken. Dit vuurtje wakkerde echter snel aan en werd oncontroleerbaar. De vrees bestaat dat de brand nog veel meer schade aan de natuur gaat aanrichten. De aard van het terrein zorgt er voor dat het moeilijk is om het vuur onder controle te krijgen. Sinds januari van dit jaar (gerekend tot 11 september) is al 153.285 hectare verloren gegaan, wat gelijk staat aan ruim 300.000 voetbalvelden. Dit heeft het Spaanse ministerie van Milieu berekend. In de afgelopen tien jaar was alleen in 2000 de brandschade aan de Spaanse natuur erger. Destijd ging het om 161.647 vernietigde hectare.

Sotheby's gaat vier brilmonturen van de Nederlandse koningin Juliana veilen. Ook een triktrakspel van koning Willem III, dat zijn weduwe koningin Emma aan jonkheer S.M.S. de Ranitz schonk, maakt deel uit van een verzameling kunst en antiek uit het bezit van Europese koninklijke en adellijke families die Sotheby's 31 oktober en 1 november onder de hamer brengt. De stukken omvatten schilderijen, meubels, tapisserieën, kunstvoorwerpen, tapijten, glaswerk, zilver, klokken en wapens uit het bezit van families uit onder meer Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Rusland. Uit Nederlands adellijk bezit komen vooral meubels en juwelen onder de hamer. Verder is er onder meer een delicaat gouden en geëmailleerd doosje te koop dat de Beierse koning Ludwig II aan zijn moeder cadeau gaf. Ook komen een Fabergé-waaier van hertogin Charlotte zu Mecklenburg en de opaline glazen en verguld bronzen toiletset van prins Carl van Beieren onder de hamer. Een bijzonder stuk speelgoed is de stoomboot van aartshertog Maximiliaan van Oostenrijk, de latere keizer van Mexico. Verder biedt de veiling veel koninklijke portretten en tafellinnen, porselein en gegraveerde glazen en bokalen.

De Wereldhandelsorganisatie (WHO) heeft vrijdag een onderhandelaar aangeduid in het geschil tussen de Verenigde Staten en de Europese Unie over de subsidiëring van hun respectievelijke vliegtuigbouwers Airbus en Boeing. Die zal informatie verzamelen over de schadelijke gevolgen van de subsidies zodat de WHO een uitspraak kan doen over het geschil. Op 20 juli richtte de Wereldhandelsorganisatie al twee expertenpanels op die mogelijk het grootste handelsconflict uit de WHO-geschiedenis moeten onderzoeken. De experten moeten zich buigen over de subsidies die Groot-Brittannië, Spanje, Frankrijk en Duitsland aan Airbus hebben verstrekt. De experten zijn voorlopig nog niet benoemd. Op een vergadering vrijdag hebben de VS en EU aanvaard dat de procedure voor het verzamelen van de informatie van start gaat.

Het vliegveld van Rotterdam weert vluchten van de overheid. Ze moeten uitwijken naar bijvoorbeeld Schiphol. Rotterdam Airport protesteert met de maatregel tegen de onlangs opgelegde boetes voor het overschrijden van de geluidsnormen. Volgens directeur Wondolleck zijn het juist de vluchten van de overheid die ertoe leiden dat de luchthaven te veel herrie produceert. Rotterdam Airport nam vorig jaar de vluchten over van het marinevliegkamp Valkenburg, dat wordt gesloten. Het vliegveld in de havenstad moet hierdoor wekelijks tientallen extra vluchten verwerken, die vooral 's nachts plaatsvinden. Een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) liet weten dat premier Balkenende en koningin Beatrix voortaan uitwijken naar Schiphol of het vliegveld van Enschede. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft de luchthaven begin september een boete van maximaal 520.000 euro opgelegd. In het verlengde van de start- en landingsbaan veroorzaakt het te veel geluidsoverlast. Uiteindelijk is besloten een boete op te leggen, omdat het vliegveld in de ogen van het ministerie te weinig heeft gedaan om de herrie te beperken. Wondolleck vindt het belachelijk dat dezelfde minister die hier landt, een halfuur later een bekeuring uitdeelt. Rotterdam Airport is volgens de directeur in de problemen gekomen doordat het geluidsstelsel is gebaseerd op foute berekeningen.

Rusland heeft vrijdag de druk op het advocatenteam van de veroordeelde oliemagnaat Michail Chodorkovski opgevoerd. Een Canadese verdediger dreigt het land uitgezet te worden en drie collega's dreigen hun licenties te verliezen. De Canadese advocaat Robert Amsterdam moet volgens het Russische persbureau Ria Novosti vrijdag Rusland uit. Onbekenden in burgerkleding klopten donderdag aan bij de hotelkamer van de Canadees en namen diens paspoort mee, aldus een lid van Chodorkovski's verdedigingsteam. Later op de dag kreeg hij het terug, maar met een stempel dat Amsterdam Rusland binnen 24 uur moet verlaten. Het visum van de advocaat zou echter geldig zijn tot 2006. Het advocatenteam van Amsterdam tekent beroep aan tegen de uitzetting. De directeur van de Russische immigratiedienst ontkende echter dat Amsterdams visum is ingetrokken. Drie andere advocaten hebben zich moeten melden bij het ministerie van Justitie, vermoedelijk nadat een aanvraag was ingediend om hun licentie in te trekken. Een rechtbank wees donderdag het hoger beroep van de 42-jarige Chodorkovski tegen zijn gevangenisstraf van negen jaar af. Hij was in mei veroordeeld voor onder meer fraude en belastingontduiking. Wel verminderden de rechters de strafperiode met één jaar tot acht jaar. Mogelijk gaan de advocaten naar Straatsburg om bij het Europees Hof voor de Mensenrechten beroep aan te tekenen tegen de veroordeling.

De Amerikaanse inlichtingendienst CIA wil meer spionnen inzetten om buiten de grenzen inlichtingen te vergaren. Volgens CIA-baas Porter Goss moeten dergelijke operaties ook plaatshebben in landen waar de CIA nu gegevens krijgt de nationale inlichtingendiensten. Goss presenteerde donderdag een toekomstplan aan zijn medewerkers waarin hij meer ruimte heeft ingebouwd voor unilaterale operaties, de inzet van CIA-medewerkers in het buitenland zonder dat overigens de landen waarin gewerkt wordt daarvan op de hoogte zijn. De hoogste baas van de inlichtingendienst maakte duidelijk dat de CIA de touwtjes meer zelf in handen wil nemen. Goss zei impliciet dat de medewerking van andere landen soms te wensen overlaat, dat de CIA onvoldoende zijn eigen gang kan gaan en dat het wederzijdse vertrouwen soms ontbreekt. "We gaan naar plekken die mensen niet eens voor mogelijk houden," aldus Goss.

Ongeveer 370 miljoen Chinezen pakken in de eerste week van oktober auto, trein of vliegtuig voor een bezoek aan familie en vrienden. De massale uittocht in het land waar 1,3 miljard mensen wonen is het gevolg van de viering van de Dag van de Volksrepubliek, formeel op 1 oktober. Sinds 2000 heeft Peking de viering van drie nationale feestdagen, zoals de Dag van de Volksrepubliek verlengd van drie dagen naar een week. Deze zogeheten gouden weken zijn voor honderden miljoenen Chinezen reden op pad te gaan. De drukte op de wegen en op het spoor neemt elk jaar toe tijdens deze vakantieweken. Steeds meer Chinezen kunnen zich een auto veroorloven of lange treinreizen. Volgens het Chinese persbureau Xinhua heeft het ministerie van Transport voor de komende feestweek 220 observatieposten voor verkeersinformatie en hulpverlening ingericht langs de grote doorgaande wegen in het land. Dat zijn er zeventig meer dan een jaar geleden. De uittocht leidt overigens elk jaar steevast tot grote verkeersongelukken waardoor talrijke doden vallen.

Het Nederlandse ingenieursbureau Arcadis heeft een vervolgopdracht gekregen voor het verruimen van de vaargeul van de Schelde. Dat heeft de onderneming bekendgemaakt. De opbrengst van de order van ongeveer 2 miljoen euro wordt gedeeld met een ander participerend bedrijf. De opdrachtgevers, de Nederlandse en Belgische regering, hebben aan het consortium gevraagd of ze een rapport willen maken waarin staat wat de gevolgen zijn van het uitdiepen van de stroom voor het milieu. Verder moeten de bedrijven vergunningen verzamelen, zodat het project eind 2007 kan beginnen. Arcadis stelde al eerder een rapport op voor het project. Het ingenieursbedrijf uit Arnhem voert de opdracht uit met het Belgische Technum. Het uitdiepen van de Schelde gaat volgens Arcadis ongeveer twee jaar duren.

De NMBS-groep keurde vrijdag de halfjaarresultaten goed. Het operationele resultaat (EBITDA) voor de groep wordt positief en bedraagt 77,6 miljoen euro, tegen een negatief resultaat van 41,9 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. De verbetering van het geconsolideerde resultaat van de groep is voornamelijk te danken aan de omzetverhoging wat betreft de vervoersactiviteiten van de NMBS. In het binnenlandse verkeer loopt het aantal reizigerskilometers op tot 3.862 miljoen, zijnde een stijging met 6,7 procent tegenover 2004. Dat is meteen goed voor een omzet van 216,6 miljoen euro, een toename met 9,8 procent tegenover verleden jaar. Het internationaal reizigersverkeer, goed voor 675,4 miljoen reizigerskilometers, gaat er in 2005 met 4,9 procent op vooruit en genereert een omzet van 110,8 miljoen euro (een stijging met 8,6 procent tegenover 2004). De goederenactiviteit verbetert met 0,9 procent en vervoerde in de eerste zes maanden van dit jaar 29,94 miljoen ton. De omzet stijgt met 5,4 procent tegenover 2004 tot 171,9 miljoen euro.

De Duitse autofabrikant Volkswagen zal geen fabrieken sluiten in Europa, ook niet in Vorst. De top van Volkswagen had eerder al laten verstaan dat een sluiting van de fabriek in Vorst uit den boze was. Nu blijkt uit een intern document dat sluiting zou leiden tot zware waardeverminderingen. Een sluiting zou pas over acht of negen jaar rendabel zijn. Zo'n maatregel is dus economisch absurd, luidt het in de krant. Een woordvoerder van VW wilde geen commentaar geven bij het krantenbericht. Hij herhaalde dat het concern momenteel geen plannen heeft om in Europa fabrieken te sluiten. VW gaat wel fors snoeien in het personeelsbestand. Die inspanning zal verdeeld worden over alle fabrieken in Europa. In juli speculeerde de Duitse pers over een sluiting van de VW-fabriek in Vorst, naar verluidt de minst productieve van de Europese VW-vestigingen. In Vorst werken ongeveer 5.700 mensen die er de Golf, Lupo en Audi A3 assembleren.

Goodyear Tire & Rubber Co., de grootste bandenfabrikant in de Verenigde Staten, zal fabrieken sluiten als deel van een plan om de wereldwijde capaciteit met 8 tot 12 percent te verminderen over de komende drie jaar. De herstructureringskosten zullen liggen tussen de 150 en 250 miljoen dollar, zei het bedrijf vandaag in een mededeling. Goodyear wil van 750 miljoen tot 1 miljard dollar aan kosten besparen tegen 2008. Gedelegeerd berstuurder van Goodyear, Robert Keegan, kon in 2004 een punt zetten achter drie jaren van verlies door te snoeien in het aantal jobs, door het sluiten van fabrieken en het verkopen van bedrijfsonderdelen. Nu is hij opnieuw aan het snoeien met als doel de Noord-Amerikaanse kosten te verminderen en zo beter te kunnen concurreren met onder meer Bridgestone Corp. Goodyear zei niet hoeveel fabrieken er zullen gesloten worden.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home