Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, September 23, 2005

Ook beroemdheden verkopen geen rommelwijn


Een grote naam doet wijn verkopen. De wijn zelf hoeft niet noodzakelijk klinken als een klok, maar wel de eigenaar van dewijngaarden. Zo blijken Gerard Depardieu en Cliff Richard van begaafde showbizz-figuren plots ook specialist-wijnbouwer geworden te zijn. Maar volgens experten zal kwaliteit ook hier uiteindelijk overblijven.

"Gerard Depardieu is één de vele beroemdheden - acteurs of zangers - die hun eigen wijngaard hebben en hun eigen wijn maken," merkt BBC-journalist Will Smale op. "Collega-wijnboeren zijn onder meer Francis Ford Coppola, Mick Hucknall, Sting en Cliff Richard. Maar watDepardieu verschillend maakt, is het feit dat hij al sinds het begin van de jaren tachtig in de wijnbouw actief is."

Inmiddels heeft Depardieu, in samenwerking met wijnmaker Bernard Magrez, zeven wijngaarden in Bordeau, Languedoc, Spanje, Marokko en Argentinië. "Problemen om zijn wijnen te verkopen, heeft de Franse acteur zeker niet," stipt Smale aan. "In deze celebrity-wereld is een bekende naam een sterk verkoopsargument."

Daarbij wordt er op gewezen dat ook Vida Nova, een wijn uit de eigendom van Cliff Richard in de Portugese Algarve, geregeld uitverkocht blijkt te zijn. "De bekendheid van de eigenaar zwengelt de verkoop in eerste instantie zeker aan," benadrukte de Londense wijnverkoper Robin Couling. "Het zorgt ervoor dat het product opvalt."

Maar Couling voegt er aan toe dat zelfs de wijn van een beroemdheid een goede kwaliteit moet hebben. "Anders moet er niet op succes op lange termijn gerekend worden," meende hij. "Zelfs de grootste fan zal afhaken wanneer de nieuwigheid eraf is en er geen kwaliteit wordt geboden."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home