Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, September 22, 2005

Tesco kent elke Brit persoonlijk


De Britse supermarktketen Tesco kent elke Brit persoonlijk. In ieder geval kent de keten niet alleen de winkelgewoontes, het reisgedrag en de persoonlijke voorkeuren en dergelijke meer van zijn klanten, maar ook van het cliënteel van de concurrentie en van de auteurs van het artikel in The Guardian.

"Tesco bouwt heel geheimzinnig een profiel op van alle Britten, waarin informatie staat over hun persoonlijkheid, hun reisgewoontes, winkelvoorkeuren en zelfs sociaal- en milieubewustzijn," schrijven Heather Tomlinson en Rob Evans in de krant Britse krant The Guardian. "Een dochteronderneming van Tesco heeft daarvoor een database - Crucible - uitgebouwd die gedetailleerde informatie samenbrengt over elk Brits gezien, al dan niet klant van de supermarktketen."

De journalisten merken op dat Tesco deze informatie niet wil vrijgeven, maar de gegevens wel verkoopt aan andere grote groepen, zoals Sky, Orange en Gillette. "Dunnhumby, de dochter in kwestie, stelt dat de database informatie heeft van elke Britse consument, met zijn thuisadres en een reeks demogratifische, socio-economische en lifestyle gegevens," benadrukken ze. "Dankzij de software Zodiac kunnen ze daar informatie uit distilleren voor gerichte acties."

De software duidt aan of de consument enthousiast is voor promoties, hij merktrouw is, een gewoontebeest is en wanneer hij meestal gaat winkelen. "De lijst is quasi eindeloos wanneer men weet waar men naar moet zoeken," wordt er opgemerkt.

The Guardian merkt op dat een aantal van zijn journalisten geprobeerd heeft om zijn persoonlijke gegevens op te vragen, wat gegarandeerd wordt door de Britse wetgeving. "Maar dat leidde tot een vier maand durend gevecht en eindigde op een weigering," stippen de journalisten aan. "The Guardian moest vervolgens zelf de Information Commissioner inschakelen om een aantal gegevens te kunnen bemachtigen."

De database zegt volgens de journalisten zelf een gigantische pool van consumenten-gegevens te zijn. "In een perfecte wereld, zouden we over de consument alles weten wat we willen weten," stipt Crucible volgens Tomlinson en Evans aan. "We zouden alles weten, gedrag, houding en lifestyle. Maar in werkelijkheid weten we nooit zoveel als we zouden willen weten."

Maar Crucible zou er volgens de journalisten prat op gaan veel verder te gaan dan concurrerende technologieën door gegevens vanuit verschillende bronnen te verzamelen en te combineren om een duidelijk profiel op te stellen van de individuele consument. "Samen kunnen Crucible en Zodiac een beeld schetsen van hoe iemand denkt, werkt en winkelt," zeggen Tomlinson en Evans. "Daarbij worden de consumenten in tien categorieën gequoteerd: koopkracht, promoties, reizen, liefdadigheid, milieu, tijdsbesteding, krediet, levenswijze, avontuur en gewoontes."

Daarbij maakt Crucible gebruik van databanken van bedrijven zoals Experian, Claritas en Equifax, maar bekijkt ook de kieslijsten en officiële gegevensbanken. "De combinatie van die gegevens is voor veel aanbieders van consumptiegoederen veel waard," merken de journalisten. "Dunnhumby realiseerde het voorbije jaar een winst van vier miljoen pond op een omzet van 28 miljoen pond. Ongeveer 12 miljoen daarvan kwam rechtstreeks uit de samenwerking met Tesco."

De gegevens zouden onder meer gebruikt kunnen worden om te bepalen hoe individuele consumenten benaderd kunnen worden met speciale acties of waar een nieuwe winkel geopend zou kunnen worden. Een woordvoerder van Tesco benadrukte echter dat alles voldoet aan de eisen van de Data Protection Act en de Code of Practice van de Direct Marketing Association.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home