Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, September 24, 2005

Chinese reclame vooral voor mannen


Tijdens het eerste halfjaar werd er in China twintig procent meer geïnvesteerd in reclame, waarmee de sector er een omzet werd gerealiseerd van 17,7 miljard dollar. De groei is in grote mate te danken aan campagnes van enkele grote multinationals, zoals Procter & Gamble.

Uit een onderzoek van Nielsen Media Research blijkt dat het overgrote gedeelte van de reclamebestedingen (80 procent) naar de televisie zijn gegaan. De rest ging grotendeels naar de kranten.

Het belangrijkste doelpubliek van de reclame in de Chinese media was de mannelijke bevolking. Reclame voor mannen-cosmetica ging met 64 procent omhoog, terwijl in de mode en accessoires voor mannen een groei met 75 procent werd genoteerd. De cosmetica-reclame voor vrouwen kende een stijging van 14 procent, maar mode en accessoires voor
vrouwen kwamen 51 procent minder aan bod.

De farmaceutische sector besteedde de grootste budgetten (30 miljard yuan) aan reclame, gevolgd door cosmetica en lichaamsverzorging (27,5 miljard yuan). Procter & Gamble behoorde op de belangrijke markten van Peking, Shanghai en Guangzhou tot de grootste investeerders.

De P&G-merken Olay, Rejoice en Crest behoorden op die drie markten tot de tien grootste merken in de reclame. Colgate, de grote rivaal van Crest, behoorde tot de tien grootste in twee van de drie markten, net zoals Pantene (P&G) en McDonald's. De grootste Chinese reclame-invsteerders waren Harbin Harbin Pharmaceutical, Gome Electrical Appliances en China Mobile.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home