Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, August 13, 2010

Apple en Microsoft blijven meest waardevolle merken

De computerbedrijven Apple en Microsoft en het drankenconcern Coca-Cola zijn de drie meest waardevolle merken van de wereld. Dat is de conclusie van een rapport van het magazine Forbes en het onderzoeksbureau Mindshare. Met een bedrag van 57,4 miljard dollar is Apple volgens Forbes het meest waardevolle merk van de wereld, dankzij de ontwikkeling van innoverende producten zoals de iPod, iPhone iPad en de uitbouw van een sterke band met zijn cliƫnten. Het bedrijf toont volgens Forbes ook aan hoe een merk kan overleven en bloeien na een crisis, toen de omzet in de tweede helft van de jaren negentig instortte en zeven kwartaalverliezen werden opgetekend.

Op de tweede plaats volgt Microsoft met een waarde van 56,6 miljard dollar, dankzij zijn grote operationele winsten en indrukwekkende marktpenetratie. Op de derde plaats staat Coca-Cola met een bedrag van 55,4 miljard dollar. Daarna volgt IBM met een bedrag van 43 miljard dollar, vooral dankzij de nadruk die bij het bedrijf wordt gelegd op innovatie. Daarbij wordt opgemerkt dat IBM al zeventien jaar op rij het grootste aantal patenten laat registreren in de Verenigde Staten. De top vijf wordt rond gemaakt door het internetbedrijf Google met een bedrag van 39,7 miljard dollar. Forbes merkt op dat Google op vijf jaar zijn zijn merkwaarde van 8,7 miljard dollar tot 39,7 miljard dollar heeft uitgebouwd.

Op de zesde plaats staat McDonald's met een bedrag van 35,9 miljard dollar. Daarbij wordt erop gewezen dat de restaurant-keten elke dag meer dan 60 miljoen klanten ontvangt. Er wordt wel aan toegevoegd dat de keten op tien jaar tijd meer dan 350 miljard dollar aan marktkapitalisatie heeft verloren. Het industriƫle conglomeraat General Electric staat op een zevende plaats met een waarde van 33,7 miljard dollar, gevolgd door tabaksfabrikant Marlboro met een waarde van 29,1 miljard dollar, Intel met een waarde van 28,6 miljard dollar en Nokia met een waarde 27,4 miljard dollar. Toyota is met een waarde van 24,1 miljard dollar net buiten de top tien gevallen. De onderzoekers merken op dat Toyota altijd kwaliteit heeft gepromoot, maar in praktijk net het tegenovergestelde leverden.

Labels: , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home