Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, August 12, 2010

Consument legt slechts beperkte link tussen voeding en huidverzorging

Bij huidverzorging grijpt de consument in eerste instantie nog altijd naar een cosmetica-product dan naar een geschikt voedingsproduct. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Ipsos Marketing. Hoewel voeding, drank en supplementen vaak worden gebruikt voor gezondheidsdoeleinden, kwamen de onderzoekers tot de vaststelling dat dieetproducten bij de huidverzorging nog altijd een grote achterstand hebben op cosmetica. Dranken en voedingswaren volgen op een derde plaats. De onderzoekers wijzen er wel op dat de resultaten van de studie niet noodzakelijk tot de gevolgtrekking zouden mogen leiden dat er geen interesse bestaat voor het gebruik van diverse bronnen voor de verschillende aspecten van de gezondheid.

"Hoewel de consument sneller geneigd is om binnen een aantal gezondheidscategorieën - zoals de mentale conditie, het gezondheid van het hart en de beenderen - de voorkeur te geven aan supplementen boven voeding, zouden voedselfabrikanten daaruit moeten kunnen afleiden waar er mogelijke kansen voor toekomstige groei liggen," aldus het magazine Nutraingredients.com. "Op het gebied van lichaamsverzorging heeft de consument al duidelijk een grotere interesse getoond in voedingsproducten, waardoor de sector al wordt erkend als een marketing-platform voor bepaalde ingrediënten en producten."

Uit cijfers van het onderzoeksbureau Kline Group blijkt dat de sector drie jaar geleden een waarde had van 1,5 miljard dollar. Over twee jaar zou dat echter gestegen moeten zijn tot 2,5 miljard dollar. Op dit ogenblik in Europa marktleider (55 procent), gevolgd door Japan (41 procent). De Verenigde Staten vertegenwoordigen daarentegen op dit ogenblik slechts 3 procent van de totale markt. Uit het onderzoek van Ipsos blijkt dat 39 procent bij huidverzorging zou kiezen voor cosmetica-producten, gevolgd door voedingssupplementen (23 procent) en dranken en voeding (19 procent). Supplementen scoren het hoogste op het gebied van relaxatie en stressbestrijding (35 procent), gevolgd door voeding en drank (29 procent) en cosmetica (17 procent).

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home